Szarpak to urządzenie destabilizujące tor jazdy. Auto, które wjeżdża na płytę, jest "rzucane" w lewo lub w prawo, tak by warunki symulowały nagły poślizg. Zadaniem kierowcy jest wyprowadzenie samochodu z poślizgu i wyhamowanie przed kurtyną wodną. Podczas takiej próby sprawdzana jest skuteczność systemów stabilizacji toru jazdy oraz tych wspierających hamowanie.
Jak przeprowadziliśmy próbę na szarpaku?
Nie byliśmy szczególnie wymagający. Co prawda próbę na szarpaku przeprowadziliśmy na mokrej nawierzchni, ale prędkość ustaliliśmy na 50 km na godz. Nie są to warunki wymagające dla doświadczonego instruktora, a za tę próbę odpowiadał Tomasz Ryznar, instruktor doskonalenia techniki jazdy z Toru Modlin. Miała to być tylko formalność. Sądziliśmy, że o zwycięstwie lub przegranej będzie decydować wyłącznie długość drogi hamowania. Tak się jednak nie stało.
Każde auto na szarpak wjeżdżało dwa razy. Punktacja zależała od długości drogi hamowania – im krótsza, tym więcej punktów. Pod uwagę braliśmy lepszy wynik z dwóch przejazdów. Za tę próbę do zdobycia były maksymalnie trzy punkty. Jak ocenialiśmy SUV-y w tej próbie?
- Trzy punkty zdobywały samochody, które zatrzymały się po 39-41 m.
- Dwa punkty zdobywały samochody, które zatrzymały się po 42-45 m.
- Jeden punkt zdobywały samochody, które na wyhamowanie potrzebowały więcej niż 45 m.
Po przeprowadzeniu prób powyższą punktację musieliśmy wzbogacić o 0 i 0,5 pkt. To przez to, jak na szarpaku wypadły dwa SUV-y: Jaecoo 7 i MG ZS.
Które SUV-y nie zaliczyły próby na szarpaku?
Co liczy się najbardziej podczas prób na szarpaku? To, w jakim stopniu szarpak zakłóci tor jazdy — jeśli samochód zostanie obrócony i wjedzie w kurtynę wodną (podczas naszej próby znajdującej się na 50. metrze za szarpakiem) bokiem lub tyłem, wówczas próba nie zostaje zaliczona. Dlaczego? Bo prawdziwej sytuacji drogowej uderzenie w stałą przeszkodę bokiem lub tyłem samochodu może mieć katastrofalne skutki. Optymalne warunki ochrony kierowcy i pasażerów daje uderzenie w przeszkodę przodem. Nie zakładaliśmy jednak, że którykolwiek SUV nie wyhamuje przed kurtyną. Myliliśmy się.
Samochodem, którego droga hamowania wyraźnie odstawała od reszty, był Volkswagen Tiguan. Większość SUV-ów próbę na szarpaku zakończyła wynikiem 40-45 m, tymczasem niemiecki SUV na zatrzymanie potrzebował aż 60 m. Na pocieszenie dodajmy, że szarpak ani razu go nie obrócił, czego nie można powiedzieć o dwóch innych autach.
MG ZS próbę na szarpaku zakończyłoby z jednym punktem za wyhamowanie na 46. metrze podczas pierwszego przejazdu. Drugi przejazd ujawnił jednak problemy w działaniu systemów stabilizacji toru jazdy na mokrej nawierzchni. Instruktor nie był w stanie opanować samochodu — MG zostało obrócone i uderzyło w kurtynę bokiem, przez co próbę szarpakową zakończyło wynikiem 0,5 pkt.
Jeszcze słabiej wypadło Jaecoo 7, które zostało bardzo wyraźnie pokonane przez szarpak podczas obu przejazdów. Dwie próby, dwa uderzenia w kurtynę bokiem. Trudno wyobrazić sobie, jak auto zachowałoby się w podobnej sytuacji, gdyby za kierownicą nie siedział doświadczony instruktor.
Wielki Test Auto Świata 2025 - wyniki próby na szarpaku
Na drugim biegunie znalazły się samochody, które w próbie szarpakowej wypadły najlepiej. Tylko dwóm udało się zatrzymać przed 40. metrem (Ford Kuga i Kia Sportage). Poniżej wyniki osiągnięte przez wszystkie samochody podczas próby na szarpaku wraz z punktacją w kolejności od najlepszego do najsłabszego.
Samochód | Długość drogi hamowania (m) | Punkty |
Ford Kuga | 39 | 3 |
Kia Sportage | 39 | 3 |
Dacia Bigster | 40 | 3 |
Hyundai Tucson | 40 | 3 |
Seat Ateca | 40 | 3 |
Nissan Qashqai | 41 | 3 |
BAIC Beijing 5 | 41 | 3 |
Hongqi HS3 | 43 | 2 |
Toyota C-HR | 44 | 2 |
Renault Austral | 44 | 2 |
Opel Grandland | 44 | 2 |
Cupra Formentor | 45 | 2 |
Peugeot 3008 | 45 | 2 |
Volkswagen Tiguan | 60 | 1 |
MG ZS | 46/niezaliczone | 0,5 |
Jaecoo 7 | niezaliczone | 0 |
Wyniki wszystkich prób z Wielkiego Testu Auto Świata 2025
W poniższych materiałach znajdziecie wyniki pozostałych prób:
- Wielki Test Auto Świata 2025 - wyniki zbiorcze wraz z klasyfikacją końcową
- Wielki Test Auto Świata 2025 - wyniki próby czasowej
- Wielki Test Auto Świata 2025 - wyniki testu łosia
- Wielki Test Auto Świata 2025 - wyniki próby hamowania awaryjnego przed przeszkodą
- Wielki Test Auto Świata. Jakie opony miały testowane SUV-y?