Przez długi czas rumuńsko-francuski Duster pozostawał samotnym bojownikiem na polu tanich SUV-ów dla rodzin. Ta sielanka dobiegła końca, bo pojawił się konkurent z Chin (SAIC), sprzedawany pod marką MG jako model ZS. SUV. Nie elektryczny, tylko spalinowo-elektryczny. Mocniejszy od Dustera III, który też ma hybrydę, ale trochę z innej ligi, jeżeli chodzi o osiągi.
MG ZS ma dużo więcej miejsca z tyłu niż Dacia Duster
Zacznijmy od pasażerów na tylnej kanapie, bo to oni będą się bardziej uśmiechali w MG niż w Dusterze. Dlaczego? To proste – mimo bardzo podobnego formatu nadwozia i o 5 cm krótszego rozstawu osi inżynierom MG udało się wygospodarować dla nich więcej miejsca. Odczucie większej swobody ruchów zaczyna się już od wsiadania, bo w MG mamy do pokonania węższy próg, a także mniej ingerującą w otwór drzwiowy linię dachu. Siedzisko chińskiego samochodu jest wygodniejsze, we wszystkich kierunkach odczuwa się nieco więcej miejsca, co pozwala bardziej się odprężyć podczas podróży. Nie jest to różnica klas, ale jednak godna odnotowania w bezpośrednim porównaniu.
Z przodu mamy remis, gdyż ani jedno, ani drugie auto nie ma idealnych foteli, tu i ówdzie dałoby się coś poprawić – czy to obicia, czy to długość siedziska – ale ogólnie siedzenia są w porządku. Kierowca MG musiał się wcześniej obejść bez wzdłużnej regulacji kolumny kierowniczej, ale na szczęście to zmieniono. Pod względem jakości MG sprawia przyzwoite wrażenie. Na jego tle w Dacii od razu zauważycie proste tworzywa i – mimo znacznej metamorfozy po zmianie generacyjnej – wizerunek samochodu, który ma być przede wszystkim tani.
Ciekawostka: rumuńskiemu SUV-owi wystarcza jedna uszczelka w każdych drzwiach, podczas gdy chińskie auto ma ich z kolei po dwie, a mimo to w MG odnotowaliśmy wyższy poziom hałasu w kabinie przy wszystkich prędkościach pomiarowych w teście.
Jaki bagażnik ma MG ZS, a jaki Dacia Duster?
Bagażniki? Maksymalna pojemność różni się o niecałe 100 l, gdyż 1457 l notuje MG, a 1545 – Dacia. Oczywiście w przypadku złożonej tylnej kanapy. Oparcie jest w obu SUV-ach dzielone. Niezbyt imponująco prezentują się masy przyczep oraz obciążenia na haku. Dla ZS to 500 i 50 kg, dla Dustera – 750 i 75 kg. W ten sposób Dacia przyjmie na hak dwa rowery elektryczne.
Zwracajcie uwagę na masy przyczep i limity obciążenia na haku, kupując chińskie auto. MG nie jest jedyną marką z Państwa Środka, która ma z tym problem.
Obsługa? Obie marki stawiają na cyfrowe instrumenty bez większych fajerwerków, centralny ekran dotykowy oraz prawdziwe mechaniczne przyciski. Wszystko da się ogarnąć bez niepotrzebnego dekoncentrowania kierowcy, w obu modelach brakuje natomiast własnego sterowania głosowego – możliwe wyłącznie przez aplikację w smartfonie. Przydaje się ona przy wyborze celów w nawigacji, a także stacji radiowych. Apple CarPlay i Android Auto w Dacii można połączyć bezprzewodowo, MG wymaga do tego dodatkowo kabla.
Która hybryda lepsza? Ta w Dacii czy ta w MG?
Duster i ZS to pełne hybrydy potrafiące pewną część dystansu przejechać na prądzie oraz rekuperować energię hamowania. W efekcie zużywają niewiele paliwa. MG pali więcej niż Dacia, ale jest też wyraźnie mocniejsze. Nie ulega jednak wątpliwości, że zwolennicy rzadkich postojów na stacjach benzynowych powinni wybrać Dacię. Chińskie auto na naszej pętli testowej zadowoliło się 6,1 l benzyny na 100 km, w przypadku rumuńskiego pojazdu wystarczyło 5,3 l/100 km.
Różnica mocy między SUV-ami to aż 56 KM i trudno jej nie wyczuć, gdyż odmienne charaktery obu napędów dodatkowo to potęgują. MG ochoczo i dynamicznie przyspiesza, chętnie reaguje na gaz, podczas gdy Duster rozpędza się z pewnym zawahaniem i odczuwalnie większą inercją.
To wrażenie pozostaje obecne mimo niedoskonałości napędu MG, którego automatyczna skrzynia biegów działa ospale, a każda zmiana przełożenia trwa wieki. Skrzynia Multi-Mode w Dacii wymaga przyzwyczajenia, a kierowca prowadzący Dustera w mieście ma wrażenie, że cały czas bardzo dużo się tam dzieje. Zmiany obrotów silnika spalinowego są zagadkowe, nie tak intuicyjne, jak przy typowym automacie, a pracę dwóch maszyn elektrycznych pod maską słychać do tego w kabinie – podczas zmiany biegu dodatkowy motor elektryczny wyrównuje obroty spalinówki, tak aby sprzęgnięcie kół zębatych przebiegło płynnie. Urzeka w tych dwóch samochodach to, że ich napędy mimo różnej konstrukcji i bogatej palety wrażeń zapewnianych kierowcy mimo wszystko pozwalają na oszczędną jazdę.
MG ZS czy Dacia Duster — który SUV lepiej się prowadzi?
Praca układów kierowniczych w obu SUV-ach nie przynosi należytej informacji zwrotnej, a co za tym idzie – kierowcom obu aut zabraknie zapewne pełnego wyczucia samochodu w czasie dynamicznej jazdy. Pisząc: „dynamicznej”, mamy na myśli dynamikę prowadzenia, a nie przyspieszanie na prostej drodze, gdyż z tym zadaniem oba SUV-y radzą sobie bez problemów. Również zawieszenia MG i Dacii mogłyby działać bardziej harmonijnie, ale to nie znaczy, że są niekomfortowe – przeciwnie, ten, kto prowadzi płynnie, poczuje się dobrze wyresorowany przez oba auta.
To jednak subiektywne odczucia testujących. Obiektywne testy, które przeprowadziliśmy, wykazały, że MG ZS zaskakująco dobrze radzi sobie z pokonywaniem zakrętów, o czym możecie przekonać się, oglądając poniższe wideo:
MG ZS i Dacia Duster — dane techniczne
| Wyniki testu | Dacia | MG |
|---|---|---|
| Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,8 s | 3,5 s |
| 0-100 km/h | 9,9 s | 7,7 s |
| 0-130 km/h | 17,3 s | 13,3 s |
| Czas rozpędzania 60-100 km/h | 5,1 s | 3,5 s |
| 80-120 km/h | 6,5 s | 5,8 s |
| Masa rzeczywista/ładowność | 1393/477 kg | 1431/459 kg |
| Rozdział masy (przód/tył) | 59/41 proc. | 62/38 proc. |
| Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 11,0/11,1 m | 11,0/10,9 m |
| Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 35,2 m | 36,6 m |
| ze 100 km/h (gorące) | 35,6 m | 36,5 m |
| Hałas w kabinie przy 50 km/h | 57 dB (A) | 61 dB (A) |
| przy 100 km/h | 65 dB (A) | 67 dB (A) |
| przy 130 km/h | 70 dB (A) | 72 dB (A) |
| Spalanie testowe | 5,3 l/100 km | 6,1 l/100 km |
| Zasięg | 980 km | 670 km |
| Dane producenta | Duster | ZS |
| Silnik: typ/cylindry/zawory | benzynowy, R4/16 + HEV | benzynowy, R4/16 + HEV |
| Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu |
| Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk wielop./łańcuch | wtrysk wielop./łańcuch |
| Pojemność skokowa | 1598 cm3 | 1498 cm3 |
| Moc maksymalna systemowa | 141 KM | 197 KM |
| Maks. moment obrotowy | 148 + 205 Nm (spal. + el.) | 128 + 250 Nm (spal. + el.) |
| Prędkość maksymalna | 160 km/h | 168 km/h |
| Skrzynia biegów | Multi-Mode (zautomatyz.) | automatyczna 3-biegowa |
| Napęd | przedni | przedni |
| Hamulce (przód/tył) | tw/t | tw/t |
| Pojemność bagażnika | 430-1545 l | 443-1457 l |
| Pojemność zbiornika paliwa | 50 l | 41 l |
| Marka i model opon testowanego auta | Continental EcoContact 6Q | Hankook Vent. S1 Evo SUV |
| Rozmiar opon testowanego auta | 215/60 R 18 | 215/50 R 18 |
| Emisja CO2; filtr cząstek stałych | 121 g/km; S | 115 g/km; S |
| Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez | 750/725 kg | 500/500 kg |
| Wyposażenie | Duster | ZS |
| Wersja | Hybrid 140 Journey | Hybrid+ Exclusive |
| Airbagi czołowe/boczne/kurtyny | S/S/S | S/S/S |
| Aut. przełącznik świateł (mijania/drogowe) | S | N |
| Pełne światła LED | S | S |
| Klimatyzacja automatyczna | S | S |
| Elektr. podgrzewane/składane lusterka boczne | S/S | S/S |
| Fotele | manualnie reg., tkanina | elektrycznie reg., skóra eko |
| System multim./nawigacja/radio DAB | S/S/S | S/S/S |
| Bluetooth/USB/CarPlay i Android Auto lub inne | S/S/S | S/S/S |
| Kluczyk zbliżeniowy | S | S |
| Automatycznie przyciemniane lusterko | N | N |
| Wirtualne zegary | S | S |
| Podgrzewane fotele/kierownica/szyba | 2300 zł za trzy opcje | S/S/N |
| Elektrycznie otwierana i zam. klapa bagażnika | N | N |
| Tempomat/podążanie pasem ruchu | S/S | S/S |
| Czujniki park. przednie/tylne/kamera cofania | 2200 zł/S/S | N/S/S |
| System unikania kolizji/czujnik martwego pola | S/S | S/S |
| Asystent pasa ruchu/skaner znaków drogowych | S/S | S/N |
| Wykrywanie zmęczenia/ruchu poprzecznego z tyłu | S/N | N/S |
| Lakier metalizowany/alufelgi | S/S (18 cali) | 2250 zł/S (18 cali) |
| Gwarancja/ceny | Duster | ZS |
| Cena wyjściowa | 118 100 zł | 116 700 zł |
| Gwarancja mechaniczna | 3 lata | 7 lat |
| Gwarancja perforacyjna | 6 lat | 7 lat |
| Przeglądy | co 30 tys. km | co 24 tys. km |
| Cena po doposażeniu | 122 600 zł | 118 950 zł |
Który SUV zebrał więcej punktów i za co?
| Punktacja | |||
|---|---|---|---|
| Nadwozie | Maks. punktów | MG | Dacia |
| Przestronność z przodu | 40 | 27 | 26 |
| Przestronność z tyłu | 30 | 23 | 18 |
| Pojemność bagażnika | 25 | 18 | 18 |
| Ładowność | 15 | 11 | 11 |
| Widoczność | 20 | 16 | 14 |
| Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 24 | 24 |
| Ergonomia obsługi | 20 | 15 | 15 |
| Jakość wykończenia | 20 | 16 | 14 |
| Suma punktów | 200 | 150 | 140 |
| Napęd i zawieszenie | Maks. punktów | MG | Dacia |
| Przyspieszenie | 25 | 21 | 17 |
| Elastyczność | 25 | 23 | 21 |
| Poziom hałasu | 15 | 9 | 11 |
| Skrzynia biegów | 15 | 9 | 8 |
| Zachowanie na drodze | 30 | 24 | 23 |
| Komfort jazdy | 30 | 22 | 21 |
| Układ kierowniczy | 15 | 12 | 12 |
| Średnica zawracania | 5 | 4 | 4 |
| Skuteczność hamulców | 40 | 32 | 34 |
| Suma punktów | 200 | 156 | 151 |
| Koszty i zasięg | Maks. punktów | MG | Dacia |
| Cena | 50 | 45 | 45 |
| Zużycie paliwa | 30 | 22 | 22 |
| Wyposażenie – komfort | 50 | 27 | 27 |
| Wyposażenie – bezpiecz. | 40 | 21 | 21 |
| Ubezpieczenie | 10 | 8 | 8 |
| Gwarancja | 20 | 16 | 16 |
| Przeglądy | 10 | 8 | 8 |
| Suma punktów | 210 | 147 | 147 |
| Wynik końcowy | 610 | 453 | 434 |
| Miejsce w teście | 1. | 2. | |
Co lepsze: Dacia Duster czy MG ZS?
W konkurencyjnej cenie, za którą można kupić co najwyżej kompaktowego hatchbacka marek o bardziej ugruntowanej renomie i celujących w typowe nisze rynkowe, mamy tu dwa praktyczne SUV-y. Do tego oszczędne. Jak tu się nie skusić? Te samochody spełnią codzienne potrzeby wielu kierowców. Rywalizację Dacii z MG w tym segmencie wygrywa marka z Chin.