Mercedes GLB należy do SUV-ów potrafiących wszystko (właśnie pokazano światu nowego GLB, więc to dobry moment, by poszukać rabatów na odchodzącą generację). Ma oszczędnego diesla, 8-biegowy, 2-sprzęgłowy automat i napęd na cztery koła, do tego mierzy 4,63 m. Kia? Lifting uzupełnił portfolio pokładowej elektroniki, a nie licząc większej długości nadwozia (wyraźnie, bo aż o około 20 cm) i sensacyjnej szerokości kabiny w drugim rzędzie siedzeń, także tutaj pracuje 4-cylindrowy diesel z 8-stopniowym, 2-sprzęgłowym automatem, a napęd kierowany jest na cztery koła.
Kia Sorento jest wyposażona jak Mercedes GLB. I kosztuje prawie tyle samo
Wyobrażaliście sobie kiedyś, że koreańska Kia będzie kosztowała niemal dokładnie tyle, co adekwatny do jej formatu Mercedes? I nie są to małe kwoty. Mówimy tu co prawda o najdroższej wersji Sorento, która może się pochwalić luksusowym wyposażeniem. Dwustopniowe ogrzewanie kierownicy? Kamery z widokiem 360 stopni? Elektrycznie sterowane fotele? Na pokładzie. Podobnie jak ekran przezierny, a także aktywny tempomat, który potrafi dostosować ustawienia do maksymalnej prędkości jazdy obowiązującej na danym odcinku drogi. Ostrzeganie przed wyjściem z auta, gdy z tyłu nadjeżdża pojazd? Zdalne parkowanie za pomocą pilota? Podobno Kia produkowała kiedyś proste i tanie auta, tyle że... pamiętacie jeszcze, kiedy to było?
Mercedes też ma swoje mocne punkty, bo na przykład sterowanie głosowe pokładowym systemem MBUX jak zwykle działa znakomicie, a systemy asystujące funkcjonują jeszcze bardziej spójnie i harmonijnie niż u koreańskiej konkurencji. Za to pod względem komfortu w drugim rzędzie foteli Sorento okazuje się absolutnie rewelacyjne. I nie chodzi tu o miejsce na kolana dla dryblasów, bo tego nie brakuje również w Mercedesie. Za to ta szerokość kabiny! Kia wykazuje tu kilkunastocentymetrową przewagę. To niewiarygodne! Przecież GLB też ma pudełkowate nadwozie o wdzięku barakowozu, a niewielkie pochylenie boków karoserii pozwala wygospodarować duże i wygodne wnętrze. Wsiądźcie jednak do Kii, a poczujecie się jak na domowej sofie.
Za to przednie fotele są według nas wygodniejsze w niemieckim aucie, dają poczucie lepszej integracji z samochodem bez straty na komforcie. Z kolei schowki to domena koreańskiego SUV-a, pod tym względem Kia osiągnęła kosmiczny poziom praktyczności. Sorento to niemal drugi dom na kołach. I coś w tym jest, bo cięższa o 150 kg Kia jeździ leniwiej od Mercedesa, który pod każdym względem wykazuje większy entuzjazm do jazdy. Czy to zakręt, czy dodanie gazu, różnica jest odczuwalna i przyjemna na korzyść niemieckiego samochodu. Koreański SUV ma mniej precyzyjny układ kierowniczy, szybciej wpada w podsterowność, kiedy przesadzicie z prędkością na ostrym łuku drogi. Trzeba jednak mocno podkreślić: Sorento prowadzi się bardzo bezpiecznie. Ingerencje systemu dynamicznej kontroli stabilności są przytomne i płynne.
W czym Mercedes jest zdecydowanie lepszy od Kii?
O przyspieszeniach nie ma się co rozpisywać, bo takich rodzinnych kloców nie kupuje się do ścigania, ale jednak jest przyjemnie, kiedy auto daje wrażenie lekkości, wolności, wciska w fotel po dodaniu gazu. Tutaj niemiecki konkurent pozostawia „koreankę” daleko, daleko z tyłu. Czy to w mieście, czy na autostradzie, wszędzie jest zwinniejszy, szybszy, dynamiczniejszy i z pewnością da więcej satysfakcji kierowcom tęskniącym za mocą i lubiącym, kiedy auto „idzie”. Mimo znacznie niższej masy przewaga Mercedesa przy dystrybutorze okazuje się niewielka.
Jeżeli chodzi o wrażenia akustyczne napędów, to zależy ona od sposobu jazdy i sytuacji drogowych. Ogólnie Kia jest zaskakująco dobrze wyciszona. Sam silnik podczas spokojnej jazdy brzmi łagodniej niż ten w Mercedesie. Sytuacja odwraca się, kiedy dodacie więcej gazu – wtedy to GLB wypada lepiej. Ma też wyjątkowo przytomnie, cicho i błyskawicznie działający system start-stop, wyłączający silnik spalinowy wtedy, gdy jego moc nie jest potrzebna do jazdy, a zapas energii w akumulatorze wystarcza do zasilania pokładowych urządzeń elektrycznych i elektronicznych. Specyficzna cecha Mercedesa: bardzo rygorystyczne ESP.
Wyniki pomiarów i dane techniczne Kii Sorento i Mercedesa GLB
| Wyniki testu | KIA | MERCEDES |
|---|---|---|
| Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,0 s | 2,7 s |
| 0-100 km/h | 9,1 s | 7,6 s |
| 0-130 km/h | 15,2 s | 12,6 s |
| Czas rozpędzania 60-100 km/h | 5,1 s | 5,1 s |
| 80-120 km/h | 6,8 s | 5,5 s |
| Masa rzeczywista/ładowność | 1947/553 kg | 1796/494 kg |
| Rozdział masy (przód/tył) | 57/43 proc. | 58/42 proc. |
| Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 12,0/12,0 m | 11,5/11,3 m |
| Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 36,0 m | 36,5 m |
| ze 100 km/h (gorące) | 34,1 m | 35,3 m |
| Hałas w kabinie przy 50 km/h | 57 dB (A) | 59 dB (A) |
| przy 100 km/h | 64 dB (A) | 65 dB (A) |
| przy 130 km/h | 68 dB (A) | 70 dB (A) |
| Spalanie testowe | 7,6 l/100 km | 7,3 l/100 km |
| Zasięg | 881 km | 821 km |
| Dane producenta | Sorento | GLB |
| Silnik: typ/cylindry/zawory | diesel, turbo, R4/16 | diesel, turbo, R4/16 |
| Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu |
| Zasilanie/napęd rozrządu | common rail/łańcuch | common rail/łańcuch |
| Pojemność skokowa | 2151 cm3 | 1950 cm3 |
| Moc maksymalna | 194 KM przy 3800 obr./min | 190 KM przy 3800 obr./min |
| Maks. moment obrotowy | 440 Nm przy 1750 obr./min | 400 Nm przy 1600 obr./min |
| Prędkość maksymalna | 201 km/h | 217 km/h |
| Skrzynia biegów | 8-biegowa, 2-sprzęgłowa | 8-biegowa, 2-sprzęgłowa |
| Napęd | 4x4 | 4x4 |
| Hamulce (przód/tył) | tw/t | tw/t |
| Pojemność bagażnika | 697-2085 l | 570-1805 l |
| Pojemność zbiornika paliwa | 67 l | 60 l |
| Marka i model opon testowanego auta | Cont. PremiumContact 6 | Michelin Latitude Sport 3 |
| Rozmiar opon testowanego auta | 255/45 R 20 | 235/50 R 19 |
| Emisja CO2; filtr cząstek stałych | 173 g/km; S | 165 g/km; S |
| Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez | 2500/750 kg | 2000/750 kg |
| Wyposażenie | Sorento | GLB |
| Wersja | 2.2 CRDi AWD Prestige Line | 220 d 4Matic AMG Prem. Pl. |
| Airbagi czołowe/boczne/kurtyny | S/S/S | S/S/S |
| Aut. przełącznik świateł (mijania/drogowe) | S | S |
| Pełne światła LED | S | S |
| Klimatyzacja automatyczna | S (2-strefowa) | S (2-strefowa) |
| Elektr. podgrzewane/składane lusterka boczne | S/S | S/S |
| Fotele (rodzaj)/wyświetlacz head-up | komfortowe/S | komfortowe/S |
| System multim./nawigacja/radio DAB | S/S/S | S/S/S |
| Bluetooth/USB/CarPlay i Android Auto lub inne | S/S/S | S/S/S |
| Elektr. fotel/skóra/kluczyk zbliżeniowy | S/S/S | S/5289 zł/S |
| Aktywne zawieszenie/przyciemniane lusterko | N/S | 5236 zł/S |
| Wirtualne zegary/aut. parkujący | S/S | S/S |
| Podgrzewane fotele p./kierownica/szyba | S/S/N | S/S/N |
| Elektrycznie otwierana i zam. klapa bagażnika | S | S |
| Adaptacyjny tempomat/podążanie pasem ruchu | S/S | S/S |
| Czujniki park. przednie/tylne/kamera cofania | S/S/S | S/S/S |
| System unikania kolizji/czujnik martwego pola | S/S | S/S |
| Asystent pasa ruchu/skaner znaków drogowych | S/S | S/S |
| Wykrywanie zmęczenia/ruchu poprzecznego z tyłu | S/S | S/S |
| Lakier metalizowany/alufelgi | 3300 zł/S (20 cali) | 3967 zł/S (19 cali) |
| gwarancja/ceny | Sorento | GLB |
| Gwarancja mechaniczna | 7 lat | 2 lata |
| Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 30 lat |
| Przeglądy | co 30 tys. km | co 25 tys. km |
| Cena po doposażeniu | 289 400 zł | 296 851 zł |
Kia Sorento czy Mercedes GLB? Chłodno przyznawane punkty wyłoniły zwycięzcę
| PUNKTACJA | |||
|---|---|---|---|
| Nadwozie | Maks. punktów | Kia | Mercedes |
| Przestronność z przodu | 40 | 30 | 32 |
| Przestronność z tyłu | 30 | 28 | 23 |
| Pojemność bagażnika | 25 | 24 | 20 |
| Ładowność | 15 | 12 | 11 |
| Widoczność | 20 | 15 | 16 |
| Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 25 | 27 |
| Ergonomia obsługi | 20 | 16 | 16 |
| Jakość wykończenia | 20 | 17 | 18 |
| Suma punktów | 200 | 167 | 163 |
| Napęd i zawieszenie | Maks. punktów | Kia | Mercedes |
| Przyspieszenie | 25 | 17 | 19 |
| Elastyczność | 25 | 21 | 23 |
| Poziom hałasu | 15 | 12 | 11 |
| Skrzynia biegów | 15 | 12 | 14 |
| Zachowanie na drodze | 30 | 25 | 25 |
| Komfort jazdy | 30 | 22 | 26 |
| Układ kierowniczy | 15 | 12 | 14 |
| Średnica zawracania | 5 | 3 | 4 |
| Skuteczność hamulców | 40 | 34 | 33 |
| Suma punktów | 200 | 158 | 169 |
| Koszty i zasięg | Maks. punktów | Kia | Mercedes |
| Cena | 50 | 28 | 28 |
| Zużycie paliwa | 30 | 23 | 24 |
| Wyposażenie – komfort | 50 | 45 | 42 |
| Wyposażenie – bezpiecz. | 40 | 38 | 38 |
| Ubezpieczenie | 10 | 7 | 7 |
| Gwarancja | 20 | 17 | 9 |
| Przeglądy | 10 | 10 | 8 |
| Suma punktów | 210 | 168 | 156 |
| Wynik końcowy | 610 | 493 | 488 |
| Miejsce w teście | 1. | 2. | |
NASZYM ZDANIEM
Chciałoby się powiedzieć: uczyńmy SUV-y znowu wielkimi. Oszczędny turbodiesel to najwszechstronniejsze źródło napędu do samochodów tej wielkości. Oba są bardzo dobre. Mercedes lepiej się prowadzi, ale Kia wygrywa tam, gdzie powinien być lepszy praktyczny SUV, czyli przede wszystkim w przestrzeni we wnętrzu. Nic dziwnego — w końcu to po prostu większe auto. Kia vs Mercedes: 1:0.