- Opony całoroczne to najszybciej rosnący segment rynku ogumienia
- Wielu kierowców wciąż się obawia, że opony całoroczne nie poradzą sobie na ośnieżonej nawierzchni – wyniki testu tych obaw nie potwierdziły
- Jazda na oponach całorocznych wymaga gotowości do kompromisów
- Na suchych i mokrych nawierzchniach różnice między oponami całorocznymi a letnimi są często większe niż między zimowymi a całorocznymi na śniegu
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Przez lata, pisząc o oponach całorocznych, zwykle ostrzegaliśmy przed pochopnym zakupem, informując, że to wprawdzie wygodne i dobre rozwiązanie, ale nie do każdego auta i nie do każdego sposobu użytkowania. Jednym z przeciwwskazań, o których zwykle wspominaliśmy, były wysokie osiągi i duże przebiegi auta, do którego takie opony mają zostać zamontowane.
No cóż – tym razem postanowiliśmy sprawdzić, jakie są granice możliwości nowoczesnych opon całorocznych – testujemy ogumienie w rozmiarze 225/50 R 17, stosowanym przede wszystkim w mocnych autach klasy średniej – czyli w takich, które często jeżdżą dużo i dynamicznie. To zupełnie inna liga niż w większości dotychczasowych testów opon całorocznych, w których chodziło zwykle o gumy do aut miejskich czy kompaktowych.
Opony całoroczne do aut klasy średniej
Wyższy ciężar, wyższa moc silnika, większe wymagania wobec właściwości jezdnych – czy opony wielosezonowe mogą im sprostać? Czy uda się znaleźć opony całoroczne, które poza wygodą wynikającą z tego, że można zrezygnować z sezonowych wymian ogumienia i z posiadania drugiego kompletu kół, zapewniają też bezpieczną i przyjemną jazdę w każdych warunkach? Zbadaliśmy 32 modele – od "A" jak Apollo, do "V" jak Vredestein. Oczywiście, na początek pozwalamy wszystkim wykazać się w rundzie eliminacyjnej. Wszystkie testowane opony zostały kupione anonimowo, żeby nie było, że to egzemplarze przeznaczone specjalnie do testów. Jako opony referencyjne w próbach biorą też udział typowe zimówki i typowe opony letnie. Oczywiście, nie oczekujemy, że opony całoroczne we wszystkich próbach pobiją opony sezonowe – szukamy dobrego, bezpiecznego kompromisu.
Test opon całorocznych 225/50 R17: runda kwalifikacyjna
Na kiepskie opony szkoda tracić czas! Dlatego zaczynamy od wstępnej selekcji – wszystkie pozyskane anonimowo z rynku opony całoroczne trafiają najpierw na próby hamowania na mokrej i suchej nawierzchni. Granicą, której przekroczenie oznacza wypadnięcie z pierwszej ligi, jest suma dróg hamowania z obu prób wynosząca powyżej 97 metrów.
Test opon całorocznych 225/50 R17: zwycięzcy rundy kwalifikacyjnej
Marka i model opony | Indeks nośności/prędkości | Droga hamowania na mokrym (ze 100 km/h, w metrach) | Droga hamowania na suchym (ze 100 km/h, w metrach) | Suma dróg hamowania | |
---|---|---|---|---|---|
1 | Michelin CrossClimate 2 | 98 V | 53,9 | 37,6 | 91,5 |
2 | Vredestein Quatrac Pro | 98 V | 50,0 | 42,0 | 92,0 |
3 | Goodyear Vector 4Seasons Gen3 | 98 W | 50,7 | 41,9 | 92,6 |
4 | Hankook Kinergy 4S2 | 98 V | 52,3 | 40,3 | 92,6 |
5 | Falken EuroAll Season AS 210 | 98 V | 50,8 | 42,2 | 93,0 |
6 | Dunlop Sport All Season | 98 V | 51,4 | 41,7 | 93,1 |
7 | Maxxis Premitra All Season AP3 | 98 W | 54,7 | 38,4 | 93,1 |
8 | Bridgestone Weather Control A005 Evo | 98 V | 52,9 | 41,4 | 94,3 |
9 | Nokian Seasonproof | 98 V | 53,5 | 41,4 | 94,9 |
10 | Continental AllSeason Contact | 98 V | 53,0 | 42,3 | 95,3 |
11 | Kumho Solus 4S HA32 | 98 W | 54,4 | 41,5 | 95,9 |
12 | Nexen N’blue 4Season | 94 V | 54,0 | 42,0 | 96,0 |
13 | Viking Four Tech | 98 W | 52,6 | 43,5 | 96,1 |
14 | Pirelli Cinturato All Season SF 2 | 98 W | 56,0 | 40,2 | 96,2 |
15 | Giti Allseason AS1 | 98 W | 52,9 | 43,5 | 96,4 |
16 | Firestone Multiseason Gen02 | 54,1 | 42,4 | 96,5 |
Test opon całorocznych 225/50 R17: przegrani rundy kwalifikacyjnej
Opony, które w rundzie kwalifikacyjnej uzyskały wyniki (suma dróg hamowania) wynoszące między 97,5 a 99,6 (pozycja 17-22) możemy uznać za względnie bezpieczny wybór w kwestii hamowania na suchej i mokrej nawierzchni, choć nie mają szans na wygraną, więc nie przeszły pełnej procedury testowej. Za to modele, które zajęły miejsca od 23 do 32, nie kwalifikują się do pełnego testu, bo nie spełniają naszych standardów bezpieczeństwa.
Marka i model opony | Indeks nośności/prędkości | Droga hamowania na mokrym (ze 100 km/h, w metrach) | Droga hamowania na suchym (ze 100 km/h, w metrach) | Suma dróg hamowania | |
---|---|---|---|---|---|
17 | Uniroyal AllSeasonExpert 2 | 98 V | 52,7 | 44,8 | 97,5 |
18 | BF Goodrich G-Grip All Season2 | 98 W | 55,9 | 42,0 | 97,9 |
19 | Barum Quartaris 5 | 98 V | 53,9 | 44,4 | 98,3 |
20 | Kleber Quadraxer 2 | 98 W | 55,8 | 42,6 | 98,4 |
21 | Laufenn G Fit 4S | 98 V | 55,2 | 43,6 | 98,8 |
22 | Semperit AllSeason-Grip | 98 W | 55,5 | 44,1 | 99,6 |
23 | Avon AS7 | 98 V | 59,5 | 40,9 | 100,4 |
24 | Kenda Kenetica 4S (KR202) | 98 Y | 57,2 | 43,3 | 100,5 |
25 | Cooper Discoverer All Season | 98 V | 59,6 | 41,1 | 100,7 |
26 | Apollo Alnac 4G All Season | 98 V | 58,5 | 42,8 | 101,3 |
27 | CST Medallion All Season ACP1 | 98 V | 57,5 | 44,3 | 101,8 |
28 | General Tire Altimax A/S 365 | 98 W | 58,2 | 44,2 | 102,4 |
29 | GT Radial 4Seasons | 98 V | 58,2 | 45,3 | 103,5 |
30 | Fulda Multicontrol | 98 V | 58,6 | 45,5 | 104,1 |
31 | Berlin Tires All Season 1 | 98 V | 62,3 | 42,4 | 104,7 |
32 | Tomket Allyear 3 | 98 V | 63,7 | 42,9 | 106,6 |
Test opon całorocznych 225/50 R17: naszym zdaniem
Nie oszukujmy się – opony całoroczne nie są lepsze od zimówek w warunkach zimowych i od opon letnich na suchej drodze, przy wysokich temperaturach. Nasz test dowodzi jednak, że wysokiej klasy opony wielosezonowe stanowią całkiem przyzwoity kompromis, nawet w przypadku aut o stosunkowo wysokich osiągach. Trzeba tylko pamiętać o ich ograniczeniach.
Żaden z modeli, które dotarły do finału, nie zaliczył spektakularnej wpadki, która by go dyskwalifikowała – czego o niektórych oponach z rundy kwalifikacyjnej powiedzieć się już nie da. Poszczególne modele z rundy finałowej różnią się też "rozłożeniem akcentów" – niektóre są nieco lepsze na śniegu, inne lepiej radzą sobie na suchej czy mokrej nawierzchni – naszymi faworytami są oczywiście opony najbardziej wszechstronne.