Nawet ktoś, kto uważa się za motoryzacyjnego eksperta i interesuje się ogumieniem od lat, w dzisiejszych, ciekawych czasach z łatwością może stracić orientację – bo rynek opon w ciągu ostatniej dekady zmienił się nie do poznania. Nie chcemy dopuścić do takiej sytuacji. Dlatego nasz wielki test opon letnich niezawodnie oddziela ziarno od plew – i to już począwszy od rundy eliminacyjnej, czyli wstępnej kontroli bezpieczeństwa.
Na specjalnych torach do pomiarów dróg hamowania, które znajdują się w renomowanym w centrum testowym ATP w Papenburgu, sprawdzamy możliwości opon na suchej i mokrej nawierzchni. Różnice pomiędzy poszczególnymi modelami opon, które przecież wyglądają niemal tak samo, są często szokujące. Dwie długości samochodu dzielą najlepsze i najgorsze hamulce podczas gwałtownego hamowania z prędkości 100 km/h na suchej nawierzchni! Na mokrym asfalcie różnica między oponami z początku stawki a tymi z jej końca wzrasta nawet do ponad 16 m. W przypadku manewru awaryjnego hamowania ze 100 km/h oznacza to, że kiedy samochód na dobrych oponach już stoi w miejscu, to ten wyposażony w marne gumy, pędzi z prędkością ponad 50 km/h. To dlatego tych fatalnych opon nie warto polecać nawet najgorszemu wrogowi, w końcu może się zdarzyć, że będzie kiedyś jechał za nami.
Ranking opon letnich - tych opon nie polecamy
Opona referencyjna (najlepsza w próbach hamowania) | 25,8 | 35,4 | 61,2 |
Triangle AdvanteX TC101 (91 V) | 39,7 | 42,1 | 81,8 |
DoubleCoin DC-99 (91 V) | 42,4 | 36,9 | 79,3 |
Arivo Premio Arzero (91 V) | 38,0 | 40,1 | 78,1 |
Berlin Tires Summer HP 1 (94 V) | 35,6 | 41,1 | 76,7 |
Nordexx NS9000 (91 V) | 36,1 | 38,8 | 74,9 |
Superia Tires Ecoblue HP (91 W) | 34,7 | 39,7 | 74,4 |
Atlas Green HP (91 V) | 35,1 | 39,3 | 74,4 |
Lassa Driveways (91 V) | 34,7 | 39,5 | 74,2 |
Fortuna Ecoplus HP (91 V) | 34,9 | 39,1 | 74,0 |
Ceat SecuraDrive (91 V) | 33,3 | 40,6 | 73,9 |
Radar RPX800 (91 V) | 33,3 | 40,2 | 73,5 |
Firemax FM601 (91 V) | 34,9 | 38,4 | 73,3 |
Matador Hectorra 5 (91 V) | 32,9 | 40,1 | 73,0 |
Opony letnie, które uzyskały akceptowalne wyniki hamowania, ale nie zakwalifikowały się do finału
Sava Intensa HP2 (91 V) | 30,0 | 37,2 | 67,2 |
Dębica Presto HP2 (91 V) | 30,2 | 37,4 | 67,6 |
Semperit Speed-Life 3 (91 V) | 28,8 | 39,0 | 67,8 |
Goodride ZuperEco Z-107 (91 V) | 30,5 | 37,6 | 68,1 |
Apollo Aspire 4G + (94 W) | 30,7 | 37,6 | 68,3 |
Kenda Kenetica Pro KR210 (91 V) | 31,2 | 38,6 | 69,8 |
Westlake ZuperEco Z-107 (91 V) | 31,5 | 38,6 | 70,1 |
Petlas Imperium PT 515 (91 V) | 31,4 | 39,0 | 70,4 |
Minerva F209 (91 V) | 31,6 | 39,3 | 70,9 |
Leao Nora-Force HP100 (91 V) | 33,1 | 38,0 | 71,1 |
Tristar EcoPower 4 (94 V) | 32,1 | 39,5 | 71,6 |
Tracmax X-Privilo TX-1 (91 V) | 32,5 | 39,2 | 71,7 |
Cooper Zeon CS8 (91 V) | 33,0 | 38,9 | 71,9 |
Tomket Sport (91 V) | 33,3 | 38,6 | 71,9 |
Linglong Comfort Master (91 V) | 33,5 | 38,6 | 72,1 |
Ovation Eco-Vision VI-682 (91 V) | 32,5 | 39,6 | 72,1 |
Sumitomo BC 100 (91 V) | 33,2 | 39,2 | 72,4 |
Imperial EcoDriver 5 (91 V) | 32,6 | 40,1 | 72,7 |
Tourador Wonder TH1 (91 V) | 33,2 | 39,5 | 72,7 |
Zeta Tyres Alventi (91 W) | 33,1 | 39,6 | 72,7 |
Tigar High Performance (91 V) | 34,5 | 38,3 | 72,8 |
Milestone Green Sport GS05 (91 V) | 33,7 | 39,2 | 72,9 |
Test opon letnich 2024. 20 najlepszych opon letnich trafia do finału
Tylko 20 modeli opon, które najlepiej wypadły we wstępnych próbach hamowania, przechodzi do finału naszego testu. Innych nie ma sensu badać aż tak wnikliwie, bo i tak nie mają szans na naszą rekomendację. Polecić możemy tylko te opony, które dobrze wypadną w pięciu próbach wykonywanych na mokrej nawierzchni oraz w czterech próbach na suchej drodze, a jednocześnie nie rujnują budżetu, czyli są odpowiednio trwałe i nie generują przesadnie wysokich oporów toczenia.
Najlepsze opony letnie 2024. Te opony trafiły do finału
Continental PremiumContact 7 (91 V) | 25,8 | 35,4 | 61,2 |
Kumho Ecsta HS52 (91 V) | 26,1 | 35,4 | 61,5 |
Vredestein Ultrac (91 V) | 26,6 | 36,1 | 62,7 |
Hankook Ventus Prime 4 (91 V) | 27,7 | 35,9 | 63,6 |
Michelin Primacy 4+ (91 V) | 27,7 | 36,3 | 64,0 |
Toyo Proxes Comfort (94 V) | 27,5 | 36,7 | 64,2 |
Falken Ziex ZE 310 Ecorun (91 V) | 28,0 | 36,5 | 64,5 |
Maxxis Premitra 5 HP5 (91 V) | 28,4 | 36,2 | 64,6 |
Pirelli Cinturato P7 (P7C2) (91 V) | 28,4 | 36,3 | 64,7 |
Bridgestone Turanza 6 (94 V) | 27,9 | 36,9 | 64,8 |
Nexen N´Fera Primus (91 V) | 27,7 | 37,2 | 64,9 |
Firestone Roadhawk (91 V) | 28,7 | 36,6 | 65,3 |
Goodyear EfficientGrip Performance 2 (91 V) | 29,2 | 36,4 | 65,6 |
Uniroyal RainSport 5 (91 V) | 27,7 | 37,9 | 65,6 |
Kleber Dynaxer HP4 (91 V) | 28,8 | 37,4 | 66,2 |
Fulda EcoControl HP2 (91 V) | 29,5 | 36,8 | 66,3 |
Giti GitiSynergy H2 (91 V) | 29,8 | 36,6 | 66,4 |
BF Goodrich Advantage (91 V) | 29,1 | 37,4 | 66,5 |
GT Radial FE 2 (91 V) | 29,3 | 37,4 | 66,7 |
Dunlop Sport Bluresponse (91 V) | 30,0 | 36,9 | 66,9 |
Test opon letnich 2024. Testy na mokrej drodze
Dobre opony letnie muszą być odporne na aquaplaningŹródło: Auto Bild
Opony marek Vredestein, Continental oraz Kumho zapewniają najwyższy poziom bezpieczeństwa na mokrej nawierzchni. Jak niebezpiecznie robi się w sytuacji, kiedy auto wyposażone jest w marne opony, pokazujemy, dorzucając do finałowej dwudziestki także tanią oponę, jedną z tych, które odpadły w przedbiegach. Sami zobaczcie dlaczego!
Próby na mokrym- aquaplaningŹródło: Auto Bild
Próby na mokrym- prowadzenie, hamowanieŹródło: Auto Bild
Ranking opon letnich: testy na suchej drodze
Na suchej drodze liczą się osiągi i przyjemność z jazdyŹródło: Auto Bild
Opony marek Falken, Vredestein i Kumho zachwycają szybkimi reakcjami na ruchy kierownicą i dynamiczną charakterystyką prowadzenia – na krętym torze pozwalają uzyskiwać krótkie czasy przejazdu, subiektywnie podobają się też testującym. Niespodziewana, wręcz podstępna nadsterowność ogranicza przyjemność z jazdy na oponach marki Uniroyal.
Próby na suchym – emisja hałasuŹródło: Auto Bild
Próby na suchym – hamowanieŹródło: Auto Bild
Próby na suchym – prowadzenieŹródło: Auto Bild
Ranking opon letnich: koszty eksploatacji
Trwałość opon sprawdzaliśmy w rzeczywistych warunkach drogowych, podczas jazdy w kolumnieŹródło: Auto Bild
O pozytywnym wyniku w tej kategorii testu decyduje nie tylko atrakcyjna cena – bo o tanie opony nietrudno – ale przede wszystkim odpowiednia trwałość. Goodyear EfficientGrip Performance 2 okazuje się najtrwalszy ze wszystkich testowanych opon. Drogie opony klasy premium, o ile są trwałe, mogą się okazać znacznie korzystniejszym zakupem niż tanie, ale za to nietrwałe opony budżetowe. Duże znaczenie mają też niskie opory toczenia – wybór właściwych opon ma wymierny wpływ na zużycie paliwa.
Koszty eksploatacji – opory toczeniaŹródło: Auto Bild
Koszty eksploatacji – trwałośćŹródło: Auto Bild
Opory toczenia mają znaczenie! Różnice w zużyciu paliwa, w zależności od zamontowanych opon bywają zauważalneŹródło: Auto Bild
1. Miejsce: Michelin Primacy 4+
MichelinŹródło: Auto Bild
- Indeks nośności/prędkości: 91 V
- Etykieta energetyczna: C/A/B 69
- Ocena: Wzorowa
Zalety
Zrównoważone, bardzo dobre wyniki we wszystkich próbach, dobre prowadzenie, krótkie drogi hamowania na suchym, wzorowa trwałość.
ContinentalŹródło: Auto Bild
- Indeks nośności/prędkości: 91 V
- Etykieta energetyczna: C/A/B 71
- Ocena: wzorowa
Zalety
Opona klasy premium o wzorowych osiągach na suchej i mokrej nawierzchni, najkrótsze drogi hamowania na suchym i mokrym, dobra trwałość.
3. Miejsce: Bridgestone Turanza 6
BridgestoneŹródło: Auto Bild
- Indeks nośności/prędkości: 94 V
- Etykieta energetyczna: B/A/B 69
- Ocena: wzorowa
Zalety
Nowy model opon letnich o zrównoważonych osiągach i bezpiecznym prowadzeniu na suchej i mokrej nawierzchni, krótkie drogi hamowania, bardzo wysoka trwałość
GoodyearŹródło: Auto Bild
- Indeks nośności/prędkości: 91 V
- Etykieta energetyczna: B/A/B 69
- Ocena: dobra
- Tytuł dodatkowy: Eko-Mistrz 2024
Zalety
Ponadprzeciętna trwałość, stabilne, bezpieczne prowadzenie, rozsądna cena, bardzo dobry stosunek ceny do możliwości
Wady
Przeciętna przyczepność na mokrym
4. Miejsce: Kumho Ecsta HS52
KumhoŹródło: Auto Bild
- Indeks nośności/prędkości: 91 V
- Etykieta energetyczna: C/A/B 71
- Ocena: dobra
Zalety
Przekonujące osiągi na mokrej i suchej drodze, krótkie drogi hamowania na suchym i mokrym asfalcie, korzystna cena
Wady
Przeciętny komfort toczenia
6. Miejsce: Firestone Roadhawk
FirestoneŹródło: Auto Bild
- Indeks nośności/prędkości: 91 V
- Etykieta energetyczna: C/A/B 70
- Ocena: dobra
Zalety
Markowe opony o sportowo-dynamicznym prowadzeniu, krótkie drogi hamowania na suchym, dobry stosunek ceny do możliwości
Wady
Podwyższona emisja hałasu
7. Miejsce: Falken Ziex ZE310 Ecorun
FalkenŹródło: Auto Bild
- Indeks nośności/prędkości: 91 V
- Etykieta energetyczna: C/A/A 67
- Ocena: dobra
Zalety
Dobra odporność na aquaplaning, dynamiczne prowadzenie na suchym, krótkie drogi hamowania na suchym
Wady
Ograniczona trwałość
7. Miejsce: Hankook Ventus Prime 4
HankookŹródło: Auto Bild
- Indeks nośności/prędkości: 91 V
- Etykieta energetyczna: C/A/B 69
- Ocena: dobra
Zalety
Dynamiczne prowadzenie na mokrej i suchej drodze, krótkie drogi hamowania na suchym, niskie opory toczenia
Wady
Przeciętna trwałość
7. Miejsce: Toyo Proxes Comfort
ToyoŹródło: Auto Bild
- Indeks nośności/prędkości: 94 V
- Etykieta energetyczna: C/A/B 70
- Ocena: dobra
Zalety
Dynamiczne prowadzenie na suchej i mokrej drodze, krótkie drogi hamowania, niska emisja hałasu, umiarkowana cena
Wady
Niska trwałość
10. Miejsce: Dunlop Sport BluResponse
DunlopŹródło: Auto Bild
- Indeks nośności/prędkości: 91 V
- Etykieta energetyczna: B/C/B 71
- Ocena: dobra
Zalety
Wysoka odporność na aquaplaning, krótkie drogi hamowania na suchym, niskie opory toczenia
Wady
Przeciętny przyczepność na mokrej drodze
10. Miejsce: Fulda EcoControl HP2
FuldaŹródło: Auto Bild
- Indeks nośności/prędkości: 91 V
- Etykieta energetyczna: C/B/B 70
- Ocena: dobra
Zalety
Krótkie drogi hamowania na suchym, niski poziom hałasu, ponadprzeciętna trwałość, korzystne koszty eksploatacji
Wady
Przeciętne prowadzenie boczne na suchej drodze
12. Miejsce: BF Goodrich Advantage
BF Goodrich 2Źródło: Auto Bild
- Indeks nośności/prędkości: 91 V
- Etykieta energetyczna: C/A/B 70
- Ocena: dobra
Zalety
Dynamiczne prowadzenie na suchym, niewielka emisja hałasu, niskie opory toczenia, korzystna cena
Wady
Tendencja do podsterowności na mokrym
12. Miejsce: Kleber Dynaxer HP4
KleberŹródło: Auto Bild
- Indeks nośności/prędkości: 91 V
- Etykieta energetyczna: C/A/B 70
- Oceny: dobra
Zalety
Dobra odporność na aquaplaning, krótkie drogi hamowania na suchym, dobry komfort toczenia
Wady
Podsterowność, przeciętna trwałość
14. Miejsce: GT Radial FE 2
GT RadialŹródło: Auto Bild
- Indeks nośności/prędkości: 91 V
- Etykieta energetyczna: C/A/B 69
- Ocena: dobra
Zalety
Odporność na aquaplaning, krótkie drogi hamowania na suchym, bardzo korzystna cena
Wady
Przeciętna przyczepność na mokrej i suchej drodze
14. Miejsce: Giti Giti Synergy H2
GitiŹródło: Auto Bild
- Indeks nośności/prędkości: 91 V
- Etykieta energetyczna: C/A/B 71
- Ocena: dobra
Zalety
Bezpieczne prowadzenie na mokrym, krótkie drogi hamowania na suchym, umiarkowana cena
Wady
Tendencja do podsterowności na suchej drodze, bardzo wysokie opory toczenia
16. Miejsce: Pirelli Cinturato P7 (P7C2)
PirelliŹródło: Auto Bild
- Indeks nośności/prędkości: 91 V
- Etykieta energetyczna: C/A/B 69
- Ocena: zadowalająca
Zalety
Krótkie drogi hamowania na suchym, dynamiczne prowadzenie i reakcje na ruchy kierownicą
Wady
Dostateczne trwałość i koszty eksploatacji, wysoka cena
17. Miejsce: Nexen N’Fera Primus
NexenŹródło: Auto Bild
- Indeks nośności/prędkości: 91 V
- Etykieta energetyczna: D/A/B 71
- Ocena: zadowalająca
Zalety
Dobre wyniki w próbach hamowania, dynamiczne prowadzenie na mokrym
Wady
Opóźniona reakcja na ruchy kierownicą, ograniczona trwałość podwyższa koszt eksploatacji
18. Miejsce: Uniroyal RainSport 5
UniroyalŹródło: Auto Bild
- Indeks nośności/prędkości: 91 V
- Etykieta energetyczna: C/A/B 71
- Ocena: zadowalająca
Zalety
Odporność na aquaplaning, bezpieczne prowadzenie na mokrym
Wady
Niepewne prowadzenie i ograniczone prowadzenie boczne na suchej drodze
19. Miejsce: Maxxis Premitra 5 HP5
MaxxisŹródło: Auto Bild
- Indeks nośności/prędkości: 91 V
- Etykieta energetyczna: D/A/B 70
- Ocena: zadowalająca
Zalety
Dobra trwałość, krótkie drogi hamowania na suchym
Wady
Opóźniona reakcja na ruchy kierownicą, przeciętna przyczepność na mokrej i suchej drodze
20. Miejsce: Vredestein Ultrac
VredesteinŹródło: Auto Bild
- Indeks nośności/prędkości: 91 V
- Etykieta energetyczna: C/A/B 69
- Ocena: warunkowo polecana
Zalety
Doskonała dynamika prowadzenia, krótkie drogi hamowania na suchym i mokrym, bardzo dobra odporność na aquaplaning
Wady
Niska trwałość, podwyższone opory toczenia
Najlepsze opony letnie 2024 - podsumowanie testu i rankingu opon letnich
Różnice między poszczególnymi modelami opon są wciąż duże!Źródło: Auto Bild
Nasz test pokazuje, którymi oponami letnimi warto się zainteresować w 2024 r. Przede wszystkim chcemy jednak przestrzec przed 13 modelami opon, które odpadły w rundzie kwalifikacyjnej naszego testu – nie oferują one wystarczającego poziomu bezpieczeństwa.
Kolejny wniosek: świetne wyniki i doskonałe osiągi w wybranych kategoriach nie gwarantują wcale wysokiego miejsca w finale – i tak np. opony Vredestein Ultrac, choć pozwalają na niezwykle dynamiczną jazdę, to pogrążyły je wysokie koszty eksploatacji. Możemy je jednak warunkowo polecić, np. do szybkiego auta używanego okazjonalnie – wtedy wysoka cena i relatywnie niska trwałość przestają mieć znaczenie.
Najwyżej oceniliśmy opony, które okazały się najbardziej wszechstronne, czyli produkty renomowanych marek Michelin, Continental i Bridgestone. Warto jednak przyjrzeć się dobrze uczestnikom finału: są wśród nich opony marek, które jeszcze kilka lat temu raczej nie wychodziły poza rundę eliminacyjną. Z drugiej strony na rynku wciąż jest mnóstwo opon o marnych osiągach.