Logo
PoradyEksploatacjaBenzyna E10 szkodzi nie tylko niektórym autom. Jest nowy, alarmujący raport

Benzyna E10 szkodzi nie tylko niektórym autom. Jest nowy, alarmujący raport

Paliwo E10 jest dostępne na wszystkich stacjach w Polsce jako benzyna Pb95 - tankując "95-kę", tankujesz "E10-kę". Nie wszyscy kierowcy powinni, bo nie wszystkie samochody dobrze znoszą to paliwo, o czym od miesięcy głośno mówią mechanicy. Teraz do grona osób ostrzegających przez benzyną E10 dołączyli ekolodzy, którzy w najnowszym raporcie nie pozostawili złudzeń co do nowego paliwa.

Posłuchaj artykułu

00:00 / 00:00
Audio generowane przez AI (ElevenLabs) i może zawierać błędy
Benzyna E10
Krzysztof Słomski / Auto Świat
Benzyna E10
  • Do końca 2023 r. zarówno benzyna 95- jak i 98-oktanowa dostępne były w "bezpiecznej" wersji E5
  • Obecnie polscy użytkownicy samochodów z silnikami benzynowymi mają do wyboru paliwa E5 i E10, przy czym benzyna E5 jest oferowana niemal wyłącznie jako droższe paliwo premium. To poważne obciążenie dla niektórych kierowców, bo wiele samochodów nie może być tankowanych paliwem E10, o czym mówią mechanicy
  • Już nie tylko mechanicy ostrzegają przed paliwem E10. Najnowszy raport ekologów nie pozostawia złudzeń co do jego "ekologiczności", a przecież ponoć dla środowiska dokonała się zmiana na stacjach
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Z najnowszego raportu przygotowanego dla organizacji Transport & Environment wynika, że biopaliwa, uznawane przecież za bardziej ekologiczne rozwiązanie niż klasyczne paliwa, mogą w rzeczywistości przyczyniać się do większej emisji CO2. Jak wskazują przedstawione we wspomnianym raporcie dane, w skali globalnej biopaliwa generują o 16 proc. więcej dwutlenku węgla niż tradycyjne paliwa. To nie wszystko.

Raport zwraca również uwagę na ogromne koszty środowiskowe związane z produkcją biopaliw. Powierzchnia ziemi wykorzystywana obecnie do upraw roślin potrzebnych do produkcji biokomponentów mogłaby potencjalnie wyżywić aż 1,3 mld ludzi. Co więcej, T&E wskazuje, że wystarczyłoby przeznaczyć zaledwie 3 proc. tej powierzchni na instalacje fotowoltaiczne, aby wygenerować taką samą ilość energii.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Kiedy benzyna E10 stała się powszechnie dostępna w Polsce?
Jakie są różnice między benzyną E5 a E10?
Które samochody mogą mieć problemy z paliwem E10?
Co mogą zrobić właściciele samochodów niedostosowanych do E10?

Paliwo E10 i paliwo E5 – co to za paliwa?

Oznaczeń E5 i E10 nie należy mylić z liczbą oktanową benzyny. Pod tymi skrótami kryje się paliwo, które w przypadku benzyny E5 zawiera maksymalnie 5 proc. biokomponentów, a w przypadku benzyny E10 – maksymalnie 10 proc. Do 2024 r. polscy kierowcy mieli do wyboru benzynę 95-oktanową i 98-oktanową i oba te paliwa miały maksymalnie 5-proc. biododatków.

Teoretycznie zarówno benzyna 95, jak i benzyna 98, może występować w odmianach E5 i E10, ale w praktyce od początku 2024 r. benzyna 95-oktanowa oferowana jest w Polsce niemal wyłącznie jako paliwo E10, a benzyna 98 (zazwyczaj) nosi oznaczenie E5 i jako paliwo premium jest znacznie droższa.

Czy paliwo E10 jest bezpieczne?

Paliwo E10 nie jest lepsze niż paliwo E5. Wprowadzenie tego paliwa ma na celu jedynie zagospodarowanie większej ilości biokomponentów, którymi zastępuje się substancje ropopochodne. Dla silników współczesnych samochodów zawartość biokomponentów na poziomie 10 proc. jest niemal obojętna. Warto wiedzieć, że np. w niektórych stanach USA dość powszechnie oferowane jest paliwo E25, które np. Brazylii jest jednym z powszechnie wykorzystywanych standardów. W Brazylii dostępne jest też paliwo E95 (do 95 proc. biokomponentów), którymi tankuje się auta przystosowane do tego fabrycznie – dość popularne w tym kraju.

W naszym klimacie zimą duża zawartość biokomponentów w paliwie może być szkodliwa dla układu paliwowego, jednak większość samochodów 10-procentową domieszkę alkoholu znosi bez problemu. Współczesne samochody mają taką informację umieszczoną na klapce wlewu paliwa (E5/E10), starsze jednak tej informacji nie mają. Brak oznaczenia E10 na klapce wlewu paliwa nie oznacza jednak, że nie można tankować E10. To dlatego, że wiele aut, które bez problemu znoszą paliwo E10, wyprodukowano jeszcze przed powstaniem tych oznaczeń.

Kto może tankować benzynę E10?

Praktycznie wszystkie samochody produkowane po 2010 r. są kompatybilne z benzyną E10. Wśród samochodów produkowanych przed 2010 r., które mogą źle znosić jazdę na E10, są jedynie niektóre modele wyposażone w silniki z bezpośrednim wtryskiem paliwa pierwszych generacji.

Do jakich samochodów nie można tankować benzyny E10?

Przyjmuje się, że szczególna ostrożność powinna dotyczyć (poza najstarszymi autami z bezpośrednim wtryskiem benzyny) niektórych youngtimerów. Chodzi m.in. o trwałość uszczelnień w układzie paliwowym.

Nie wszystkie samochody dobrze znoszą pracę na paliwie E10
Nie wszystkie samochody dobrze znoszą pracę na paliwie E10Maciej Brzeziński / Auto Świat

Czy jednorazowe zatankowanie benzyny E10 do samochodu, który nie jest z nią kompatybilny, jest niebezpieczne?

Nie, okazjonalne zatankowanie benzyny zawierającej zwiększoną dawkę biokomponentów nie powinno w zauważalny sposób wpłynąć na stan silnika.

Skąd mam wiedzieć, czy mogę zatankować benzynę E10 do swojego samochodu?

Ministerstwo Klimatu i Środowiska już na początku 2024 r. uruchomiło specjalną stronę, która pozwala na sprawdzenie, które auta nie są kompatybilne z paliwem E10. Początkowo strona ta zawierała dużo błędów, a i teraz w wielu wypadkach ostrzeżenia, jakie zawiera, są nieco na wyrost. Jeśli naszego auta nie ma w systemie, warto zajrzeć do opracowania na temat kompatybilności silników z paliwem E10 opracowanego przez ACEA, jest ono dostępne na stronach ACEA. Warto wiedzieć, że w przypadku niektórych modeli wycofano się z ostrzeżeń, gdy okazało się, że paliwo E10 im nie szkodzi.

Ministerstwo udostępnia wyszukiwarkę pozwalającą ocenić, czy nasz samochód może jeździć na benzynie E10 – warto zajrzeć na stronę https://e10.klimat.gov.pl/
Ministerstwo udostępnia wyszukiwarkę pozwalającą ocenić, czy nasz samochód może jeździć na benzynie E10 – warto zajrzeć na stronę https://e10.klimat.gov.pl/Ministerstwo Klimatu i Środowiska

Co mam zatankować, jeśli mój samochód nie może być tankowany paliwem E10?

Właściciele samochodów niedostosowanych do paliwa E10 wciąż mogą tankować benzynę E5, która wciąż jest dostępna na stacjach – najczęściej jest to droższa benzyna premium o liczbie oktanowej 98. Nie ma planów wycofania tego rodzaju paliwa z oferty.

Jaki procent samochodów jeżdżących po polskich drogach nie toleruje benzyny E10?

W tej kwestii dokładna odpowiedź nadeszła ze strony MKiŚ:

Według wyliczeń Ministerstwa Klimatu i Środowiska, spośród wszystkich zarejestrowanych w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK) samochodów osobowych z silnikiem benzynowym, których jest 11 mln 624 tys. 747, niedostosowanych do nowego rodzaju paliwa ciekłego może być ok. 8,65 proc.

I dalej:

Co istotne, część z zarejestrowanych w CEPiK samochodów to pojazdy nieużytkowane, jednak poprzez zaniedbanie lub omyłki nie zostały wycofane z CEPiK, lub pojazdy użytkowane bardzo rzadko. Tym samym, ostatecznie odsetek pojazdów osobowych z silnikami benzynowym niedostosowanych do tankowania benzyny E10 jest jeszcze niższy, niż wskazano powyżej.

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium