Logo
PoradyEksploatacjaZimowa kurtka do jazdy autem to dramatyczny wybór. Nie wiesz, jak dużo ryzykujesz

Zimowa kurtka do jazdy autem to dramatyczny wybór. Nie wiesz, jak dużo ryzykujesz

Środek jesieni i zima to czas, w którym wyciągamy z szaf grube kurtki zimowe. Zapewniają nam bezpieczeństwo termiczne, ale noszenie ich podczas jazdy samochodem to fatalny pomysł. Kierowcy i pasażerowie nawet nie zdają sobie sprawy z tego, że podpisują na siebie wyrok. Wyjaśniamy, dlaczego kurtki zimowe są niebezpieczne w aucie.

Posłuchaj artykułu

00:00 / 00:00
Audio generowane przez AI (ElevenLabs) i może zawierać błędy
Kierowca w kurtce zimowej zeskrobuje lód z szyb samochodu
Auto Świat
Kierowca w kurtce zimowej zeskrobuje lód z szyb samochodu
  • Grube kurtki zimowe w samochodzie ograniczają ruchy kierowcy, a do tego sprawiają, że pasy bezpieczeństwa mogą zadziałać nieprawidłowo
  • Eksperci Volvo zmierzyli, że odzienie wierzchnie wprowadza nawet do 25 cm luzu na pasie, a to stanowi duże zagrożenie dla życia i zdrowia podróżnych
  • Prawidłowe zapięcie pasów wymaga ich ścisłego przylegania do ciała. Najlepiej zdjąć kurtkę, ale czasami wystarczy ją rozpiąć i odpowiednio ułożyć
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Jeździsz samochodem, mając na sobie kurtkę zimową? Z badań przeprowadzonych na zlecenie Volvo Car Poland wynika, że ten błąd popełnia aż 83 proc. polskich kierowców. Jesienią i w zimie po prostu wsiadają do auta, zapinają pasy i ruszają w trasę. Tymczasem w sytuacji awaryjnej pasy zapięte na kurtce mogą nie tyle nieprawidłowo zadziałać, co wręcz poważnie nas skrzywdzić. Aż dziwne, że jeszcze nie było w tej sprawie głośnej kampanii społecznej.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Dlaczego zimowe kurtki są niebezpieczne podczas jazdy?
Jak kurtki wpływają na działanie pasów bezpieczeństwa?
Jak bezpiecznie przewozić dzieci w zimie w samochodzie?
Co zrobić, gdy muszę jechać w kurtce zimowej?

Dlaczego w samochodzie trzeba zdjąć kurtkę zimową?

Aby pasy spełniały swoją funkcję, muszą ściśle przylegać do ciała — o tym wie każdy. Nie każdy zdaje sobie jednak sprawę z tego, że gruba, wyściełana odzież zimowa tworzy niebezpieczną dodatkową warstwę pomiędzy pasem a ciałem. Na tyle grubą, że podczas wypadku pas nie będzie mógł prawidłowo zadziałać, bo nie zaciśnie się dostatecznie szybko i skutecznie na ciele. Dlaczego?

Pasy nie ochronią pasażera czy kierowcy podczas wypadku, jeśli będą zapinane byle jak i na zimową kurtkę. W naszych eksperymentach zimowa kurtka wprowadza nawet do 25 cm luzu na pasie bezpieczeństwa, co stanowi zagrożenie dla zdrowia i życia człowieka, jeśli dojdzie do zderzenia

— tłumaczy Paweł Kurpiewski, ekspert w dziedzinie biomechaniki zderzeń. Co więcej, gruba zimowa kurtka krępuje ruchy, przez co wydłuża rzeczywisty czas reakcji kierowcy na zdarzenie na drodze. Podwójna niekorzyść!

Pasy bezpieczeństwa należy zapiąć na koniec przygotowań do jazdy
Pasy bezpieczeństwa należy zapiąć na koniec przygotowań do jazdyJacZia / Shutterstock

Jak zimą przewozić dzieci w samochodzie?

Okazuje się, że błąd, który może kosztować nas życie, przenosimy także na najmłodszych pasażerów. Badania przeprowadzone na zlecenie Volvo wykazały, że w przypadku dzieci sytuacja jest jeszcze gorsza — tylko 8 proc. rodziców przewozi je w zimie w bezpieczny sposób! Dlaczego tak się dzieje? Ważniejszy okazuje się komfort termiczny.

Tymczasem kurki zimowe są często wykonane ze śliskiego materiału. To zaś sprawia, że pas może się łatwo zsunąć z ramienia i podczas kolizji dziecko nie będzie odpowiednio zabezpieczone. To samo tyczy się maluchów przewożonych w fotelikach — grube puchowe kombinezony zostawiają tyle luzu, że w momencie uderzenia ciało zdąży nabrać niebezpiecznego impetu. Jak można temu zapobiec? Eksperci zalecają, aby zdjąć kurtkę przed zapięciem pasów, a potem okryć dziecko kocem lub właśnie tą kurtką. W ten sposób zadbamy i o bezpieczeństwo, i o komfort termiczny.

Dziecko w foteliku
Dziecko w fotelikuStudio113 / Shutterstock

Jak prawidłowo zapiąć pasy bezpieczeństwa w aucie?

Aby pasy spełniały swoją funkcję, muszą być odpowiednio ułożone. Dolna część pasa powinna przebiegać przez miednicę, a górna przez klatkę piersiową. Ważne jest, by pas nie znajdował się na brzuchu ani na szyi — takie ułożenie może prowadzić do poważnych obrażeń podczas wypadku. Luz wprowadzony przez kurtkę zimową może zagrażać zwłaszcza naszym organom wewnętrznym. A jeśli już nie mamy wyjścia i musimy zostać w kurtce, bo inaczej zamarzniemy w nierozgrzanym aucie?

Należy rozpiąć kurtkę i wyjąć ją spod pasa. Następnie zapiąć pas biodrowy poniżej kolców biodrowych, mocno go naciągając. Na koniec trzeba zadbać o ustawienie pasa barkowego na słupku i fotela tak, by pas bezpieczeństwa był z dala od skraju ramienia

— doradza Kurpiewski.

Najlepiej byłoby jednak zupełnie zrezygnować z kurtki podczas jazdy samochodem. Można o to zadbać w prosty sposób — wystarczy ubrać się "na cebulkę" przed wyjściem z domu. Wówczas możemy zdjąć kurtkę i nadal zostaniemy w czymś, co zapewni nam względny komfort termiczny, dopóki nie nagrzeje się kabina pojazdu. Chociaż niektórzy mogą to postrzegać jako uciążliwe, zdejmowanie kurtki zimowej przed jazdą to klucz do skutecznego działania pasów bezpieczeństwa. Lepiej poświęcić na to chwilę, niż ryzykować zdrowie i życie.

Autor Krzysztof Grabek
Krzysztof Grabek
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium