- Czas zapomnieć o uprzedzeniach wobec opon całorocznych. Nowe modele są znacznie lepsze od opon wielosezonowych sprzed lat
- W warunkach zimowych, typowych dla naszej części Europy, dobre opony całoroczne są zupełnie wystarczające
- Na większe wyrzeczenia trzeba się nastawić latem – na suchym, przyczepnym asfalcie opony całoroczne łatwo można zniszczyć. To nie są opony do sportowej jazdy
- Testowane opony całoroczne spełniają wymogi dla opon zimowych, można na nich jeździć zimą także w krajach, w których przepisy wymagają jazdy zimą na oponach zimowych
W 2023 r. zima, ale nie ta kalendarzowa, tylko prawdziwa, na drogach, zaczęła się wyjątkowo gwałtownie, jeszcze w listopadzie, od intensywnych opadów śniegu. Przed warsztatami ustawiły się kolejki tych, którzy chcieli zaczekać z wymianą na "najlepszy moment". Takich sytuacji da się uniknąć. Najprostszy sposób to wyposażenie auta w opony całoroczne. Oczywiście, dobre opony zimowe w warunkach typowo zimowych są wciąż (nieco) lepsze od opon całorocznych, a w warunkach letnich lepiej jeździ się na oponach letnich. Dobre opony całoroczne zamontowane na kołach są zawsze lepsze od najlepszych opon sezonowych, które leżą w garażu i czekają na wolny termin u wulkanizatora.
Najlepsze opony całoroczne
Wybór odpowiednich opon ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy – to oczywiste. Krótka droga hamowania, precyzyjne manewrowanie i dobra przyczepność zapewniają pewność i przyjemność z jazdy. Oczywiście cena zakupu, przebieg i oszczędne zużycie drogiego paliwa również odgrywają ważną rolę.
Dla wielu użytkowników opony całoroczne są bezkonkurencyjnym wyborem z ekonomicznego punktu widzenia, co jest głównym powodem ich rosnącej popularności. Można ich używać przez cały rok, nie ma potrzeby uciążliwej wymiany ani kosztów drugiego kompletu opon. Nasze testy na suchych nawierzchniach, w deszczu, śniegu i na lodzie, we wszystkich porach roku, dowodzą, że da się stworzyć opony bezpieczne w każdych warunkach, ale też pokazują, że nie wszyscy producenci potrafią to robić. Na końcu naszego aktualnego testu porównawczego znajduje się lista najlepszych z tych wszechstronnych opon.
Ranking opon całorocznych - runda kwalifikacyjna
Jak zwykle w przypadku dużych testów, obejmujących wiele modeli opon, zaczynamy od rundy kwalifikacyjnej, podczas której wykonujemy próby hamowania na suchej i mokrej nawierzchni. Opony, które sobie w takich próbach radzą sobie słabo, nie mają szans na naszą rekomendację, nie ma więc sensu dalej ich testować i tracić na nie czas.
W rundzie kwalifikacyjnej każdy model opon jest kilkakrotnie poddawany próbom hamowana do zatrzymania na specjalnym torze pomiarowym z prędkości 100 km/h, zarówno na mokrej, jak i suchej nawierzchni (uwzględniana jest średnia wartość z dziesięciu hamowań). Tylko najlepsze opony pod względem drogi hamowania na mokrej i suchej nawierzchni.
Opony całoroczne 225/45 R17. Runda kwalifikacyjna, te opony dostały się do finału | |||||
---|---|---|---|---|---|
Miejsce | Marka i model opon | Indeks prędkości/nośności | Droga hamowania na mokrym (ze 100 km/h w metrach) | Droga hamowania na suchym (ze 100 km/h w metrach) | Suma dróg hamowania |
1 | Bridgestone Turanza All Season 6 | 94 W | 45,0 | 38,5 | 83,5 |
2 | Michelin CrossClimate 2 | 94 Y | 47,0 | 37,7 | 84,7 |
3 | Pirelli Cinturato All Season SF2 | 94 W | 46,7 | 38,8 | 85,5 |
4 | Vredestein Quatrac | 94 V | 45,4 | 40,3 | 85,7 |
5 | Continental AllSeasonContact 2 | 94 V | 45,4 | 40,4 | 85,8 |
6 | Falken EuroAll Season AS220 Pro | 94 W | 46,0 | 39,8 | 85,8 |
7 | BF Goodrich Advantage All Season | 94 W | 47,4 | 38,9 | 86,3 |
8 | Kleber Quadraxer 3 | 94 V | 48,5 | 38,3 | 86,8 |
9 | Nexen N’Blue 4Season 2 | 94 W | 48,8 | 39,2 | 88,0 |
10 | Firestone Multiseason 2 | 94 V | 47,9 | 41,8 | 89,7 |
11 | Dunlop Sport All Season | 94 W | 47,4 | 42,5 | 89,9 |
12 | Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 | 94 W | 48,3 | 41,8 | 90,1 |
13 | Hankook Kinergy 4S² (H750) | 94 W | 49,5 | 41,3 | 90,8 |
14 | Ceat 4 SeasonDrive+ | 94 V | 50,1 | 40,8 | 90,9 |
15 | Kumho Solus 4S HA32 + | 94 W | 49,8 | 41,4 | 91,2 |
16 | Toyo Celsius AS2 | 94 W | 50,6 | 40,9 | 91,5 |
Opony całoroczne 225/45 R17. Runda kwalifikacyjna: opony o akceptowalnych wynikach, ale bez szans na zwycięstwo | |||||
17 | Minerva All Season Master | 94 Y | 49,5 | 42,9 | 92,4 |
18 | Lanvigator Catchfors A/S | 94 W | 53,7 | 39,7 | 93,4 |
19 | Barum Quartaris 5 | 94 V | 49,2 | 45,0 | 94,2 |
20 | Linglong Grip Master 4S | 94 W | 53,0 | 41,3 | 94,3 |
21 | Yokohama BluEarth-4S AW21 | 94 W | 52,4 | 42,9 | 95,3 |
22 | Kormoran All Season | 94 V | 54,4 | 41,5 | 95,9 |
23 | A Plus A909 All Season | 94 W | 55,4 | 40,7 | 96,1 |
24 | Headway PSM01 4 Seasons | 94 W | 54,4 | 41,8 | 96,2 |
25 | Tracmax X-Privilo Trac Saver | 94 Y | 53,9 | 42,5 | 96,4 |
26 | Sava All Weather | 94 V | 53,8 | 43,1 | 96,9 |
27 | Tourador X All Climate TF1 | 94 W | 55,8 | 42,5 | 98,3 |
28 | CST Medallion All Season ACP1 | 94 V | 54,4 | 44,2 | 98,6 |
29 | Fulda MultiControl | 94 V | 54,9 | 44,2 | 99,1 |
Opony, które nie zapewniają odpowiednio krótkich dróg hamowania | |||||
30 | Tomket Allyear 3 | 94 W | 56,7 | 44,0 | 100,7 |
31 | Hifly All-Turi 221 | 94 V | 55,6 | 45,3 | 100,9 |
32 | Leao I-Green All Season | 94 V | 59,7 | 42,3 | 102,0 |
33 | Atlas Green 4S | 94 W | 61,7 | 42,4 | 104,1 |
34 | Goodride All Season Elite Z-401 | 94 W | 60,6 | 44,2 | 104,8 |
35 | Black Arrow All Season Dart 4S | 94 W | 63,8 | 41,8 | 105,6 |
Wyniki referencyjnych opon zimowych | 49,4 | 44,8 | 94,2 | ||
Wyniki referencyjnych opon letnich | 42,9 | 36,0 | 78,9 |
Test opon całorocznych: wyniki prób na śniegu
W tej dziedzinie referencyjne opony zimowe wciąż wypadają najlepiej, ale są też opony całoroczne, które są w stanie nawiązać z nimi walkę na niemal wyrównanym poziomie. Wśród nich zmodernizowany Michelin CrossClimate 2, który na śniegu i lodzie, przy stromych, śliskich podjazdach, radzi sobie doskonale.
Zaufać w warunkach zimowych można też oponom całorocznym marek Bridgestone i Kleber. Za to opony całoroczne marek Ceat, Falken, Toyo oraz Nexen rozczarowują słabym prowadzeniem bocznym i wydłużónymi drogami hamowania.
Test opon całorocznych: wyniki prób na mokrej nawierzchni
W deszczu i letnich temperaturach temperatury, nasi kandydaci muszą zmierzyć się z osiągami oferowanymi przez opony letnie. W dziedzinach hamowania, prowadzenia i jazdy po okręgu opony letnie wciąż są o krok przed nimi. Jednak Vredestein Quatrac , nowy Bridgestone Turanza AS 6 i Vector 4 Seasons Gen-3 marki Goodyear depczą im po piętach.
Na oponach Nexen, Ceat i Toyo nasz testowy Golf wykazywał wyraźną podsterowność. Z aquaplaningiem dobrze radzą sobie wszechstronne opony marek Pirelli, BF Goodrich i Kleber.
Test opon całorocznych: wyniki prób na suchej nawierzchni
Hamowanie na suchej nawierzchni to dla wielu opon całorocznych wciąż bardzo poważne wyzwanie, podobnie jak dla opon zimowych. Bieżnik ponacinany licznymi lamelami i miękka mieszanka gumowa, czyli to, co sprawia, że opony dobrze radzą sobie na śniegu i lodzie, nie sprzyja ani sprawnemu hamowaniu, ani pewnemu prowadzeniu na suchej i przyczepnej nawierzchni. Nawet najlepsze z opon całorocznych w porównaniu z referencyjnymi oponami letnimi potrzebują dodatkowych dwóch metrów do zatrzymania auta ze 100 km/h.
W przypadku najgorszych w tej dziedzinei opon wielosezonowych trzeba się liczyć z drogą hamowania dłuższą nawet o 6,5 metra, niż na oponach najlepszych w tej kategorii. To nie przelewki. Za to dynamiczna jazda po krętej, suchej drodze na dobrych oponach całorocznych to już nie problem – na wielu modelach, takich jak choćby Vredestein Quatrac, Kumho Solus 4S Hankook Kinergy 4S2 to nawet przyjemność.
Opony całoroczne a środowisko
W społeczeństwie, które opiera się na mobilności, nie da się łatwo wyeliminować wpływu motoryzacji na środowisko. Nawet przy przejściu na tak zachwalaną e-mobilność. Niemniej jednak producenci opon podejmują szereg wysiłków, aby stopniowo zmniejszać wpływ produkcji i użytkowania opon na środowisko.
Dlatego oceniamy opony również pod tym kątem. Standardy bezpieczeństwa w kwestii aquaplaningu czy dróg hamowania nie mogą jednak schodzić na drugi plan, bezpieczeństwo zawsze ma u nas pierwszeństwo. Wolniejsze ścieranie bieżnika, mniejsze zużycie paliwa, mniejsze zużycie surowców, niższa emisja hałasu – przeanalizowaliśmy kandydatów z naszego testu opon całorocznych pod kątem wdrożenia tych kryteriów i oceniliśmy je zgodnie z naszym systemem punktowym (patrz tabela). Za zaangażowanie na rzecz bezpiecznej mobilność i ekologii, najwięcej punktów zdobyli producenci opon Michelin i Nexen.
1. Miejsce: Michelin CrossClimate 2
- Ocena: wzorowa
- 94 Y
- Etykieta C/B/B 71
Zalety: doskonałe właściwości na śniegu i lodzie, dynamiczne prowadzenie na suchej drodze, odporność na aquaplaning, precyzyjne prowadzenie, bardzo wysoka trwałość
Wady: wysoka cena
2. Miejsce: Continental AllSeason Contact 2
- Ocena: wzorowa
- 94 V
- Etykieta C/B/B 72
Zalety: wszechstronne opony o przekonujących właściwościach zimowych, dynamiczne prowadzenie i krótkie drogi hamowania na mokrej drodze, niska emisja hałasu, wysoka trwałość
Wady: skłonność do podsterowności
3. Miejsce: BridgestoneTuranza All Season 6
- Ocena: wzorowa
- 94 W
- Etykieta C/B/B 70
Zalety: nowy, wszechstronnie utalentowany model, krótkie drogi hamowania na mokrej i na suchej drodze. Bezpieczne i dynamiczne prowadzenie w każdych warunkach, odporność na aquaplaning.
Wady: wysoka cena
4. Miejsce: Vredestein Quatrac
- Ocena: wzorowa
- 94 V
- Etykieta C/B/B 71
Zalety: Opony świetne na mokrej nawierzchni, ale o dynamicznym prowadzeniu w każdych warunkach, dobre właściwości zimowe, odporność na aquaplaning.
Wady: Przeciętna trwałość.
5. Miejsce: Pirelli CinturatoAll Season SF2
- Ocena: wzorowa
- 94 W
- Etykieta C/A/B 70
Zalety: Wszechstronne opony o dynamicznym i bezpiecznym prowadzeniu na mokrej i suchej drodze, najwyższa odporność na aquaplaning, niska emisja hałasu.
Wady: Podwyższone opory toczenia.
6. Miejsce: Goodyear Vector 4Seasons Gen-3
- Ocena: dobra
- 94 W
- Etykieta C/B/B 70
Zalety: Opony całoroczne o przekonywujących właściwościach jezdnych w każdych warunkach, dobra trakcja na śniegu, wysoka trwałość.
Wady: Wydłużone drogi hamowania na suchym, podwyższona emisja hałasu.
7. Miejsce: Kleber Quadraxer 3
- Ocena: dobra
- 94 V
- Etykieta C/B/A 69
Zalety: Dobre właściwości jezdne na śniegu i na suchej drodze, niska podatność na aquaplaning, krótkie drogi hamowania na suchym.
Wady: Opóźnione reakcje na ruchy kierownicą, podsterowność na mokrym.
8. Miejsce: Hankook Kinergy 4S²
- Ocena: dobra
- 94 W
- Etykieta C/B/B 72
Zalety: Sprawdzona opona całoroczna o godnych zaufania właściwościach jezdnych na śniegu i lodzie, szybkie reakcje na ruch kierownicą, wysoka trwałość.
Wady: Lekko wydłużone drogi hamowania na mokrym i na suchym.
9. Miejsce: BF Goodrich Advantage
- Ocena: zadowalająca
- All Season 94 W
- Etykieta C/B/A 69
Zalety: Dobra trakcja i krótkie drogi hamowania na śniegu, odporność na aquaplaning, krótkie drogi hamowania na suchym.
Wady: Podsterowność na mokrym, wysoka cena, przeciętna trwałość.
10. Miejsce: Kumho Solus 4S HA32 +
- Ocena: zadowalająca
- 94 W
- Etykieta C/B/B 72
Zalety: Dobra trakcja na śniegu, bezpieczne prowadzenie na suchym i mokrym, niska emisja hałasu, niska cena.
Wady: Przeciętna odporność na aquaplaning, lekko wydłużone drogi hamowania na mokrym i suchym, podwyższone opory toczenia.
11. Miejsce: Dunlop Sport All Season
- Ocena: zadowalająca
- 94 W
- Etykieta C/B/B 71
Zalety: Zrównoważone właściwości jezdne na mokrym i na suchym, niskie opory toczenia, wysoki komfort.
Wady: Podsterowność na śniegu, przeciętna odporność na aquaplaning, wydłużone drogi hamowania na suchej drodze.
12. Miejsce: Nexen N’Blue 4Season 2
- Ocena: zadowalająca
- 94 W
- Etykieta D/A/B 72
Zalety: Zrównoważone właściwości jezdne na suchej drodze, wysoka trwałość, korzystna cena, krótkie drogi hamowania na suchym.
Wady: Niska odporność na aquaplaning, podsterowność na śniegu i na mokrej drodze.
13. Miejsce: Firestone Multiseason 2
- Ocena: zadowalająca
- 94 V
- Etykieta C/B/B 72
Zalety: Stabilne prowadzenie na śniegu i na mokrej drodze, niskie opory toczenia.
Wady: Podatność na aquaplaning, podsterowność na śniegu i na suchym, ograniczona trwałość.
14. Miejsce: Toyo Celsius AS2
- Ocena: zadowalająca
- 94 W
- Etykieta C/B/B 71
Zalety: Odporność na aquaplaning, wysoka trwałość.
Wady: Przeciętne właściwości zimowe, podsterowność na śniegu i na mokrym, wydłużone drogi hamowania na mokrym.
15. Miejsce: Ceat 4 SeasonDrive +
- Ocena: polecana warunkowo
- 94 V
- Etykieta D/B/B 70
Zalety: Wysoka trwałość, niska emisja hałasu, korzystna cena.
Wady: Przeciętne właściwości zimowe, wydłużone drogi hamowania na mokrym.
16. Miejsce: Falken EuroAll Season AS220 Pro
- Ocena: polecana warunkowo
- 94 W
- Etykieta D/B/B 71
Zalety: Krótkie drogi hamowania na mokrym i na suchym asfalcie, dynamiczne prowadzenie na suchej drodze.
Wady: Jedynie zadowalające zachowanie w warunkach zimowych, przeciętna trwałość, wysokie opory toczenia.