- Mamy już za sobą pierwsze jesienne przymrozki, czas wymienić opony
- Prezentujemy największy ranking opon zimowych na polskim rynku: aż 54 modele w teście
- Do testu wybraliśmy niemal wszystkie modele dostępne w rozmiarze 225/45 R18
- Zobacz także: Ranking opon całorocznych do SUV-ów
- Ranking opon zimowych 2023: każdy model opon ma u nas szansę
- Ranking opon zimowych 2023: runda eliminacyjna
- Ranking opon zimowych 2023: te opony mają szanse na wygraną
- Ranking opon zimowych 2023: te opony nie zakwalifikowały się do finału
- Ranking opon zimowych 2023: opony zdyskwalifikowane po rundzie kwalifikacyjnej
- Ranking opon zimowych 2023: próby na śniegu
- Ranking opon zimowych 2023: próby wykonywane na suchej nawierzchni
- Ranking opon zimowych 2023: próby wykonywane na mokrej drodze
- Ranking opon zimowych 2023: koszty eksploatacji opon
- Które opony zimowe kupić? Wyniki wielkiego testu
- Najlepsze opony zimowe: 1. miejsce dla Michelin Pilot Alpin 5
- Najlepsze opony zimowe: 2. miejsce dla Goodyear UltraGrip Performance 3
- Tytuł "Zielona opona 2023/24": Goodyear UltraGrip Performance 3
- Najlepsze opony zimowe: 3. miejsce dla Continental Winter-Contact TS 870 P
- 4. Miejsce: BF Goodrich G-Force Winter2
- 5. Miejsce: Pirelli Cinturato Winter 2
- 6. Miejsce: Hankook Winter i*cept evo3
- 7. Miejsce: Dunlop Winter Sport 5
- 8. Miejsce: Vredestein Wintrac Pro
- 9. Miejsce: Barum Polaris 5
- 10. Miejsce: Bridgestone Blizzak LM005
- 10. Miejsce: Kleber Krisalp HP3
- 12. Miejsce: Uniroyal Winter Expert
- 13. Miejsce: Laufenn i Fit+
- 14. Miejsce: Paxaro Inverno
- 14. Miejce: Toyo Observe S944
- 16. Miejsce: Semperit Speed-Grip 5
- 17. Miejsce: Falken Eurowinter HS02 Pro
- 18. Miejsce: Dębica Frigo HP2
- 19. Miejsce: Viking WinTech
- 20. Miejsce Firestone Winter-Hawk 4
- Ranking opon zimowych 2023: szczegółowe wyniki testu
Zima zbliża się wielkimi krokami i niezależnie od tego, czy wierzymy w przepowiednie o nadchodzącej zimie stulecia, czy nastawiamy się na kolejną łagodną niby-zimę, to w naszym rejonie Europy pewne jest to, że od listopada do maja, przynajmniej przez jakiś czas na drogach będą panowały warunki, w których o bezpiecznej jeździe na oponach letnich nie ma nawet co myśleć. Ulice mogą z dnia na dzień zamienić się w ślizgawki, a strome podjazdy zaczną wyglądać jak pokryte śniegiem stoki narciarskie. W takich warunkach dobre ogumienie to klucz do bezpieczeństwa.
Ranking opon zimowych 2023: każdy model opon ma u nas szansę
Tym razem przetestowaliśmy aż 54 modele opon w rozmiarze 225/45 R 18, w tym tegoroczne nowości. Od A jak Apollo do Y jak Yokohama, sprawdzamy, co rynek ma do zaoferowania. Poza znanymi markami premium i tańszymi drugimi i trzecimi markami renomowanych producentów (w tym opony polskich, ale należących do globalnych koncernów marek Dębica i Kormoran) występują u nas też opony, o których pewnie nawet nie słyszeliście. Nic dziwnego. Coraz więcej firm oponiarskich z całego świata próbuje zdobyć przyczółek na wymagającym, europejskim rynku opon. Wśród nich nadal jest wiele tanich produktów o wątpliwych właściwościach, co wielokrotnie pokazywały nasze wcześniejsze testy. To nie oznacza, że od wszystkich mniej znanych i tańszych marek trzeba się trzymać z daleka. Wiele zupełnie nieznanych u nas marek to wcale nie wyroby początkujących producentów – często stoją za nimi gigantyczne, azjatyckie koncerny, które z roku na rok coraz bardziej skracają dystans do najbardziej renomowanych, zachodnich marek.
Z zewnątrz wszystkie opony są okrągłe i czarne, ale co tak naprawdę oferują pod względem dynamiki i bezpieczeństwa, można dowiedzieć się tylko z poważnych, niezależnych testów opon, takich jak ten. Z zewnątrz wszystkie opony są okrągłe i czarne, ale co tak naprawdę oferują pod względem dynamiki i bezpieczeństwa, można dowiedzieć się tylko z poważnych, niezależnych testów opon, takich jak ten.
Aby to zrobić, 54 kandydatów, których kupiliśmy pod przykrywką, musi najpierw przejść test wstępny, w którym każdy kandydat jest hamowany z prędkości 80 km/h na mokrej nawierzchni. Tylko najlepiej hamujące opony przechodzą do drugiej rundy i są ponownie sprawdzane na zaśnieżonym torze pod kątem rezerw hamowania.
W finale 20 najlepszych kandydatów spotyka się w ekscytującej walce. Przeczytaj o ich mocnych i słabych stronach w dalszej części tego materiału.
Ranking opon zimowych 2023: runda eliminacyjna
Tak samo, jak w ubiegłych latach, nasz wielki test zaczynamy od rundy kwalifikacyjnej. Z 54 modeli opon wybieramy 20 takich, które mają szanse na zwycięstwo i naszą rekomendację. Odrzucamy wszystkie te, które nie zapewniają odpowiedniego marginesu bezpieczeństwa w najważniejszych próbach, czyli w testach hamowania na śniegu i na mokrej nawierzchni. Na dokładne badanie opon, które nie radzą sobie nawet w takich próbach, szkoda naszego czasu. Za to 20 najlepszych modeli opon przechodzi kompletny zestaw prób – sprawdzamy m.in. ich prowadzenie w różnych warunkach, emisję hałasu, odporność na aquaplaning na prostej i na łukach, opory toczenia.
Ranking opon zimowych 2023: te opony mają szanse na wygraną
Próby hamowania w rundzie kwalifikacyjnej odbywają się według innych zasad niż te we właściwym teście. Na mokrej nawierzchni hamowanie odbywa się z 80 km/h, a na śniegu z 50 km/h. Do finału trafiają te modele o najkrótszej sumie dróg hamowania.
Miejsce w rundzie kwalifikacyjnej, marka i model opon | Hamowanie na mokrym z 80 km/h | Hamowanie na śniegu z 50 km/h | Suma dróg hamowania |
---|---|---|---|
1 Bridgestone Blizzak LM005 | 31,4 | 30,9 | 62,3 |
2 Michelin Pilot Alpin 5 | 34,3 | 29,2 | 63,5 |
3 Goodyear UltraGrip Performance 3 | 33,9 | 30,1 | 64,0 |
4 Kleber Krisalp HP3 | 35,1 | 29,3 | 64,4 |
5 BF Goodrich G-Force Winter2 | 35,2 | 29,3 | 64,5 |
6 Firestone Winterhawk 4 | 33,9 | 31,0 | 64,9 |
7 Continental WinterContact TS 870 P | 34,9 | 30,5 | 65,4 |
8 Hankook Winter i*cept evoÑ | 35,2 | 30,3 | 65,5 |
9 Pirelli Cinturato Winter 2 | 34,9 | 30,7 | 65,6 |
10 Laufenn i Fit+ 3 | 5,1 | 30,6 | 65,7 |
11 Uniroyal WinterExpert | 35,0 | 30,7 | 65,7 |
12 Paxaro Inverno | 35,8 | 30,4 | 66,2 |
13 Toyo Observe S944 | 35,7 | 30,8 | 66,5 |
14 Barum Polaris 5 | 35,6 | 31,0 | 66,6 |
15 Dunlop Winter Sport 5 | 36,1 | 30,7 | 66,8 |
16 Viking WinTech | 36,0 | 31,0 | 67,0 |
17 Vredestein Wintrac Pro | 36,4 | 30,6 | 67,0 |
18 Debica Frigo HP2 | 37,0 | 30,1 | 67,1 |
19 Semperit Speed-Grip 5 | 35,9 | 31,3 | 67,2 |
20 Falken Eurowinter HS02 Pro | 36,0 | 31,3 | 67,3 |
Ranking opon zimowych 2023: te opony nie zakwalifikowały się do finału
Do tej kategorii trafiły opony, których wyniki w rundzie kwalifikacyjnej nie były złe, ale nie wystarczają do zakwalifikowania się do finału. Rezultaty prób hamowania nie dają nam podstaw, żeby jednoznacznie odradzać zakup tych modeli.
Miejsce w rundzie kwalifikacyjnej, marka i model opon | Hamowanie na mokrym z 80 km/h | Hamowanie na śniegu z 50 km/h | Suma dróg hamowania |
---|---|---|---|
21 Radar Dimax Alpine | 36,8 | 30,6 | 67,4 |
22 GT Radial Champiro WinterPro HP | 36,2 | 31,6 | 67,8 |
23 Fulda Kristall Control HP 2 | 37,4 | 30,7 | 68,1 |
24 Austone SP-901 | 37,6 | 30,7 | 68,3 |
25 Kumho Wintercraft WP52 | 36,9 | 31,4 | 68,3 |
26 Yokohama BluEarth Winter V906 | 36,7 | 31,8 | 68,5 |
27 Nexen Winguard Sport 2 | 37,9 | 31,0 | 68,9 |
28 Giti GitiWinter W2 | 37,9 | 31,2 | 69,1 |
29 Lassa Snoways 4 | 36,9 | 32,5 | 69,4 |
30 Apollo Aspire XP Winter | 37,2 | 33,0 | 70,2 |
31 Sumitomo WT200 | 37,7 | 32,5 | 70,2 |
Ranking opon zimowych 2023: opony zdyskwalifikowane po rundzie kwalifikacyjnej
Kierowcy poruszający się po drogach w naszym regionie potrzebują na zimę opon wszechstronnych, czyli takich, które poradzą sobie zarówno na mokrej i suchej drodze, ale też na śniegu i lodzie. W tej tabeli znalazły się opony, których polskim kierowcom na pewno polecić nie możemy, choć nie da się wykluczyć, że są wśród nich modele, które np. w warunkach typowo zimowych zachowywałyby się doskonale. W naszym klimacie prawdopodobieństwo, że zimą auto będzie się poruszało po mokrych drogach przez znaczną część zimowych miesięcy, jest tak duże, że nie możemy rekomendować tych opon, które słabo radzą sobie z hamowaniem na mokrym.
Miejsce w rundzie kwalifikacyjnej, marka i model opon | Droga hamowania na mokrym z 80 km/h |
---|---|
32 Kormoran Snow XL | 38,0 |
33 Petlas Snowmaster W651 | 38,0 |
34 Maxxis Premitra Snow WP6 | 38,4 |
35 Nankang SV-3 Winter Activa | 38,4 |
36 Tigar Winter | 38,4 |
37 Superia Bluewin UHP2 | 38,5 |
38 Matador MP93 Nordicca | 38,6 |
39 CST Medallion Winter WCP1 | 38,9 |
40 Riken Snow | 39,1 |
41 Triangle Snowlink PL02 | 39,2 |
42 Goodride ZuperSnow Z-507 | 39,4 |
43 Westlake Snowmaster Z-507 | 40,3 |
44 Rotalla Setula W Race S330 | 40,4 |
45 Tourador WinterPro TSU2 | 40,4 |
46 Gripmax SureGrip Pro Winter | 40,6 |
47 Kenda KR 501 Wintergen 2 | 40,9 |
48 Roadstone Winguard Sport | 41,1 |
49 Minerva S 210 Ice-Plus | 41,9 |
50 Imperial Snowdragon 3 | 42,3 |
51 Tomket Snowroad Pro 3 | 42,3 |
52 Double Coin DW300 | 42,7 |
53 Momo W-2 North Pole | 42,8 |
54 Tracmax S-210 Ice-Plus | 42,9 |
Ranking opon zimowych 2023: próby na śniegu
W tegorocznym teście, w próbach wykonywanych na śniegu świetnie wypadły opony marki Michelin oraz opony tańszych marek tego samego koncernu, czyli BF Goodrich (tak, to nie pomyłka, ta amerykańska niegdyś marka od lat 90. należy do Francuzów) i Kleber. Michelin Pilot Alpin 5 uzyskał najwyższe noty w próbach trakcji, hamowania i prowadzenia na śniegu.
W kwestii prowadzenia bocznego, ważnej m.in. podczas slalomu, lepsze od francuskiej opony klasy premium, okazały się... tańsze wyroby z tego samego koncernu, czyli opony Kleber. Z kilkoma wyjątkami, pozostali kandydaci również poradzili sobie w warunkach zimowych. Wśród producentów premium tylko Bridgestone Blizzak LM005 zaliczył wpadkę podczas slalomu. Ze względu na słabe prowadzenie boczne tych opon, testowe BMW serii 3 reagowało z opóźnieniem na polecenia kierowcy i zachowywało się podsterownie. Ze względu na brak stabilności w zakrętach, Falken Eurowinter HS02 Pro i tania opona (która nie przeszła eliminacji, ale była testowana ku przestrodze, żeby uwidocznić różnice między oponami najtańszymi a dobrymi).
Ranking opon zimowych 2023: próby wykonywane na suchej nawierzchni
Continental WinterContact TS 870 P i Michelin Pilot Alpin 5 gwarantują bezpieczne prowadzenie i szybkie reakcje na ruchy kierownicą, co dało im zwycięstwo w próbach na suchej drodze. Na drugim końcu skali opony Firestone Winterhawk 4 z poważnymi deficytami w kwestii prowadzenia.
Jeśli myślicie, że opony zimowe muszą być głośniejsze od opon letnich, to od lat jesteście w błędzie, bo dobre zimówki potrafią toczyć się naprawdę cicho. Oczywiście, na rynku wciąż są opony skonstruowane według "starej szkoły", takie jak choćby zimówki marki Dębica. Te są głośne.
Ranking opon zimowych 2023: próby wykonywane na mokrej drodze
W tegorocznym teście opony były montowane na kołach BMW serii 3. To model, który z racji wysokich osiągów ma duże wymagania wobec ogumienia. Ciekawostka: w dziedzinach prowadzenia i hamowania na mokrej nawierzchni opony zimowe marki Bridgestone (Blizzak LM005) wypadły lepiej od referencyjnych opon letnich – kilka lat temu taki wynik byłby nie do pomyślenia.
Oponom Toyo Observe 944 brakuje na mokrej nawierzchni pewnego prowadzenia bocznego, a opony Semperit sprawiały, że testowe BMW zarzucało tyłem. Jeszcze gorzej spisywały się – testowane tu ku przestrodze – tanie opony, które zdyskwalifikowaliśmy w rundzie eliminacyjnej. Za to Hankook Winter i*cept evo wykazał się odpornością na aquaplaning.
Ranking opon zimowych 2023: koszty eksploatacji opon
Szacowana na podstawie prób stanowiskowych trwałość opon ma olbrzymie znaczenie przy ocenie kosztów eksploatacji. Opony Goodyear UltraGrip Performance 3 okazały się ponadprzeciętnie trwałe (szacowany przebieg do momentu wymiany to 45 500 km), ale z racji wysokiej ceny zakupu, w dziedzinie kosztów eksploatacji wypadają przeciętnie.
Opony Barum Polaris 5, które oferują przyzwoitą trwałość za rozsądną cenę, a przy okazji najniższe opory toczenia, które przekładają się na wymierne oszczędności paliwa, okazują się najlepszym wyborem pod względem kosztów eksploatacji.
Które opony zimowe kupić? Wyniki wielkiego testu
Większość opon, które dostały się do finału naszego wielkiego testu ogumienia zimowego, świetnie radzi sobie na ośnieżonych czy oblodzonych drogach. Tyle że przy coraz łagodniejszych zimach, jakie w ostatnich latach u nas występują, doskonałe osiągi na śniegu i lodzie to za mało. Liczy się także to, jak te zimowe opony zachowują się na mokrej i suchej drodze – a tu różnice między poszczególnymi modelami bywają zadziwiająco duże. Niektóre nowoczesne zimówki potrafią w takich warunkach uzyskiwać niemal takie wyniki, jak opony letnie. W naszym teście doceniamy wszechstronność i zrównoważone wyniki w każdych warunkach, a to zapewniają opony marek Michelin, Goodyear i Continental.
Najlepsze opony zimowe: 1. miejsce dla Michelin Pilot Alpin 5
- Indeks 95 V
- Etykieta energetyczna: D/B/A 68
- Cena: 3450 zł/kpl.
- Ocena: Wzorowa
Zalety: Zwycięzca zapewniający świetne wyniki na śniegu i lodzie. Opony o precyzyjnym prowadzeniu na mokrej i suchej drodze. Wysoka trwałość.
Wady: Wysoka cena
Najlepsze opony zimowe: 2. miejsce dla Goodyear UltraGrip Performance 3
- Indeks 95 V
- Etykieta energetyczna C/B/B 71
- Cena: 3243 zł/kpl.
- Ocena: Wzorowa
Zalety: Opony klasy premium o zrównoważonej charakterystyce i dobrych własnościach zimowych, wysokiej trwałości, krótkich drogach hamowania, wysoki komfor.
Wady: Opory toczenia.
Tytuł "Zielona opona 2023/24": Goodyear UltraGrip Performance 3
Tytułem "Zielona Opona" wyróżniamy te modele opon, które są nie tylko produkowane, ale też i dystrybuowane z poszanowaniem środowiska naturalnego. W dzisiejszych czasach ekologia nie może być jednak wymówką dla obniżania wyśrubowanych standardów w tak ważnych dla bezpieczeństwa dziedzinach, jak choćby przyczepność na mokrej nawierzchni czy długość dróg hamowania na różnych podłożach. Bezpieczeństwo w ruchu drogowym jest dla nas zawsze najważniejsze.
Za pogodzenie wysokich standardów w dziedzinie ochrony środowiska ze wzorowymi właściwościami jezdnymi, postanowiliśmy w tym roku nagrodzić opony Goodyear UltraGrip Performance 3.
Najlepsze opony zimowe: 3. miejsce dla Continental Winter-Contact TS 870 P
- Indeks: 95 V
- Etykieta energetyczna: C/B/B 71
- Cena: 3128 zł/kpl.
- Ocena: Wzorowa
Zalety: Opona o zimowych talentach oraz zrównoważonej charakterystyce i dynamicznym prowadzeniu na suchej i mokrej drodze. Krótkie drogi hamowania.
Wady: Wysoka cena
4. Miejsce: BF Goodrich G-Force Winter2
- Indeks: 95 V
- Etykieta energetyczna: C/B/A 69
- Cena: 2691 zł/kpl.
Zalety: Opona świetna na śniegu, o bezpiecznych właściwościach jezdnych na mokrej i suchej drodze i niskiej podatności na aquaplaning.
Wady: Nieco wydłużona droga hamowania na suchym.
5. Miejsce: Pirelli Cinturato Winter 2
- Indeks: 95 V
- Etykieta energetyczna: C/B/B 72
- Cena: 3059 zł/kpl.
Zalety: Opony klasy premium o przekonujących właściwościach w warunkach zimowych, dynamiczne prowadzenie na mokrym, dobra trwałość
Wady: Lekka podsterowność na suchym.
6. Miejsce: Hankook Winter i*cept evo3
- 95 V
- Etykieta: D/B/B 72
- Cena: 2438 zł/kpl.
Zalety: Markowe opony o dobrych właściwościach zimowych, dynamiczne prowadzenie na suchym, bardzo wysoka odporność na aquaplaning
Wady: Przeciętna trwałość.
7. Miejsce: Dunlop Winter Sport 5
- 95 V
- Etykieta: C/B/B 72
- Cena: 2691 zł/kpl.
Zalety: Zrównoważone osiągi na mokrej i zaśnieżonej drodze, niska podatność na aquaplaning, wysoka trwałość
Wady: Lekko wydłużona droga hamowania na suchym.
8. Miejsce: Vredestein Wintrac Pro
- 95 W
- Etykieta: D/B/B 72
- 2737 zł/kpl.
Zalety: Przekonujące właściwości na śniegu i lodzie, odporność na aquaplaning, zrównoważone zachowanie na suchej i mokrej drodze.
Wady: Niska trwałość.
9. Miejsce: Barum Polaris 5
- 95 V
- Etykieta: D/C/B 72
- 2047 zł/kpl.
Zalety: Niedroga opona marki budżetowej o dobrych właściwościach na śniegu, dynamicznym prowadzeniu na suchym. Wysoka trwałość.
Wady: Podsterowność na mokrym.
10. Miejsce: Bridgestone Blizzak LM005
- 95 V
- Etykieta: C/A/B 72
- Cena: 3105 zł/kpl.
Zalety: Świetna opona na mokrą nawierzchnię, wysoka odporność na aquaplaning, dynamiczne prowadzenie na suchym.
Wady: Przeciętne prowadzenie boczne na śniegu, niska trwałość.
10. Miejsce: Kleber Krisalp HP3
- 95 V
- Etykieta: C/B/A 69
- 2507 zł/kpl.
Zalety: Doskonałe wyniki na śniegu i lodzie, odporność na aquaplaning, niski poziom hałasu.
Wady: Skłonność do podsterowności na mokrym i suchym.
12. Miejsce: Uniroyal Winter Expert
- 95 V
- Etykieta: C/C/B 72
- 2392 zł/kpl.
Zalety: Zrównoważone prowadzenie na zaśnieżonych i mokrych drogach, dobry stosunek ceny do osiągów
Wady: Wydłużone drogi hamowania na suchym.
13. Miejsce: Laufenn i Fit+
- 95 V
- Etykieta D/C/B 72
- 2093 zł/kpl.
Zalety: Przekonujące właściwości na śniegu i lodzie, krótkie drogi hamowania na mokrym, niska emisja hałasu.
Wady: Przeciętne prowadzenie boczne na mokrej i suchej drodze.
14. Miejsce: Paxaro Inverno
- 95 V
- Etykieta: D/C/B 72
- 1794 zł/kpl.
Zalety: Krótkie drogi hamowania na śniegu, odporność na aquaplaning, bezpieczne prowadzenie na suchym. Korzystna cena.
Wady: Podsterowność na śniegu i na mokrym, opory toczenia.
14. Miejce: Toyo Observe S944
- 95 V
- Etykieta: D/B/B 71
- 2231 zł/kpl.
Zalety: Wysoka trakcja i krótkie drogi hamowania na śniegu, przyzwoity komfort, dobra trwałość.
Wady: Przeciętne prowadzenie boczne na śniegu i na mokrym.
16. Miejsce: Semperit Speed-Grip 5
- 95 V
- Etykieta en. C/B/B 72
- 2461 zł/kp
Zalety: Przekonujące właściwości zimowe, dobre prowadzenie na suchym, bardzo wysoka trwałość.
Wady: Słabe prowadzenie boczne na mokrym, wydłużone drogi hamowania na suchym.
17. Miejsce: Falken Eurowinter HS02 Pro
- 95 V
- Etykieta: D/B/B 70
- 2300 zł/kpl.
Zalety: Stabilne prowadzenie boczne na mokrym i na suchym, dobry komfort.
Wady: Przeciętne prowadzenie boczne na śniegu, ograniczona trwałość, wysokie opory.
18. Miejsce: Dębica Frigo HP2
- 95 V
- Etykieta: D/B/B 72
- 2001 zł/kpl.
Zalety: Przekonujące właściwości zimowe, niska cena.
Wady: Wydłużone drogi hamowania na mokrym i na suchym, podsterowność na suchym, podwyższone opory toczenia.
19. Miejsce: Viking WinTech
- 95 V
- Etykieta: D/C/B 72
- 2001 zł/kpl.
Zalety: Tanie opony zimowe o niezłych wynikach na śniegu.
Wady: Ograniczona przyczepność na mokrym, podatność na aquaplaning, wydłużone drogi hamowania na suchym.
20. Miejsce Firestone Winter-Hawk 4
- 95 V
- Etykieta en.**
- D/B/B 71
- 2530 zł/kpl.
Zalety: Zrównoważone prowadzenie na śniegu i na mokrej drodze.
Wady: Znaczna skłonność do podsterowności i wydłużone drogi hamowania na suchym, podwyższone opory toczenia.