Jak dowodzi nasz test – najnowsze modele ogumienia całorocznego potrafią naprawdę dużo. W kilku próbach na śniegu, na mokrej i suchej nawierzchni prawdzamy, które opony poradziły sobie najlepiej i czy można już zrezygnować z dwóch kompletów ogumienia sezonowego na rzecz jednego zestawu – całorocznego.
Do tej pory opony wielosezonowe polecaliśmy głównie tym kierowcom, którzy w skali roku pokonują w sumie niewielkie przebiegi – do 10-15 tys. km – i/lub wolą raczej spokojny styl jazdy. Poprzednie testy wykazywały zwykle, że gumy całoroczne może i są bezpieczne w czasie tzw. normalnej eksploatacji, ale wykazują pewne braki podczas ostrzejszej jazdy.
Jednak i to się zmienia, bo dziś nawet europejscy producenci samochodów uchodzących za dynamiczne zaczynają dopuszczać do siebie myśl o stosowaniu opon całorocznych na tzw. pierwszy montaż. To wszystko – obok znanych już zalet opon całorocznych (np. brak konieczności sezonowej wymiany) – sprawiło, że postanowiliśmy przekonać się, jak wypadnie 10 najnowszych modeli w rozmiarze 205/55 R 16.
Do testu stanęły nie tylko uznane marki – Goodyear, Michelin i Vredestein – lecz także nieco tańsi w zakupie gracze w segmencie opon całorocznych: Fulda oraz Kleber. Pokazujemy, jak sprawdzają się opony w każdych warunkach, jakie możecie spotkać na drodze.
W galerii prezentujemy wyniki pomiarów w konkurencjach na śniegu, na mokrej nawierzchni, na suchym. Prezentujemy też trwałość opon i koszty ich eksploatacji.
Szukasz opon całorocznych? We współpracy z serwisem Skapiec.pl przygotowaliśmy dla was najlepsze oferty na testowane przez nas opony:
Michelin CrossClimate (Sprawdź cenę)
Goodyear Vector 4Season G2 (Sprawdź cenę)
Kleber Quadraxer 2 (Sprawdź cenę)
Fulda MultiControl (Sprawdź cenę)
Hankook Kinergy 4S (Sprawdź cenę)
Nokian Weatherproof (Sprawdź cenę)
Vredestein Quatrac 5 (Sprawdź cenę)
Pirelli Cinturato All Season (Sprawdź cenę)
Uniroyal AllSeasonExpert (Sprawdź cenę)
Firestone Multiseason (Sprawdź cenę)
Coraz częściej powtarzające się letnie ulewy oznaczają podwyższone ryzyko aquaplaningu, szczególnie podczas pokonywania wzdłużnych kolein. Najmocniej „kierunkowe” bieżniki Nokiana i Uniroyala poradziły sobie najlepiej z odprowadzaniem wody. Słaby wynik Firestone’a i Vredesteina – wypadły gorzej od typowo zimowej opony.
Ta konkurencja potwierdziła wyniki z jazdy na torze: oponom Pirelli, Klebera, Uniroyala i Firestone’a po prostu brakuje przyczepności na mokrej nawierzchni. Kolejny dobry wynik Michelina CrossClimate.
Świetny wynik Fuldy oraz Uniroyala, do tego dobre prowadzenie boczne. Hankook znów nieco gorzej.
Pomiaru dokonaliśmy przy wyłączonym silniku – auto toczyło się na luzie. Różnice są niewielkie i szczególnie w kabinie.
Podczas jazdy po łuku najszybciej kontakt z podłożem straciły opony Klebera, Fuldy i Vredesteina. Pirelli i Nokian poradziły sobie niewiele gorzej od opony letniej.
Tu uwidoczniła się największa słabość opon całorocznych: z awaryjnym hamowaniem na mokrej nawierzchni dobrze – czyli na poziomie opony letniej – poradził sobie tylko Michelin CrossClimate. Przyzwoite wyniki Goodyeara i opony Pirelli, pozostałe gumy wielosezonowe niebezpiecznie blisko zbliżyły się do opony zimowej.
Różnica między najlepszym w tej konkurencji Goodyearem a najgorszym Uniroyalem wynosi zaledwie kilka procent – można ją pominąć.
Każda z opon całorocznych wypadła w tej konkurencji dobrze – ogumienie letnie i tu okazuje się zupełnie bezużyteczne.
Fulda poradziła sobie w tej konkurencji lepiej niż referencyjna opona zimowa. Hankook – problemy z ruszaniem!
Zużycie bieżnika na 10 tys. km zmierzyła dla nas firma Dekra. Pomiar dotyczy kół przedniej osi.
Nawet drogie opony mogą się okazać opłacalne – np. Michelin. Mistrzem ekonomiki został jednak tańszy Kleber.
Mimo wysokiej temperatury w trakcie prób w Hiszpanii (26 st. C) opony Goodyeara, Hankooka i Michelina zaskakująco dobrze poradziły sobie z krętym torem. Negatywnie wyróżniła się zwłaszcza opona Firestone’a, gdyż momentami sprawiała, że na czołach kierowców testowych pojawiały się krople zimnego potu.
Wyniki testu opon całorocznych w rozmiarze 205/55 R16
Doskonały rezultat marek Kleber, Fulda i Goodyear. Przeciętny wynik znów zalicza Hankook, opony letnie są niebezpieczne!
Powtórka z rozrywki: tak jak na mokrym, również na suchym asfalcie opony całoroczne nie radzą sobie najlepiej z hamowaniem.
Najwyższy poziom bezpieczeństwa podczas jazdy na suchym torze zapewniły opony Vredesteina i Hankooka, za to Michelin dodatkowo przekonał nas subiektywnie najlepszym prowadzeniem. Natomiast samochody testowe wyposażone w opony Uniroyala i Firestone’a raczej niechętnie reagowały na polecenia kierowców.