Jak dowodzi nasz test – najnowsze modele ogumienia całorocznego potrafią naprawdę dużo. W kilku próbach na śniegu, na mokrej i suchej nawierzchni prawdzamy, które opony poradziły sobie najlepiej i czy można już zrezygnować z dwóch kompletów ogumienia sezonowego na rzecz jednego zestawu – całorocznego.
Do tej pory opony wielosezonowe polecaliśmy głównie tym kierowcom, którzy w skali roku pokonują w sumie niewielkie przebiegi – do 10-15 tys. km – i/lub wolą raczej spokojny styl jazdy. Poprzednie testy wykazywały zwykle, że gumy całoroczne może i są bezpieczne w czasie tzw. normalnej eksploatacji, ale wykazują pewne braki podczas ostrzejszej jazdy.
Jednak i to się zmienia, bo dziś nawet europejscy producenci samochodów uchodzących za dynamiczne zaczynają dopuszczać do siebie myśl o stosowaniu opon całorocznych na tzw. pierwszy montaż. To wszystko – obok znanych już zalet opon całorocznych (np. brak konieczności sezonowej wymiany) – sprawiło, że postanowiliśmy przekonać się, jak wypadnie 10 najnowszych modeli w rozmiarze 205/55 R 16.
Do testu stanęły nie tylko uznane marki – Goodyear, Michelin i Vredestein – lecz także nieco tańsi w zakupie gracze w segmencie opon całorocznych: Fulda oraz Kleber. Pokazujemy, jak sprawdzają się opony w każdych warunkach, jakie możecie spotkać na drodze.
W galerii prezentujemy wyniki pomiarów w konkurencjach na śniegu, na mokrej nawierzchni, na suchym. Prezentujemy też trwałość opon i koszty ich eksploatacji.
Szukasz opon całorocznych? We współpracy z serwisem Skapiec.pl przygotowaliśmy dla was najlepsze oferty na testowane przez nas opony:
Michelin CrossClimate (Sprawdź cenę)
Goodyear Vector 4Season G2 (Sprawdź cenę)
Kleber Quadraxer 2 (Sprawdź cenę)
Fulda MultiControl (Sprawdź cenę)
Hankook Kinergy 4S (Sprawdź cenę)
Nokian Weatherproof (Sprawdź cenę)
Vredestein Quatrac 5 (Sprawdź cenę)
Pirelli Cinturato All Season (Sprawdź cenę)
Uniroyal AllSeasonExpert (Sprawdź cenę)
Firestone Multiseason (Sprawdź cenę)