Logo
PoradyEksploatacjaCzy można dolać inny płyn chłodniczy niż ten, który już jest w zbiorniku?

Czy można dolać inny płyn chłodniczy niż ten, który już jest w zbiorniku?

Płyn chłodniczy nie zawsze jest różowy. Jakie to ma znaczenie, jeśli chcemy uzupełnić jego poziom w zbiorniku? Nie ma wcale. Nie wystarczy dobrać kolor dolewki do płynu, który już znajduje się w zbiorniku w naszym samochodzie. Innymi słowy - nie każdy zielony płyn można mieszać z innym zielonym płynem, a nie każdy różowy - z różowym. Nie mówiąc już o mieszaniu płynów o różnych barwach. Jak zatem dokonać bezpiecznej dolewki płynu?

Jak dobrać odpowiedni płyn chłodniczy?
Zobacz galerię (15)
Auto Świat
Jak dobrać odpowiedni płyn chłodniczy?
  • Różne technologie płynów chłodniczych (IAT, OAT, HOAT, POAT) mają różne zastosowania i trwałość
  • Płyny chłodnicze wykonane w technologii IAT nadają się do starszych aut z żeliwnym blokiem silnika, wymiana co 2 lata
  • Płyny chłodnicze OAT są najpopularniejsze w Polsce, trwałość do 5 lat, ale nie nadają się do starszych aut z elementami mosiężnymi
  • Kolor płynu chłodniczego to tylko barwnik służący odróżnieniu płynu od wody
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Obecnie na rynku funkcjonują równolegle płyny wykonane w różnych technologiach: IAT, OAT, HOAT, POAT i in. Różnią się między sobą pakietem dodatków uszlachetniających (antykorozyjnych, antypiennych itp.), których działanie może wzajemnie się znosić. Jeśli płyn wykonany w technologii IAT (Inorganic Acid Technology) zmieszamy z najczęściej obecnie spotykanym płynem OAT (Organic Acid Technology), może dojść do wytrącenia się osadów w płynie, które skutecznie "przykleją się" do ścianek chłodnicy, drastycznie ograniczając jej wydajność.

Efektem ubocznym będzie też korozja (chłodnicy, nagrzewnicy, kanałów chłodniczych w silniku), która objawi się np. nieszczelnością pomiędzy blokiem a głowicą silnika bądź też (w bardziej optymistycznej wersji) tylko wyciekiem z chłodnicy. Tymczasem na większości opakowań płynów do chłodnic próżno szukać klarownych oznaczeń, które podpowiedziałyby przynajmniej, z jakim produktem mamy do czynienia. Na opakowaniach najtańszych, niskiej jakości płynów niemieszalnych z niczym znajdziemy podobne zapewnienia jak na produktach z najwyższej półki – że chronią układ w każdej sytuacji. Tyle.

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium