Logo
TestyTesty nowych samochodówPożegnalny test Kii Ceed kombi w wersji Tribute. Czy warto ją jeszcze kupić?

Pożegnalny test Kii Ceed kombi w wersji Tribute. Czy warto ją jeszcze kupić?

  • Kompaktowa Kia Ceed po 19 latach znika z oferty, zastąpi ją nowy model K4
  • Ostatnia wersja Tribute oferuje całkiem bogate wyposażenie i optymalny silnik benzynowy
  • Koreańskie kombi to dobra propozycja dla osób ceniących sprawdzone rozwiązania i potrzebujących praktycznego samochodu
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

To koniec pewnej epoki: po 19 latach z gamy Kii znika Ceed — model, którym koreańska marka zdobyła europejskie rynki. Czasy jednak się zmieniają. Władze koreańskiego koncernu zdecydowały, że nieco większy, globalny następca otrzyma oznaczenie K4 i stanie się spalinowym odpowiednikiem elektrycznego EV4 (dowiedz się więcej).

Na pożegnanie Kii Ceed przygotowano wersję Tribute (z ang. hołd). Przetestowałem jej praktyczniejszą odmianę kombi.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Jakie są główne cechy Kii Ceed w wersji Tribute?
Jakie jest spalanie w Kii Ceed kombi 1.5 T-GDI z DCT?
Jakie są opinie na temat wyposażenia Kii Ceed Tribute?
Jakie są wymiary bagażnika w Kii Ceed kombi?

Czy warto kupić Kię Ceed Tribute?

Ostatni Ceed to model trzeciej generacji po drugim liftingu. Poznasz go m.in. po potrójnych światłach LED do jazdy w dzień, nowych znaczkach marki i po większym ekranie dotykowym. Zaawansowanego wieku kompaktowej Kii nie dało się jednak całkowicie zatuszować.

Na desce rozdzielczej znajduje się sporo fizycznych przycisków. Nie musisz przeklikiwać się przez menu, żeby sterować automatyczną klimatyzację czy włączyć podgrzewanie fotela i kierownicy. Zegary są analogowe, a komputer pokładowy ma mały wyświetlacz umieszczony pomiędzy nimi (tzw. cyfrowy kokpit był dostępny tylko w topowej wersji GT-Line). Wspomniany, ponad 10-calowy ekran dotykowy również nie imponuje swoim rozmiarem. Jest też standardowa dźwignia do obsługi "automatu", a nie modny dziś selektor czy pokrętło.

Nie zrozumiem mnie źle — to nie są minusy, tylko różnice. Wielu kierowców będzie wręcz zachwycona ze starszych, sprawdzonych rozwiązań. Przeszkadzać może jedynie brak przewidzianego miejsca na telefon, który trzeba odkładać do popielniczki, uchwytu na kubek lub zamykanego schowka w podłokietniku. Funkcje Apple CarPlay i Android Auto są dostępne po kablu.

Nie można narzekać na materiały wykończeniowe. Są solidne jak na tę klasę samochodu (nie brakuje miękkich tworzyw), a wyposażenie — całkiem bogate. Limitowana wersja Tribute to mniej więcej poziom wersji L.

Czy Kia Ceed to duże kombi?

Kia Ceed to spore kompaktowe kombi. Może nie jest największe w swoim segmencie, jednak na tylnej kanapie jest całkiem przestronnie. Co ważne, środkowy tunel jest niski, więc wygodne warunki podróżowania ma również piąty pasażer. Przednie fotele są wygodne i wystarczająco głębokie (w Tribute mają przyjemną tapicerkę materiałową z elementami ze sztucznej skóry).

W kombi ważny jest również bagażnik. W Ceedzie jego standardowa pojemność wynosi 625 litrów. Bardzo dobry wynik. Kufer jest ustawny, a próg załadunku znajduje się nisko, więc ułatwia pakowanie. Pod podłogą bagażnika znajduję się jeszcze praktyczny organizer, czyli przegródki na mniejsze przedmioty, które nie będą "latać" po bagażniku. Po złożeniu oparć tylnych siedzeń otrzymasz płaską podłogę i prawie 1700-litrową przestrzeń do zapełnienia. Wygospodarowano jeszcze miejsce na dojazdowe koło zapasowe, które należy do wyposażenia standardowego Ceeda.

Jakie jest spalanie w Kii Ceed kombi 1.5 T-GDI z DCT?

Po 140-konnym (moc nieco spadła, żeby auto nadal spełniało normy emisji spalin), 1,5-litrowym silniku turbo nie można oczekiwać cudów. Przyspieszenie 0-100 km na godz. zajmuje 9,9 sekundy (minimalnie dłużej niż z ręczną skrzynią biegów). Moment obrotowy jest spory (253 Nm), więc elastyczność ze skrzynią DCT jest niezła — 7,3 sekundy od 80 do 120 km na godz. Oczywiście dla jednych dynamika będzie rozczarowująca, a dla innych w zupełności wystarczająca. Jazda Kią Ceed kombi jest przyjemna, nawet w warunkach autostradowych, choć wyciszenie kabiny mogłoby być lepsze. Oczywiście, nieco gorzej będzie z pełnym załadunkiem.

Zużycie paliwa nie jest przesadnie wygórowane, pomimo tego, że w jego obniżeniu pomaga tylko system start/stop (Ceed nie ma miękkiej hybrydy). Moje wyniki były następujące:

  • droga krajowa: 5,2-5,5 l/100 km;
  • miasto: ok. 7,5-7,8 l;
  • autostrada: 7,5-8,0 l.

Jak jeździ się Kią Ceed kombi 1.5 T-GDI z DCT?

Za kierownicą Ceeda brakowało mi tylko adaptacyjnego tempomatu (dostępny wyłącznie w najwyższej wersji GT-Line lub w dodatkowym pakiecie Bezpieczeństwo). Jest za to elektryczny hamulce postojowy z funkcja Auto Hold, która przydaje się w mieście — po jej aktywacji nie musisz trzymać nogi na hamulcu podczas postoju na światłach.

Dwusprzęgłowa skrzynia DCT nie jest aż tak szybka jak DSG i częściej zdarza jej się szarpnąć przy zmianie biegów (jest ich siedem, a kierowca może je zmieniać ręczne za pomocą łopatek), ale to przyzwoita konstrukcja. W dzisiejszych czasach chyba nie ma sensu wybierać ręcznej, pomimo że jest o 8 tys. złotych tańsza.

Prowadzenie Ceeda kombi określiłbym jako neutralne. Zawieszenie samochodu (z silnikiem 1.5 wielowahaczowe zawieszenie z tyłu) nie jest zbyt miękkie, co moim zdaniem należy zapisać po stronie plusów. Hamulce są skuteczne, jedynie układ kierowniczy mógłby być nieco bardziej bezpośredni.

Kii Ceed kombi 1.5 T-GDI DCT Tribute — opinia

Kia Ceed w wersji Tribute jest dość dobrze wyposażona i dostępna z optymalnym silnikiem 1.5 T-GDI (ostatnio oferowano jeszcze 1.0 R3). Pomimo zaawansowanego wieku jest to nadal solidne i funkcjonalne kombi, których jest już coraz mniej na rynku. Nie ma w nim stylistycznych czy technologicznych fajerwerków, co dla wielu kierowców będzie zaletą. Długa gwarancja (7 lat lub 150 tys. km) to dodatkowy atut. Cena może nie jest okazyjna, ale nie jest też przesadnie wysoka (około 124 tys. złotych w przypadku kombi z DCT). Kię Ceed warto rozważyć, jeśli szukasz samochodu tego typu. Jej dostępność jest już jednak mocno ograniczona.

Kia Ceed kombi 1.5 T-GDI DCT Tribute — dane techniczne

Silnik1482 cm3 t.benz. R4
Moc140 KM przy 5500 obr./min
Maksymalny moment obrotowy253 Nm przy 1500-3000 obr./min
Napęd/skrzynia biegówprzedni/automatyczna 7 b. (DCT)
Prędkość maksymalna197 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h9,9 s
Średnie zuzycie paliwa wg producenta6,4 l/100 km (cytkl mieszany)
Długość/szerokośc/wysokość/rozstaw osi4600/1800/1465/2650 mm
Masa własna/ładowność1332 kg/548 kg
Pojemność bagażnika625-1694 l
Pojemność zbiornika paliwa50 l
Cena promocyjna124 400 zł
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium