Logo
WiadomościAktualnościPierwszy śnieg już się pojawia. Gdzie wymienić opony i o czym pamiętać, żeby nie zniszczyć kompletu?

Pierwszy śnieg już się pojawia. Gdzie wymienić opony i o czym pamiętać, żeby nie zniszczyć kompletu?

  • Sezonowa wymiana opon na zimowe jest zalecana, gdy temperatura spada poniżej 7°C, szczególnie przed opadami śniegu
  • Koszt wymiany opon zależy od rodzaju felg i lokalizacji warsztatu, w dużych miastach ceny mogą być wyższe o 30-50 proc.
  • Nawet kierowcy, używający opon wielosezonowych powinni raz na jakiś czas podjechać do wulkanizatora
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Każdego roku, jesienią i wiosną, przed warsztatami wulkanizacyjnymi ustawiają się długie kolejki. Powód? Sezonowa wymiana opon. Teraz jesteśmy przed opadami pierwszego śniegu, zatem kolejki do wulkanizatorów będą nieuniknione. Jeśli jednak korzystacie z opon całorocznych, możecie ominąć ten problem, choć także nie możecie zapomnieć o wulkanizatorze.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Kiedy najlepiej wymienić opony na zimowe?
Jakie są koszty wymiany opon?
Czy trzeba sprawdzać geometrię po wymianie opon?
Gdzie najlepiej wymienić opony?

Kiedy wymienić opony na zimowe?

Producenci opon od lat zalecają wymianę na zimówki, gdy temperatura spada poniżej 7 st. C. To jednak spore uproszczenie. Na suchej nawierzchni opony letnie często radzą sobie lepiej nawet przy lekkim mrozie. Dopiero na śniegu czy lodzie zimówki zyskują przewagę. Kluczowe jest, aby zdążyć z wymianą przed pierwszymi opadami śniegu czy gołoledzią.

Na letnich oponach jazda po śniegu jest wyzwaniem, któremu nawet najlepszy kierowca może nie sprostać. Argumenty, że kiedyś jeździło się cały rok na jednych oponach, można włożyć między bajki. Dawne opony letnie bardziej przypominały dzisiejsze całoroczne, a ruch drogowy był znacznie mniejszy.

Jak sprawdzić stan opon przed wymianą?

Zanim zdecydujesz się na wymianę, dokładnie obejrzyj opony, które dotychczas były na aucie. Nierównomierne zużycie bieżnika, szczególnie na bokach lub różnice w zużyciu opon na jednej osi, mogą wskazywać na problem z geometrią zawieszenia. W takim przypadku konieczne będzie nie tylko założenie nowych opon, ale także naprawa lub regulacja zawieszenia.

Czy sprawdzić geometrię przed wymianą opon, czy po niej? To bez znaczenia – ważne, aby nie jeździć długo na nowych oponach przy źle ustawionym zawieszeniu. Już po kilkuset kilometrach może dojść do ich zniszczenia.

Czy trzeba robić geometrię po wymianie opon?

Jeśli zauważysz nierównomierne zużycie bieżnika, natychmiast sprawdź geometrię zawieszenia. Źle ustawiona geometria nie tylko pogarsza prowadzenie auta, ale także przyspiesza zużycie opon. Pamiętaj, że poprawne ustawienie zawieszenia w wielu modelach wymaga odpowiedniego obciążenia auta podczas pomiarów – niestety, nie każdy warsztat się do tego stosuje.

Wymianę opon można przeprowadzić samemu, jednak ważne, by mieć do tego dobry sprzęt, jak dobrej klasy podnośnik
Wymianę opon można przeprowadzić samemu, jednak ważne, by mieć do tego dobry sprzęt, jak dobrej klasy podnośnikPiotr Czypionka / Auto Świat

Gdzie najlepiej wymienić opony?

W sezonie jak grzyby po deszczu pojawiają się tymczasowe punkty wymiany opon, często zlokalizowane na parkingach czy w innych uczęszczanych miejscach. Choć mogą kusić niższymi cenami, lepiej ich unikać. Nowoczesne auta wymagają specjalistycznego sprzętu i doświadczonych fachowców.

Szczególnie w przypadku opon niskoprofilowych, typu runflat czy z czujnikami ciśnienia, warto udać się do profesjonalnego serwisu oponiarskiego. Tylko tam mamy pewność, że montaż przebiegnie bez ryzyka uszkodzenia opony czy czujników.

Czy trzeba wyważać koła?

Po zamontowaniu opon konieczne jest ich wyważenie. Profesjonalny wulkanizator zadba o to, aby do wyważenia użyć minimalnej ilości ciężarków, obracając oponę na obręczy w celu równomiernego rozłożenia masy. Pamiętaj, że wyważanie to procedura, której nie da się przeprowadzić w domowym garażu – nawet jeśli mamy komplet zmontowanych kół, warto co jakiś czas zlecić ich wyważenie w serwisie.

Czujniki ciśnienia – o czym warto pamiętać?

Od 2014 r. wszystkie nowe samochody muszą być wyposażone w układ monitorujący ciśnienie w oponach. W tańszych modelach stosuje się systemy, które szacują ciśnienie na podstawie obwodów kół, ale w droższych autach montowane są precyzyjne czujniki w kołach. Ich obsługa wymaga specjalistycznego sprzętu, a w przypadku zmiany kół z przodu na tył konieczne jest przeprogramowanie sterownika.

Jak przechowywać opony?

Aby opony przetrwały w dobrym stanie do kolejnego sezonu, należy zadbać o ich odpowiednie przechowywanie. Powinny znajdować się w suchym, ciemnym i chłodnym miejscu, z dala od chemikaliów, paliw czy smarów. Nie przechowuj ich w miejscach narażonych na działanie promieni słonecznych, np. na otwartej przestrzeni.

Kompletne koła można wieszać na hakach lub układać jedno na drugim. Opony bez felg należy przechowywać pionowo, unikając ich zawieszania czy układania w wysokie stosy.

Trzeba pamiętać, że opona według polskiego prawa musi mieć minimum 1,6 mm głębokości bieżnika. Mimo wszystko, zaleca się, by jeździć na oponach, mających co najmniej 3 mm bieżnika
Trzeba pamiętać, że opona według polskiego prawa musi mieć minimum 1,6 mm głębokości bieżnika. Mimo wszystko, zaleca się, by jeździć na oponach, mających co najmniej 3 mm bieżnikaAuto Świat / Auto Świat

Ile kosztuje wymiana opon?

Koszt wymiany opon zależy od rozmiaru felg i lokalizacji warsztatu i mogą się drastycznie różnić. W małych miastach wymiana na felgach stalowych 15-calowych kosztuje od ok. 80 zł za komplet, natomiast w przypadku felg aluminiowych ceny zaczynają się od 100 zł. W przypadku większych felg, np. 18-calowych i większych, koszt może być nawet dwukrotnie wyższy. Z kolei w dużych miastach wymiana może być nawet 30-50 proc. droższa. W poniższej tabeli przedstawiamy orientacyjne ceny wymiany kół i opon.

Rodzaj usługiRozmiar / Typ felgiOrientacyjny koszt (za komplet 4 szt.)
Wymiana całych KÓŁ (z wyważeniem)Felgi stalowe (do 17 cali)80 zł – 140 zł
Wymiana całych KÓŁ (z wyważeniem)Felgi aluminiowe (do 17 cali)120 zł – 160 zł
Wymiana całych KÓŁ (z wyważeniem)Felgi aluminiowe (18 cali i większe)150 zł – 200 zł+
Wymiana OPON (z wyważeniem)Felgi stalowe (15-16 cali)100 zł – 200 zł
Wymiana OPON (z wyważeniem)Felgi aluminiowe (15-17 cali)160 zł – 250 zł
Wymiana OPON (z wyważeniem)Felgi aluminiowe (18-19 cali)220 zł – 320 zł
Wymiana OPON (z wyważeniem)Felgi aluminiowe (20 cali i większe)280 zł – 450 zł+

Czy można samemu wymienić koła na zimowe?

Jeśli masz już kompletny zestaw kół (opony zamontowane na obręczach), możesz pokusić się o ich samodzielną wymianę. Pamiętaj jednak o odpowiednich narzędziach: podnośniku typu żaba, solidnym kluczu i szczotce drucianej do oczyszczenia piast. Ważne jest również oznaczenie zdjętych kół, aby przy kolejnym montażu zamienić je miejscami i zapewnić równomierne zużycie.

Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium