Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Porady > Przetestowaliśmy 53 modele opon zimowych. Oto 20 modeli, których nie warto kupić

Przetestowaliśmy 53 modele opon zimowych. Oto 20 modeli, których nie warto kupić

Podczas naszych corocznych, wielkich testów opon zimowych, od lat zaczynamy od rundy kwalifikacyjnej, podczas której z kilkudziesięciu modeli ogumienia wybieramy te, którym warto poświęcić uwagę, za to odrzucamy takie, które już na wstępie wykazują poważne, często dyskwalifikujące wady. Już wiemy, których modeli opon w tym roku na pewno nie możemy wam polecić.

Test opon zimowych 2024/2025. Wyniki rundy kwalifikacyjnej: już wiemy, których opon nie warto kupić i spośród których wybierzemy zwycięzców testu.
Test opon zimowych 2024/2025. Wyniki rundy kwalifikacyjnej: już wiemy, których opon nie warto kupić i spośród których wybierzemy zwycięzców testu.Źródło: Auto Bild
  • Wśród opon, które najsłabiej wypadły w tegorocznym teście, nie brakuje popularnych modeli znanych marek
  • Przyczyna dyskwalifikacji jest w każdym z tych przypadków taka sama: fatalne wyniki w próbach hamowania na mokrej nawierzchni
  • W Polsce zimą na drogach częściej jest mokro niż biało – opony zimowe muszą sobie radzić na mokrej nawierzchni
  • Wśród przegranych na pewno jest wiele modeli o świetnych właściwościach zimowych, ale nie mamy dla nich taryfy ulgowej

Zasady naszych wielkich testów opon, zarówno zimowych, jak i letnich, są proste: najpierw runda kwalifikacyjna, a dopiero później wnikliwe badania. Podczas rundy kwalifikacyjnej nie zwracamy uwagi na marki, modele czy ceny – wszyscy producenci mają równe szanse, liczą się tylko twarde dane, a konkretnie wyniki prób hamowania na różnych nawierzchniach. Bo naszym zdaniem, opony, które nie radzą sobie z tym zadaniem, po prostu nie zasługują na rekomendację i są bez najmniejszych szans na wygraną w teście.

Nie wystarczą dobre wyniki na śniegu i lodzie, żeby wygrać nasz test opon zimowych

Test opon zimowych 2024/2025. Zaczynamy od prób hamowania
Test opon zimowych 2024/2025. Zaczynamy od prób hamowaniaŹródło: Auto Bild

Wśród przegranych naszego tegorocznego testu opon zimowych w rozmiarze 205/55 R16 mogą być opony doskonałe na śniegu i lodzie, ale jeśli nie dają sobie rady z hamowaniem na mokrej drodze, to na dokładne ich testowanie szkoda naszego czasu. W naszym klimacie poprawne zachowanie opon na mokrej nawierzchni jest tak samo ważne, jak osiągi na śniegu, lodzie i błocie pośniegowym. Wystarczy sobie uświadomić, ile od listopada do końca kwietnia mamy dni ze śniegiem na drogach, a ile jest dni deszczowych. To daje do myślenia! W naszych testach doceniamy wszechstronność opon, także w przypadku zimówek. W przypadku 20 z 53 przetestowanych modeli opon oficjalną procedurę testu zakończyliśmy na etapie próby hamowania na mokrej nawierzchni. Próba wykonywana była z prędkości 80 km/h. Już przy takiej prędkości różnica w drogach hamowania między najlepszą a najgorszą oponą w teście to aż 16 metrów, czyli niemal cztery długości samochodu! To znaczy, że gdy jadące na dobrych oponach auto już stanie, to na byle jakich zimówkach wciąż będzie pędziło kilkadziesiąt kilometrów na godzinę. Przy hamowaniu przed przejściem dla pieszych taka różnica to nie kwestia życia lub śmierci! Dlatego w dziedzinie hamownia nie uznajemy żadnych kompromisów ani taryfy ulgowej dla opon o świetnych osiągach w warunkach zimowych.

Najlepsze opony w rundzie kwalifikacyjnej testu opon zimowych 2024/2025

Opony w rundzie kwalifikacyjnej dzielimy na trzy grupy. Do pierwszej trafiają te, których wyniki w próbach hamowania dają im szanse na punktowane miejsca w finale. Te opony przechodzą później wszystkie próby i nie ma gwarancji, że nie przyłapiemy ich na poważnych wadach i słabościach. Na tym etapie wiemy tylko, że radzą sobie przy hamowaniu na mokrej nawierzchni i na śniegu – do zwycięstwa w teście jeszcze daleko, a doświadczenia z poprzednich lat pokazują, że kolejność z rundy kwalifikacyjnej nie musi się wcale pokrywać z kolejnością miejsc zajętych w finale. Mimo że na rynku coraz więcej jest opon tanich, nieznanych marek, to w finałowej dwudziestce tych nowych graczy jest niewielu, dominują znane, popularne marki z długim rynkowym stażem, sporo jest też opon klasy premium.

Te modele opon trafiły do finału testu opon. Zwycięstwo w rundzie kwalifikacyjnej nie oznacza wygranej w teście!
Miejsce w rundzie kwalifikacyjnej Marka i model opon Droga hamowania na mokrym z 80 km/h (m) Droga hamowania na śniegu z 50 km/h (m) Suma dróg hamowania (m)
1 Bridgestone Blizzak 6 „Enliten“ 34,6 29,6 64,2
2 Kumho Wintercraft WP52 34,6 30,3 64,9
3 GT Radial Winterpro 2 evo 36,0 29,3 65,3
4 Pirelli Cinturato Winter 2 35,6 30,2 65,8
5 Michelin Alpin 6 36,2 29,7 65,9
6 Semperit Speed-Grip 5 36,8 29,1 65,9
7 Uniroyal WinterExpert 36,5 29,5 66,0
8 Continental WinterContact TS 870  37,1 29,1 66,2
9 Goodyear UltraGrip Performance 3 36,9 29,4 66,3
10 Firestone Winterhawk 4 35,5 30,9 66,4
11 Dunlop Winter Sport 5 37,4 29,2 66,6
12 Giti GitiWinter W2 37,4 29,2 66,6
13 BF Goodrich g-Force Winter 2 37,5 29,4 66,9
14 Hankook Winter i*cept RS3 37,8 29,1 66,9
15 Apollo Alnac 4G Winter 36,4 30,6 67,0
16 Kleber Krisalp HP3 37,8 29,3 67,1
17 Vredestein Wintrac 37,3 30,2 67,5
18 Barum Polaris 5 37,7 30,0 67,7
19 Yokohama BluEarth Winter V906+ 37,1 30,8 67,9
20 Fulda Kristall Control HP 2 38,6 29,6 68,2

Tym oponom trochę zabrakło do rundy finałowej testu opon zimowych

Druga grupa to opony, które wprawdzie nie załapały się do finałowej dwudziestki, ale też ich wyniki w pierwszych próbach nie były tak złe, żebyśmy musieli odradzać ich zakup. Po prostu konkurenci okazali się lepsi.

Miejsce w rundzie kwalifikacyjnej Marka i model opon Droga hamowania na mokrym z 80 km/h (m) Droga hamiowania na suchym z 50 km/h (m) Suma dróg hamowania (m)
21 Radar Dimax Alpine 39,9 28,9 68,8
22 Falken Eurowinter HS02 38,3 30,7 69,0
23 Sava Eskimo HP2 39,5 29,6 69,1
24 Ceat WinterDrive 39,0 30,2 69,2
25 Point S Winter S 38,3 31,2 69,5
26 Nexen Winguard Snow G3 37,7 32,4 70,1
27 Nokian Snowproof 2 40,0 30,5 70,5
28 Delinte Winter WD1 36,1 35,8 71,9
29 Lassa Snoways 4 39,2 34,1 73,3
30 Petlas Snowmaster 2 39,5 35,4 74,9
31 Landsail Winter Lander 38,0 38,1 76,1
32 Mastersteel Winter + 38,6 38,4 77,0
33 Infinity Ecozen 37,6 41,0 78,6

Najgorsze opony w teście opon zimowych 2024/2025. Tych 20 modeli lepiej omijać z daleka

Test opon zimowych 2024/2025: zachowanie na mokrej nawierzchni jest ważne także w przypadku opon zimowych. Opony, które nie radzą sobie na mokrej drodze z hamowaniem odpadły już po pierwszej próbie.
Test opon zimowych 2024/2025: zachowanie na mokrej nawierzchni jest ważne także w przypadku opon zimowych. Opony, które nie radzą sobie na mokrej drodze z hamowaniem odpadły już po pierwszej próbie.Źródło: Auto Bild

Trzecia grupa to opony, którym w tym teście pokazujemy czerwoną kartkę ze względu na zbyt długie drogi hamowania na mokrej nawierzchni. Być może w określonych warunkach, np. dla kogoś, kto jeździ zimą wyłącznie po ośnieżonych górskich drogach, jeden z tych modeli byłby najlepszym wyborem – ale nie dla nas, my oceniamy przydatność takich opon dla przeciętnego użytkownika. Musimy też przyznać, że z roku na rok jesteśmy coraz bardziej wymagający, punktem odniesienia są dla nas zawsze opony najlepsze, nie można równać do dołu! Do grupy opon, które tym razem zdyskwalifikowaliśmy, trafiło też kilka znanych i popularnych modeli. Niestety, trzeba iść z postępem, te opony powinny już doczekać się swoich następców.

Te modele opon zostały zdyskwalifikowane. Powód: zbyt długie drogi hamowania na mokrym asfalcie
Miejsce w rundzie kwalifikacyjnej Marka i model Droga hamowania na mokrym z 80 km/h (m)
34 Goodride SW608 40,6
35 Toyo Snowprox S944 (Platzhalter) 40,6
36 Riken Snow 40,8
37 Torque TQ 023 40,8
38 Laufenn i*Fit + LW31 41,1
39 Kormoran Snow  41,5
40 Westlake SW608 41,5
41 Maxxis Premitra Snow WP6 42,0
42 Zeetex WH1000 42,3
43 Tracmax X-Privilo S130 43,3
44 Tourador WinterPro TS1 43,5
45 Kenda Wintergen 2 KR 501 43,7
46 Imperial Snowd Dragon HP 44,5
47 Minerva Frostrack HP 44,5
48 Duraturn Mozzo Winter 44,7
49 Austone Skadi SP-901 45,7
50 Superia Bluewin UHP 45,7
51 Powertrac Snowtour Pro 46,6
52 Roadmarch Winter XPro 888 48,2
53 Maxtrek Trek M7 Plus 50,6

Które opony zimowe warto kupić na sezon 2024/2025

Po rundzie kwalifikacyjnej wciąż wiemy zbyt mało, żeby móc rekomendować konkretne modele opon – na tym etapie wiemy dopiero, których opon z całą pewnością nie możemy polecić przeciętnemu użytkownikowi. Oczywiście, w skrajnych przypadkach lepsze takie opony zimowe niż opony letnie zimą, albo skrajnie zużyte czy po prostu bardzo stare zimówki. Z drugiej jednak strony, różnica w cenie między dobrymi oponami a oponami, na których ryzykujemy zbyt dużo, to zwykle mniej niż równowartość jednego tankowania. Czy dla takich oszczędności warto stawiać na szali życie i zdrowie? Po konkretne rekomendacje zapraszamy do lektury kompletnego testu opon zimowych 2024/2025, który opublikujemy już wkrótce. Zapraszamy też do lektury testów opon z lat ubiegłych, znajdziecie je tutaj.

Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków