- Wśród opon, które najsłabiej wypadły w tegorocznym teście, nie brakuje popularnych modeli znanych marek
- Przyczyna dyskwalifikacji jest w każdym z tych przypadków taka sama: fatalne wyniki w próbach hamowania na mokrej nawierzchni
- W Polsce zimą na drogach częściej jest mokro niż biało – opony zimowe muszą sobie radzić na mokrej nawierzchni
- Wśród przegranych na pewno jest wiele modeli o świetnych właściwościach zimowych, ale nie mamy dla nich taryfy ulgowej
- Nie wystarczą dobre wyniki na śniegu i lodzie, żeby wygrać nasz test opon zimowych
- Najlepsze opony w rundzie kwalifikacyjnej testu opon zimowych 2024/2025
- Tym oponom trochę zabrakło do rundy finałowej testu opon zimowych
- Najgorsze opony w teście opon zimowych 2024/2025. Tych 20 modeli lepiej omijać z daleka
- Które opony zimowe warto kupić na sezon 2024/2025
Zasady naszych wielkich testów opon, zarówno zimowych, jak i letnich, są proste: najpierw runda kwalifikacyjna, a dopiero później wnikliwe badania. Podczas rundy kwalifikacyjnej nie zwracamy uwagi na marki, modele czy ceny – wszyscy producenci mają równe szanse, liczą się tylko twarde dane, a konkretnie wyniki prób hamowania na różnych nawierzchniach. Bo naszym zdaniem, opony, które nie radzą sobie z tym zadaniem, po prostu nie zasługują na rekomendację i są bez najmniejszych szans na wygraną w teście.
Nie wystarczą dobre wyniki na śniegu i lodzie, żeby wygrać nasz test opon zimowych
Wśród przegranych naszego tegorocznego testu opon zimowych w rozmiarze 205/55 R16 mogą być opony doskonałe na śniegu i lodzie, ale jeśli nie dają sobie rady z hamowaniem na mokrej drodze, to na dokładne ich testowanie szkoda naszego czasu. W naszym klimacie poprawne zachowanie opon na mokrej nawierzchni jest tak samo ważne, jak osiągi na śniegu, lodzie i błocie pośniegowym. Wystarczy sobie uświadomić, ile od listopada do końca kwietnia mamy dni ze śniegiem na drogach, a ile jest dni deszczowych. To daje do myślenia! W naszych testach doceniamy wszechstronność opon, także w przypadku zimówek. W przypadku 20 z 53 przetestowanych modeli opon oficjalną procedurę testu zakończyliśmy na etapie próby hamowania na mokrej nawierzchni. Próba wykonywana była z prędkości 80 km/h. Już przy takiej prędkości różnica w drogach hamowania między najlepszą a najgorszą oponą w teście to aż 16 metrów, czyli niemal cztery długości samochodu! To znaczy, że gdy jadące na dobrych oponach auto już stanie, to na byle jakich zimówkach wciąż będzie pędziło kilkadziesiąt kilometrów na godzinę. Przy hamowaniu przed przejściem dla pieszych taka różnica to nie kwestia życia lub śmierci! Dlatego w dziedzinie hamownia nie uznajemy żadnych kompromisów ani taryfy ulgowej dla opon o świetnych osiągach w warunkach zimowych.
Najlepsze opony w rundzie kwalifikacyjnej testu opon zimowych 2024/2025
Opony w rundzie kwalifikacyjnej dzielimy na trzy grupy. Do pierwszej trafiają te, których wyniki w próbach hamowania dają im szanse na punktowane miejsca w finale. Te opony przechodzą później wszystkie próby i nie ma gwarancji, że nie przyłapiemy ich na poważnych wadach i słabościach. Na tym etapie wiemy tylko, że radzą sobie przy hamowaniu na mokrej nawierzchni i na śniegu – do zwycięstwa w teście jeszcze daleko, a doświadczenia z poprzednich lat pokazują, że kolejność z rundy kwalifikacyjnej nie musi się wcale pokrywać z kolejnością miejsc zajętych w finale. Mimo że na rynku coraz więcej jest opon tanich, nieznanych marek, to w finałowej dwudziestce tych nowych graczy jest niewielu, dominują znane, popularne marki z długim rynkowym stażem, sporo jest też opon klasy premium.
Te modele opon trafiły do finału testu opon. Zwycięstwo w rundzie kwalifikacyjnej nie oznacza wygranej w teście! | ||||
---|---|---|---|---|
Miejsce w rundzie kwalifikacyjnej | Marka i model opon | Droga hamowania na mokrym z 80 km/h (m) | Droga hamowania na śniegu z 50 km/h (m) | Suma dróg hamowania (m) |
1 | Bridgestone Blizzak 6 „Enliten“ | 34,6 | 29,6 | 64,2 |
2 | Kumho Wintercraft WP52 | 34,6 | 30,3 | 64,9 |
3 | GT Radial Winterpro 2 evo | 36,0 | 29,3 | 65,3 |
4 | Pirelli Cinturato Winter 2 | 35,6 | 30,2 | 65,8 |
5 | Michelin Alpin 6 | 36,2 | 29,7 | 65,9 |
6 | Semperit Speed-Grip 5 | 36,8 | 29,1 | 65,9 |
7 | Uniroyal WinterExpert | 36,5 | 29,5 | 66,0 |
8 | Continental WinterContact TS 870 | 37,1 | 29,1 | 66,2 |
9 | Goodyear UltraGrip Performance 3 | 36,9 | 29,4 | 66,3 |
10 | Firestone Winterhawk 4 | 35,5 | 30,9 | 66,4 |
11 | Dunlop Winter Sport 5 | 37,4 | 29,2 | 66,6 |
12 | Giti GitiWinter W2 | 37,4 | 29,2 | 66,6 |
13 | BF Goodrich g-Force Winter 2 | 37,5 | 29,4 | 66,9 |
14 | Hankook Winter i*cept RS3 | 37,8 | 29,1 | 66,9 |
15 | Apollo Alnac 4G Winter | 36,4 | 30,6 | 67,0 |
16 | Kleber Krisalp HP3 | 37,8 | 29,3 | 67,1 |
17 | Vredestein Wintrac | 37,3 | 30,2 | 67,5 |
18 | Barum Polaris 5 | 37,7 | 30,0 | 67,7 |
19 | Yokohama BluEarth Winter V906+ | 37,1 | 30,8 | 67,9 |
20 | Fulda Kristall Control HP 2 | 38,6 | 29,6 | 68,2 |
Tym oponom trochę zabrakło do rundy finałowej testu opon zimowych
Druga grupa to opony, które wprawdzie nie załapały się do finałowej dwudziestki, ale też ich wyniki w pierwszych próbach nie były tak złe, żebyśmy musieli odradzać ich zakup. Po prostu konkurenci okazali się lepsi.
Miejsce w rundzie kwalifikacyjnej | Marka i model opon | Droga hamowania na mokrym z 80 km/h (m) | Droga hamiowania na suchym z 50 km/h (m) | Suma dróg hamowania (m) |
---|---|---|---|---|
21 | Radar Dimax Alpine | 39,9 | 28,9 | 68,8 |
22 | Falken Eurowinter HS02 | 38,3 | 30,7 | 69,0 |
23 | Sava Eskimo HP2 | 39,5 | 29,6 | 69,1 |
24 | Ceat WinterDrive | 39,0 | 30,2 | 69,2 |
25 | Point S Winter S | 38,3 | 31,2 | 69,5 |
26 | Nexen Winguard Snow G3 | 37,7 | 32,4 | 70,1 |
27 | Nokian Snowproof 2 | 40,0 | 30,5 | 70,5 |
28 | Delinte Winter WD1 | 36,1 | 35,8 | 71,9 |
29 | Lassa Snoways 4 | 39,2 | 34,1 | 73,3 |
30 | Petlas Snowmaster 2 | 39,5 | 35,4 | 74,9 |
31 | Landsail Winter Lander | 38,0 | 38,1 | 76,1 |
32 | Mastersteel Winter + | 38,6 | 38,4 | 77,0 |
33 | Infinity Ecozen | 37,6 | 41,0 | 78,6 |
Najgorsze opony w teście opon zimowych 2024/2025. Tych 20 modeli lepiej omijać z daleka
Trzecia grupa to opony, którym w tym teście pokazujemy czerwoną kartkę ze względu na zbyt długie drogi hamowania na mokrej nawierzchni. Być może w określonych warunkach, np. dla kogoś, kto jeździ zimą wyłącznie po ośnieżonych górskich drogach, jeden z tych modeli byłby najlepszym wyborem – ale nie dla nas, my oceniamy przydatność takich opon dla przeciętnego użytkownika. Musimy też przyznać, że z roku na rok jesteśmy coraz bardziej wymagający, punktem odniesienia są dla nas zawsze opony najlepsze, nie można równać do dołu! Do grupy opon, które tym razem zdyskwalifikowaliśmy, trafiło też kilka znanych i popularnych modeli. Niestety, trzeba iść z postępem, te opony powinny już doczekać się swoich następców.
Te modele opon zostały zdyskwalifikowane. Powód: zbyt długie drogi hamowania na mokrym asfalcie | ||
---|---|---|
Miejsce w rundzie kwalifikacyjnej | Marka i model | Droga hamowania na mokrym z 80 km/h (m) |
34 | Goodride SW608 | 40,6 |
35 | Toyo Snowprox S944 (Platzhalter) | 40,6 |
36 | Riken Snow | 40,8 |
37 | Torque TQ 023 | 40,8 |
38 | Laufenn i*Fit + LW31 | 41,1 |
39 | Kormoran Snow | 41,5 |
40 | Westlake SW608 | 41,5 |
41 | Maxxis Premitra Snow WP6 | 42,0 |
42 | Zeetex WH1000 | 42,3 |
43 | Tracmax X-Privilo S130 | 43,3 |
44 | Tourador WinterPro TS1 | 43,5 |
45 | Kenda Wintergen 2 KR 501 | 43,7 |
46 | Imperial Snowd Dragon HP | 44,5 |
47 | Minerva Frostrack HP | 44,5 |
48 | Duraturn Mozzo Winter | 44,7 |
49 | Austone Skadi SP-901 | 45,7 |
50 | Superia Bluewin UHP | 45,7 |
51 | Powertrac Snowtour Pro | 46,6 |
52 | Roadmarch Winter XPro 888 | 48,2 |
53 | Maxtrek Trek M7 Plus | 50,6 |
Które opony zimowe warto kupić na sezon 2024/2025
Po rundzie kwalifikacyjnej wciąż wiemy zbyt mało, żeby móc rekomendować konkretne modele opon – na tym etapie wiemy dopiero, których opon z całą pewnością nie możemy polecić przeciętnemu użytkownikowi. Oczywiście, w skrajnych przypadkach lepsze takie opony zimowe niż opony letnie zimą, albo skrajnie zużyte czy po prostu bardzo stare zimówki. Z drugiej jednak strony, różnica w cenie między dobrymi oponami a oponami, na których ryzykujemy zbyt dużo, to zwykle mniej niż równowartość jednego tankowania. Czy dla takich oszczędności warto stawiać na szali życie i zdrowie? Po konkretne rekomendacje zapraszamy do lektury kompletnego testu opon zimowych 2024/2025, który opublikujemy już wkrótce. Zapraszamy też do lektury testów opon z lat ubiegłych, znajdziecie je tutaj.