REKLAMA
Auto Świat Porady Przetestowaliśmy 53 modele opon zimowych. Oto 20 modeli, których nie warto kupić

Przetestowaliśmy 53 modele opon zimowych. Oto 20 modeli, których nie warto kupić

Podczas naszych corocznych, wielkich testów opon zimowych, od lat zaczynamy od rundy kwalifikacyjnej, podczas której z kilkudziesięciu modeli ogumienia wybieramy te, którym warto poświęcić uwagę, za to odrzucamy takie, które już na wstępie wykazują poważne, często dyskwalifikujące wady. Już wiemy, których modeli opon w tym roku na pewno nie możemy wam polecić.

Test opon zimowych 2024/2025. Wyniki rundy kwalifikacyjnej: już wiemy, których opon nie warto kupić i spośród których wybierzemy zwycięzców testu.
Auto Bild
Test opon zimowych 2024/2025. Wyniki rundy kwalifikacyjnej: już wiemy, których opon nie warto kupić i spośród których wybierzemy zwycięzców testu.
  • Wśród opon, które najsłabiej wypadły w tegorocznym teście, nie brakuje popularnych modeli znanych marek
  • Przyczyna dyskwalifikacji jest w każdym z tych przypadków taka sama: fatalne wyniki w próbach hamowania na mokrej nawierzchni
  • W Polsce zimą na drogach częściej jest mokro niż biało – opony zimowe muszą sobie radzić na mokrej nawierzchni
  • Wśród przegranych na pewno jest wiele modeli o świetnych właściwościach zimowych, ale nie mamy dla nich taryfy ulgowej

Zasady naszych wielkich testów opon, zarówno zimowych, jak i letnich, są proste: najpierw runda kwalifikacyjna, a dopiero później wnikliwe badania. Podczas rundy kwalifikacyjnej nie zwracamy uwagi na marki, modele czy ceny – wszyscy producenci mają równe szanse, liczą się tylko twarde dane, a konkretnie wyniki prób hamowania na różnych nawierzchniach. Bo naszym zdaniem, opony, które nie radzą sobie z tym zadaniem, po prostu nie zasługują na rekomendację i są bez najmniejszych szans na wygraną w teście.

Nie wystarczą dobre wyniki na śniegu i lodzie, żeby wygrać nasz test opon zimowych

Test opon zimowych 2024/2025. Zaczynamy od prób hamowania
Test opon zimowych 2024/2025. Zaczynamy od prób hamowaniaAuto Bild

Wśród przegranych naszego tegorocznego testu opon zimowych w rozmiarze 205/55 R16 mogą być opony doskonałe na śniegu i lodzie, ale jeśli nie dają sobie rady z hamowaniem na mokrej drodze, to na dokładne ich testowanie szkoda naszego czasu. W naszym klimacie poprawne zachowanie opon na mokrej nawierzchni jest tak samo ważne, jak osiągi na śniegu, lodzie i błocie pośniegowym. Wystarczy sobie uświadomić, ile od listopada do końca kwietnia mamy dni ze śniegiem na drogach, a ile jest dni deszczowych. To daje do myślenia! W naszych testach doceniamy wszechstronność opon, także w przypadku zimówek. W przypadku 20 z 53 przetestowanych modeli opon oficjalną procedurę testu zakończyliśmy na etapie próby hamowania na mokrej nawierzchni. Próba wykonywana była z prędkości 80 km/h. Już przy takiej prędkości różnica w drogach hamowania między najlepszą a najgorszą oponą w teście to aż 16 metrów, czyli niemal cztery długości samochodu! To znaczy, że gdy jadące na dobrych oponach auto już stanie, to na byle jakich zimówkach wciąż będzie pędziło kilkadziesiąt kilometrów na godzinę. Przy hamowaniu przed przejściem dla pieszych taka różnica to nie kwestia życia lub śmierci! Dlatego w dziedzinie hamownia nie uznajemy żadnych kompromisów ani taryfy ulgowej dla opon o świetnych osiągach w warunkach zimowych.

Najlepsze opony w rundzie kwalifikacyjnej testu opon zimowych 2024/2025

Opony w rundzie kwalifikacyjnej dzielimy na trzy grupy. Do pierwszej trafiają te, których wyniki w próbach hamowania dają im szanse na punktowane miejsca w finale. Te opony przechodzą później wszystkie próby i nie ma gwarancji, że nie przyłapiemy ich na poważnych wadach i słabościach. Na tym etapie wiemy tylko, że radzą sobie przy hamowaniu na mokrej nawierzchni i na śniegu – do zwycięstwa w teście jeszcze daleko, a doświadczenia z poprzednich lat pokazują, że kolejność z rundy kwalifikacyjnej nie musi się wcale pokrywać z kolejnością miejsc zajętych w finale. Mimo że na rynku coraz więcej jest opon tanich, nieznanych marek, to w finałowej dwudziestce tych nowych graczy jest niewielu, dominują znane, popularne marki z długim rynkowym stażem, sporo jest też opon klasy premium.

Te modele opon trafiły do finału testu opon. Zwycięstwo w rundzie kwalifikacyjnej nie oznacza wygranej w teście!
Miejsce w rundzie kwalifikacyjnejMarka i model oponDroga hamowania na mokrym z 80 km/h (m)Droga hamowania na śniegu z 50 km/h (m)Suma dróg hamowania (m)
1Bridgestone Blizzak 6 „Enliten“34,629,664,2
2Kumho Wintercraft WP5234,630,364,9
3GT Radial Winterpro 2 evo36,029,365,3
4Pirelli Cinturato Winter 235,630,265,8
5Michelin Alpin 636,229,765,9
6Semperit Speed-Grip 536,829,165,9
7Uniroyal WinterExpert36,529,566,0
8Continental WinterContact TS 870 37,129,166,2
9Goodyear UltraGrip Performance 336,929,466,3
10Firestone Winterhawk 435,530,966,4
11Dunlop Winter Sport 537,429,266,6
12Giti GitiWinter W237,429,266,6
13BF Goodrich g-Force Winter 237,529,466,9
14Hankook Winter i*cept RS337,829,166,9
15Apollo Alnac 4G Winter36,430,667,0
16Kleber Krisalp HP337,829,367,1
17Vredestein Wintrac37,330,267,5
18Barum Polaris 537,730,067,7
19Yokohama BluEarth Winter V906+37,130,867,9
20Fulda Kristall Control HP 238,629,668,2

Tym oponom trochę zabrakło do rundy finałowej testu opon zimowych

Druga grupa to opony, które wprawdzie nie załapały się do finałowej dwudziestki, ale też ich wyniki w pierwszych próbach nie były tak złe, żebyśmy musieli odradzać ich zakup. Po prostu konkurenci okazali się lepsi.

Miejsce w rundzie kwalifikacyjnejMarka i model oponDroga hamowania na mokrym z 80 km/h (m)Droga hamiowania na suchym z 50 km/h (m)Suma dróg hamowania (m)
21Radar Dimax Alpine39,928,968,8
22Falken Eurowinter HS0238,330,769,0
23Sava Eskimo HP239,529,669,1
24Ceat WinterDrive39,030,269,2
25Point S Winter S38,331,269,5
26Nexen Winguard Snow G337,732,470,1
27Nokian Snowproof 240,030,570,5
28Delinte Winter WD136,135,871,9
29Lassa Snoways 439,234,173,3
30Petlas Snowmaster 239,535,474,9
31Landsail Winter Lander38,038,176,1
32Mastersteel Winter +38,638,477,0
33Infinity Ecozen37,641,078,6

Najgorsze opony w teście opon zimowych 2024/2025. Tych 20 modeli lepiej omijać z daleka

Test opon zimowych 2024/2025: zachowanie na mokrej nawierzchni jest ważne także w przypadku opon zimowych. Opony, które nie radzą sobie na mokrej drodze z hamowaniem odpadły już po pierwszej próbie.
Test opon zimowych 2024/2025: zachowanie na mokrej nawierzchni jest ważne także w przypadku opon zimowych. Opony, które nie radzą sobie na mokrej drodze z hamowaniem odpadły już po pierwszej próbie.Auto Bild

Trzecia grupa to opony, którym w tym teście pokazujemy czerwoną kartkę ze względu na zbyt długie drogi hamowania na mokrej nawierzchni. Być może w określonych warunkach, np. dla kogoś, kto jeździ zimą wyłącznie po ośnieżonych górskich drogach, jeden z tych modeli byłby najlepszym wyborem – ale nie dla nas, my oceniamy przydatność takich opon dla przeciętnego użytkownika. Musimy też przyznać, że z roku na rok jesteśmy coraz bardziej wymagający, punktem odniesienia są dla nas zawsze opony najlepsze, nie można równać do dołu! Do grupy opon, które tym razem zdyskwalifikowaliśmy, trafiło też kilka znanych i popularnych modeli. Niestety, trzeba iść z postępem, te opony powinny już doczekać się swoich następców.

Te modele opon zostały zdyskwalifikowane. Powód: zbyt długie drogi hamowania na mokrym asfalcie
Miejsce w rundzie kwalifikacyjnejMarka i modelDroga hamowania na mokrym z 80 km/h (m)
34Goodride SW60840,6
35Toyo Snowprox S944 (Platzhalter)40,6
36Riken Snow40,8
37Torque TQ 02340,8
38Laufenn i*Fit + LW3141,1
39Kormoran Snow 41,5
40Westlake SW60841,5
41Maxxis Premitra Snow WP642,0
42Zeetex WH100042,3
43Tracmax X-Privilo S13043,3
44Tourador WinterPro TS143,5
45Kenda Wintergen 2 KR 50143,7
46Imperial Snowd Dragon HP44,5
47Minerva Frostrack HP44,5
48Duraturn Mozzo Winter44,7
49Austone Skadi SP-90145,7
50Superia Bluewin UHP45,7
51Powertrac Snowtour Pro46,6
52Roadmarch Winter XPro 88848,2
53Maxtrek Trek M7 Plus50,6

Które opony zimowe warto kupić na sezon 2024/2025

Po rundzie kwalifikacyjnej wciąż wiemy zbyt mało, żeby móc rekomendować konkretne modele opon – na tym etapie wiemy dopiero, których opon z całą pewnością nie możemy polecić przeciętnemu użytkownikowi. Oczywiście, w skrajnych przypadkach lepsze takie opony zimowe niż opony letnie zimą, albo skrajnie zużyte czy po prostu bardzo stare zimówki. Z drugiej jednak strony, różnica w cenie między dobrymi oponami a oponami, na których ryzykujemy zbyt dużo, to zwykle mniej niż równowartość jednego tankowania. Czy dla takich oszczędności warto stawiać na szali życie i zdrowie? Po konkretne rekomendacje zapraszamy do lektury kompletnego testu opon zimowych 2024/2025, który opublikujemy już wkrótce. Zapraszamy też do lektury testów opon z lat ubiegłych, znajdziecie je tutaj.

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji