- Regularne mycie samochodu zimą jest kluczowe dla ochrony go przed korozją. Sól drogowa i błoto pośniegowe są bardzo groźne dla auta
- Myjnie automatyczne oferują wygodę, ale mogą łatwo porysować lakier. Samoobsługowe są bezpieczniejsze, ale nie tak skuteczne
- Podczas mycia auta na mrozie trzeba zachować kilka zasad bezpieczeństwa. Z tego poradnika dowiesz się, dlaczego warto mieć ze sobą taśmę klejącą
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Oczywiście samo wożenie taśmy klejącej w aucie nie zabezpieczy go przed negatywnym wpływem zimowych warunków. Śnieg, lód, błoto i sól drogowa — to zabójcza mieszanka dla karoserii i elementów podwozia. Najprostszym i najpewniejszym sposobem na złagodzenie jej skutków jest dbanie o samochód. Najgorszym... przeczekanie do wiosny. Co zrobić, żeby nie podziwiać wykwitów rdzy zamiast przebiśniegów?
Poznaj kontekst z AI
Czy można myć samochód zimą?
Nie tyle można, ile trzeba — regularne mycie samochodu w zimie to klucz do zapewnienia mu właściwej ochrony. Błoto wymieszane ze śniegiem i solą drogową osadzają na karoserii i podwoziu tłustą warstwę brudu przyspieszającego proces korozji. Jeśli jeździsz naprawdę często, zabierz auto na myjnię przynajmniej raz na dwa tygodnie. Przy rzadszej eksploatacji wystarczy to robić raz w miesiącu.
Jaką myjnię wybrać? Najwygodniejszą i najskuteczniejszą opcją w takich warunkach pozostaje myjnia automatyczna, zwłaszcza że można w niej wybrać program mycia podwozia. Niestety, ten kij ma dwa końce — za wygodę płacimy wysokim ryzykiem porysowania lakieru. Myjnie samoobsługowe są bezpieczniejsze dla auta, ale same środki chemiczne i wysokie ciśnienie mogą sobie nie poradzić z dokładnym usunięciem brudu.
Sprawdź: Radiowozy grupy SPEED wyjechały na drogi w całej Polsce. Wielka akcja
Pokusa sięgnięcia po szczotkę z pianą jest duża. Nie zalecamy takiego ruchu, bo często są one dramatycznie zapiaszczone i zostawiają ogromne rysy na lakierze — lepiej mieć ze sobą np. ścierkę z mikrofibry, którą można "poruszyć" brud pozostały na aucie po wstępnym myciu.
Czy można myć auto na mrozie?
Zimą trzeba być wyjątkowo uważnym z jeszcze jednego powodu — niskich temperatur. Jeśli termometr wskazuje wynik poniżej zera, nie dyskwalifikuje to jeszcze pomysłu umycia auta. Nie zmusza też kierowcy do wybrania myjni automatycznej (tu dużą zaletą jest suszenie na koniec procesu), ale trzeba zachować kilka zasad bezpieczeństwa.
Pierwsza to ostrożne obchodzenie auta — pośpiech sprzyja poślizgnięciu się na lodzie, którym szybko pokrywają się stanowiska do mycia pojazdów. W takich warunkach możemy jednak zaszkodzić nie tylko sobie, ale też samochodowi i... to dlatego warto mieć ze sobą taśmę klejącą. Druga zasada mówi bowiem o zaklejeniu nią zamków, dzięki czemu pozostaną suche i sprawne nawet po umyciu auta na mrozie.
Trzecia zasada dotyczy konieczności osuszenia auta. Żeby ograniczyć do minimum ryzyko przymarzania elementów, należy otworzyć drzwi oraz klapę bagażnika i dokładnie wytrzeć uszczelki. Aby łatwiej usunąć wodę z nadwozia, można skorzystać z wosku w spreju, który ułatwi jej spływanie po elementach karoserii. Po takim wstępnym osuszeniu przyda się mata z mikrofibry, dzięki której usuniesz resztki wody z auta. Uwaga: w temperaturach niższych niż -10 st. C. lepiej odpuścić sobie mycie auta — szkoda na to zdrowia.
Co w samochodzie trzeba zabezpieczyć na zimę?
Jest jeszcze kilka rzeczy związanych z pielęgnacją auta, o których należy pamiętać o tej porze roku. Pierwsza to uszczelki — to jeden z elementów, które najczęściej ulegają uszkodzeniu w zimowych warunkach. Umycie samochodu na mrozie zwiększa ryzyko wystąpienia szkody — zamarznięta woda może oderwać lub rozerwać uszczelkę przy próbie otworzenia drzwi. Jak tego uniknąć? Wyczyścić i nasmarować uszczelki wazeliną lub specjalnym woskiem, które zapewnią im ochronę przed mrozem.
Coś jeszcze? Kwestią na pograniczu estetyki i bezpieczeństwa są też szyby. Zaparowane lub zabrudzone znacząco ograniczają widoczność, dlatego trzeba o nie zadbać. W innym poradniku wyjaśniliśmy, co zrobić, żeby tak łatwo nie osadzała się na nich para wodna. Skontroluj też stan wycieraczek, inaczej przednia szyba pozostanie brudna z drugiej strony. Stara, odkształcona i sparciała guma nie poradzi sobie z błotem pośniegowym i solą — podobnie jak letni płyn do spryskiwaczy...
Zima nie musi być wrogiem twojego auta, ale musisz pomóc mu ją przetrwać. Stosowanie odpowiedniej pielęgnacji i znajomość kilku prostych sztuczek — takich jak ta z taśmą klejącą — uchronią twój pojazd przed uszkodzeniami. W zimie liczy się pomysłowość — wszystkie chwyty dozwolone!