Logo

Czarne kropki na szybach i lusterkach – po co są i dlaczego ich nie znajdziemy w zabytkowych autach?

  • Czarne obwódki na szybach, zwane frytą, są pozostałością produkcyjną, ale mają też za zadanie chronić szybę
  • Fryta chroni klej przed słońcem i maskuje niedoskonałości produkcyjne, ale to nie wszystko
  • Czarne kropki na szybach też nie są bez znaczenia. Bez nich szyba mogłaby nawet pęknąć
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Czarna obwódka na szybach, fachowo nazywana frytą, to warstwa nanoszona metodą sitodruku. Jej głównym składnikiem jest szklano-ceramiczna cząsteczka, która stapia się z powierzchnią szkła, tworząc trwałą i odporną powłokę. Fryta stosowana jest wyłącznie w nowoczesnych samochodach z szybami wklejanymi. Dlaczego? W starszych autach szyby montowano na uszczelkę, która utrzymywała szkło w miejscu, eliminując potrzebę stosowania takich technologii.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Jakie funkcje pełni czarna obwódka na szybach?
Dlaczego czarne kropki są ważne na szybach?
Co robią czarne kropki na lusterkach?
Dlaczego starsze samochody nie mają fryty na szybach?

Po co są czarne kropki na krawędziach szyb?

Fryta pełni kilka kluczowych funkcji. Przede wszystkim pomaga w odpowiednim zamocowaniu szyby. Bez niej klej mógłby nie trzymać wystarczająco mocno, a w niektórych przypadkach montaż szyby byłby wręcz niemożliwy. Co więcej, czarna warstwa chroni klej przed promieniowaniem UV, które mogłoby osłabić jego właściwości. Choć fryta nie blokuje całkowicie ultrafioletu, to znacząco ogranicza jego działanie, przedłużając żywotność kleju.

Dodatkowo obwódka pełni rolę estetyczną, ukrywając klej oraz ewentualne niedoskonałości produkcyjne. A co z czarnymi kropkami wokół fryty? Te mają swoje zadanie – niwelują różnice temperatur między obwódką a szybą, co zapobiega powstawaniu naprężeń i ewentualnym pęknięciom szkła.

Pod tym dużym pasem jest klej, trzymający szybę. Dzięki niemu nie widać go, a szyba lepiej trzyma się karoserii
Pod tym dużym pasem jest klej, trzymający szybę. Dzięki niemu nie widać go, a szyba lepiej trzyma się karoseriiŻródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński

Po co są kropki i paski na lusterkach?

Nie tylko szyby wyposażone są w czarne kropki. W wielu samochodach można je zauważyć także na lusterkach bocznych. W tym przypadku ich funkcja jest zupełnie inna – oddzielają one dwie strefy: sferyczną i asferyczną.

Część bliższa zewnętrznej krawędzi lusterka jest powierzchnią asferyczną. Ma ona za zadanie poszerzyć kąt widzenia kierowcy, co pozwala zmniejszyć martwe pole. Pasek lub kropki pełnią funkcję informacyjną – wskazują, od którego momentu lusterko zaczyna być zaokrąglone. Można to porównać do analogowego czujnika martwego pola. W starszych samochodach takie rozwiązanie nie było standardem, a w niektórych modelach tylko jedno lusterko miało część asferyczną.

Ciekawostką jest fakt, że niektórzy kierowcy decydują się na montaż dodatkowych, małych, zaoblonych lusterek, które jeszcze bardziej redukują martwe pole. Takie rozwiązania są szczególnie popularne wśród instruktorów nauki jazdy oraz kierowców samochodów dostawczych i ciężarowych. W przypadku tych ostatnich dodatkowe lusterka montowane są z reguły pod głównym lusterkiem, co ułatwia manewrowanie w ciasnych przestrzeniach.

Lusterko często podzielone jest na dwie części, a ta za kropkami jest lekko zaokrąglona, by poprawić widoczność
Lusterko często podzielone jest na dwie części, a ta za kropkami jest lekko zaokrąglona, by poprawić widocznośćŻródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński

Czy czarne kropki na szybach są istotne?

Choć czarne obwódki na szybach mogą wydawać się jedynie ciekawostką, w rzeczywistości odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu trwałości i bezpieczeństwa. Z kolei kropki na lusterkach mają bardziej praktyczne zastosowanie – pomagają kierowcy lepiej orientować się w przestrzeni i unikać niebezpiecznych sytuacji na drodze.

To kolejny przykład na to, jak detale w konstrukcji samochodów, choć często niezauważalne, mają ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Następnym razem, gdy spojrzycie na szybę lub lusterko, będziecie wiedzieć, że te małe elementy to efekt zaawansowanej technologii, a nie tylko designerska fanaberia.

Kropki wyglądają jak coś niepotrzebnego, ale to nie prawda. Wyrównują różnicę temperatur
Kropki wyglądają jak coś niepotrzebnego, ale to nie prawda. Wyrównują różnicę temperaturŻródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński
Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium