- Niektóre pióra wycieraczek w samochodach, zwłaszcza te lepsze, mają na sobie znaczniki w kolorze żółtym
- Te znaczniki jednak mogą być niewidoczne przez prawie cały okres eksploatacji wycieraczek
- Żółte kropki na wycieraczkach umieszczane są przez producentów nie przez przypadek
- Każdy kierowca powinien wiedzieć, czemu one służą
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Pióra wycieraczek w naszym klimacie bywają bezczynne lub prawie bezczynne przez wiele miesięcy w roku. Prędzej czy później przychodzi jednak moment, w którym są bardzo, bardzo potrzebne. I wtedy nierzadko okazuje się, że wycieraczki, zamiast sprawnie oczyszczać szybę, rozmazują wodę z brudem, pozostawiają zacieki i smugi albo z głośnym zgrzytem przeskakują do szybie. Co się stało? No cóż... może są zużyte?
Poznaj kontekst z AI
Obejrzyj je – być może wystarczy jeden rzut oka, być może nawet nie trzeba oglądać dokładne gumowego paska, by się przekonać, że twoje wycieraczki wymagają wymiany.
Przeczytaj także: Kiedy wymieniałeś wycieraczki? To zaniedbywany element samochodu
Skąd wiadomo, że pióra wycieraczek są zużyte?
Oczywiście, każde rozwarstwienie się gumowego elementu, który ma kontakt z szybą, każde jego pęknięcie to znak, że wycieraczki trzeba wymienić jak najszybciej. Również każde mechaniczne uszkodzenie stelaża wycieraczki powinno być sygnałem alarmowym – jeśli metal zacznie szorować po siebie, błyskawicznie ją uszkodzi – pozostawi półokrągłe zarysowanie, którego nie ma nie sposób usunąć, w każdym razie nie w domowych warunkach.
Ale jest jeszcze jeden znak, który podpowiada, że wycieraczki trzeba wymienić: to żółte kropki na wycieraczkach, których nie było, a nagle się pojawiły. Nie lekceważ ich!
Co oznaczają żółte kropki na wycieraczkach?
Żółte kropki na piórach wycieraczek to nic innego jak ich wskaźniki zużycia. Wiele wycieraczek wyposażono w taki element – zarówno chodzi o wycieraczki oryginalne z logo producenta samochodu jak i pióra wycieraczek kupowane w sklepach.
W nowych wycieraczkach czujniki zużycia znajdują się z reguły pod naklejkami ochronnymi. Te naklejki należy zerwać w chwili, gdy montujemy pióra wycieraczek po raz pierwszy na samochodzie. Od tej chwili czujniki zużycia zaczynają działać, monitorując warunki, w jakich eksploatowane są nasze wycieraczki. Wielu kierowców nawet nie zdaje sobie sprawy, że wycieraczki w ich samochodach mają taką funkcjonalność; niektórzy wiedzą, ale nie do końca orientują się, jak to działa.
Jak działają czujniki zużycia wycieraczek?
Zasada działania jest prosta. Pod naklejką ochronną, którą zrywamy, montując wycieraczki, znajduje się element wrażliwy na promieniowanie UV. W nowej wycieraczce ten element jest czarny i zlewa się z otoczeniem. W miarę jednak ekspozycji na promieniowanie UV zabarwia się on na żółto. Gdy jest już żółty, oznacza to, że pióro wycieraczek domaga się wymiany. Bywa, że oprócz żółtego koloru pojawia się trójkąt ostrzegawczy z wykrzyknikiem. Nie należy go bagatelizować.
Pojawia się pytanie: jaki związek ma ekspozycja czujnika na promieniowanie UV z rzeczywistym z użyciem wycieraczek? Przecież może się zdarzyć, że w ogóle nie jeździmy w deszczu i nasze wycieraczki praktycznie nie pracują – to jak mogą się zużyć? Otóż okazuje się, że dobre pióra wycieraczek doskonale znoszą nawet długotrwałą pracę w deszczu. Jeśli tylko nie pracują zbyt często na sucho, mogą bez szkody dla siebie wykonać tysiące cykli pracy. Jednocześnie pióra wycieraczek – jak każdy element gumowy – są wrażliwe na działanie promieni UV, a zwłaszcza na bezpośrednią ekspozycję na słońce. Mogą nigdy nie pracować w deszczu, ale jeśli parkujemy latem samochód w pełnym słońcu, to ich gumowe elementy stwardnieją I staną się kruche. Najgorsze jednak, że stwardniałe wycieraczki podczas pracy szorują po szybie, stopniowo ograniczając jej przejrzystość. Zwłaszcza ich końcówki, które poruszają się po szybie z największą prędkością, pomału żłobią charakterystyczny ślad.
Nie trzeba dodawać, że zużyte wycieraczki są szczególnie podatne na mechaniczne uszkodzenia, które prowadzą do szybkiego zepsucia przedniej szyby.
Dlaczego lepiej nie lekceważyć czujnika zużycia wycieraczek?
Zwłaszcza w nowych samochodach, w których wymiana szyby wiąże się z potężnym wydatkiem i koniecznością kalibracji różnych systemów bezpieczeństwa, należy jak ognia unikać używania zużytych wycieraczek. Warto też kupować wycieraczki z czujnikiem zużycia, aby wiedzieć, kiedy je wymienić. W porównaniu do kosztów nowej szyby jest to znikomy wydatek.