Logo
WiadomościAktualnościSpieszcie się kochać elektryczne klamki, bo także w UE są już na celowniku

Spieszcie się kochać elektryczne klamki, bo także w UE są już na celowniku

Najmocniejszy dotąd sygnał przyszedł z Chin, gdzie trwają prace nad zakazaniem stosowania chowanych klamek w nowych samochodach już w połowie 2027 roku. Elektryczne klamki stały się niemal z dnia na dzień tematem także w UE: chodzi o taką konstrukcję, która w razie awarii zasilania uniemożliwia ucieczkę z płonącego samochodu i utrudnia ratownikom dostanie się do samochodu z zewnątrz. Potencjalnym celem nadchodzących regulacji i zakazów jest oczywiście Tesla, ale nie tylko Tesla.

Posłuchaj artykułu

00:00 / 00:00
Audio generowane przez AI (ElevenLabs) i może zawierać błędy
Chowana elektryczna klamka w samochodie
hendra yuwana / Shutterstock
Chowana elektryczna klamka w samochodie
  • Elektryczne, chowane klamki w samochodach to modny gadżet w coraz większej liczbie nowych modeli samochodów, nie tylko elektrycznych
  • Tego rodzaju wyposażenie oprócz tego, że gwarantuje minimalistyczny, nowoczesny wygląd drzwi auta, ma zapewniać korzyści aerodynamiczne
  • W praktyce elektryczne klamki powodują mnóstwo problemów serwisowych, przede wszystkim jednak są niewygodne i niebezpieczne
  • W Europie dyskusja nad zakazem elektrycznych klamek przyspieszyła po tragicznym wypadku, do jakiego doszło w Niemczech 10 września 2025 r.
  • Europejska Rada Transportu Drogowego domaga się pilnego wprowadzenia wymogu, aby zarówno wewnętrzne jak i zewnętrzne klamki samochodu działały nawet w razie braku zasilania
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Na początku września 2025 r. w CarNewsChina pojawił się tekst zapowiadający urzędowy zakaz stosowania w samochodach przeznaczonych na chiński rynek całkowicie chowanych klamek. Projekt miał być dopięty w ciągu kilku tygodni, a jego możliwe wejście w życie to połowa 2027 r. Bardzo mało czasu jak na tak daleko idące zmiany w produkowanych i przygotowywanych do produkcji samochodach. A jednak – jak wynika z danych statystycznych, które trafiły na biurka urzędników – zmiany są pilne. Liczba problemów związanych z tym wynalazkiem, w tym przypadki śmiertelne i różne urazy, jest wręcz szokująca.

Poznaj kontekst z AI

Jakie są główne problemy związane z elektrycznymi klamkami?
Dlaczego elektryczne klamki mogą być niebezpieczne?
Jakie zmiany dotyczące klamek są planowane w UE?
Co spowodowało przyspieszenie dyskusji o zakazie elektrycznych klamek?

Do podobnych wniosków doszli też przedstawiciele ETSC (Europejskiej Rady Transportu Drogowego) – rozmowy na temat zagrożeń związanych z elektrycznymi, chowanymi klamkami trwają już od kilku miesięcy. Dyskusję przyspieszył tragiczny wypadek, do jakiego doszło w pierwszych dniach września w Niemczech, w którym zginął ojciec z dwójką dzieci, którzy nie zdołali wydostać się z płonącej Tesli, która wcześniej uderzyła w drzewo.

Jaki jest problem z elektrycznymi klamkami w samochodach? Tak naprawdę lista problemów jest długa

Klamka zlicowana z powierzchnią drzwi - Tesla
Klamka zlicowana z powierzchnią drzwi - TeslaKhairil Azhar Junos / Shutterstock

Pierwszym producentem, który wprowadził chowane elektryczne klamki na masową skalę do swoich samochodach była właśnie Tesla. Pomysł się spodobał i został skopiowany do setek chińskich modeli samochodów, a także do niektórych europejskich i japońskich. Na świecie jeżdżą już miliony samochodów z chowanymi klamkami – wystarczająco dużo, by wiedzieć, że pomysł jest nietrafiony. Według danych z rynku chińskiego, gdzie elektryczne klamki w krótkim czasie stały się niemal standardem cytowanych przez CarNewsChina:

  • Elektryczne klamki są w produkcji trzy razy droższe niż zwykłe, a jednocześnie osiem razy bardziej awaryjne; w niektórych przypadkach są one dla producentów jedną z najpoważniejszych pozycji, jeśli chodzi o koszty napraw gwarancyjnych;
  • W razie pożaru albo awarii elektrycznej elektryczne klamki (zarówno wewnętrzne jak i zewnętrzne) przestają działać, utrudniając bądź uniemożliwiając wydostanie się ludzi z pułapki
  • Elektryczne klamki są wrażliwe na mróz – przymarzające mechanizmy są przyczyną blokady drzwi
  • W 2024 r. podczas sezonu deszczowego w prowincji Guangdong zaobserwowano zwiększoną częstotliwość awarii elektrycznych klamek, co zmuszało ludzi do wybijania szyb, by wydostać się z auta
  • Crash testy przeprowadzone w Chinach pokazały, że w razie zderzenia bocznego tylko w 67 proc. samochodów wyposażonych w elektryczne klamki było możliwe otwarcia drzwi; przypadku samochodu z tradycyjnymi klamkami mechanicznymi udawało się otworzyć drzwi w 98 proc. przypadków
  • Zaobserwowano rosnącą liczbą przypadków obrażeń spowodowanych wysuwanymi klamkami, m.in. u dzieci. Ni poważniejsze przypadki dotyczą połamanych palców.

ETSC bije na alarm – należy zakazać elektrycznych klamek natychmiast

Europejska Rada Transportu Drogowego naciska na Komisję Europejską, aby w trybie pilnym nakazano akcje naprawcze samochodów, w których brak zasilania uniemożliwia bądź niebezpiecznie ogranicza możliwość otwarcia drzwi.

"To nie jest problem teoretyczny – mówi Antonio Avenoso, dyrektor zarządzający ETSC – ludzie giną, ponieważ nie mogą wydostać się z samochodów w sytuacji, gdy każda sekunda się liczy. (...) Nie można spędzić lat na dyskusjach, podczas gdy tysiące samochodów z takimi systemami jeździ po drogach. Należy rozważyć przymusowe akcja naprawcze oraz zmiany obowiązujących przepisów, aby dotyczyły wszystkich samochodów".

Niewątpliwie straszny wypadek, do którego doszło w Niemczech 7 września 2025 r. (ojciec z dwójką dzieci zginęli w płomieniach, gdy ich Tesla uderzyła w drzewo i zapaliła się, a świadkowie obecni na miejscu nie potrafili otworzyć drzwi).

Dienst Wegverkee (RDW) – holenderska organizacja, która zajmuje się homologacjami pojazdów (m.in. Tesli) – również apeluje o zmianę przepisów.

Czy w ojczyźnie Tesli chowane klamki mogą się ostać?

Nawet w USA, gdzie urzędy rzadko stanowczo ingerują w związku z zagrożeniami powodowanymi przez wadliwe samochody, pracuje obecnie nad konstrukcją klamek Tesli – np. w Modelu Y rezerwowy mechaniczny mechanizm otwierania tylnych drzwi jest tak ukryty, że nieprzeszkolony pasażer nie ma szans go użyć nawet w sytuacji bezstresowej.

To jeszcze trochę potrwa, ale wszystko wskazuje na to, że w ciągu kilku lat chowane klamki staną się ciekawostką z przeszłości, o której kady chętnie by zapomniał. Na razie pojawiaja się pierwsze jaskółki zmian: niektóre nowe modele samochodów będące obecnie w fazie testów pozbawione są chowanych klamek, choć poprzednie modele były w nie wyposażone.

2475
21
6
5
2
2
1
Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Pasjonat technologii, prywatnie także zapalony kolarz
Pokaż listę wszystkich publikacji
Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium