- Elektryczne, chowane klamki w samochodach to modny gadżet w coraz większej liczbie nowych modeli samochodów, nie tylko elektrycznych
- Tego rodzaju wyposażenie oprócz tego, że gwarantuje minimalistyczny, nowoczesny wygląd drzwi auta, ma zapewniać korzyści aerodynamiczne
- W praktyce elektryczne klamki powodują mnóstwo problemów serwisowych, przede wszystkim jednak są niewygodne i niebezpieczne
- W Europie dyskusja nad zakazem elektrycznych klamek przyspieszyła po tragicznym wypadku, do jakiego doszło w Niemczech 10 września 2025 r.
- Europejska Rada Transportu Drogowego domaga się pilnego wprowadzenia wymogu, aby zarówno wewnętrzne jak i zewnętrzne klamki samochodu działały nawet w razie braku zasilania
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Na początku września 2025 r. w CarNewsChina pojawił się tekst zapowiadający urzędowy zakaz stosowania w samochodach przeznaczonych na chiński rynek całkowicie chowanych klamek. Projekt miał być dopięty w ciągu kilku tygodni, a jego możliwe wejście w życie to połowa 2027 r. Bardzo mało czasu jak na tak daleko idące zmiany w produkowanych i przygotowywanych do produkcji samochodach. A jednak – jak wynika z danych statystycznych, które trafiły na biurka urzędników – zmiany są pilne. Liczba problemów związanych z tym wynalazkiem, w tym przypadki śmiertelne i różne urazy, jest wręcz szokująca.
Poznaj kontekst z AI
Do podobnych wniosków doszli też przedstawiciele ETSC (Europejskiej Rady Transportu Drogowego) – rozmowy na temat zagrożeń związanych z elektrycznymi, chowanymi klamkami trwają już od kilku miesięcy. Dyskusję przyspieszył tragiczny wypadek, do jakiego doszło w pierwszych dniach września w Niemczech, w którym zginął ojciec z dwójką dzieci, którzy nie zdołali wydostać się z płonącej Tesli, która wcześniej uderzyła w drzewo.
Jaki jest problem z elektrycznymi klamkami w samochodach? Tak naprawdę lista problemów jest długa
Pierwszym producentem, który wprowadził chowane elektryczne klamki na masową skalę do swoich samochodach była właśnie Tesla. Pomysł się spodobał i został skopiowany do setek chińskich modeli samochodów, a także do niektórych europejskich i japońskich. Na świecie jeżdżą już miliony samochodów z chowanymi klamkami – wystarczająco dużo, by wiedzieć, że pomysł jest nietrafiony. Według danych z rynku chińskiego, gdzie elektryczne klamki w krótkim czasie stały się niemal standardem cytowanych przez CarNewsChina:
- Elektryczne klamki są w produkcji trzy razy droższe niż zwykłe, a jednocześnie osiem razy bardziej awaryjne; w niektórych przypadkach są one dla producentów jedną z najpoważniejszych pozycji, jeśli chodzi o koszty napraw gwarancyjnych;
- W razie pożaru albo awarii elektrycznej elektryczne klamki (zarówno wewnętrzne jak i zewnętrzne) przestają działać, utrudniając bądź uniemożliwiając wydostanie się ludzi z pułapki
- Elektryczne klamki są wrażliwe na mróz – przymarzające mechanizmy są przyczyną blokady drzwi
- W 2024 r. podczas sezonu deszczowego w prowincji Guangdong zaobserwowano zwiększoną częstotliwość awarii elektrycznych klamek, co zmuszało ludzi do wybijania szyb, by wydostać się z auta
- Crash testy przeprowadzone w Chinach pokazały, że w razie zderzenia bocznego tylko w 67 proc. samochodów wyposażonych w elektryczne klamki było możliwe otwarcia drzwi; przypadku samochodu z tradycyjnymi klamkami mechanicznymi udawało się otworzyć drzwi w 98 proc. przypadków
- Zaobserwowano rosnącą liczbą przypadków obrażeń spowodowanych wysuwanymi klamkami, m.in. u dzieci. Ni poważniejsze przypadki dotyczą połamanych palców.
ETSC bije na alarm – należy zakazać elektrycznych klamek natychmiast
Europejska Rada Transportu Drogowego naciska na Komisję Europejską, aby w trybie pilnym nakazano akcje naprawcze samochodów, w których brak zasilania uniemożliwia bądź niebezpiecznie ogranicza możliwość otwarcia drzwi.
"To nie jest problem teoretyczny – mówi Antonio Avenoso, dyrektor zarządzający ETSC – ludzie giną, ponieważ nie mogą wydostać się z samochodów w sytuacji, gdy każda sekunda się liczy. (...) Nie można spędzić lat na dyskusjach, podczas gdy tysiące samochodów z takimi systemami jeździ po drogach. Należy rozważyć przymusowe akcja naprawcze oraz zmiany obowiązujących przepisów, aby dotyczyły wszystkich samochodów".
Niewątpliwie straszny wypadek, do którego doszło w Niemczech 7 września 2025 r. (ojciec z dwójką dzieci zginęli w płomieniach, gdy ich Tesla uderzyła w drzewo i zapaliła się, a świadkowie obecni na miejscu nie potrafili otworzyć drzwi).
Dienst Wegverkee (RDW) – holenderska organizacja, która zajmuje się homologacjami pojazdów (m.in. Tesli) – również apeluje o zmianę przepisów.
Czy w ojczyźnie Tesli chowane klamki mogą się ostać?
Nawet w USA, gdzie urzędy rzadko stanowczo ingerują w związku z zagrożeniami powodowanymi przez wadliwe samochody, pracuje obecnie nad konstrukcją klamek Tesli – np. w Modelu Y rezerwowy mechaniczny mechanizm otwierania tylnych drzwi jest tak ukryty, że nieprzeszkolony pasażer nie ma szans go użyć nawet w sytuacji bezstresowej.
To jeszcze trochę potrwa, ale wszystko wskazuje na to, że w ciągu kilku lat chowane klamki staną się ciekawostką z przeszłości, o której kady chętnie by zapomniał. Na razie pojawiaja się pierwsze jaskółki zmian: niektóre nowe modele samochodów będące obecnie w fazie testów pozbawione są chowanych klamek, choć poprzednie modele były w nie wyposażone.