Logo
WiadomościAktualnościChińczycy chcą zakazać jednego rodzaju klamek. Łamią palce. Producenci będą mieli problem

Chińczycy chcą zakazać jednego rodzaju klamek. Łamią palce. Producenci będą mieli problem

Nowoczesne samochody coraz częściej stawiają na minimalizm — zarówno pod względem designu, jak i funkcjonalności. W pełni wysuwane klamki drzwi, które zyskały popularność wśród producentów, mogą jednak wkrótce zniknąć z rynku. Chiny planują ich zakaz, wskazując na liczne problemy związane z bezpieczeństwem użytkowników.

Elektrycznie chowane klamki wyglądają bardzo nowocześnie, ale według badań w Chinach mogą nawet łamać kości
Auto Świat / Maciej Brzeziński
Elektrycznie chowane klamki wyglądają bardzo nowocześnie, ale według badań w Chinach mogą nawet łamać kości
  • Elektroniczne klamki działają poprawnie w 67 proc. przypadków po zderzeniu bocznym, podczas gdy tradycyjne osiągają wynik 98 proc.
  • W Chinach odnotowano incydenty, w których awarie klamek uniemożliwiały opuszczenie pojazdu, co zwiększa ryzyko w sytuacjach kryzysowych
  • Zwolennicy podkreślają korzyści aerodynamiczne, ale krytycy wskazują na wyższe koszty i ograniczenia praktyczności tego rozwiązania

W pełni chowane klamki to trend, który zyskał na popularności zwłaszcza wśród samochodów elektrycznych. Tesla, Hyundai, Mercedes czy Kia — to tylko niektóre marki, które wprowadziły to rozwiązanie. Jednak w przypadku awarii zasilania, otwarcie drzwi z zewnątrz może okazać się niemożliwe.

Wysuwane klamki są niebezpieczne. Nie dają wpuścić do auta po wypadku i łamią kości

Według Chińskiego Stowarzyszenia Ubezpieczeniowego, elektroniczne klamki działają poprawnie w zaledwie 67 proc. przypadków po zderzeniu bocznym. Dla porównania, tradycyjne mechaniczne uchwyty osiągają wynik aż 98 proc. To poważny argument za rezygnacją z tego rozwiązania.

W Chinach odnotowano kilka incydentów, w których pasażerowie nie mogli opuścić pojazdu z powodu awarii elektronicznych klamek. W niektórych przypadkach samochody były częściowo zalane podczas powodzi, a w innych zawiódł mechanizm wysuwania. Problem dotyczy również dzieci — w ubiegłym roku skargi związane z obrażeniami palców wzrosły o 132 proc. W skrajnych przypadkach dochodziło nawet do złamań kości.

W tym chińskim samochodzie wysuwane klamki to standard. Wyglądają nowocześnie i są aerodynamiczne, ale są narażone na awarię
W tym chińskim samochodzie wysuwane klamki to standard. Wyglądają nowocześnie i są aerodynamiczne, ale są narażone na awarięMateusz Pokorzyński / Auto Świat

Kosztowne i problematyczne rozwiązanie

Elektroniczne klamki to nie tylko kwestia bezpieczeństwa, ale również wyższych kosztów eksploatacji. Według jednej z chińskich marek, aż 12 proc. napraw ich samochodów dotyczy właśnie tych elementów. Co więcej, badanie J.D. Power z 2023 r. wykazało, że ukryte klamki były jednym z najczęściej krytykowanych rozwiązań przez klientów w USA.

Dyskusje na temat zakazu w pełni wysuwanych klamek w Chinach trwają. Decyzja ma zapaść do końca września, a nowe przepisy mogłyby wejść w życie w lipcu 2027 r. Od tego momentu dozwolone byłyby jedynie częściowo chowane klamki lub tradycyjne rozwiązania. Zakaz może mieć globalne konsekwencje, zwłaszcza dla marek takich jak Tesla, które produkują swoje samochody w jednolitym standardzie na cały świat.

W Teslach chowane klamki to standard, ale ich praktyczność nie jest do końca oceniana dobrze. Zimą mogą zamarzać, a sposób ich otwierania nie każdemu odpowiada
W Teslach chowane klamki to standard, ale ich praktyczność nie jest do końca oceniana dobrze. Zimą mogą zamarzać, a sposób ich otwierania nie każdemu odpowiadaŻródło: Auto Bild

Aerodynamika kontra praktyczność

Zwolennicy wysuwanych klamek podkreślają ich wpływ na poprawę aerodynamiki. Według szacunków mogą one obniżyć współczynnik oporu powietrza o 0,01 Cd i oszczędzić około 0,6 kWh na 100 km. Jednak korzyści te wydają się niewielkie w porównaniu z dodatkowymi kilogramami, jakie wprowadzają do konstrukcji pojazdu, oraz ograniczeniem przestrzeni wewnętrznej.

Volkswagen i inni producenci: czas na zmiany

Krytykę tego rozwiązania wyraził również Thomas Schafer, szef Volkswagena, który określił je jako "niepraktyczne". Choć niektóre koncepcyjne modele VW, takie jak ID.Every1, były wyposażone w chowane klamki, to w produkcyjnych wersjach prawdopodobnie ich nie zobaczymy.

Volkswagen już teraz korzysta z częściowo zagłębionych uchwytów, ale i one sprawiają problemy. W zeszłym roku niemiecki producent musiał wycofać z rynku prawie 100 tys. samochodów w USA z powodu wadliwych uszczelek, które powodowały zawilgocenie sterownika drzwi i ryzyko ich otwarcia podczas jazdy.

Chiny wpłyną na cały rynek motoryzacyjny

Chiny mogą stać się pierwszym rynkiem, który wprowadzi zakaz w pełni wysuwanych klamek. Decyzja ta może wpłynąć na globalne podejście do projektowania samochodów, zmuszając producentów do poszukiwania bardziej praktycznych i bezpiecznych rozwiązań. Choć estetyka i aerodynamika są ważne, to bezpieczeństwo użytkowników powinno pozostać priorytetem.

Autor Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji