Logo

Pierwsza zima z elektrykiem i rozczarowanie. Wiedział, że zasięg spadnie, ale że aż o tyle?

  • Pierwsza zima dla właściciela samochodu elektrycznego może być trudna, zwłaszcza jeśli nie jest do niej przygotowany
  • Eksploatacja samochodu elektrycznego zima jest trudna zwłaszcza, gdy nie mamy własnego miejsca postojowego, gdzie samochód można podłączyć do sieci elektrycznej
  • Zimowy zasięg samochodu elektrycznego może być istotnie niższy niż zasięg latem, ale różnice nie są takie same w przypadku różnych modeli – mogą być też bardzo rozsądne
  • W tekście znajdziecie też wyniki pomiarów zasięgu 25 modeli samochodów elektrycznych testowanych w warunkach zimowych przez ADAC
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Użytkownik jednej z platform społecznościowych wywołał burzę komentarzy (dostał też mnóstwo porad) po tym, jak poskarżył się, że gdy tylko zrobiło się zimno, zasięg jego Renault Zoe spadł z 290 do 145 km. Czy to może być prawda? Oczywiście, że tak. Prawdą jest też, że użytkownik samochodu ma spory wpływ na to, jak bardzo wzrośnie zużycie energii i spadnie zasięg w jego samochodzie w warunkach zimowych. Zasięg musi spaść, ale czy aż tyle?

Każdy samochód zimą jest mniej ekonomiczny. Zwłaszcza samochód elektryczny "pali" więcej

Renault ZOE – ładowanie
Renault ZOE – ładowanieAuto Świat

Prawda jest taka, że w każdym samochodzie zimą rośnie zużycie energii, w samochodach spalinowych rośnie zużycie paliwa. W samochodach spalinowych zużycie paliwa rośnie zwłaszcza na krótkich trasach – dopóki silnik i wnętrze auta nie nabiorą temperatury "użytkowej", spalanie jest wyższe.

Samochody elektryczne reagują na spadek temperatury bardziej. W grę wchodzi bowiem nie tylko nagrzanie silnika, baterii i wnętrza, lecz także stała praca elektrycznych grzałek odpowiedzialnych m.in. za ogrzewanie kabiny. W samochodach spalinowych do grzania wnętrza wykorzystywane jest ciepło naturalnie powstające podczas pracy silnika, które i tak gdzieś trzeba odprowadzić (latem na zewnątrz auta); w elektrykach zimą po prostu pracują grzałki, które mają duże zużycie energii niezależnie od tego, czy jedziemy powoli przez miasto czy jedziemy szybko po autostradzie.

Dalsza część tekstu pod filmem:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Jakie są przyczyny spadku zasięgu samochodów elektrycznych zimą?
Czy spadek zasięgu dotyczy wszystkich modeli samochodów elektrycznych?
Jakie czynniki wpływają na zasięg zimą?
Co zaleca się użytkownikom samochodów elektrycznych w zimie?

Dochodzi do tego naturalny, związany z temperaturą spadek wydajności akumulatora trakcyjnego – i zasięg spada. W przypadku Internauty skarżącego się na zasięg Zoe może wchodzić w grę także zużycie baterii. W małym samochodzie spadek kondycji baterii (SOH) jest odczuwalny bardziej niż w dużym, bo nieduży "fabryczny" zasięg robi się jeszcze krótszy.

Czy zasięg samochodu elektrycznego zimą musi spadać aż o połowę?

Średnie zużycie energii i zasięg samochodu elektrycznego zależy od kilku podstawowych czynników: długości trasy, temperatury, prędkości i przygotowania samochodu. W warunkach miejskich zużycie energii zimą jest szczególnie wysokie, ponieważ znaczną część trasy samochód pokonuje w trybie "dogrzewania wszystkiego". Jeśli mamy warunki – np. garaż albo miejsce pod domem, gdzie samochód może być podłączony do prądu przez noc, można zaprogramować czas odjazdu i nagrzanie samochodu, podczas gdy jest podpięty do sieci – i wówczas wsiadamy do nagrzanego samochodu, który nie pokonuje pierwszych kilometrów w trybie "podwójnego" zużycia energii. Rośnie komfort i zasięg. Trzeba jedynie mieć świadomość, że korzystając z tej opcji, w gruncie rzecz nie oszczędzamy energii – zużywamy ją, tyle tylko, że płynie ona z sieci elektrycznej, a nie z baterii – rośnie komfort korzystania z auta i nie spada tak bardzo zasięg, ale rachunek za prąd i tak nas dopadnie.

Oczywiście, w niskiej temperaturze zasięg samochodu elektrycznego zawsze będzie mniejszy niż w warunkach optymalnych.

ADAC sprawdził, jak spada zasięg samochodów elektrycznych na mrozie

Oczywiście, zimowe doświadczenia użytkowników samochodów elektrycznych są różne, wiele zależy od modelu i jego wyposażenia (m.in. w pompę ciepła, która zmniejsza ilość energii zużywanej zimą). Różne jest zużycie energii potrzebnej do jazdy i zależy to nie tylko od wielkości samochodu.

Jak to wygląda w praktyce, pokazał ADAC, testując różne samochody w warunkach zimowych, zapewniając samochodom identyczne obciążenia symulowane w warunkach laboratoryjnych. Okazuje się, że istotnie zimowy zasięg samochodów elektrycznych spada nawet o połowę, ale nie dotyczy to wszystkich modeli. Zaskakujące jest zwłaszcza to, że zużycie energii w dużym samochodzie może być dużo niższe niż w małym. Wyniki tego testu pokazane są w poniższej tabeli:

Model samochoduPrzejechany dystans w kmZasięg według normy WLTP w kmTestowe zużycie energii w KWh na 100/km
Mercedes-Benz EQS 450+582 /18*81720,4
Lucid Air Grand Touring AWD51883923,0
Porsche Taycan Perf. Plus50466721,4
VW ID.7 PRO S43670020,9
Tesla Model 3 MR RWD42370221,0
NIO ET 5 LR42153222,7
BMW iX xDrive5041363327,4
Audi S e-tron GT39860527,1
KIA EV3 81.435058624,2
Polestar 2 LR SM34963225,0
Hyundai IONIQ 6 77.4 RWD34461423,8
Lotus Emeya33554029,1
Ford Capri ER RWD33262724,0
Cupra Born VZ32559425,3
XPeng G6 LR32557027,7
Skoda Enyaq Coupé 8531656625,7
Nissan Ariya 87 FWD31451628,0
Renault Scenic E-Tech 22031459429,8
GWM ORA 07 AWD30452026,8
BYD Seal RWD29457028,4
Volvo EC40 SM ER28556930,3
Genesis GV60 RWD27851729,5
Peugeot e-3008 21026351828,5
MG 4 ER25452029,8
Toyota BZ4X FWD23350425,6
*pozostały zasięg w km

A podsumowanie całego testu ADAC znajdziecie tu.

Autor Maciej Brzeziński
Pasjonat technologii, prywatnie także zapalony kolarz
Pokaż listę wszystkich publikacji
Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium
Skrót artykułu