- Gdy podczas jazdy pociągniesz za włącznik elektrycznego hamulca postojowego, on zadziała
- Działanie elektrycznego hamulca postojowego podczas jazdy dla większości kierowców jest jednak zaskakujące i w pewnych sytuacjach może być niebezpieczne
- Zanim użyjesz funkcji awaryjnego hamowania przy użyciu elektrycznego hamulca postojowego, lepiej to przeczytaj
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Producenci samochodów mają wiele powodów, by już nie wracać do hamulców ręcznych uruchamianych dźwignią pociągającą za linki. Zdarzają się jeszcze hamulce postojowe, których konstrukcja polega na elektrycznym uruchamianiu mechanizmu linkowego działającego na koła jednej osi, jednak częściej system uruchamiają silniczki lub siłowniki zlokalizowane w zaciskach hamulcowych. Konstrukcja tego układu ma dla kierowcy jednak drugorzędne znaczenie. Kluczowe są jego możliwości.
Po co w ogóle elektryczny hamulec postojowy?
Elektryczny hamulec postojowy ma wiele zalet. Najbardziej banalny: łatwiej jest zaprojektować kokpit bez dużej dźwigni umieszczonej koniecznie w zasięgu ręki kierowcy. Poza tym:
- elektryczny hamulec postojowy zwykle jest ustawiony tak, że automatycznie zaciąga się po wyłączeniu silnika albo wraz z otwarciem drzwi samochodu. To nie tylko zapobiega stoczeniu się samochodu, gdyby kierowca zapomniał zaciągnąć ręcznego, lecz także chroni automatyczną skrzynię biegów, w której postawienie samochodu nawet na lekkiej pochyłości zabezpieczonego tylko ustawieniem skrzyni biegów w pozycję "P" prowadzi do przeciążeń skrzyni – to hamulec postojowy ma blokować koła, nie skrzynia biegów;
- elektryczny hamulec postojowy może mieć funkcję "Hold" (ang. trzymaj) – uruchamia się po głębokim wciśnięciu pedału hamulca, co jest pomocne podczas jazdy w korku – nie trzeba trzymać ciągle nogi na hamulcu; w takim wypadku hamuec zwalnia się sam po dodaniu gazu;
- elektryczny hamulec postojowy z reguły ułatwia ruszanie pod górę – automatycznie się załącza i zwalnia się dopiero, gdy silnik "nabiera ciągu" – dzięki temu samochód nie stacza się.
- Oczywiście – tak jak tradycyjny hamulec "ręczny" – elektryczny hamulec postojowy może zadziałać, gdy uruchomimy go podczas jazdy. Działa jednak inaczej niż ręczny na linkę.
Co się stanie, gdy włączysz elektryczny hamulec postojowy podczas jazdy?
W czasach popularności hamulców ręcznych zaciąganych dźwignią z zapadkami niektórzy kierowcy używali ręcznego do "driftu" – zwykle wtedy, gdy robiło się ślisko. Wystarczyło przy lekko skręconych kolach zaciągnąć ręczny, by tylna oś auta wchodziła w (teoretycznie) kontrolowany poślizg. Największa zabawa była z samochodami z napędem tylnej osi.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoPoznaj kontekst z AI
Z kontrolą tych niby-driftów różnie bywało, bo czasem samochód lądował w rowie albo na dachu – gdy kierowca coś źle wyliczył albo za mocno zaciągnął ręczny i nie był w stanie gładko go zwolnić. Zabawa ręcznym była proszeniem się o nieszczęście w samochodach z hamulcem postojowym działającym na przednią oś (m.in. niektóre Citroeny).
Dziś jest nieco inaczej, bo elektryczny hamulec postojowy jest – wbrew pozorom – bardziej przewidywalny. I mniej nadaje się do zabawy.
A zatem, jeśli pociągniesz za włącznik hamulca postojowego podczas jazdy:
- elektryczny hamulec postojowy zadziała, gdy samochód jest w ruchu;
- w jednych modelach samochodów elektryczny hamulec postojowy zadziała od razu, w innych dopiero za drugim pociągnięciem - to rodzaj zabezpieczenia przed przypadkowym użyciem;
- uwaga: hamowanie może być dużo bardziej gwałtowne niż się spodziewasz! To jest hamulec bez możliwości dozowania siły hamowania – działa zero-jedynkowo.
- jeśli puścisz włącznik hamulca postojowego, samochód natychmiast przestanie hamować – to wymóg homologacyjny. To jednocześnie spora różnica w porównaniu do mechanicznego hamulca ręcznego, którego dźwignia wyposażona była w zapadki blokujące dźwignię w pozycji zaciągniętej;
- elektryczny hamulec postojowy może zadziałać na wszystkie kola samochodu, ale nie jest to regułą w przypadku każdego modelu;
- w niektórych modelach elektryczny hamulec postojowy współpracuje z układem ABS/ESP.
Pamiętaj: poza absolutnie awaryjnymi sytuacjami nigdy nie uruchamiaj elektrycznego hamulca postojowego podczas pokonywania zakrętu. Awaryjne hamowanie na zakręcie może skutkować utratą kontroli nad samochodem bez względu na to, jakiego hamulca używasz.