- Rozpoczęto budowę układu komunikacyjnego łączącego A6, DK13 i przyszłą S6 Zachodnią Obwodnicę Szczecina.
- Projekt obejmuje obwodnicę Kołbaskowa, modernizację A6 oraz budowę infrastruktury na przejściu granicznym.
- Wartość inwestycji wynosi 429 mln zł, a zakończenie prac przewidziano na 2027-2028 r.
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
We wrześniu rozpoczęto realizację dużej inwestycji drogowej, która obejmuje budowę układu komunikacyjnego łączącego autostradę A6, DK13 oraz przyszłą S6 Zachodnią Obwodnicę Szczecina. Projekt zakłada również stworzenie obwodnicy Kołbaskowa oraz modernizację infrastruktury na granicznym odcinku autostrady A6. Prace budowlane już trwają, a kierowcy muszą przygotować się na zmiany w organizacji ruchu.
Poznaj kontekst z AI
Co się dzieje na budowie autostrady A6?
Na placu budowy realizowane są obecnie roboty ziemne, prace przy obiektach mostowych oraz przebudowa kolizji z istniejącymi sieciami. W najbliższym czasie wykonawca planuje wprowadzenie zmiany organizacji ruchu w rejonie autostrady A6, w szczególności przy granicy oraz w pobliżu nowego węzła Kołbaskowo. W tym miejscu ruch zostanie przeniesiony na bypass o długości kilkuset metrów, który powstaje po południowej stronie autostrady. Na bypassie kierowcy będą mieli do dyspozycji dwa pasy w każdą stronę, jednak z ograniczeniami prędkości i wyjazdami z placu budowy.
Jeżeli warunki pogodowe nie przeszkodzą w realizacji robót, zmiany organizacji ruchu powinny zostać wprowadzone jeszcze w tym roku.
Przeczytaj także: Koło Radomia i Lublina rośnie nowa droga ekspresowa. GDDKiA podaje daty dla Wieniawy. Dzieje się na południu
Czy będą utrudnienia na budowie autostrady?
Na odcinku autostrady A6 przy granicy powstaje nowy wiadukt, co wiąże się z kolejnymi zmianami w organizacji ruchu. W pierwszym etapie planowane jest zamknięcie północnej jezdni prowadzącej w kierunku Szczecina. Ruch w obu kierunkach zostanie skierowany na jezdnię południową w kierunku Berlina. Podobnie jak w przypadku węzła Kołbaskowo, wykonawca przewiduje wprowadzenie tych zmian jeszcze w bieżącym roku.
Kolejne zmiany organizacji ruchu przewidziano w obrębie budowanego węzła Szczecin Południe, szczególnie w miejscu skrzyżowania z drogą prowadzącą do miejscowości Siadło Górne. W 2026 r. planowane są przekierowania ruchu na DK13 oraz zmiany w sposobie przejazdu w tym rejonie. Kierowcy powinni być przygotowani na ruch pojazdów budowy oraz częste zmiany oznakowania. Szczególna ostrożność będzie konieczna.
Jak wyglądają postępy prac na połączeniu A6, DK13 i przyszłej S6 Zachodniej Obwodnicy Szczecina? Zobacz wideo:
Wielomilionowa inwestycja drogowa. Kiedy autostrada A6 będzie gotowa?
Pod koniec lipca tego roku podpisano kontrakt z firmą Budimex na realizację II etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic, obwodnicy Kołbaskowa oraz budowy infrastruktury drogowej na przejściu granicznym. Wartość inwestycji wynosi 429 mln zł. Prace rozpoczęły się w sierpniu od geodezyjnych rozpoznania terenu, organizacji placu budowy i rozpoznania saperskiego. Zasadnicze roboty ruszyły we wrześniu. Zgodnie z harmonogramem, prace na granicznym odcinku A6 mają zakończyć się w 2027 r., natomiast realizacja pozostałych zadań przewidziana jest na 2028 r.
Projekt ma na celu poprawę połączenia Szczecina z autostradą A6 oraz włączenie jej w układ przyszłej Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu S6. Istniejący węzeł DK13 i A6, który został zbudowany w latach 30. XX w., zostanie zamknięty. Dzięki nowej obwodnicy Kołbaskowa ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony z tego rejonu, a na granicznym odcinku A6 powstanie wiadukt umożliwiający zawracanie, plac do kontroli oraz łącznice, co usprawni pracę służb granicznych.