Auto Świat Wiadomości Aktualności GDDKiA podpisała porozumienie z CANARD. 128 nowych punktów kontroli w Polsce

GDDKiA podpisała porozumienie z CANARD. 128 nowych punktów kontroli w Polsce

Aż 128 nowych systemów kontroli kierowców zapowiedziała GDDKiA, która właśnie ogłosiła współpracę z CANARD. Będą się w to wliczały odcinkowe pomiary prędkości, fotoradary i systemy RedLight.

Na polskich drogach pojawią się 43 nowe miejsca z odcinkowym pomiarem prędkości (Źródło mapy: canard.gitd.gov.pl)
Główny Inspektorat Transportu Drogowego
Na polskich drogach pojawią się 43 nowe miejsca z odcinkowym pomiarem prędkości (Źródło mapy: canard.gitd.gov.pl)
  • Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oraz Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym podpisały porozumienie o współpracy
  • 128 nowych urządzeń kontrolujących prędkość i przejazd na czerwonym świetle pojawi się w najbliższym czasie na sieci dróg krajowych
  • Będą to fotoradary, odcinkowe pomiary prędkości oraz systemy RedLight
  • Wiemy już, na jakiej autostradzie planowane jest włączenie kolejnego odcinkowego pomiaru prędkości

W najbliższym czasie kierowcy korzystający z dróg krajowych muszą przygotować się na spotkanie z nowymi urządzeniami monitorującymi prędkość oraz przestrzeganie sygnalizacji świetlnej. W ramach działań mających na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach, Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD), będące częścią Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego (GITD), w porozumieniu z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), zamontuje 128 nowych systemów kontrolnych.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Nowe fotoradary, systemy OPP i RedLight w planach CANARD

Projekt rozbudowy systemu nadzoru nad ruchem drogowym zakłada instalację

  • 70 fotoradarów,
  • 43 odcinkowych pomiarów prędkości (OPP)
  • oraz 15 systemów RedLight, które mają na celu wyłapywanie pojazdów przejeżdżających na czerwonym świetle.

Efektywna współpraca pomiędzy GITD a GDDKiA ma zagwarantować sprawną realizację projektu, który jest odpowiedzią na potrzebę zwiększenia bezpieczeństwa na polskich drogach. Nadmierna prędkość to wciąż jedna z dwóch głównych przyczyn śmiertelnych wypadków na polskich drogach. Mandat za przekraczanie prędkości waha się od 50 do 2500 zł. W przypadku recydywy możliwe jest dostanie nawet pięciu tys. zł kary

Z kolei za przejazd na czerwonym świetle na skrzyżowaniu grozi mandat w wysokości 500 zł oraz 15 punktów karnych. W przypadku takiego wykroczenia na przejeździe kolejowym kara jest wyższa i wynosi dwa tys. zł.

Tak działa system Red Light wchodzący w skład CANARD-u
Tak działa system Red Light wchodzący w skład CANARD-uGITD

Szczegóły porozumienia między GITD a GDDKiA

W ramach współpracy, GDDKiA zobowiązała się do priorytetowego rozpatrywania wniosków związanych z instalacją nowych urządzeń. Obejmuje to między innymi opiniowanie dokumentacji, wykorzystywanie istniejącej infrastruktury oraz opracowywanie projektów organizacji ruchu. Porozumienie uwzględnia również uzgadnianie dokumentacji projektowej dotyczącej nowych systemów OPP na autostradach i drogach ekspresowych.

Przeczytaj także: No i stało się. GDDKiA podpisała aneksy do budowy S7 na północ od stolicy. 3 odcinki później

GDDKiA chwali OPP. Odcinkowy pomiar prędkości kluczem do bezpieczeństwa

GDDKiA Praktyczne zastosowanie OPP w Warszawie oraz innych lokalizacjach, takich jak tunel pod górą Luboń Mały czy autostrada A2, pokazuje, że system ten skutecznie wpływa na zmniejszenie prędkości pojazdów. Dane wskazują na wysoką skuteczność OPP w egzekwowaniu przestrzegania ograniczeń prędkości. Dodatkowo, OPP ma znaczenie także w kontekście bezpieczeństwa pracowników na aktywnych placach budowy, co zostało potwierdzone na przykładzie autostrady A1.

W celu dalszego zwiększania bezpieczeństwa, planowane jest wprowadzenie podobnych systemów OPP w trakcie rozbudowy autostrady A2 między Łodzią a Warszawą. To kolejny krok w kierunku uspokojenia ruchu oraz ochrony osób podróżujących i pracujących przy drogach.

Odcinkowy pomiar prędkości
Odcinkowy pomiar prędkościGDDKiA

Mandaty za prędkość w 2025 r. Takie kary sypią się na odcinkowych pomiarach prędkości i z fotoradarów

  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości do 10 km na godz. – mandat 50 zł i punkt karny,
  • o 11–15 km na godz. – mandat 100 zł i dwa punkty karne,
  • o 16–20 km na godz. – mandat 200 zł i trzy punkty karne,
  • o 21–25 km na godz. – mandat 300 zł i pięć punktów karnych,
  • o 26–30 km na godz. – mandat 400 zł i siedem punktów karnych,
  • o 31–40 km na godz. – mandat 800 zł/ 1600 zł i dziewięć punktów karnych,
  • o 41–50 km na godz. – mandat 1000 zł/ 2000 zł i 11 punktów karnych,
  • o 51–60 km na godz. – mandat 1500 zł / 3000 zł i 13 punktów karnych,
  • o 61–70 km na godz.– mandat 2000 zł/ 4000 zł i 14 punktów karnych,
  • o 71 km na godz. i więcej – mandat 2500 zł/5000 zł i 15 punktów karnych.
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków