- Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oraz Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym podpisały porozumienie o współpracy
- 128 nowych urządzeń kontrolujących prędkość i przejazd na czerwonym świetle pojawi się w najbliższym czasie na sieci dróg krajowych
- Będą to fotoradary, odcinkowe pomiary prędkości oraz systemy RedLight
- Wiemy już, na jakiej autostradzie planowane jest włączenie kolejnego odcinkowego pomiaru prędkości
W najbliższym czasie kierowcy korzystający z dróg krajowych muszą przygotować się na spotkanie z nowymi urządzeniami monitorującymi prędkość oraz przestrzeganie sygnalizacji świetlnej. W ramach działań mających na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach, Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD), będące częścią Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego (GITD), w porozumieniu z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), zamontuje 128 nowych systemów kontrolnych.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoNowe fotoradary, systemy OPP i RedLight w planach CANARD
Projekt rozbudowy systemu nadzoru nad ruchem drogowym zakłada instalację
- 70 fotoradarów,
- 43 odcinkowych pomiarów prędkości (OPP)
- oraz 15 systemów RedLight, które mają na celu wyłapywanie pojazdów przejeżdżających na czerwonym świetle.
Efektywna współpraca pomiędzy GITD a GDDKiA ma zagwarantować sprawną realizację projektu, który jest odpowiedzią na potrzebę zwiększenia bezpieczeństwa na polskich drogach. Nadmierna prędkość to wciąż jedna z dwóch głównych przyczyn śmiertelnych wypadków na polskich drogach. Mandat za przekraczanie prędkości waha się od 50 do 2500 zł. W przypadku recydywy możliwe jest dostanie nawet pięciu tys. zł kary
Z kolei za przejazd na czerwonym świetle na skrzyżowaniu grozi mandat w wysokości 500 zł oraz 15 punktów karnych. W przypadku takiego wykroczenia na przejeździe kolejowym kara jest wyższa i wynosi dwa tys. zł.
Szczegóły porozumienia między GITD a GDDKiA
W ramach współpracy, GDDKiA zobowiązała się do priorytetowego rozpatrywania wniosków związanych z instalacją nowych urządzeń. Obejmuje to między innymi opiniowanie dokumentacji, wykorzystywanie istniejącej infrastruktury oraz opracowywanie projektów organizacji ruchu. Porozumienie uwzględnia również uzgadnianie dokumentacji projektowej dotyczącej nowych systemów OPP na autostradach i drogach ekspresowych.
Przeczytaj także: No i stało się. GDDKiA podpisała aneksy do budowy S7 na północ od stolicy. 3 odcinki później
GDDKiA chwali OPP. Odcinkowy pomiar prędkości kluczem do bezpieczeństwa
GDDKiA Praktyczne zastosowanie OPP w Warszawie oraz innych lokalizacjach, takich jak tunel pod górą Luboń Mały czy autostrada A2, pokazuje, że system ten skutecznie wpływa na zmniejszenie prędkości pojazdów. Dane wskazują na wysoką skuteczność OPP w egzekwowaniu przestrzegania ograniczeń prędkości. Dodatkowo, OPP ma znaczenie także w kontekście bezpieczeństwa pracowników na aktywnych placach budowy, co zostało potwierdzone na przykładzie autostrady A1.
W celu dalszego zwiększania bezpieczeństwa, planowane jest wprowadzenie podobnych systemów OPP w trakcie rozbudowy autostrady A2 między Łodzią a Warszawą. To kolejny krok w kierunku uspokojenia ruchu oraz ochrony osób podróżujących i pracujących przy drogach.
Mandaty za prędkość w 2025 r. Takie kary sypią się na odcinkowych pomiarach prędkości i z fotoradarów
- Przekroczenie dopuszczalnej prędkości do 10 km na godz. – mandat 50 zł i punkt karny,
- o 11–15 km na godz. – mandat 100 zł i dwa punkty karne,
- o 16–20 km na godz. – mandat 200 zł i trzy punkty karne,
- o 21–25 km na godz. – mandat 300 zł i pięć punktów karnych,
- o 26–30 km na godz. – mandat 400 zł i siedem punktów karnych,
- o 31–40 km na godz. – mandat 800 zł/ 1600 zł i dziewięć punktów karnych,
- o 41–50 km na godz. – mandat 1000 zł/ 2000 zł i 11 punktów karnych,
- o 51–60 km na godz. – mandat 1500 zł / 3000 zł i 13 punktów karnych,
- o 61–70 km na godz.– mandat 2000 zł/ 4000 zł i 14 punktów karnych,
- o 71 km na godz. i więcej – mandat 2500 zł/5000 zł i 15 punktów karnych.