- W Chinach zadebiutowała nowa marka pojazdów elektrycznych
- Pierwszy model marki, elektryczny SUV Hedmos 06, trafi do sprzedaży w maju
- Hedmos 06 ma silnik o mocy 218 KM i zasięg do 520 km
25 marca chińska spółka Dongfeng Peugeot-Citroen, czyli spółka joint venture Dongefng Motor i Stellantis oficjalnie wprowadziła na rynek swoją nową markę pojazdów. Marka nazywa się Hedmos i jak można się spodziewać, będzie oferować pojazdy elektryczne. Jej pierwszy samochód to (oczywiście) elektryczny SUV - Hedmos 6. Auto ma trafić do pierwszych klientów już w maju.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo- Przeczytaj także: Mam nowe cenniki chińskich SUV-ów. Można spaść z krzesła, ale lepiej wziąć kalkulator. Wszystko policzyłem
Zarząd DPC liczy, że dzięki temu zyska udział w dynamicznie rozwijającym się segmencie pojazdów elektrycznych. Ale konkurencja na tamtejszym rynku jest ogromna. W Chinach funkcjonuje ponad 100 marek samochodowych, więc wprowadzanie kolejnej może okazać się sporym wyzwaniem.
Hedmos 06 - pierwsze auto nowej chińskiej marki
Wyjaśnijmy może najpierw, co to takiego jest DPC, czyli Dongfeng Peugeot-Citroen. Firma ta ma za sobą już dość długą historię. Została założona w w 1992 r. jako wspólne przedsięwzięcie grupy Stellantis (wcześniej PSA, stąd marki Peugeot i Citroen w jej nazwie) i chińskiej firmy Dongfeng. Jej siedziba znajduje się w doskonale wszystkim znanym mieście - w Wuhan. Firma na chińskim rynku jest więc dobrze znana - działa tam od 33 lat.
Wygląda na to, że nowa marka to efekt długofalowej strategii, bo jej znak towarowy został zarejestrowany już w 2019 r. Hedmos (po chińsku 示界, czyli Shije) "wyposażono" w logo inspirowane kompasem, z igłą wskazującą północ, a jej nazwa pochodzi z połączenia angielskich słów "head" i "most". Plotka głosi, że markę dyskretnie uruchomiono już 3 marca.
25 marca ujawniono za to nazwę pierwszego samochodu marki. Początkowo spekulowano, że będzie się on nazywać Fukang 06, jednak ostatecznie zdecydowano się na prostszą nazwę – po prostu 06. Przedsprzedaż Hedmosa 06 ma ruszyć w drugim kwartale 2025 r., a pierwsze dostawy planowane są na maj.
Hedmos 06 - dane techniczne
Choć oficjalne informacje na temat modelu są mocno ograniczone, to część z nich można poznać z wniosków DPC na licencję sprzedażową Hedmosa 06, do których dotarł serwis CarNewsChina.
Hedmos 06 będzie (a w zasadzie już jest) kompaktowym SUV-em, a nawet nieco większym niż kompaktowy. Auto merzy 4670 mm długości, 1900 mm szerokości i 1617 mm wysokości. Jego rozstawem osi to 2775 mm.
Hedmos 06 oparty jest na platformie DSMA firmy Dongfeng. Napędza go jeden silnik elektryczny o mocy 160 kW (218 KM), zamontowany na przedniej osi. Auto przyspiesza od 0 do 100 km na godz. w 6,9 sekundy. Akumulator o pojemności 62,3 kWh ma mu zapewniać zasięg do 520 km według chińskiego standardu CLTC. Auto ma dysponować szybkim ładowaniem, które umożliwi uzupełnienie akumulatora od 30 proc. do 80 proc. w ciągu 28 minut.
Wnętrze Hedmosa 06 zaprojektowano w minimalistycznym stylu. Na desce znajdują się dwa ekrany. Mniejszy, 10,2-calowy, pełni rolę kokpitu kierowcy, natomiast większy, 14,6-calowy, służy jako centralny panel sterowania. Kierownica ma spłaszczony dół, a na konsoli środkowej znajdują się dwa uchwyty na kubki oraz bezprzewodowa ładowarka do smartfonów.
Hedmos 06 - cena jest szokująco niska
Choć oficjalna cena nie została jeszcze podana, CarNewsChina przewiduje, że Hedmos 06 będzie dostępny od 120 tys. juanów, czyli w przeliczeniu ok. 64 tys. zł. Cena auta, w porównaniu z cenami nowych samochodów elektrycznych na polskim rynku jest więc szokująco niska, ale warto pamiętać, że to chiński rynek, na którym panują zupełnie inne warunki niż w Europie.