Logo

Stellantis "uruchomił" nową markę. Jej pierwsze auto jest "szokująco tanie"

25 marca chińska spółka Dongfeng Peugeot-Citroen, czyli spółka joint venture Dongefng Motor i Stellantis oficjalnie wprowadziła na rynek swoją nową markę pojazdów. Marka nazywa się Hedmos i jak można się spodziewać, będzie oferować pojazdy elektryczne. Jej pierwszy samochód to (oczywiście) elektryczny SUV - Hedmos 6. Auto ma trafić do pierwszych klientów już w maju.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Kiedy rozpocznie się sprzedaż Hedmosa 06?
Jakie są wymiary Hedmosa 06?
Jaką moc ma silnik Hedmosa 06?
Dlaczego cena Hedmosa 06 jest uważana za niską?

Zarząd DPC liczy, że dzięki temu zyska udział w dynamicznie rozwijającym się segmencie pojazdów elektrycznych. Ale konkurencja na tamtejszym rynku jest ogromna. W Chinach funkcjonuje ponad 100 marek samochodowych, więc wprowadzanie kolejnej może okazać się sporym wyzwaniem.

Hedmos 06 - pierwsze auto nowej chińskiej marki

Wyjaśnijmy może najpierw, co to takiego jest DPC, czyli Dongfeng Peugeot-Citroen. Firma ta ma za sobą już dość długą historię. Została założona w w 1992 r. jako wspólne przedsięwzięcie grupy Stellantis (wcześniej PSA, stąd marki Peugeot i Citroen w jej nazwie) i chińskiej firmy Dongfeng. Jej siedziba znajduje się w doskonale wszystkim znanym mieście - w Wuhan. Firma na chińskim rynku jest więc dobrze znana - działa tam od 33 lat.

Wygląda na to, że nowa marka to efekt długofalowej strategii, bo jej znak towarowy został zarejestrowany już w 2019 r. Hedmos (po chińsku 示界, czyli Shije) "wyposażono" w logo inspirowane kompasem, z igłą wskazującą północ, a jej nazwa pochodzi z połączenia angielskich słów "head" i "most". Plotka głosi, że markę dyskretnie uruchomiono już 3 marca.

Hedmos
HedmosDongfeng Peugeot-Citroen

25 marca ujawniono za to nazwę pierwszego samochodu marki. Początkowo spekulowano, że będzie się on nazywać Fukang 06, jednak ostatecznie zdecydowano się na prostszą nazwę – po prostu 06. Przedsprzedaż Hedmosa 06 ma ruszyć w drugim kwartale 2025 r., a pierwsze dostawy planowane są na maj.

Hedmos 06 - dane techniczne

Choć oficjalne informacje na temat modelu są mocno ograniczone, to część z nich można poznać z wniosków DPC na licencję sprzedażową Hedmosa 06, do których dotarł serwis CarNewsChina.

Hedmos 06 będzie (a w zasadzie już jest) kompaktowym SUV-em, a nawet nieco większym niż kompaktowy. Auto merzy 4670 mm długości, 1900 mm szerokości i 1617 mm wysokości. Jego rozstawem osi to 2775 mm.

Hedmos 06 oparty jest na platformie DSMA firmy Dongfeng. Napędza go jeden silnik elektryczny o mocy 160 kW (218 KM), zamontowany na przedniej osi. Auto przyspiesza od 0 do 100 km na godz. w 6,9 sekundy. Akumulator o pojemności 62,3 kWh ma mu zapewniać zasięg do 520 km według chińskiego standardu CLTC. Auto ma dysponować szybkim ładowaniem, które umożliwi uzupełnienie akumulatora od 30 proc. do 80 proc. w ciągu 28 minut.

Wnętrze Hedmosa 06 zaprojektowano w minimalistycznym stylu. Na desce znajdują się dwa ekrany. Mniejszy, 10,2-calowy, pełni rolę kokpitu kierowcy, natomiast większy, 14,6-calowy, służy jako centralny panel sterowania. Kierownica ma spłaszczony dół, a na konsoli środkowej znajdują się dwa uchwyty na kubki oraz bezprzewodowa ładowarka do smartfonów.

Hedmos 06 - cena jest szokująco niska

Choć oficjalna cena nie została jeszcze podana, CarNewsChina przewiduje, że Hedmos 06 będzie dostępny od 120 tys. juanów, czyli w przeliczeniu ok. 64 tys. zł. Cena auta, w porównaniu z cenami nowych samochodów elektrycznych na polskim rynku jest więc szokująco niska, ale warto pamiętać, że to chiński rynek, na którym panują zupełnie inne warunki niż w Europie.

Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium
Skrót artykułu