Auto Świat EV Testy Jeździłem nowym miejskim SUV-em z Chin. BYD Atto 2 przekonuje nie tylko ceną

Jeździłem nowym miejskim SUV-em z Chin. BYD Atto 2 przekonuje nie tylko ceną

BYD to jedna z najbardziej znanych chińskich marek w Europie. W 2024 r. była piątą siłą z Chin na polskim rynku, jednak dopiero się rozkręca. Do gamy dołączył właśnie szósty model Atto 2 - to miejski SUV z bogatym wyposażeniem w atrakcyjnej cenie. Mogłem już nim zrobić rundkę po Warszawie.

BYD Atto 2BYD
  • Atto 2 to najtańszy model w gamie BYD, jednak zupełnie tego nie widać
  • To auto do miasta i do takiego sposobu użytkowania dostosowano jego napęd
  • Jeszcze w tym roku pojawi się wersja Comfort, która będzie jeszcze lepiej wyposażona, mocniejsza i otrzyma większy akumulator z szybszym ładowaniem
  • Samochód był użyczony przez importera, a po teście został zwrócony

BYD ma trudniej się przebić, ponieważ oferuje w zasadzie wyłącznie samochody elektryczne (jedynie największy SUV Seal U ma także napęd hybrydowy), które nie sprzedają się tak dobrze, jak spalinowe czy spalinowo-elektryczne. Taka jest jednak filozofia tego producenta.

Polski importer chwalił się, że w 2024 r. BYD był światowym liderem wśród marek NEV (New Energy Vehicle), przed Teslą, ale zalicza do nich również sprzedane hybrydy plug-in. W sumie to szósty koncern motoryzacyjny: za Toyotą, Volkswagenem, Hyundaiem-Kią, Stellantisem i Fordem, ale plasujący się przed General Motors.

W Polsce BYD ma już 13 dealerów, a już niedługo ich liczba wzrośnie do 22. W ekspansji na europejskie rynki ma pomóc planowana fabryka samochodów na Węgrzech, dzięki której firma uniknęłaby dodatkowych ceł UE na samochody elektryczne z Chin, oraz oczywiście premiery nowych modeli. Skupmy się jednak na tym, co tu i teraz.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

BYD Atto 2 - przyjemny w odbiorze

Atto 2 to najtańszy model w gamie BYD, jednak zupełnie tego nie widać. Jego stylistyka jest miła dla oka — niczym nie szokuje, ale też nie razi. W środku miejskiego SUV-a również znajdziemy obrotowy ekran dotykowy, który stał się cechą charakterystyczną aut tej marki. Wystarczy kliknąć ikonę w prawym dolnym rogu, by zmienić jego orientację z poziomej na pionową. Uwagę zwraca także dźwignia zmiany biegów przypominająca oszlifowany diament (dookoła niej umieszczono kilka fizycznych przycisków, m.in. do wyboru trybu jazdy).

Auta z Chin to przeważnie najbogatsze wersje, więc nie mamy zbyt dużego wpływu na ich specyfikacje. Np. BYD Atto 2 możesz kupić tylko w jednym z czterech kolorów nadwozia (Climbing Grey, Hiking Green, Skiing White i Cosmos Black) i jednym z dwóch wystrojów wnętrza (czarnym lub beżowym). W konfiguratorze nie znalazłem nawet innego wzoru felg. Europejskie marki przyzwyczaiły nas do zdecydowanie większej swobody przy kupowaniu nowego samochodu.

Chiński producent pozycjonuje ten model jako samochód do miasta, więc wyposażył go w elektryczny napęd o mocy 130 kW (niespełna 177 KM) i nieduży akumulator o pojemności 45 kWh. Zanim odbierzemy kluczyki i ruszymy na pierwszą jazdę próbną, jeszcze kilka słów o polskiej ofercie Atto 2.

BYD Atto 2 - ceny i wyposażenie

  • Wersja Active - 129 tys. 900 zł;
  • Boost - 141 tys. 000 zł.

To ceny standardowe, które nie uwzględniają ewentualnej dopłaty z rządowego programu NaszEauto. Ta w przypadku osób fizycznych może wynieść maksymalnie 40 tys. zł (dowiedz się więcej). Nawet bez niej kwota niespełna 130 tys. zł nie jest wygórowana, porównując oferty konkurencji i dostępne wyposażenie.

BYD Atto 2 już w standardzie ma: światła LED, szklany dach, automatyczną klimatyzację, 17-calowe felgi aluminiowe, fotele wykończone sztuczną skórą (lub wegańską, jak kto woli), cyfrowy zestaw wskaźników, ekran multimedialny 10,1", radio, nawigację, adaptacyjny tempomat, bezprzewodowe funkcje Android Auto i Apple CarPlay oraz dostęp bezkluczykowy.

W bogatszej wersji Boost otrzymamy ponadto: podgrzewane fotele i kierownicę, większy ekran dotykowy (12,8"), bezprzewodową ładowarkę smartfona, półkę bagażnika i system kamer 360 stopni.

BYD Atto 2 ma kilka gadżetów

Obrotowy ekran nie jest jedynym niestandardowym rozwiązaniem, jakie znajdziemy w Atto 2. Nie są to wielkie innowacje, których nie nie ma w wybranych autach konkurencji, jednak można pochwalić się nimi przed znajomymi. Wybrałem trzy rzeczy.

Żeby otworzyć samochód, nie musisz mieć przy sobie kluczyka. Dzięki technologii NFC wystarczy do tego smartfon lub smartwatch ze skonfigurowaną aplikacją (lub specjalna karta), który należy przyłożyć do lusterka od strony kierowcy.

Na pokładzie mamy rozbudowane sterowanie głosowe "Hi BYD". Wydając komendy, możesz sterować klimatyzacją czy roletą dachową. Niestety auto nie rozumie języka polskiego, trzeba mówić po angielsku.

Nie zabrakło również funkcji Vehicle-to-Load (V2L), dzięki której elektryk staje się powerbankiem i może zasilać różne urządzenia. Skorzystasz z kuchenki elektrycznej na kempingu lub zrobisz sobie kawę z ekspresu w plenerze.

BYD Atto 2
BYD Atto 2Żródło: Auto Świat / Krzysztof Słomski

BYD Atto 2 - pierwsze wrażenia

Po krótkiej przejażdżce mogę powiedzieć, że BYD Atto 2 to wygodny samochód. Auto ma 4,31 m długości i całkiem duży rozstaw osi (2,62 m), więc w środku oferuje dużo miejsca (również z tyłu). Bagażnik też jest spory: standardowo ma 400 l, co odpowiada wyrośniętym kompaktowym hatchbackom. Po złożeniu tylnej kanapy pojemność wzrasta do 1340 l.

Górna część kabiny została wykończona miękkimi w dotyku materiałami. "Goły", twardy plastik znajduje się w dolnych partiach, ale to normalne nawet w większych samochodach. Ciekawostka: nigdzie nie ma "piano black". Na plus możliwość ustawienia dość niskiej pozycji za kierownicą. Dziwi za to brak regulacji lędźwiowej fotela (będzie dopiero w zapowiadanej wersji w Comfort).

BYD Atto 2 nie jest elektrykiem o absurdalnie wysokich siągach. Na dynamikę nie można jednak narzekać: przyspieszenie do 100 km na godz. w 7,9 s oraz możliwość szybkiego startu spod świateł (290 Nm dostępnych natychmiast) są w zupełności wystarczające. W warunkach miejskich w kabinie jest cicho i przyjemnie. Podczas pełnego testu sprawdzimy, czy tak samo będzie przy wyższej prędkości.

BYD Atto 2
BYD Atto 2Żródło: Auto Świat / Krzysztof Słomski

Tego SUV-a docenią zwolennicy komfortowej jazdy. Zawieszenie ma dość miękkie nastawy, więc auto gładko pokonuje niedoskonałości w nawierzchni, np. torowisko tramwajowe. Atto 2 daleko jednak do rozbujanego wozidełka. To kolejny model BYD, w którym akumulator jest zintegrowany z podwoziem, a jego górna pokrywa stanowi podłogę pojazdu. Konstrukcja Cell-to-body oznacza wyższe bezpieczeństwo, przestronniejsze wnętrze i lepsze własności jezdne (wyższa sztywność skrętna, mniej drgań).

Manewrowanie w ciasnych miejscach nie stanowi większego problemu, bo promień skrętu wynosi 5,25 m. Do maksymalnego poziomu wygody brakuje tylko mocnego hamowania rekuperacyjnego (znana funkcja z wielu elektryków). Po wybraniu opcji "Wysoki" auto mocniej zwalnia po zdjęciu nogi z pedału przyspieszenia, jednak o jeździe bez wciskania hamulca nie ma mowy.

Producent deklaruje, że Atto 2 może przejechać średnio 312 km lub nawet 463 km w mieście. Podczas zwrotu samochodu komputer wskazywał 85 proc. naładowania i jeszcze 254 km prognozowanego zasięgu. Samochód jest seryjnie wyposażony w pompę ciepła, więc zużycie energii nie powinno drastycznie rosnąć w niższych temperaturach.

Ładowanie nie jest bardzo szybkie, bo maksymalna moc prądu stałego, jaką przyjmuje auto, wynosi tylko 65 kW. Potrzeba więc 37 min, żeby zwiększyć poziom naładowania z 10 do 80 proc. Przerwa na kawę nie wystarczy. Ładowanie od zera do pełna na Wallboksie o mocy 11 kW zajmie 5,5 godz.

BYD Atto 2 - moim zdaniem

Gdyby BYD Atto 2 był hybrydą, można by przypuszczać, że "namiesza" na rynku miejskich SUV-ów. Jest jednak pełnym elektrykiem (innej wersji napędowej nie ma w planach), więc co najwyżej zrobi trochę szumu, przynajmniej na razie. A może jestem sceptykiem? W końcu BYD to akronim od słów Build Your Dreams.

Nie zmienia to faktu, że Atto 2 jest dobrym samochodem, który nie ma się czego wstydzić w porównaniu z silną konkurencją w tej klasie. Bardziej wymagający kierowcy powinni zaczekać na zapowiedzianą wersję Comfort, która będzie jeszcze lepiej wyposażona, mocniejsza i otrzyma większy akumulator z szybszym ładowaniem.

BYD Atto 2 - dane techniczne

Silnik Elektr, synchroniczny z magnesami trwałymi
Moc 130 kW
Moment obrotowy 290 Nm
Napęd przedni
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,9 s
Prędkość maksymalna 160 km/h
Zasięg łączny/w mieście (WLTP) 312 km / 463 km
Pojemność akumulatora 45,12 kWh
Zużycie energii w cyklu mieszanym 16,0 kWh/100 km
Maks. moc ładowania DC 65 kW
Czas ładowania DC (10-80 proc.) 37 min
Czas ładowania AC (0-100 proc.) 5,5 godz.
Długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi 4310/1830/1675/2620 mm
Prześwit 165 mm
Pojemność bagażnika 400-1340 l
Masa własna/ładowność 1570 kg / 410 kg
Gwarancja mechaniczna 6 lat lub 150 000 km
Gwarancja na akumulator 8 lat lub 200 000 km
Cena wersji Boost 141 000 zł
Autor Krzysztof Słomski
Krzysztof Słomski
Wydawca AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków