Logo
EVTestyRenault 4 w długodystansowym teście. Znalazłem zalety i wady tego małego Francuza

Renault 4 w długodystansowym teście. Znalazłem zalety i wady tego małego Francuza

Ten samochód u niektórych może przywoływać wspomnienia, a u innych budzi pozytywne emocje. Renault 4 trafiło do naszej redakcji na długodystansowy test, dzięki któremu mogliśmy go poznać na wylot. Znalazłem jego największe zalety i wady. Co mi się podoba, a co bym zmienił? Jest kilka rzeczy do omówienia.

Renault 4 E-Tech Electric to świetny towarzysz w miejskiej dżungli. Ma wady, ale zalet jest znacznie więcej
Zobacz galerię (44)
Auto Świat / Mateusz Pokorzyński
Renault 4 E-Tech Electric to świetny towarzysz w miejskiej dżungli. Ma wady, ale zalet jest znacznie więcej
  • Renault 4 to nowoczesna interpretacja klasycznego modelu, łącząca retro design z funkcjonalnością crossovera
  • Samochód sprawdzaliśmy przez cały miesiąc, więc mogliśmy go dobrze poznać
  • Znalazłem w nim największe zalety i wady, które mnie irytowały
  • Samochód jest użyczony przez importera, a po teście zostanie zwrócony
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Renault 5, podobnie, jak bardzo ciepło przyjęta "piątka" to samochody, których nie da się nie lubić. Nie dość, że są ładnie narysowane, żywe i ciekawe kolory, to przecież nawiązują do samochodów, które zapisały się w historii motoryzacji. Z tego powodu nie mogliśmy nie przetestować małego Renault 4, by sprawdzić, jakie jest naprawdę. Po spędzeniu z nim dłuższego czasu dalej jestem nim zachwycony i znalazłem w nim wiele zalet. To jednak nie oznacza, że to auto bez wad. Mało tego, jedna mnie mocno irytowała. Co więc mi się podobało, a co nie w małym Renault 4?

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Jakie są największe zalety Renault 4?
Jakie wady ma Renault 4?
Jakie jest zużycie prądu w Renault 4?
Jak działa system multimedialny w Renault 4?

Jakie są najlepsze cechy Renault 4?

Świetny wygląd

Retro kolejny raz wraca do łask! Renault 4 to model, który kiedyś motoryzował Europę. Teraz to modny crossover, znacznie bardziej napompowany niż pierwowzór, ale od go przypominający. Podobieństwo jest ewidentne, a i charakterystycznych elementów jest mnóstwo. Pozostawiono nawet specyficznie ukształtowane tylne drzwi, mające kąt ostry przy tylnych górnych krawędziach. To auto naprawdę robi świetne wrażenie i przyciąga wzrok przechodniów.

Niewielkie zużycie prądu

Elektryczne modele Renault potrafią zużywać w mieście nawet poniżej 13 kWh/100 km. Podczas normalnej jazdy miejskiej średnie zużycie prądu będzie jednak zapewne kształtowało się w okolicach 14 kWh/100 km, co nadal jest bardzo rozsądnym wynikiem. Oczywiście wszystko zależy od tego, jak ciężką mamy nogę, temperatury zewnętrznej i ruchu, jednak konsumpcja prądu w warunkach miejskich w małym Renault 4 jest bardzo zadowalająca.

Niski próg załadunku

Za każdym razem, gdy otwierałem bagażnik, byłem zaskoczony, jak długa jest klapa bagażnika. Po jej otwarciu dodatkowo okazywało się, że nie jest to tylko chwyt stylistyczny, ale po prostu Renault 4 ma nisko umieszczony próg załadunku. Podobnie było w protoplaście, dlatego nie wiem, czy taki był zamysł inżynierów, czy wyszło to "w praniu". W każdym razie to może się przydać nawet podczas ładowania ciężkich zakupów. Sam kufer ma aż 420 l i dodatkowy schowek pod podłogą na kable.

System multimedialny

Już nie raz go chwaliłem i znów to powtórzę - jest świetny. OpenR Link bazuje na systemie Google Automotive i ma wbudowane usługi amerykańskiego giganta technologii. Dodatkowo jest bardzo dobrze zoptymalizowany i przemyślany. To oznacza, że obsługa centralnego wyświetlacza jest wygodna, prosta i nie irytuje. Mamy ponadto Mapy Google, które automatycznie dobierają trasę tak, żeby zjeżdżać po drodze do ładowania i przygotowywać akumulator do tego procesu. Mamy więc wygodne i niezawodne mapy z udogodnieniami charakterystycznymi dla aut elektrycznych. Jest także sklep Play, posiadający sporo dodatkowych aplikacji i dobry asystent głosowy.

Właściwości jezdne

Zawieszenie Renault 4 zostało bardzo dobrze skrojone. Francuzi znani z tego, że lubują się w bardzo miękkich zawieszeniach, tutaj wznieśli się na wyżyny możliwości. Auto bardzo harmonijnie pokonuje poprzeczne nierówności, nie ma w tym nerwowości ani agresywnego tłumienia. Przy okazji nie wychyla się na boki, nie powoduje nerwowych ruchów i potrafi poradzić sobie z szybką jazdą. Nie mówimy tu o jeździe gokartowej, ale takiej, która daje przyjemność i radość. To zawieszenie naprawdę dobrze skrojone do miasta.

Renault 4 E-Tech Electric
Renault 4 E-Tech ElectricŻródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński

Co jest najgorsze w Renault 4?

Czasem szybkie przełączenie z D na R i na odwrót nie zadziała

To rzecz, która najbardziej mi się nie podobała w małym Renault i dwa razy omal nie skończyła się niemiłą niespodzianką. Podczas szybkiego manewrowania na parkingu zdarzało mi się, że auto nie "załapało" zmiany kierunku jazdy z D na R i na odwrót. Z tego powodu, jeśli jesteśmy roztargnieni, może dojść do sytuacji, że auto nie pojedzie w kierunku, w którym chcemy i dojdzie do stłuczki. Na szczęście auto daje sygnał dźwiękowy za każdym razem, gdy zarejestruje komendę zmiany kierunku jazdy. Trzeba na to zwracać uwagę.

Brak trybu P

Brak tego trybu nie określam ani jako zalety, ani jako wady. Po prostu szkoda, że go nie ma. Inni producenci coraz częściej rezygnują z trybu Parking, bowiem w samochodach elektrycznych nie jest on potrzebny. System i tak automatycznie zaciąga hamulec ręczny po wyłączeniu pojazdu albo sami możemy uruchomić ręczny i auto przejdzie w tryb N, więc nie ma żadnego zagrożenia. Sam bym jednak wolał, żeby chociaż przycisk od hamulca ręcznego był na manetce od skrzyni biegów, jak jest to np. w Volkswagenach.

Słaba jakość kamery cofania

To problem większości modeli Renault. Producent zrobił chyba ogromne zamówienie na te kamery, bo słaba jakość tego elementu występuje nawet w nowych modelach. Oczywiście, lepiej tak, niż jakby jej w ogóle nie było, jednak często naprawdę niewiele widać.

Brak miejsca na butelkę w drzwiach

To ewidentna wada i to taka, która mnie mocno zaskoczyła. Mam butelkę z filtrem, którą zawsze wkładam w boczek drzwi. Praktycznie w każdym samochodzie robię to niemal automatycznie i bez problemów. W Renault 4 niestety kieszeń w boczku jest za wąska i się tam nie mieści. Moja butelka ma 600 ml, co pokazuje, że kieszeń ta ma niewielki otwór, choć jest głęboka.

Mało miejsca w drugim rzędzie siedzeń

Wyższe osoby nie będą zadowolone z jazdy na tylnym rzędzie siedzeń. Miejsca nie ma na stopy, jeśli przedni fotel jest maksymalnie opuszczony. Z przestrzenią na kolana także nie jest najlepiej. To samochód miejski, więc nie można oczekiwać cudów, ale patrząc na ten samochód z zewnątrz, wydaje się, że z tyłu jest więcej miejsca.

Autor Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium