Auto Świat EV Wiadomości Cuda ze sprzedażą aut elektrycznych. Katastrofa Tesli jest zbawieniem dla Volkswagena, a Chińczycy po cichu robią swoje

Cuda ze sprzedażą aut elektrycznych. Katastrofa Tesli jest zbawieniem dla Volkswagena, a Chińczycy po cichu robią swoje

Chyba nic tak dobrze nie opisuje globalnej sytuacji politycznej, jak wyniki sprzedaży aut elektrycznych. 2024 r. był dla Europy lodowatym prysznicem, niektórym pozwolił wieszczyć rychły koniec samochodów na prąd. Fatalne wyniki europejskich marek w Chinach, dramatyczny krach Tesli i nagłe przebudzenie Europy na początku 2025 r. — to wszystko dzieje się na naszych oczach. Musk to dziś największy przegrany, a najwięcej zyskują Niemcy i oczywiście Chińczycy.

Czarne chmury nad Teslą w Europie (zdjęcie ilustracyjne)
leszczem / Shutterstock
Czarne chmury nad Teslą w Europie (zdjęcie ilustracyjne)
  • Europejskie cła na chińskie auta elektryczne miały spowolnić marsz Chin na Europę. Nie wyszło. Chiny zmarginalizowały sprzedaż europejskich samochodów elektrycznych w Państwie Środka, a Europa nie potrafiła zrobić tego samego z chińskimi autami na swoim podwórku
  • W Europie, a zwłaszcza w niektórych "obiecujących" krajach, sprzedaż aut na prąd zanurkowała
  • Od początku 2025 r. sprzedaż elektryków i ich udział w europejskim rynku rośnie. W niektórych krajach wzrosty są wręcz niewiarygodne. Tylko Polska z Włochami idą własną ścieżką
  • Tesla traci rynek w bezprecedensowym tempie

Chiny grę w elektryki wygrywają. Ich wielki rynek jest już w pełni nasycony, nie jest w stanie przyjąć więcej aut. Konkurencja jest niewyobrażalna, a naturalna faworyzacja chińskich marek wypycha z chińskiego rynku marki europejskie. Swoje już zrobiliśmy, można nam podziękować. Chińczycy na tym nie kończą. Potrzebują Europy, by dalej rosnąć. Chcą wykorzystać europejskie nakazy elektryfikacji flot, by sprzedawać jeszcze więcej samochodów elektrycznych. To dlatego w Europie dzieją się cuda. Nie tylko ze względu na samochody chińskie. Te cuda to też zasługa Tesli, będącej w dramatycznej sytuacji.

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Powiązane tematy:auta elektryczneSprzedaż