Wiadomości Aktualności Nowoczesne fotoradary z KPO już stoją. To urządzenie stanie w aż 70 lokalizacjach

Nowoczesne fotoradary z KPO już stoją. To urządzenie stanie w aż 70 lokalizacjach

Dwa nowoczesne fotoradary właśnie rozpoczęły pracę na polskich drogach. To pierwsze urządzenia z zapowiedzianej serii 70 nowych instalacji, które zostaną sfinansowane z funduszy Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Są nowoczesne i praktycznie nie ma możliwości, by uniknąć z niego mandatu. Gdzie będą stały i jakie mają możliwości?

Fotoradar TraffiStar SR390 to urządzenie, które będzie coraz częściej pojawiać się na polskich drogach. Zostanie sfinansowane ze środków KPO
Krzysztof Słomski / Auto Świat
Fotoradar TraffiStar SR390 to urządzenie, które będzie coraz częściej pojawiać się na polskich drogach. Zostanie sfinansowane ze środków KPO
  • Planowane jest zainstalowanie 70 fotoradarów w miejscach szczególnie niebezpiecznych, z czego najwięcej w województwach wielkopolskim, dolnośląskim i mazowieckim
  • Dwa nowe fotoradary zainstalowano w Tarnowskich Górach i Raciborzu, gdzie obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km na godz.
  • Koszt jednego fotoradaru wynosi około 240 tys. zł, a całkowity koszt projektu to 16,79 mln zł

Jak poinformowało Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD), pierwsze dwa fotoradary stanęły w Tarnowskich Górach i Raciborzu. W obu lokalizacjach obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km na godz. Według zapowiedzi, urządzenia mają zapewnić ciągłość pomiarów oraz wysoką jakość dowodów w przypadku wykroczeń drogowych.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Fotoradary z KPO to urządzenia niezawodne i na każde warunki. Nie unikniesz mandatu

Nowe fotoradary to urządzenia, które mają pracować niezawodnie w każdych warunkach pogodowych, zarówno w dzień, jak i w nocy. Dzięki zaawansowanej technologii, są w stanie rozpoznać rodzaj pojazdu, odczytać tablice rejestracyjne, a także jednocześnie mierzyć prędkość kilku pojazdów na różnych pasach ruchu. Rejestrowane dane obejmują m.in. prędkość, rodzaj pojazdu, pas ruchu, kierunek, czas i miejsce wykroczenia.

Gdzie będą stały nowe fotoradary z KPO?

Główny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD) oraz Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) wyznaczyły już lokalizacje dla pozostałych 68 urządzeń. Decyzje oparto na analizie miejsc szczególnie niebezpiecznych, gdzie nadmierna prędkość była przyczyną licznych wypadków. Brano pod uwagę także obecność przejść dla pieszych, ścieżek rowerowych czy obiektów użyteczności publicznej generujących duży ruch.

Najwięcej fotoradarów trafi do województwa wielkopolskiego (11), dolnośląskiego (10) oraz mazowieckiego (8). Wszystkie urządzenia będą oznakowane zgodnie z przepisami – przed każdym z nich znajdzie się informacyjny znak drogowy, a same fotoradary będą w żółtej obudowie.

Koszt instalacji jednego fotoradaru TraffiStar SR390 wynosi około 240 tys. zł. Całkowity koszt zamówienia 70 urządzeń wraz z ich montażem to 16,79 mln zł. Dostawcą i wykonawcą projektu jest firma Lifor Sp. z o.o.

Fotoradar TraffiStar SR390 to najnowocześniejsze urządzenie na polskich drogach. Stoją w dwóch nowych lokalizacjach
Fotoradar TraffiStar SR390 to najnowocześniejsze urządzenie na polskich drogach. Stoją w dwóch nowych lokalizacjachCANARD

Gdzie jest najwięcej wykroczeń z fotoradarów?

Dane z 2023 r. pokazują, że średnio tylko 0,5 proc. kierowców przejeżdżających obok fotoradarów przekracza dozwoloną prędkość. Mimo to, w ubiegłym roku aż 459 urządzeń systemu CANARD zarejestrowało 719 tys. 158 przypadków łamania przepisów.

Najwięcej wykroczeń odnotowano w Świdniku (21 044), Rudzie Śląskiej (10 770) i Wanatach (10 284). Średnie przekroczenie prędkości wynosiło 22 km na godz., a najczęściej kierowcy przekraczali limit w przedziale 11-20 km na godz.

Choć fotoradary budzą mieszane uczucia wśród kierowców, ich skuteczność w poprawie bezpieczeństwa na drogach jest niepodważalna. Dzięki nowym urządzeniom, polskie drogi mają stać się bezpieczniejsze – zwłaszcza w miejscach, gdzie dotychczas dochodziło do licznych wypadków.

Autor Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji