Wiadomości Aktualności To najdłuższy odcinkowy pomiar prędkości w Polsce. Ma ponad 14 km długości

To najdłuższy odcinkowy pomiar prędkości w Polsce. Ma ponad 14 km długości

Opracowanie: 
  • Paweł Krzyżanowski

Najskuteczniejszy w Polsce odcinkowy pomiar prędkości jest już na tyle znany, ze większość kierowców doskonale wie, gdzie się znajduje. Ale nie wszyscy wiedzą, gdzie jest najdłuższy. Mimo, że logika nakazywałaby, aby tak długi odcinek pomiarowy znajdował się na autostradzie, CANARD jako jego lokalizację wybrał zupełnie inną drogę.

Najdłuższy odcinkowy pomiar prędkości w Polsce
CANARD
Najdłuższy odcinkowy pomiar prędkości w Polsce
  • W Polsce działa ponad 70 systemów odcinkowego pomiaru prędkości
  • Ich liczba stale rośnie — przeznaczono na nie środki z KPO w ramach Przedsięwzięcia "Rozwój operacyjności Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym w zarządzaniu bezpieczeństwem ruchu drogowego na polskich drogach"
  • Takie systemy zmuszają kierowców do utrzymywania przepisowej prędkości na całym monitorowanym odcinku

Obecnie na polskich trasach działa już ponad 70 systemów odcinkowego pomiaru prędkości, a ich liczba stale rośnie, głównie dzięki kolejnym przetargom oraz środkom z KPO. Statystyki pokazują, że to rozwiązanie, mimo że nielubiane przez część kierowców, przynosi wymierne efekty.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Najbardziej skuteczny odcinkowy pomiar prędkości znajduje się na dolnośląskim odcinku autostrady A4, pomiędzy węzłami Kostomłoty i Kąty Wrocławskie. Na tym 8,1-kilometrowym fragmencie, tylko w pierwszej połowie roku, kamery zarejestrowały ponad 24 tys. wykroczeń. Oznacza to średnio 133 wykroczenia dziennie, czyli jeden mandat co 11 minut.

W 2024 r. najwięcej naruszeń odnotowano na następujących odcinkach:

  • A4, Kostomłoty – Kąty Wrocławskie – 81 529 wykroczeń
  • S8, Wyszków – 21 874 wykroczenia
  • DK81, Mikołów – 17 397 wykroczeń
  • S7, Falęcice – Nowy Gózd – 17 323 wykroczenia
  • DK7, Skomielna Biała – Naprawa – 17 085 wykroczeń

Najdłuższy odcinkowy pomiar prędkości w Polsce

Choć mogłoby się wydawać, że najbardziej skuteczny odcinkowy pomiar prędkości będzie również tym najdłuższym, oraz że znajduje się on na autostradzie, na co wskazuje choćby długość odcinka pomiarowego, to okazuje się, że rzeczywistość wygląda nieco inaczej.

Nieco, bo faktycznie jeden z najdłuższych odcinkowych pomiarów prędkości znajduje się na autostradzie A1, pomiędzy Siemionkami a MOP Strzelce. Odcinek pomiarowy ma tutaj 14 025 m oraz 14 044 m w zależności od kierunku jazdy.

Najdłuższy odcinkowy pomiar prędkości znajduje się jednak na drodze S7, pomiędzy Falęcicami a Nowym Gozdem, i liczy aż 14 km. Dokładnie jest to 14 061 m w stronę Radomia oraz 14 053 m w stronę Warszawy, a więc minimalnie więcej, niż wynosi długość OPP zamontowanego na autostradzie A1.

OPP na S7
OPP na S7CANARD

Przejechanie tego odcinka z dozwoloną prędkością 120 km na godz. zajmuje siedem minut, co dla wielu kierowców może być odczuwalnie długim czasem.

Gdzie jest najkrótszy odcinkowy pomiar prędkości?

A jak jest po drugiej stronie skali długości odcinkowych pomiarów prędkości? Najkrótszy odcinkowy pomiar prędkości w Polsce od 2016 r. monitoruje fragment drogi krajowej nr 78 w miejscowości Gorzyce na Śląsku. To niewielka miejscowość w powiecie wodzisławskim, przez którą przejeżdża wiele pojazdów zmierzających m.in. do Brna. Władze lokalne zdecydowały się na wprowadzenie tego rozwiązania, aby uspokoić ruch na tym uczęszczanym odcinku.

Odcinek pomiarowy ma tam długość zaledwie 848 metrów w kierunku Gliwic i 850 metrów w stronę Ostrawy. Znajduje się on w terenie zabudowanym, gdzie obowiązuje ograniczenie do 50 km na godz. Przejechanie całego odcinka z dozwoloną prędkością zajmuje kierowcy dokładnie minutę.

Liczba odcinkowych pomiarów prędkości sukcesywnie rośnie

Systemy odcinkowego pomiaru prędkości stają się coraz bardziej powszechne na polskich drogach. Kolejne przetargi sprawiają, że liczba monitorowanych odcinków stale się zwiększa. Wprowadzenie tych rozwiązań ma na celu poprawę bezpieczeństwa i ograniczenie liczby wykroczeń, co potwierdzają statystyki z najbardziej obciążonych tras.

Władze podkreślają, że skuteczność odcinkowych pomiarów prędkości wynika z faktu, iż kierowcy muszą utrzymywać przepisową prędkość na całym monitorowanym odcinku, a nie tylko w pobliżu pojedynczego fotoradaru. Dzięki temu rozwiązaniu, liczba wykroczeń systematycznie spada.

Odcinkowy pomiar prędkości — mandaty w 2025 r.:

  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości do 10 km na godz. – mandat 50 zł i punkt karny,
  • o 11–15 km na godz. – mandat 100 zł i dwa punkty karne,
  • o 16–20 km na godz. – mandat 200 zł i trzy punkty karne,
  • o 21–25 km na godz. – mandat 300 zł i pięć punktów karnych,
  • o 26–30 km na godz. – mandat 400 zł i siedem punktów karnych,
  • o 31–40 km na godz. – mandat 800 zł/ 1600 zł i dziewięć punktów karnych,
  • o 41–50 km na godz. – mandat 1000 zł/ 2000 zł i 11 punktów karnych,
  • o 51–60 km na godz. – mandat 1500 zł / 3000 zł i 13 punktów karnych,
  • o 61–70 km na godz.– mandat 2000 zł/ 4000 zł i 14 punktów karnych,
  • o 71 km na godz. i więcej – mandat 2500 zł/5000 zł i 15 punktów karnych.
Opracowanie: 
  • Paweł Krzyżanowski