- GITD planuje uruchomić 43 nowe OPP, które obejmą łącznie 400 km dróg w Polsce
- Nowe OPP mają poprawić bezpieczeństwo na polskich drogach, gdzie nadmierna prędkość jest przyczyną co piątego wypadku
- W okolicach Wrocławia pojawią się nowe odcinkowe pomiary prędkości
Jedne z najnowszych odcinkowych pomiarów prędkości, jakie pojawią się w Polsce znajdują się na północnej obwodnicy Krakowa. GITD jest tam już na ostatniej prostej przed ich uruchomieniem. Do inspektoratu wpłynęły już dwie finalnie oferty, z których wybrany ostateczny wykonawca — Nowy odcinkowy pomiar prędkości na drodze ekspresowej. Mają na niego 2 mln zł.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoDwa nowe odcinkowe pomiary prędkości już zamontowane
Ale to niejedyne nowe odcinkowe pomiary prędkości, które już niebawem będą "pilnować" przepisowej jazdy na polskich drogach. Dwa kolejne pojawią się w okolicach Wrocławia. W zasadzie to już się tam pojawiły, bo zostały już zainstalowane.
Jak donosi dziennik.walbrzych.pl drogowcy zamontowali je w minionym tygodniu, ale jeszcze nie "polują" na kierowców. Urządzenia czekają jeszcze na przełączenie ich w tryb rejestrowania wykroczeń. Gdzie się znajdują?
Nowe odcinkowe pomiary prędkości będą "pilnować" kierowców we Wrocławiu i okolicach. Pierwszy z nich znajduje się na Autostradowej Obwodnicy Wrocławia, na odcinku pomiędzy węzłami Wrocław Stadion oraz Wrocław Północ.
Drugi z odcinkowych pomiarów prędkości drogowcy zainstalowali na autostradzie A4. Znajduje się on pomiędzy węzłami Kąty Wrocławskie i Pietrzykowice.
Kolejny odcinkowy pomiar prędkości we Wrocławiu
Główny Inspektorat Transportu Drogowego, któremu podlega CANARD, czyli Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym podjęło poważne decyzje w związku z tym, co dzieje się na polskich drogach. A nie dzieje się dobrze. Co piąty wypadek w Polsce spowodowany jest przez niedostosowanie prędkości do panujących warunków. W praktyce oznacza to — ni mniej, ni więcej — przez przekroczenie prędkości.
Daleko nie trzeba szukać — jedne z najbardziej tragicznych wypadków w ostatnim czasie, spowodowane m.in. przez nadmierną prędkość:
- BMW na autostradzie A1 jechało ponad 300 km/h. Zrekonstruowano wypadek
- Nie minął rok od tragedii na A1, a doszło do powtórki. Szokujący film z Warszawy
Na takie rzeczy GITD nie może spokojnie patrzeć, i na początku tego roku zapowiedziało ogromny program poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach, w którego ramach powstać ma ogromny system odcinkowych pomiarów prędkości.
Do aktualnie funkcjonujących urządzeń od początku tego roku cyklicznie dołączają kolejne z liczby 43 OPP, które zamierza na polskich drogach zamontować GITD. Nowe odcinkowe pomiary prędkości sumarycznie objąć mają aż 400 km, wcześniej niemonitorowanych dróg.
Na Autostradowej Obwodnicy Wrocławia działa już jeden OPP
Dlaczego jednak akurat Wrocław? Drogowcy nie uwzięli się na mieszkańców Dolnego Śląska, ale patrzą w statystyki i to na ich podstawie wybierają kolejne miejsca, w których zostaną zamontowane charakterystyczne kamery odcinkowego pomiaru prędkości. A to właśnie woj. Dolnośląskie było jednym z niechlubnych liderów, jeśli chodzi o wypadki na polskich drogach. Czwarty najwyższy — a więc też czwarty najgorszy — wynik zanotował w 2024 r. Dolny Śląsk.
Na pytanie, czy potrzebny jest tam drugi odcinkowy pomiar prędkości najlepiej jednak odpowiadają statystyki. OPP znajdujący się na AOW pomiędzy węzłami Kostomłoty i Kąty Wrocławskie "wystawia" najwięcej mandatów za prędkość w całej Polsce. W ciągu roku od uruchomienia zarejestrował ponad 80 tys. wykroczeń. Ewidentnie jest więc to droga, na której kierowcy bardzo często jeżdżą zbyt szybko.
Przeczytaj także:
Mandaty za odcinkowy pomiar prędkości w 2025 r.
W tym miejscu warto przypomnieć, że mandaty na odcinkowych pomiarach prędkości nie różnią się od tych wystawianych przez policjantów, czy też przysyłanych po zdjęciu fotoradaru. A tak się przedstawiają:
- przekroczenie dopuszczalnej prędkości do 10 km na godz. – mandat 50 zł i 1 punkt karny,
- o 11–15 km na godz. – mandat 100 zł i 2 punkty karne,
- o 16–20 km na godz. – mandat 200 zł i 3 punkty karne,
- o 21–25 km na godz. – mandat 300 zł i 5 punktów karnych,
- o 26–30 km na godz. – mandat 400 zł i 7 punktów karnych,
- o 31–40 km na godz. – mandat 800 zł/ 1600 zł i 9 punktów karnych,
- o 41–50 km na godz. – mandat 1000 zł/ 2000 zł i 11 punktów karnych,
- o 51–60 km na godz. – mandat 1500 zł / 3000 zł i 13 punktów karnych,
- o 61–70 km na godz.– mandat 2000 zł/ 4000 zł i 14 punktów karnych,
- o 71 km na godz. i więcej – mandat 2500 zł/5000 zł i 15 punktów karnych.