Auto Świat Wiadomości Aktualności Nowy odcinkowy pomiar prędkości stanie na obwodnicy Krakowa

Nowy odcinkowy pomiar prędkości stanie na obwodnicy Krakowa

Nowy odcinkowy pomiar prędkości na północnej obwodnicy Krakowa coraz bliżej. Główny Inspektorat Transportu Drogowego jest na ostatniej prostej w wyborze wykonawcy systemu, który ma poprawić bezpieczeństwo w tunelu pod Zielonkami. W przetargu udział wzięły dwie firmy, a ich propozycje mieszczą się w zaplanowanym budżecie.

S52 Północna Obwodnica Krakowa - wlot tunelu
GDDKiA
S52 Północna Obwodnica Krakowa - wlot tunelu
  • Na północnej obwodnicy Krakowa w tunelu pod Zielonkami powstanie odcinkowy pomiar prędkości.
  • W przetargu na realizację systemu wpłynęły dwie oferty, a budżet wynosi dwa mln zł.
  • Wybrana firma będzie miała 18 tygodni na instalację systemu od podpisania umowy

W ostatnim czasie odcinkowe pomiary prędkości pojawiają się w coraz top nowych miejscach. Ich liczba przekroczyła już 60, a niektóre mapy podają aż 70 miejsc, gdzie znajdują się OPP, a za chwilę włączane będą kolejne. Jeden z nich znajdzie się na obwodnicy Krakowa.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

W tym miejscu nowy odcinkowy pomiar prędkości będzie "łowić" kierowców

Odcinkowy pomiar prędkości na trasie S52 ma powstać w tunelu pod Zielonkami, który jest częścią 12,3-kilometrowej północnej obwodnicy Krakowa. Jak informuje GITD, decyzja o budowie systemu została podjęta ze względu na częste przypadki łamania przepisów przez kierowców na tym odcinku. W przetargu na realizację inwestycji wpłynęły dwie oferty — najniższą cenę zaproponowała firma Lifor sp. z o.o., która zadeklarowała wykonanie zadania za 1 mln 651 tys. 890 zł. Druga propozycja, złożona przez Sprint sp. z o.o., opiewa na 1 mln 890 tys. 932 zł. Budżet przeznaczony na ten cel wynosi 2 mln zł, a ostateczny wybór wykonawcy ma zostać ogłoszony w najbliższym czasie.

Zgodnie z warunkami przetargu, wybrana firma będzie miała 18 tygodni na realizację projektu od momentu podpisania umowy. W tym czasie wykonawca dostarczy i zamontuje cały system odcinkowego pomiaru prędkości w tunelu pod Zielonkami. Oznacza to, że inwestycja powinna zostać ukończona jeszcze przed zimą, a system zacznie monitorować przestrzeganie ograniczeń prędkości na trasie S52.

Nowy OPP stanie w tunelu pod Zielonkami

Tunel pod Zielonkami, będący częścią obwodnicy północnej Krakowa, wyróżnia się zaawansowanymi technologiami. Obiekt ma 35 m szerokości i 653 m długości, a na każdym z trzech pasów ruchu w obu kierunkach zastosowano rozbudowany system monitoringu. Składa się on z 64 kamer, które nie tylko rejestrują sytuację wewnątrz tunelu, ale także wykrywają zdarzenia drogowe i rozpoznają tablice rejestracyjne pojazdów. Według informacji przekazanych przez GITD, system ten stanowi element tzw. systemu sterowania ruchem.

Dodatkowo, w tunelu rozmieszczono pięć przejść ewakuacyjnych, które znajdują się co 110 m i łączą obie nawy. Każda nawa została wyposażona w telefon alarmowy, umożliwiający szybkie powiadomienie służb ratunkowych w razie zagrożenia. W sytuacjach awaryjnych do dyspozycji są także 32 głośniki, które pozwalają na przekazywanie ważnych komunikatów.

Odcinkowy pomiar prędkości to element szerszego planu

Instalacja odcinkowego pomiaru prędkości w tunelu pod Zielonkami wpisuje się w ogólnopolski trend wyposażania tuneli w systemy mierzące średnią prędkość pojazdów. Podobne rozwiązania funkcjonują już w tunelu na trasie S2 w Warszawie, a także w tunelach na S3 między Bolkowem a Kamienną Górą oraz na S7 pod Luboniem Małym. Na trasie S52 znajdują się dwa tunele — pod Zielonkami i w Dziekanowicach — jednak obecnie nie przewiduje się montażu takiego systemu w drugim z nich.

Jak wynika z informacji przekazanych przez GITD, wdrożenie systemu odcinkowego pomiaru prędkości ma na celu poprawę bezpieczeństwa i zdyscyplinowanie kierowców na jednym z najbardziej newralgicznych odcinków obwodnicy Krakowa.

Jaki mandat na odcinkowym pomiarze prędkości?

Mandaty na odcinkowych pomiarach prędkości nie różnią się od tych wystawianych przez policjantów, czy też przysyłanych po zdjęciu fotoradaru. Oznacza to, że są dwie listy, a najwyższe kary przewidziano dla drogowych piratów recydywistów. Oto taryfikator:

  • przekroczenie dopuszczalnej prędkości do 10 km na godz. – mandat 50 zł i 1 punkt karny,
  • o 11–15 km na godz. – mandat 100 zł i 2 punkty karne,
  • o 16–20 km na godz. – mandat 200 zł i 3 punkty karne,
  • o 21–25 km na godz. – mandat 300 zł i 5 punktów karnych,
  • o 26–30 km na godz. – mandat 400 zł i 7 punktów karnych,
  • o 31–40 km na godz. – mandat 800 zł/ 1600 zł i 9 punktów karnych,
  • o 41–50 km na godz. – mandat 1000 zł/ 2000 zł i 11 punktów karnych,
  • o 51–60 km na godz. – mandat 1500 zł / 3000 zł i 13 punktów karnych,
  • o 61–70 km na godz.– mandat 2000 zł/ 4000 zł i 14 punktów karnych,
  • o 71 km na godz. i więcej – mandat 2500 zł/5000 zł i 15 punktów karnych.