- Wkrótce przy polskich drogach stanie 128 urządzeń, które pozwolą poprawić bezpieczeństwo
- GITD podało lokalizację miejsc objętych odcinkowym pomiarem prędkości
- System OPP jak na razie jest najskuteczniejszym sposobem dyscyplinowania kierowców na dłuższych fragmentach tras
Wielu polskich kierowców (i nie tylko) wciąż ma problem z przestrzeganiem przepisów ruchu drogowego. Od lat na liście najczęściej popełnianych wykroczeń jest ignorowanie ograniczeń prędkości. Zbyt szybka jazda, podobnie jak przejazd na czerwonym świetle, już wielokrotnie doprowadziła do zdarzeń tragicznych w skutkach. Główny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD), który m.in. poprzez CANARD sprawuje nadzór nad ruchem drogowym, zamierza jeszcze skuteczniej walczyć z kierowcami, którzy za nic mają obowiązujące przepisy.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoPrzed tym systemem nie da się uciec. Nawet w nocy
W ramach projektu rozbudowy systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym, który właśnie wchodzi w kolejny etap, na drogach ekspresowych i autostradach pojawią się 43 urządzenia odcinkowego pomiaru prędkości. System Unicam Velocity 4, które zostaną zainstalowane nad trasami szybkiego ruchu, nie pozostawią kierowcom żadnych szans na uniknięcie mandatu i punktów karnych w przypadku złamania przepisów.
GITD wyjaśnia, że za pomocą charakterystycznych żółtych kamer montowanych nad jezdniami, system automatycznie określi czas wjazdu i wyjazdu z kontrolnego odcinka. "Kamery, oprócz przyporządkowania wykroczenia do pojazdu, którym przekroczono prędkość, zarejestrują również szereg innych danych, w tym m.in.: miejsce, datę i czas pomiaru, długość odcinka pomiarowego oraz maksymalną dozwoloną prędkość. Urządzenia zidentyfikują również pas ruchu, którym poruszał się samochód" — informuje rządowa agencja. Jakby tego było mało, kamery mogą rejestrować wysokiej jakości obraz nawet w nocy.
OPP przynosi efekty. Kierowcy jeżdżą wolniej
Fragmenty tras, na których pojawią się urządzenia OPP, wytypowane zostały na podstawie sugestii Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) oraz policji. To te instytucje wskazały miejsca, w których realne zagrożenie bezpieczeństwa, wynikające z przekraczania prędkości, wymagało zastosowania skutecznego środka prewencji.
Jak przypomina GITD, ze względu na zasięg działania OPP bardzo skutecznie wpływają na zachowania kierowców. Doświadczenia CANARD pokazują, że w miejscach, gdzie działają odcinkowe pomiary prędkości, notuje się znaczący spadek liczby zdarzeń drogowych. Co więcej, w zauważalny sposób zmieniają się zachowania kierowców. Ci po prostu jadą wolniej niż zazwyczaj, czyli zwyczajnie respektują ograniczenie prędkości obowiązujące w danym miejscu.
Odcinkowe pomiary prędkości — żeby było bezpieczniej
Montaż 43 urządzeń OPP pochłonie niemal 85 mln zł. Firma, która będzie je montowała, na całość prac związanych z uruchomieniem systemu ma 76 tygodni. Po ukończeniu prac niemal 400 km zostanie objętych automatycznym pomiarem prędkości. Łącznie z już działającymi urządzeniami, CANARD będzie dysponował 114 urządzeniami, które nadzorem obejmą ponad 670 km dróg. Informacje o uruchamianiu kolejnych odcinków będą pojawiały się na profilu CANARD-u w serwisie Facebook.
Urządzenia OPP to tylko jeden z elementów przedsięwzięcia "Rozwój operacyjności Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym w zarządzaniu bezpieczeństwem ruchu drogowego na polskich drogach". Jego celem jest zwiększenie bezpieczeństwa ruchu drogowego, a pieniądze niezbędne do jego realizacji pochodzą z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Fotoradary i urządzenia do monitorowania przejazdu na czerwonym świetle
W ramach projektu na drogach pojawi się 128 stacjonarnych urządzeń rejestrujących. Oprócz 43 urządzeń OPP wykroczenia będą rejestrowały także:
- 70 urządzeń punktowego pomiaru prędkości;
- 10 urządzeń do monitorowania przejazdu na czerwonym świetle na skrzyżowaniach;
- 5 urządzeń do monitorowania przejazdu na czerwonym świetle na przejazdach kolejowych.
Wszystkie urządzenia zostaną zainstalowane na drogach krajowych. Termin realizacji wyznaczono na 30 czerwca 2026 r. W przypadku OPP wyznaczone zostały dwie listy lokalizacji: podstawowa i rezerwowa. Jeśli w którymś miejscu nie będzie możliwości zainstalowania systemu, wtedy zostanie wybrana alternatywna lokalizacja.
Droga | Województwo | Miejsce początku opp | Miejsce końca opp |
---|---|---|---|
A2 | mazowieckie | węzeł Mińsk Mazowiecki | węzeł Janów |
S2 | mazowieckie | węzeł Konotopa | węzeł Opacz |
A4 | małopolskie | węzeł Kurdwanów | węzeł Wielicka |
A4 | śląskie | węzeł Mikołowska | węzeł Murckowska |
A1 | śląskie | węzeł Częstochowa Południe | węzeł Woźniki |
A1 | łódzkie | węzeł Piotrków Trybunalski Południe | węzeł Kamieńsk |
A1 | śląskie | wysokość m. Brodowe | węzeł Mykanów |
S7 | mazowieckie | węzeł Tarczyn Południe | węzeł Mszczonowska |
S17 | mazowieckie | Garwolin Zachód | Garwolin Południe |
S7 | pomorskie | węzeł Gdynia Chwarzno | w. Gdynia Wielki Kack |
S6 | pomorskie | węzeł Gdańska Owczarnia | węzeł Gdańsk Lotnisko |
A6 | zachodniopomorskie | węzeł Dąbie | węzeł Rzęśnica |
S7 | warmińsko-mazurskie | Rychnowo | Olsztynek |
A4 | opolskie | węzeł Opole Zachód | MOP Prószków |
A2 | wielkopolskie | węzeł Koło | węzeł Dąbie |
S7 | świętokrzyskie | Kajetanów | węzeł Kielce Południe |
S7 | mazowieckie | węzeł Radom Północ | węzeł Wolanów |
S8 | mazowieckie | węzeł Zielonka | węzeł Wołomin (Nowy Janków) |
S3 | zachodniopomorskie | Goleniów Północ | Pucie |
S3 | zachodniopomorskie | Parłówko | Brzozowo |
S6 | zachodniopomorskie | Kołobrzeg | Kołobrzeg |
S6 | pomorskie | w. Karczemki | Gdańsk ul. Jabłoniowa |
S7 | pomorskie | węzeł Dworek | węzeł Nowy Dwór Gdański |
S7 | warmińsko-mazurskie | węzeł Pasłęk Północ | węzeł Marzewo |
S7 | warmińsko-mazurskie | węzeł Rączki | węzeł Nidzica Południe |
S51 | warmińsko-mazurskie | węzeł Olsztyn Południe | Stawiguda |
S8 | podlaskie | Kołaki | węzeł Mężenin |
S17 | lubelskie | węzeł Kurów Zachód | węzeł Nałęczów |
S19 | lubelskie | Lublin Węglin | Lublin Sławinek |
A4 | podkarpackie | węzeł Rzeszów Wschód | węzeł Rzeszów Zachód |
S8 | mazowieckie | Nadarzyn | Nadarzyn |
S8 | mazowieckie | węzeł Opacz | węzeł Puchały |
A1 | łódzkie | węzeł Kutno | węzeł Piątek |
A1 | śląskie | węzeł Zabrze Północ | węzeł Zabrze Zachód |
S5 | kujawsko-pomorskie | węzeł Pruszcz | węzeł Trzeciewiec |
S5 | wielkopolskie | węzeł Poznań Zachód | węzeł Stęszew |
S3 | lubuskie | węzeł Zielona Góra Północ | węzeł Zielona Góra Południe |
S3 | lubuskie | Gorzów Zachód | Gorzów Południe |
A4 | dolnośląskie | węzeł Kąty Wrocławskie | węzeł Wrocław Południe |
A8e | dolnośląskie | węzeł Wrocław Północ | węzeł Wrocław Stadion |
A4 | dolnośląskie | węzeł Krzyżowa | węzeł Krzywa |
A4 | małopolskie | węzeł Tarnów Centrum | MOP Jawornik |
A4 | małopolskie | węzeł Brzesko | węzeł Tarnów Mościce |