Auto Świat Wiadomości Aktualności Ponad miliard złotych na budowę dwóch odcinków drogi S11. Chętnych nie brakuje

Ponad miliard złotych na budowę dwóch odcinków drogi S11. Chętnych nie brakuje

Firmy budowlane niemal szturmem chcą zdobyć kontrakty na budowę dwóch odcinków drogi ekspresowej S11. Do przetargów zgłosiło się aż 19 firm. Po zakończeniu inwestycji kierowcy zyskają ponad 30 km komfortowych tras, a skarb państwa wyda ponad miliard złotych.

Już wkrótce powinniśmy poznać firmy, które wybudują ponad 30 km drogi ekspresowej S11
Już wkrótce powinniśmy poznać firmy, które wybudują ponad 30 km drogi ekspresowej S11GDDKiA
  • Budowa odcinków S11 Ostrów Wielkopolski — Kępno planowana jest na lata 2025-2029
  • W ramach inwestycji oprócz nowej trasy powstaną m.in. węzły drogowe, MOP-y i infrastruktura dla pieszych i rowerzystów

Na lata 2025-2029 zaplanowano budowę fragmentu drogi ekspresowej S11 Ostrów Wielkopolski — Kępno. Inwestycja podzielona jest na dwa odcinki realizacyjne i powstanie w formule Projektuj i buduj.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Dwie jezdnie z dwoma pasami i rezerwą pod trzeci pas ruchu

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) precyzuje, że przygotowanie projektów budowlanych i złożenie wniosków o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) zajmie do 10 miesięcy od momentu podpisania umów z wykonawcami. W optymalnym wariancie po kolejnych siedmiu miesiącach ruszą prace, które potrwają 22 miesiące, z wyłączeniem okresów zimowych.

Mapa z zaznaczonymi odcinkami S11 Przygodzice — Ostrzeszów Północ oraz Ostrzeszów Północ — Ostrów Wielkopolski
Mapa z zaznaczonymi odcinkami S11 Przygodzice — Ostrzeszów Północ oraz Ostrzeszów Północ — Ostrów WielkopolskiGDDKiA

W ramach inwestycji powstanie fragment dwujezdniowej drogi ekspresowej z dwoma pasami ruchu i pasem awaryjnym na każdej z nich. GDDKiA już teraz przewiduje, że natężenie ruchu na S11 może w przyszłości znacząco się zwiększyć, dlatego pozostawiono rezerwę pod trzeci pas ruchu. Drogowcy informują, że przy sprawnym przebiegu całego procesu administracyjno-budowlanego pierwsi kierowcy pojadą nowym fragmentem drogi ekspresowej S11 w pierwszej połowie 2029 r. Oprócz budowy głównej trasy przebudowane zostaną także istniejące drogi na odcinkach kolidujących z drogą ekspresową i powstaną odcinki dróg lokalnych oraz infrastruktura dla pieszych i rowerzystów.

12 km drogi S11 od obwodnicy Ostrowa Wielkopolskiego do Ostrzeszowa

Jednym z dwóch odcinków drogi ekspresowej S11, które powstaną pomiędzy Ostrowem Wielkopolskim i Kępnem jest 12-kilometrowy fragment pomiędzy istniejącą S11, stanowiącą obwodnicę Ostrowa Wielkopolskiego, a drogą wojewódzką nr 444 w rejonie miejscowości Ostrzeszów. Jego budową zainteresowanych jest 10 wykonawców. Najniższą cenę zaoferował Mirbud — ponad 549 mln zł — a najwyższą zaproponowało Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor, które całość prac wyceniło na ponad 680 mln zł.

Ten fragment drogi S11 ominie od wschodu Antonin, przetnie linię kolejową łączącą Ostrów Wielkopolski i Kępno, a także obecną DK11, przechodząc na zachód od Ostrzeszowa. Projekt przewiduje dwa węzły drogowe, tj. Przygodzice i Antonin, a także dwa miejsca obsługi podróżnych (MOP) - Bledzianów i Kozły. Zadaniem wykonawcy będzie także zbudowanie 10 obiektów inżynieryjnych.

Dłuższy i droższy w budowie fragment pomiędzy Ostrzeszowem i Kępnem

Nieco więcej może kosztować budowa drugiego odcinka realizacyjnego, którego przygotowaniem zainteresowanych jest dziewięć firm. W tym przypadku prace mogą pochłonąć od ponad 588 mln zł, na tyle wycenił je Budimex, do ponad 716 mln zł — tyle oczekuje Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor.

Drugi z odcinków S11 będzie miał niemal 18 km długości i rozpocznie się od węzła Ostrzeszów Północ, zapewniając powiązanie z drogami wojewódzkimi nr 444 i 449, a także obecną drogą krajową nr 11. Trasa, omijając Ostrzeszów po zachodniej stronie, włączy się w istniejącą drogę ekspresową S11 w rejonie Kępna. Na tym fragmencie powstanie 16 obiektów inżynieryjnych, a wjazd na ten odcinek ekspresówki możliwy będzie na jednym z trzech węzłów drogowych: Ostrzeszów Północ, Ostrzeszów Południe i Kępno Północ.

Budowa drogi ekspresowej S11 - ponad 220 km komfortowej trasy

Obecnie w fazie realizacji jest budowa drugiej jezdni obwodnicy Kępna oraz budowa S11 na odcinku Oborniki – Poznań wraz z obwodnicą Obornik. Ponadto trwają prace przygotowawcze dla budowy pozostałej części trasy S11 w woj. wielkopolskim. Obejmują one w sumie ponad 220 km i podzielone są na pięć odcinków:

  • Szczecinek – Piła o długości około 59 km,
  • Piła – Ujście o długości około 20 km,
  • Ujście – Oborniki o długości około 43 km,
  • Kórnik – Jarocin o długości około 43 km,
  • Jarocin – Ostrów Wielkopolski o długości około 57 km.
Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków