- Budowa odcinków S11 Ostrów Wielkopolski — Kępno planowana jest na lata 2025-2029
- W ramach inwestycji oprócz nowej trasy powstaną m.in. węzły drogowe, MOP-y i infrastruktura dla pieszych i rowerzystów
Na lata 2025-2029 zaplanowano budowę fragmentu drogi ekspresowej S11 Ostrów Wielkopolski — Kępno. Inwestycja podzielona jest na dwa odcinki realizacyjne i powstanie w formule Projektuj i buduj.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoDwie jezdnie z dwoma pasami i rezerwą pod trzeci pas ruchu
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) precyzuje, że przygotowanie projektów budowlanych i złożenie wniosków o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) zajmie do 10 miesięcy od momentu podpisania umów z wykonawcami. W optymalnym wariancie po kolejnych siedmiu miesiącach ruszą prace, które potrwają 22 miesiące, z wyłączeniem okresów zimowych.
W ramach inwestycji powstanie fragment dwujezdniowej drogi ekspresowej z dwoma pasami ruchu i pasem awaryjnym na każdej z nich. GDDKiA już teraz przewiduje, że natężenie ruchu na S11 może w przyszłości znacząco się zwiększyć, dlatego pozostawiono rezerwę pod trzeci pas ruchu. Drogowcy informują, że przy sprawnym przebiegu całego procesu administracyjno-budowlanego pierwsi kierowcy pojadą nowym fragmentem drogi ekspresowej S11 w pierwszej połowie 2029 r. Oprócz budowy głównej trasy przebudowane zostaną także istniejące drogi na odcinkach kolidujących z drogą ekspresową i powstaną odcinki dróg lokalnych oraz infrastruktura dla pieszych i rowerzystów.
12 km drogi S11 od obwodnicy Ostrowa Wielkopolskiego do Ostrzeszowa
Jednym z dwóch odcinków drogi ekspresowej S11, które powstaną pomiędzy Ostrowem Wielkopolskim i Kępnem jest 12-kilometrowy fragment pomiędzy istniejącą S11, stanowiącą obwodnicę Ostrowa Wielkopolskiego, a drogą wojewódzką nr 444 w rejonie miejscowości Ostrzeszów. Jego budową zainteresowanych jest 10 wykonawców. Najniższą cenę zaoferował Mirbud — ponad 549 mln zł — a najwyższą zaproponowało Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor, które całość prac wyceniło na ponad 680 mln zł.
Ten fragment drogi S11 ominie od wschodu Antonin, przetnie linię kolejową łączącą Ostrów Wielkopolski i Kępno, a także obecną DK11, przechodząc na zachód od Ostrzeszowa. Projekt przewiduje dwa węzły drogowe, tj. Przygodzice i Antonin, a także dwa miejsca obsługi podróżnych (MOP) - Bledzianów i Kozły. Zadaniem wykonawcy będzie także zbudowanie 10 obiektów inżynieryjnych.
Dłuższy i droższy w budowie fragment pomiędzy Ostrzeszowem i Kępnem
Nieco więcej może kosztować budowa drugiego odcinka realizacyjnego, którego przygotowaniem zainteresowanych jest dziewięć firm. W tym przypadku prace mogą pochłonąć od ponad 588 mln zł, na tyle wycenił je Budimex, do ponad 716 mln zł — tyle oczekuje Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor.
- Przeczytaj także: Nowy Jork wprowadził strefę ograniczonego ruchu. Za wjazd do centrum trzeba zapłacić
Drugi z odcinków S11 będzie miał niemal 18 km długości i rozpocznie się od węzła Ostrzeszów Północ, zapewniając powiązanie z drogami wojewódzkimi nr 444 i 449, a także obecną drogą krajową nr 11. Trasa, omijając Ostrzeszów po zachodniej stronie, włączy się w istniejącą drogę ekspresową S11 w rejonie Kępna. Na tym fragmencie powstanie 16 obiektów inżynieryjnych, a wjazd na ten odcinek ekspresówki możliwy będzie na jednym z trzech węzłów drogowych: Ostrzeszów Północ, Ostrzeszów Południe i Kępno Północ.
Budowa drogi ekspresowej S11 - ponad 220 km komfortowej trasy
Obecnie w fazie realizacji jest budowa drugiej jezdni obwodnicy Kępna oraz budowa S11 na odcinku Oborniki – Poznań wraz z obwodnicą Obornik. Ponadto trwają prace przygotowawcze dla budowy pozostałej części trasy S11 w woj. wielkopolskim. Obejmują one w sumie ponad 220 km i podzielone są na pięć odcinków:
- Szczecinek – Piła o długości około 59 km,
- Piła – Ujście o długości około 20 km,
- Ujście – Oborniki o długości około 43 km,
- Kórnik – Jarocin o długości około 43 km,
- Jarocin – Ostrów Wielkopolski o długości około 57 km.