- Rozpoczęto wiercenia geologiczne na trasie przyszłej drogi ekspresowej S52
- Trasa połączy Bielsko-Białą z zakopianką w Głogoczowie
- Na odcinku Bielsko-Biała — Bulowice zaplanowano trzy węzły drogowe oraz 21 obiektów inżynierskich
- Badania obejmują ponad 6,6 tys. odwiertów i 2,4 tys. sondowań
Pod koniec czerwca podpisano umowę z firmą Voessing na przeprowadzenie badań geologicznych oraz przygotowanie projektu budowlanego dla pierwszego odcinka BDI, który będzie miał długość 16,9 km i połączy Bielsko-Białą z Bulowicami. Badania te są niezbędne, aby dokładnie poznać warunki gruntowe na trasie przyszłej drogi. Dzięki temu projektanci będą mogli odpowiednio zaplanować konstrukcję nowej ekspresówki.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo- Przeczytaj także: W Polsce powstanie prawie 5 tys. km nowych dróg. Dostaliśmy mapę od GDDKiA. "20 mld zł rocznie"
Wiercenia rozpoczęły się na początku sierpnia w dzielnicy Lipnik w Bielsku-Białej. Po zbadaniu podłoża będzie można określić, czy konieczne jest wzmocnienie gruntu, jego wymiana lub jak głęboko należy wywiercić pale pod podpory estakad.
Beskidzka Droga Integracyjna - pod trasą S52 już trwają badania
Na całym odcinku Beskidzkiej Drogi Integracyjnej zaplanowano wykonanie ponad 6,6 tys. odwiertów oraz prawie 2,4 tys. sondowań. Średnia głębokość odwiertów wynosi 11 m, jednak w razie potrzeby mogą sięgać nawet 30 m. Badania mają na celu nie tylko poznanie budowy geologicznej terenu, ale także pobranie próbek z określonych głębokości, szczegółowe określenie warunków podłoża oraz zbadanie jego nośności. Sondy będą wprowadzane na średnią głębokość 13 m, aby sprawdzić opór gruntu i jego wytrzymałość.
Na odcinku Bielsko-Biała — Bulowice powstaną trzy węzły drogowe: Kozy, Kęty i Bulowice. W Kobiernicach przewidziano dwa Miejsca Obsługi Podróżnych, po jednym w każdym kierunku. W ramach inwestycji zaplanowano budowę 21 obiektów inżynierskich, w tym mostów, wiaduktów i estakad. Najdłuższy z nich, most na Sole w Kobiernicach, będzie miał około kilometr długości. System odprowadzania wód opadowych zapewni 27 zbiorników retencyjnych o łącznej pojemności 11,6 mln litrów.
Beskidzka Droga Integracyjna zastąpi w tej części regionu dotychczasową drogę krajową nr 52. Największe natężenie ruchu odnotowuje się pomiędzy Bielskiem-Białą a Andrychowem, gdzie każdego dnia trasą przejeżdża od prawie 13 tys. pojazdów w Bulowicach do niemal 19 tys. w pobliżu Bielska-Białej.
Beskidzka Droga Integracyjna — nowa arteria regionu
S52, czyli Beskidzka Droga Integracyjna, połączy Bielsko-Białą oraz miasta leżące wzdłuż obecnej DK52 — Kęty, Andrychów, Wadowice i Kalwarię Zebrzydowską — z DK7 w Głogoczowie. Cała trasa będzie miała 61 km długości i zostanie poprowadzona nowym śladem. Przewidziano budowę dwujezdniowej drogi ekspresowej z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku oraz 12 węzłów drogowych: Kozy, Kęty, Bulowice, Andrychów, Inwałd, Chocznia, Wadowice, Jaroszowice, Kalwaria Północ, Kalwaria Wschód, Sułkowice i Skawina.
Obecnie funkcjonują już trzy odcinki drogi ekspresowej S52. Dwa z nich prowadzą od Cieszyna do Bielska-Białej oraz od węzła Balice I do węzła Modlniczka. W grudniu 2024 r. dołączyła do nich Północna Obwodnica Krakowa. Wnioski o decyzje ZRID dla czterech kolejnych odcinków mają zostać złożone w 2027 r., a po ich uzyskaniu zostaną ogłoszone przetargi na realizację inwestycji. Cała droga powstanie w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r., z perspektywą do 2033 r.