Auto Świat Wiadomości Aktualności Pierwsze odwierty Beskidzkiej Drogi Integracyjnej. Na nowej S52 rozpoczęły się badania

Pierwsze odwierty Beskidzkiej Drogi Integracyjnej. Na nowej S52 rozpoczęły się badania

Na trasie przyszłej drogi ekspresowej S52, znanej jako Beskidzka Droga Integracyjna, rozpoczęły się pierwsze wiercenia geologiczne. Nowa trasa połączy Bielsko-Białą z zakopianką w Głogoczowie, a uzyskane wyniki badań posłużą do opracowania projektu budowlanego. Prace mają kluczowe znaczenie dla właściwego przygotowania inwestycji.

Badania geologiczne na terenie pierwszego odcinka Beskidzkiej Drogi Integracyjnej
GDDKiA
Badania geologiczne na terenie pierwszego odcinka Beskidzkiej Drogi Integracyjnej
  • Rozpoczęto wiercenia geologiczne na trasie przyszłej drogi ekspresowej S52
  • Trasa połączy Bielsko-Białą z zakopianką w Głogoczowie
  • Na odcinku Bielsko-Biała — Bulowice zaplanowano trzy węzły drogowe oraz 21 obiektów inżynierskich
  • Badania obejmują ponad 6,6 tys. odwiertów i 2,4 tys. sondowań

Pod koniec czerwca podpisano umowę z firmą Voessing na przeprowadzenie badań geologicznych oraz przygotowanie projektu budowlanego dla pierwszego odcinka BDI, który będzie miał długość 16,9 km i połączy Bielsko-Białą z Bulowicami. Badania te są niezbędne, aby dokładnie poznać warunki gruntowe na trasie przyszłej drogi. Dzięki temu projektanci będą mogli odpowiednio zaplanować konstrukcję nowej ekspresówki.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Wiercenia rozpoczęły się na początku sierpnia w dzielnicy Lipnik w Bielsku-Białej. Po zbadaniu podłoża będzie można określić, czy konieczne jest wzmocnienie gruntu, jego wymiana lub jak głęboko należy wywiercić pale pod podpory estakad.

Beskidzka Droga Integracyjna - pod trasą S52 już trwają badania

Na całym odcinku Beskidzkiej Drogi Integracyjnej zaplanowano wykonanie ponad 6,6 tys. odwiertów oraz prawie 2,4 tys. sondowań. Średnia głębokość odwiertów wynosi 11 m, jednak w razie potrzeby mogą sięgać nawet 30 m. Badania mają na celu nie tylko poznanie budowy geologicznej terenu, ale także pobranie próbek z określonych głębokości, szczegółowe określenie warunków podłoża oraz zbadanie jego nośności. Sondy będą wprowadzane na średnią głębokość 13 m, aby sprawdzić opór gruntu i jego wytrzymałość.

Na odcinku Bielsko-Biała — Bulowice powstaną trzy węzły drogowe: Kozy, Kęty i Bulowice. W Kobiernicach przewidziano dwa Miejsca Obsługi Podróżnych, po jednym w każdym kierunku. W ramach inwestycji zaplanowano budowę 21 obiektów inżynierskich, w tym mostów, wiaduktów i estakad. Najdłuższy z nich, most na Sole w Kobiernicach, będzie miał około kilometr długości. System odprowadzania wód opadowych zapewni 27 zbiorników retencyjnych o łącznej pojemności 11,6 mln litrów.

Beskidzka Droga Integracyjna zastąpi w tej części regionu dotychczasową drogę krajową nr 52. Największe natężenie ruchu odnotowuje się pomiędzy Bielskiem-Białą a Andrychowem, gdzie każdego dnia trasą przejeżdża od prawie 13 tys. pojazdów w Bulowicach do niemal 19 tys. w pobliżu Bielska-Białej.

Beskidzka Droga Integracyjna — nowa arteria regionu

S52, czyli Beskidzka Droga Integracyjna, połączy Bielsko-Białą oraz miasta leżące wzdłuż obecnej DK52 — Kęty, Andrychów, Wadowice i Kalwarię Zebrzydowską — z DK7 w Głogoczowie. Cała trasa będzie miała 61 km długości i zostanie poprowadzona nowym śladem. Przewidziano budowę dwujezdniowej drogi ekspresowej z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku oraz 12 węzłów drogowych: Kozy, Kęty, Bulowice, Andrychów, Inwałd, Chocznia, Wadowice, Jaroszowice, Kalwaria Północ, Kalwaria Wschód, Sułkowice i Skawina.

Obecnie funkcjonują już trzy odcinki drogi ekspresowej S52. Dwa z nich prowadzą od Cieszyna do Bielska-Białej oraz od węzła Balice I do węzła Modlniczka. W grudniu 2024 r. dołączyła do nich Północna Obwodnica Krakowa. Wnioski o decyzje ZRID dla czterech kolejnych odcinków mają zostać złożone w 2027 r., a po ich uzyskaniu zostaną ogłoszone przetargi na realizację inwestycji. Cała droga powstanie w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r., z perspektywą do 2033 r.