Auto Świat Wiadomości Aktualności Testy obciążeń na moście w Sandomierzu. Zaparkowano na nim 306 ton

Testy obciążeń na moście w Sandomierzu. Zaparkowano na nim 306 ton

Ciężarówki o łącznej masie ponad 300 ton pojawiły się na nowym moście na Wiśle w Sandomierzu, będącym częścią drogi krajowej nr 77. To element próbnych obciążeń, które są niezbędne przed oficjalnym odbiorem inwestycji. Testy mają potwierdzić bezpieczeństwo i wytrzymałość nowej przeprawy.

Most w Sandomierzu
GDDKiA
Most w Sandomierzu
  • Na nowym moście na Wiśle w Sandomierzu przeprowadzono testy obciążeniowe
  • Most zastąpił starą przeprawę z 1953 r.
  • Ruch pojazdów na nowym moście będzie możliwy po zakończeniu budowy węzła w prawobrzeżnej części Sandomierza

Do przeprowadzenia próbnego obciążenia wykorzystano dziewięć wywrotek, z których każda ważyła 34 tony. Pojazdy ustawiono na pięciu przęsłach mostu, by sprawdzić, jak konstrukcja zachowuje się pod dużym obciążeniem. Badania te pozwalają ocenić sztywność i nośność obiektu, a także sprawdzić, czy podpory mostu spełniają wymagane normy.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

W kolejnym etapie przeprowadzono testy dynamiczne, polegające na przejeżdżaniu ciężarówek przez most. Dzięki temu możliwe było określenie częstotliwości drgań oraz innych parametrów technicznych przęseł. Jak podkreślają inżynierowie, takie badania są kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa użytkowników nowej przeprawy.

Nowy most w Sandomierzu ma stalową konstrukcję i nowoczesne rozwiązania

Nowy most powstał w miejscu starej przeprawy z 1953 r., która została rozebrana po siedmiu dekadach użytkowania. W 2024 r. na wzmocnionych podporach zamontowano stalowe elementy nowego ustroju nośnego, a następnie wykonano betonowanie płyty pomostu i kap chodnikowych. W tym roku na chodnikach pojawiła się izolacja oraz nawierzchnia z emulsji bitumicznej i barwnego kruszywa, co nadało ciągom pieszym docelowy wygląd.

Wykonawca zamontował także słupy oświetleniowe, bariery ochronne oraz polimerobetonowe deski gzymsowe, które wyróżniają się kolorem i są dobrze widoczne z daleka. Dodatkowo powstał kanał technologiczny, chodnik techniczny oraz dylatacje. W kolejnym etapie ułożono izolację płyty pomostu, a następnie dwie warstwy nawierzchni: z asfaltu lanego oraz ścieralną SMA. Do zakończenia inwestycji pozostały już tylko prace wykończeniowe i instalacyjne.

Nowy most w Sandomierzu na jesieni

Most ma uzyskać ostateczny kształt do jesieni, jednak ruch pojazdów będzie możliwy dopiero po zakończeniu budowy nowego węzła w prawobrzeżnej części Sandomierza. Nowy węzeł umożliwi połączenie dwóch mostów — obecnie użytkowanego, oddanego do ruchu w 2011 r., oraz nowej przeprawy — z drogą krajową nr 77 i projektowanym przebiegiem drogi wojewódzkiej nr 723. Początkowo planowano w tym miejscu rondo, jednak ze względu na budowę nowej drogi wojewódzkiej zdecydowano się na realizację węzła. W związku z tym opracowano nowy projekt, uzyskano decyzję środowiskową i obecnie trwa procedura zmiany pozwolenia na budowę nowego włączenia mostu do drogi.

Stalowa konstrukcja mostu waży około 1300 ton i składa się z 82 elementów, które były montowane zarówno w wytwórni wykonawcy, jak i na placu budowy oraz już po zamontowaniu na podporach pomocniczych. Łączna powierzchnia zmontowanych elementów wynosi około 17 tys. m kw. Część konstrukcji instalowano na wzmocnionych podporach zalewowych przy użyciu dźwigu, a pozostałe elementy nasuwano na podporę nurtową w rzece.

Ponad rok temu zakończono nasuwanie najcięższego, ważącego 300 ton i mierzącego 100 m elementu stalowej konstrukcji na podporę rzeczną. Operacja ta była skomplikowana i wymagała kilkutygodniowych przygotowań oraz stałego monitoringu.

Po zakończeniu budowy mostu i węzła, sandomierska przeprawa przez Wisłę w ciągu DK77 stanie się dwujezdniowa. Ruch będzie odbywał się dwoma mostami, co poprawi komunikację między województwem świętokrzyskim a Podkarpaciem.