- Most w Głuchołazach, zniszczony przez powódź w 2024 r., zostanie zastąpiony nową przeprawą z odpornością na ekstremalne zjawiska pogodowe
- Nowy most łukowy, żelbetowy o długości 52 m i szerokości 17 m, zapewni dwa pasy ruchu i chodniki oraz wytrzyma większe przepływy
- Budowa mostu zaplanowana jest na lata 2025-2026, a wniosek o zmianę ZRID został złożony przez GDDKiA
W Głuchołazach szykują się do budowy nowej przeprawy mostowej, która zastąpi obiekt zniszczony przez ostatnią powódź. Nowy most zaprojektowano z myślą o zwiększonej odporności na ekstremalne zjawiska pogodowe.
Przeczytaj także: Też tak tankujesz? Mechanik złapie się za głowę, a naprawa będzie kosztować krocie
Nowy most w Głuchołazach. Co już wiemy?
Projekt nowej przeprawy został przygotowany, uwzględniając zalecenia instytucji nadzorujących i ochrony zabytków. Wykonawca dokumentacji projektowej, z którym umowa została podpisana na początku lutego, dostosował się do oczekiwań, kończąc prace zgodnie z harmonogramem.
Przyszły obiekt mostowy będzie jednoprzęsłowy, co eliminuje potrzebę umieszczania podpór w korycie rzeki. Most łukowy, żelbetowy o długości 52 metrów i szerokości 17 metrów zapewni bezpieczny przejazd z dwoma pasami ruchu i chodnikami. Poprzedni most nie wytrzymał przepływu z września 2024 roku, który był niemal dwa razy większy niż ten z powodzi z 1997 roku. Nowy most zostanie zaprojektowany tak, aby wytrzymać nawet większe przepływy.
Już w marcu 2025 roku rozpoczęto postępowanie administracyjne, a pierwsze prace ruszyły zaraz po ustąpieniu powodzi. Złożenie wniosku o zmianę decyzji ZRID to kolejny krok do rozpoczęcia budowy, która zaplanowana jest na lata 2025-2026.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoSprzątanie po powodzi trwa
W województwie opolskim przeprowadzono już 59 zadań utrzymaniowych, w tym budowę mostu tymczasowego. Na bieżąco realizowane są również prace naprawcze na drogach krajowych, które mają zabezpieczyć infrastrukturę przed przyszłymi powodziami.
Oprócz usuwania skutków powodzi, planowane są inwestycje mające na celu odbudowę i wzmocnienie infrastruktury. W regionie opolskim przewidziano osiem zadań o wartości około 257 mln zł, w tym przebudowę mostów oraz drogowe prace adaptacyjne. Ogólnie, w trzech województwach zaplanowano 16 zadań inwestycyjnych o wartości niemal 434 mln zł, co świadczy o skali działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa i komfortu podróżujących.