- Na polskim rynku nowych aut panuje zastój
- Na 3. miejscu marcowego rankingu najczęściej rejestrowanych nowych samochodów osobowych w Polsce niespodzianka: model, który dawno nie był w Top 3
- MG ma samochód w Top 9 najczęściej rejestrowanych nowych aut osobowych przez osoby prywatne
No i mamy zastój. Według danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar w pierwszym kwartale 2025 r. zarejestrowano w Polsce 142 tys. 96 nowych samochodów osobowych, czyli o jedynie 2,5 proc. więcej niż w tym samym okresie 2024 r. Wprawdzie sam marzec 2025 r. miał nieco lepszą dynamikę, ale 6,3 proc. na plusie to nadal dość słabo. Pomimo zastoju, w rankingach marek i modeli dzieją się niesamowite historie.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoPrzeczytaj także: W teorii Porsche Cayenne GTS Coupe to SUV marzeń. Sprawdziłem, jak jest w praktyce
Ranking pierwszych rejestracji marek i modeli w Polsce w I kwartale 2025 r.
Na pozór dużych zmian nie ma. Pierwsza dziesiątka najczęściej rejestrowanych marek nowych samochodów osobowych w Polsce w okresie styczeń-marzec 2025 r. wygląda następująco (proszę zwrócić uwagę na 9. miejsce):
- Toyota: 24241 sztuk
- Skoda: 13612 sztuk
- VW: 10531 sztuk
- Kia: 8227 sztuk
- Audi: 7896 sztuk
- Hyundai: 7645 sztuk
- BMW: 6686 sztuk
- Mercedes: 6371 sztuk
- Renault i Volvo: po 5019 sztuk
- Lexus: 5013 sztuk
Tym samym w Top 10 mamy już pięć marek premium! Mało tego, Audi wcale wiele nie zabrakło do wyprzedzenia Kii i zajęcia 4. miejsca.
Przeczytaj także: Sześć dni z pierwszą Alfą Romeo Made In Poland. Sprawdziłem, czy mały SUV z 3-cylindrowym 1.2 jest godny tej marki
A tak wygląda Top 10 najczęściej rejestrowanych nowych samochodów osobowych w Polsce w pierwszym kwartale 2025 r.:
- Toyota Corolla: 5791 sztuk
- Skoda Octavia: 4621 sztuk
- Toyota C-HR: 4527 sztuk
- Kia Sportage: 3448 sztuk
- Toyota Yaris Cross: 3053 sztuki
- Toyota Yaris: 2871 sztuk
- Hyundai Tucson: 2815 sztuk
- Volvo XC60: 2758 sztuk
- Nissan Qashqai: 2701 sztuk
- Lexus NX: 2484 sztuki
Co ciekawe, w marcu 2025 r. na trzecim miejscu uplasował się Nissan Qashqai, który od dawna nie pojawiał się na podium.
Z kolei w pierwszym kwartale 2025 r. w rankingu modeli nowych samochodów osobowych rejestrowanych przez osoby prywatne na 9. miejscu uplasowało się MG HS.
W Top 6 za pierwszy kwartał mamy aż cztery Toyoty. Czyli co, znowu sukces? Nie do końca. Toyota ma bowiem problem.
Toyota wciąż dominuje, ale notuje spadki
Okazuje się, że w pierwszej piętnastce najczęściej rejestrowanych marek nowych samochodów osobowych w pierwszym kwartale 2025 r. w Polsce to właśnie Toyota odnotowała największy spadek w porównaniu z okresem styczeń-marzec 2024 r. Mowa o 14,4 proc. Dla przypomnienia: cały rynek wzrósł o 2,5 proc.
Przeczytaj także: Dramatyczne kulisy konstruowania Toyoty Prius. Szef projektu początkowo był hybrydosceptykiem
Mało tego: trzy największe spadki w Top 15 najczęściej rejestrowanych nowych modeli samochodów osobowych w pierwszym kwartale 2025 r. w Polsce też należą do Toyoty:
- Toyota Yaris Cross: -39,6 proc.;
- Toyota Corolla: -28 proc.;
- Toyota RAV4: -27,5 proc.
A jak wiedzie się chińskim markom?
Chińczycy ciągle w górę
Z danych IBRM Samar wynika, że w pierwszym kwartale 2025 r. zarejestrowano 3049 sztuk nowych osobowych MG, co dało tej brytyjsko-chińskiej marce wysokie 15. miejsce. Jednocześnie w rankingu najczęściej rejestrowanych marek nowych aut osobowych MG wyprzedziło takie sławy jak np. Peugeota (17. miejsce; 2499 rejesracji) i Opla (19. miejsce; 1898 rejestracji).
Świetnie wiedzie się też dwóm markom chińskiego koncernu Chery: Jaecoo zajęło 24. miejsce (1202 auta), Omoda — 25. (1193 aut). W obu przypadkach to lepiej niż Tesla (27. miejsce; 899 pierwszych rejestracji).
To jeszcze nie koniec: w pierwszym kwartale 2025 r. Fiat — czyli niegdysiejszy niekwestionowany lider polskiego rynku — odnotował mniej pierwszych rejestracji samochodów osobowych niż chińskie BAIC (29. miejsce; 856 sztuk) i BYD (33. miejsce; 531 sztuk). Fiat z 494 rejestracjami zajął bowiem dopiero 35. lokatę.