Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • NAT 2022
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Skoda Octavia

Skoda Octavia

Skoda Octavia

Škoda Octavia to jeden z najpopularniejszych samochodów osobowych produkowanych przez czeską markę. O ile od przejęcia firmy (1991 r.) z Mlady Boleslav, Volkswagen ingerował w przebieg produkcji modeli Škody, o tyle w przypadku Octavii było już nieco inaczej. Była ona bowiem pierwszym modelem Škody, które powstało w niemieckich zakładach projektowych, a światło dzienne ujrzała w 1996 roku. Na efekty nie trzeba było długo czekać, bowiem auto zostały bardzo dobrze przyjęte na rynku.

Do budowy auta wykorzystano płytę podłogową Golfa IV – PQ34. Początkowo Škoda Octavia otrzymała 5-drzwiowe nadwozie typu liftback, jednak już rok po rozpoczęciu produkcji do oferty dołączyło kombi. W środku można znaleźć mnóstwo elementów z Volkswagen (choć nieco gorszej jakości), a w przypadku podróżowania w komplecie (5 osób) na tylnej kanapie robiło się nie co ciasno. Bagażnik Škody za to należał do bardzo pojemnych, niezależnie od wersji nadwoziowej (liftback – 528 l, kombi – 548 l). Stylistycznie auto było nieco nudne, jednak pojazd miał służyć jako niedrogi środek transportu.

W 2000 roku przeprowadzono drobny lifting Škody Octavii, który objął modernizację tylnych świateł oraz przedniego zderzaka i grilla. Przy okazji zaprezentowano topową odmianę RS, która wyróżniała się skromnymi detalami na nadwoziu oraz 180-konnym silnikiem 1.8 T 20V. Oprócz tego w Octavii dostępne były też inne benzyniaki: 1.4 (60 lub 75 KM), 1.6 (75 lub 102 KM), 1.8 (125 KM, w wersji z turbosprężarką – 150 KM) oraz 2.0 (115 KM). W ofercie znalazły się także diesle: 1.9 SDI (68 KM) oraz 1.9 TDI (90, 101, 110 i 130 KM). Standardowo auto miało napęd na przednią oś, jednak od 1999 roku Octavia z niektórymi silnikami mogła mieć napęd na 4 koła.

W 2003 roku zaprezentowano II generację Škody Octavii. Auto dzięki zbliżonemu designowi o większego Suberba, stało się bardziej eleganckie i atrakcyjne dzięki czemu miało duże szanse na podtrzymanie dobrej passy, zapoczątkowanej przez swojego poprzednika. Rodzinną Škodę zbudowano na płycie podłogowej PQ35, z której korzystał m.in. Audi A3, VW Golf oraz Touran. Rozmiarowo auto było nieco większe od poprzednika (6 cm wzdłuż i prawie 4 cm wszerz), co wyszło mu bardzo na dobre.

Oprócz większej ilości miejsca dla pasażerów, bagaże również miały więcej miejsca do dyspozycji – w liftbacku – 560 l, a kombi – 580 l. Jakość użytych materiałów w kokpicie uległa dużej poprawie, podobnie jak wyposażenie auta (co ciekawe, od 2005 roku seryjnie montowano czujniki parkowania). W 2009 roku przeprowadzono facelifting, który przyniósł przeprojektowany pas przedni, nowe wnętrze oraz tylne światła.

Początkowo pod maską II generacji Škody Octavii wśród benzyniaków dostępne były silniki 1.2 TSI 75 KM, 1.4 (MPI – 80 KM), 1.6 (MPI – 102 KM, FSI – 115 KM) oraz 2.0 FSI 150 KM, natomiast wśród turbodiesli – 1.9 TDI (105 KM) oraz 2.0 TDI (110, 140, 170 KM). Po liftingu, silnik 1.6 FSI został zastąpiony przez 1.4 TSI (122 KM), a 2.0 FSI przez 1.8 TSI (160 KM). Dodatkowo wprowadzono nowego turbodiesla 1.6 TDI generującego 105 KM.

Również tym razem nie zabrakło topowej wersji - Škody Octavii RS. Co ciekawe, występowała ona zarówno w wersji benzynowej jak i wysokoprężnej. W tej pierwszej dysponowała mocą 200 KM z silnika 2.0 TFSI, a druga miała pod maską 170-konną odmianę silnika 2.0 TDI. Obok napędu na przednią oś, w poszczególnych wariantach Octavia dostępna była także z napędem na 4 koła, a wśród skrzyń biegów klient miał wybór między 5- lub 6-biegowym manualem oraz 6- lub 7-biegową przekładnią dwusprzęgłową DSG.

III generacja Škody Octavii pojawiła się na rynku w 2012 roku, i podobnie jak wcześniej, przeżyła pewnego rodzaju rewolucję. Auto pod względem stylistycznym prezentowało się jeszcze lepiej i było bardziej eleganckie. Zastosowano więcej prostych i ostrych linii, dzięki czemu nadwozie zyskało na szyku i dynamice. Konstrukcyjnie Škoda Octavia III bazuje na modułowej płycie podłogowej MQB, dzięki czemu rozstaw osi powiększył się aż o 11 cm. Pozostałe rozmiary również uległy powiększeniu, a co za tym idzie, pasażerowie mogli podróżować w komfortowych warunkach nie narzekając na brak miejsca.

Mimo iż linia nadwozia pozwala mniemać że nowa Octavia jest sedanem, to pozostała ona liftbackiem. W ofercie utrzymało się również kombi, usportowiona wersja RS oraz uterenowiony Scout. W 2016 roku przeprowadzono odświeżono nieco Škodę Octavię, która otrzymała nowe reflektory (dwuczęściowe), nieco zmieniony grill oraz tylne światła oraz nowy system multimedialny. Dodatkowo w ofercie Škody pierwszy raz pojawił się 3-cylindrowy silnik TSI o pojemności zaledwie 1 litra i mocy 115 KM, który zastąpił większą, 105-konną jednostkę 1.2 TSI.

Przed liftingiem w ofercie znalazły się jeszcze silniki 1.2 TSI (85 KM), 1.4 TSI (140 KM), 1.8 TSI (180 KM), a także 1.6 TDI (90, 105 KM) oraz 2.0 TDI (150 lub 184 KM). Po liftingu natomiast, silnik 1.4 TSI otrzymał drugi 110-konny wariant, a dotychczasowy, podobnie jak mocniejsza odmiana 1.6 TDI, zyskał 10 KM. Topowa odmiana Škody Octavii - RS napędzana była 184-konnym dieslem, lub 2-litrowym benzyniakiem TSI generującym standardowo 220 KM, lub 230 w przypadku wersji Octavia RS 230. Dostępność rodzajów napędu i skrzyń biegów była taka sama jak w poprzedniku.

Skoda Octavia - generacje

Skoda Octavia I (1996&nbsp-&nbsp2010)

Skoda Octavia I (1996 - 2010)

Skoda Octavia II (2004&nbsp-&nbsp2013)

Skoda Octavia II (2004 - 2013)

Skoda Octavia III (2012&nbsp-&nbsp)

Skoda Octavia III (2012 - )

Skoda Octavia - powiązane artykuły

Używana Skoda Octavia – którą wersję wybrać, z jakich lat i z jakim silnikiem? Poradnik kupującego

Używana Skoda Octavia – którą wersję wybrać, z jakich lat i z jakim silnikiem? Poradnik kupującego

Skoda Octavia od wielu lat zajmuje miejsce w czołowej dziesiątce aut cieszących się największym zainteresowaniem na rynku. Czy rzeczywiście to dobry samochód – praktyczny, tani w eksploatacji, solidny i trwały?

Auta za 20 tys. zł, które naprawisz za grosze. TOP 5

Auta za 20 tys. zł, które naprawisz za grosze. TOP 5

Zakup używanego kompaktowego samochodu za 20 tys. zł to często początek wydatków. Postanowiliśmy zaproponować Wam zestawienie pięciu samochodów z tanimi częściami zamiennymi, które do tego bardzo łatwo możecie naprawić.

Silnik 1.0 TSI/MPI - nieduży, ale dobry

Silnik 1.0 TSI/MPI - nieduży, ale dobry

Trzy cylindry nie zapewnią wysokiej kultury pracy, ale cóż można (albo trzeba…) powiedzieć: takie czasy. Z równomiernością działania nie jest tak źle, a trwałość motoru 1.0 jest w porządku!

Test spalania 10 aut przy prędkości maksymalnej (Z Archiwum Auto Świata)

Test spalania 10 aut przy prędkości maksymalnej (Z Archiwum Auto Świata)

Gdy kierowcy mają ciężką nogę, sprzedawcy paliw zacierają ręce z zadowolenia. To, ile spalają samochody mknące na pełnym gazie autostradą, przyprawia o zawrót głowy. W teście sprawdziliśmy konkretne wartości.

Leon to nie imię, a Golf to nie sport czy ubranie. Nieoczywiste nazwy popularnych aut

Leon to nie imię, a Golf to nie sport czy ubranie. Nieoczywiste nazwy popularnych aut

Wbrew pozorom nazwa Volkswagena Golfa wcale nie nawiązuje do elitarnego sportu wielkopowierzchniowego – tak jak Seat Leon nie wywodzi się z męskiego imienia, a Skoda Octavia z żeńskiego. Oto 10 doskonale znanych nazw modeli, których znaczenie wcale nie jest takie oczywiste.

Trzy oszczędne kombi za 25 tys. zł – które warto kupić?

Trzy oszczędne kombi za 25 tys. zł – które warto kupić?

Chevrolet Cruze, Ford Focus i Skoda Octavia – oto trzy blisko 10-letnie kompakty w pojemnych wersjach kombi oraz z oszczędnym dieslem pod maską. Który z nich okaże się najbardziej użyteczny, trwały i niedrogi w eksploatacji?

Używane kombi za 25 tys. zł - duża przestrzeń w dobrej cenie

Używane kombi za 25 tys. zł - duża przestrzeń w dobrej cenie

W ostatnim czasie największym zainteresowaniem w salonach cieszą się SUV-y i crossovery, ale znacznie bardziej praktyczne i tańsze w eksploatacji są wersje kombi. Co można kupić za ok. 25 tys. zł? Prześwietlamy segmenty C, D i E.

Te auta miały najsłabsze liftingi.  Wybraliśmy 10 modeli

Te auta miały najsłabsze liftingi. Wybraliśmy 10 modeli

Skoda Octavia, Ford Fiesta i Fiat Punto wyglądały naprawdę dobrze, dopóki nie przeszły liftingu. Oto subiektywny ranking 10 najgorszych modernizacji.

Skoda Octavia III: udana, tylko czy trwała?

Skoda Octavia III: udana, tylko czy trwała?

Skoda Octavia III w 2017 roku przeszła face lifting. Postanowiliśmy sprawdzić, co do zaoferowania mają wersje sprzed niego, które coraz częściej trafiają na rynek wtórny. Trzecia generacja Octavii, najlepiej sprzedającego się samochodu w Polsce, zadebiutowała na naszym rynku w marcu 2013 r. (początkowo jako liftback, kombi pojawiło się kilka miesięcy później), do produkcji weszła zaś pod koniec 2012 r.

Top 25 - najlepsze auta do 30 tys. zł

Top 25 - najlepsze auta do 30 tys. zł

Przed wami 25 wyjątkowo udanych modeli samochodów, które kupicie w cenie do 30 tys. zł. W naszym zestawieniu znalazły się auta z różnych segmentów i lat. Wspólny mianownik? Przede wszystkim – trwałość.

Trwałe i niezawodne auto dla rodziny za 40-50 tys. zł. Oto najlepsze propozycje!

Trwałe i niezawodne auto dla rodziny za 40-50 tys. zł. Oto najlepsze propozycje!

Jeszcze nie tak dawno 40-50 tys. zł wystarczało na 4— lub 5-letniw auto kompaktowe z silnikiem benzynowym o mocy 120-140 KM, dziś tyle kosztują auta tej klasy w wieku 6-9 lat. Tanio nie jest, ale można kupić pojazd godny uwagi. Oto 10 najlepszych propozycji!

Quiz z legend PRL-u. Czy Malucha produkowano w latach 60.? Czy Polonez dotrwał do 2000 r.?

Quiz z legend PRL-u. Czy Malucha produkowano w latach 60.? Czy Polonez dotrwał do 2000 r.?

Z pewnością poznasz Malucha, Poloneza lub Syrenę na zdjęciu. Pewnie od razu powiesz, ile każdy z nich miał cylindrów. Ale czy jesteś w stanie podać daty ich produkcji, wybierając jedną z czterech opcji?

Sprawdzamy, czy diesel nadal ma sens? W rodzinnym kombi to ważne. Test Skody Octavii RS 2.0 TDI

Sprawdzamy, czy diesel nadal ma sens? W rodzinnym kombi to ważne. Test Skody Octavii RS 2.0 TDI

Na tle popularnych SUV-ów z napędem elektrycznym i hybrydowym rodzinne kombi z dieslem wygląda jak pojazd z przeszłości. Czy na pewno? Odpowiedzi na to pytanie szukam, testując 200-konną Skodę Octavię Combi RS.

Najlepsze auta za 40 tys. zł. Sprawdzamy 10 popularnych rodzinnych aut

Najlepsze auta za 40 tys. zł. Sprawdzamy 10 popularnych rodzinnych aut

Szukasz idealnego auta do jazdy na co dzień? Za 40 tys. zł można kupić atrakcyjny, praktyczny i trwały samochód kompaktowy. Radzimy, który wybrać i z jakim silnikiem, żeby jeździł długo i bezawaryjnie. Oto 10 naszych rekomendacji!

Wiekowe auta za 5-10 tys. zł, którymi warto się jeszcze zainteresować

Wiekowe auta za 5-10 tys. zł, którymi warto się jeszcze zainteresować

Ktoś powie, że płacenie za dwudziestoletnie stare auto o kilka tys. zł więcej niż średnia cena rynkowa nie ma sensu, bo za podobne pieniądze można kupić młodszy samochód z nowszą konstrukcją. Nie do końca tak jest! Sprawdźcie, co można kupić w cenie od 5 do 10 tys. zł

To Wartburg czy Skoda? Quiz z legend PRL-u z NRD i Czechosłowacji

To Wartburg czy Skoda? Quiz z legend PRL-u z NRD i Czechosłowacji

Każdy o nich marzył. W czasach PRL-u samochody z NRD i Czechosłowacji należały do najbardziej efektownych aut. Ale czy dziś potrafiłbyś je rozpoznać?

Tak, to Skoda! Ten 5-metrowy SUV jest zwiastunem największej rewolucji w historii tej firmy

Tak, to Skoda! Ten 5-metrowy SUV jest zwiastunem największej rewolucji w historii tej firmy

Pięć kompletnie nowych modeli Skody, żaden nie zastąpi obecnego auta, każdy dostanie zmienione logo – znamy plany czeskiej firmy do 2030 r. Bez obaw, Skoda nie porzuci tak szybko swojej spalinowej gamy…

Škoda Octavia Combi Scout 2.0 TDI – nie tylko na asfalt

Škoda Octavia Combi Scout 2.0 TDI – nie tylko na asfalt

SUV-y z napędem na obie osie wydają się stworzone dla osób lubiących podróże, nie tylko te po asfaltowych drogach. Jest jednak dla nich ciekawa alternatywa – tańsza i oszczędniejsza – Skoda Octavia Combi Scout 4x4 ze 150-konnym dieslem.

Wszechstronna, ale i dość droga — Skoda, która sprawdzi się nie tylko w roli rodzinnego auta [TEST]

Wszechstronna, ale i dość droga — Skoda, która sprawdzi się nie tylko w roli rodzinnego auta [TEST]

Już od wielu generacji Skoda Octavia budzi emocje nie tylko wśród fanów czeskiej marki. Zresztą w pełni zasłużenie. Na przestrzeni lat stała się dojrzałą konstrukcją z przestronną kabiną i równie dużym bagażnikiem, a wykorzystując sprawdzone volkswagenowskie rozwiązania również dopracowaną technicznie. Czy jej najnowsza wersja w wersji Sportline może spełnić oczekiwania całej rodziny zarówno podczas codziennych przejazdów jak i okazjonalnych dalekich podróży?

Protoplasta Audi A4 był ćwierć metra węższy, pierwsza Skoda Octavia miała tylko dwoje drzwi. Zdziwisz się jak wyglądali przodkowie obecnych hitów

Protoplasta Audi A4 był ćwierć metra węższy, pierwsza Skoda Octavia miała tylko dwoje drzwi. Zdziwisz się jak wyglądali przodkowie obecnych hitów

Pierwszego Volkswagena Passata sprzedawano w USA jako Audi, Toyota Corolla I miała 12-calowe koła, a pierwsza Honda Civic była o przeszło metr krótsza niż dziś. Najwcześniejsze generacje doskonale znanych modeli wywołują dziś sensacje.
Pokaż więcej

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech
Narodowy Auto Test