Kompakty na rynku wtórnym cieszą się wzięciem i to bez względu na dominującą popularność wszelkiej maści SUV-ów. To pojemna kategoria aut, w której znajdziemy takie klasyki jak Volkswagen Golf, Skoda Octavia, Opel Astra czy Audi A3. Wielu może nie pamiętać, że kompaktem jest też słynąca z bezawaryjności i często wybierana przez taksówkarzy Toyota Prius. Czy w długim teście potwierdziła swoją trwałość?
To jedno z najbardziej zaskakujących długodystansowych zestawień, jakie przygotowaliśmy. Nie zabrakło w nim historycznej oceny 6+ i kilku bardzo poważnych wtop. Różnice w ocenach są gigantyczne. Poznajcie najtrwalsze i najmniej trwałe kompakty.
Przyjrzeliśmy się bazie testów długodystansowych dokonanych przez naszych kolegów z Auto Bilda (niemieckiego odpowiednika Auto Świata). Podsumowaliśmy wyniki wszystkich kompaktowych modeli testowanych od 2014 r. To doskonały obraz rynku i cenny poradnik dla tych, którzy zamierzają kupić używane egzemplarze modeli, które znajdują się w tym zestawieniu. Warto zwracać uwagę na generację i datę zakończenia testu. Zdecydowana większość tych aut jest dziś do kupienia wyłącznie na rynku wtórnym, bo w salonach zastąpiły je nowe generacje lub w ogóle wypadły z oferty.
Tabelę z wynikami znajdziecie na końcu artykułu. Tymczasem skupmy się na kilku modelach i sytuacjach, które wymagają wyróżnienia.
Audi, które przeszło do historii
Audi A3 g-tron (wersja na gaz ziemny — niedostępna w Polsce) w teście wytrzymałościowym zabłysnęło niezawodnością jak żaden inny samochód przed nim (0 punktów usterek, ocena 6+). To najlepiej ocenione auto, które do tej pory testowaliśmy na długim dystansie. Dopiero w 2023 r. jako drugie auto w historii 6+ otrzymało pewne BMW (Najtrwalsze BMW, jakie kiedykolwiek testowaliśmy. Drugie auto w historii dostało 6+).

Audi A3 Sportback g-tron - ocena: 6+Auto Bild
Czy Toyota Prius jest bezawaryjna? I czy nowoczesne diesle Mercedesa się psują?
W naszym rankingu za Audi A3 uplasowały się Mercedes Klasy A (typ W 177) i Toyota Prius IV. Oba zasłużyły na ocenę 6. (po cztery punkty usterek). I mercedes, i toyota przejechały 100 tys. km bez żadnych problemów, usterek, awarii czy poważnych niedociągnięć. Punkty karne dla mercedesa za pierwsze oznaki korozji, które dostrzegliśmy podczas końcowego demontażu, i nieszczelny układ klimatyzacji.

Mercedes klasy A (W 177; od 2018 r.)Mercedes
Podobna sytuacja jak w przypadku Toyoty Prius Hybrid 1.8. Hybrydy Toyoty już kilka razy w naszych testach potwierdziły swoją bezawaryjność (Yaris, Lexus CT). Po demontażu pod koniec testu nie było widać istotnego zużycia części. Jedynie wnęki nadwozia wykazywały oznaki korozji.
Czy silnik 2.0 TDI w Skodzie Octavii jest trwały?
Około dziesięciu samochodów tworzy silny środek stawki z wynikami od 6- do 5-. Wśród nich są modele takie jak Skoda Octavia Combi (III generacja), Honda Civic (X generacja), Renault Megane (IV generacji) i Kia ProCeed. Na szczególne wyróżnienie zasługują Ford Focus Turnier (IV generacja) i Hyundai i30 kombi (typ GD), które zdobyły tylko pięć punktów za usterki, plasując się tuż za Mercedesem klasy A (W 177) i Toyotą Prius IV.
Wspomniana octavia z dieslem 2.0 TDI zasłużyła na 5+. Zajęła siódme miejsce (razem z Mercedesem i Kią), przed słynącą z trwałości Hondą Civic X.

Skoda Octavia III (od 2012 r.) - test 100 tys km.Auto Bild
Dwa samochody, które mocno rozczarowały
Ostatnie miejsce w rankingu niespodziewanie zajął... Volkswagen Golf 1.4 TSI. Auto brało udział w nietypowym wydaniu testu długodystansowego, bo takim, który nie kończy się po stu tysiącach kilometrów, a wtedy, gdy auto ma na tyle poważne usterki, że nie opłaca się go naprawiać. Golf VII wytrzymał 287 tys. km. Po tym dystansie uszkodzeniu uległy dwa tłoki, a to oznacza remont generalny silnika. Lista usterek była jednak znacznie dłuższa i zaczynała się po około 37 tys. km (m.in. cieknąca klimatyzacja, uszkodzone amortyzatory, uszkodzenie skrzyni biegów). W 2013 r., kiedy zaczynaliśmy test Golfa, w tym samym czasie i na ten sam format testu, dołączył do nas Mercedes klasy A. Auto ma na liczniku 500 tys. km i wciąż jeździ.

Mercedes klasy A (A180) po 430 tys. kmAuto Bild
Potężną wpadkę zaliczył też Seat Leon (typ 5F). Przez długi czas był na dobrej drodze do uzyskania najwyższej oceny, dopóki skrzynia biegów nie zaczęła sprawiać coraz większych problemów. Zaczęło się już po przejechaniu 80 tys. km. Demontaż pod koniec testu ujawnił, że łożysko w skrzyni biegów rozpadło się, co spowodowało dalsze uszkodzenia. Szkoda, bo to naprawdę dobry samochód. Taka usterka nie może jednak poważnie nie odbić się na ocenie.
Miejsce | Model | Punkty karne (ocena końcowa) |
1 | Audi A3 Sportback g-tron (8 V, koniec testu w 2017 r.) | 0 (6+) |
2 | Mercedes A 220 d (W 177, test rozpoczęty w 2022 r.) | 4 (6) |
2 | Toyota Prius (4. generacji, koniec testu w 2021 r.) | 4 (6) |
4 | Ford Focus Turnier 2.0 EcoBlue (4. generacji, koniec testu w 2022 r.) | 5 (6-) |
4 | Hyundai i30 Kombi 1.6 CRDi (GD, koniec testu w 2016 r.) | 5 (6-) |
6 | Ford Focus 1.0 EcoBoost (3. generacji, koniec testu w 2015 r.) | 8 (6-) |
7 | Kia cee'd 1.6 GDI (JD, koniec testu w 2015 r.) | 9 (5+) |
7 | Mercedes A 180 BE (W 176, początek testu w 2016 r.) | 9 (5+) |
7 | Skoda Octavia Combi 2.0 TDi (5E, koniec testu w 2016 r.) | 9 (5+) |
10 | Honda Civic 1.5 VTEC (10. generacji, koniec testu w 2021 r.) | 12 (5+) |
11 | Renault Mégane Tce 130 (4. generacji, koniec testu w 2019 r.) | 13 (5) |
12 | Kia ProCeed (CD, koniec testu w 2021 r.) | 14 (5) |
13 | Hyundai i30 N Performance 2.0 T-GDI (PD, koniec testu w 2024 r.) | 19 (5-) |
14 | Seat Leon 1.6 TDI (5F, koniec testu w 2016 r.) | 29 (4-) |
15 | VW Golf 1.4 TSI (7. generacji, koniec testu w 2016 r.) | 32 (4-) |