Prowadzi się bardzo płynnie, zaskakująco zwyczajnie
- chwali kolega Pukšec w dzienniku testów wytrzymałościowych.
Do dziennika trafi jeszcze bardzo wiele pochwał, ale nie oszukujmy się — od samego początku testu wiedzieliśmy, że najważniejsze będzie to, co zanotujemy po rozłożeniu auta na części po przejechaniu 100 tys. km. Mieliśmy rację.
Jakie to BMW jest dobre
Na pochwałę zasługują solidnie fotele ("fotel kierowcy przyjazny dla pleców nawet po przejechaniu 500 kilometrów"), jakość wykonania oraz widoczność we wszystkich kierunkach, która jest dobra jak na standardy dzisiejszych SUV-ów. Na pokładzie znajdują się także liczni elektroniczni pomocnicy, nie zawsze jednak działają tak, jak powinni. Jeden z wpisów w dzienniku mówi:
Asystent świateł drogowych jest bezużyteczny. Po prostu nie działa jak powinien
- pisze Lena Trautermann.
Inne światła elektrycznego X3 robią na niej znacznie lepsze wrażenie. Jest zachwycona podświetleniem klamek, wnętrza i "dywanem świetlnym przypominający wodospad", który jest wyświetlany, gdy wsiadamy i wysiadamy z auta.
Oprócz wspomnianego bezużytecznego asystenta świateł drogowych przez 100 tys. km nie doświadczyliśmy żadnych innych technicznych, z wyjątkiem jeszcze jednej: sporadycznym, gwałtownym szarpaniem podczas ruszania. Próbowaliśmy zdiagnozować przyczynę w serwisie, ale bezskutecznie, dlatego przyznaliśmy SUV-owi BMW dodatkowy ogólny punkt karny.
Silnik | elektryczny | |
Moc | 286 KM | |
Maks. moment obrotowy | 400 Nm | |
Bateria | 73,8 kWh | |
Moc ładowania AC/DC | 11/150 kW | |
Masa własna | 2230 kg | |
Maksymalna ładowność | 495 kg | |
Bagażnik | 510–1560 l | |
Prędkość maksymalna | 180 km/h | |
Zużycie energii | 18,6 kWh/100 km (WLTP) |
Jaka jest kondycja akumulatora w BMW iX3 po 100 tys. km?
Bateria, która ma 73,8 kilowatogodzinach (netto) jest dość mała jak na dzisiejsze standardy, została skrytykowana przez wszystkich kierowców. Po pierwsze za pojemność, która przekłada się na ograniczony zasięg. Po drugie, za szybkość ładowania. Jak zauważa Klein w dzienniku testowym, BMW iX3 faktycznie osiąga określoną szczytową moc ładowania 150 kW, ale tylko przez kilka minut.
Powyżej 50 proc. pojemności jest ładowane z mocą wynoszącą tylko 79 kW. Ponadto funkcja podgrzewania akumulatora jest ukryta w podmenu. To niepraktyczne.
Wielkie brawa należą się jednak za jej trwałość. Po przejechaniu 100 tys. km jej "stan zdrowia" wynosi... 100 proc.! I to pomimo faktu, że podczas testu było dużo jazdy na długich dystansach - w tym wiele procesów szybkiego ładowania, które obciążają akumulator. Podczas całego testu BMW iX3 zużywało średnio 26,4 kWh na 100 km.
Na początku testu | Pod koniec testu | |
Przyspieszenie | ||
0–50 km/h | 3,0 s | 2,9 sekundy |
0–100/-130 km/h | 6,7/10,4 sekundy | 6,7/10,5 sekundy |
0–160 km/h | 15,7 sekundy | 16,1 sekundy |
Droga hamowania | ||
od 100 km/h zimno | 36,9 m | 37,0 m |
od 100 km/h na ciepło | 35,7 m | 36,9 m |
Hałas we wnętrzu | ||
przy 50 km/h | 56 dB | 56 dB |
przy 100 km/h | 63 dB | 63 dB |
przy 130 km/h | 65 dB | 65 dB |
Zużycie energii | 21,4 kWh/100 km | 22,2 kWh/100 km |
Co znaleźliśmy po rozkręceniu BMW iX3 na części pierwsze?
Demontaż utrwalił solidny ogólny obraz auta, ale dwie drobne rzeczy zanotowaliśmy:
- niewielka ilość rdzy pojawiła się na wsporniku tylnej osi (nic poważnego),
- rozdarte tuleje przeciwpyłowe na obu przednich amortyzatorach.
Oznaki zużycia są nieduże i to nawet na podwoziu, które BMW o masie własnej 2230 kg musiało poddać znacznym obciążeniom. Nie znaleźliśmy żadnych nieprawidłowości.
Utrata wartości elektrycznego BMW X3 jest horrendalna
Nie możemy nie wspomnieć o jeszcze jednym. Mimo świetnej kondycji i akumulatora trakcyjnego, i ogólnego bardzo dobrego stanu całego samochodu, utrata wartości elektrycznego X3 jest horrendalna. Po około trzech latach wartość samochodu testowego , który w dniu odbioru był wart 75,5 tys. euro (około 320 tys. zł) spadła do 26,5 tys. euro (około 110 tys. zł). Oznacza to utratę wartości o prawie dwie trzecie (dokładnie 64,9 proc.), co znacznie zwiększa cenę za kilometr. Dwie trzecie w trzy lata.
Z drugiej strony oznacza to, że iX3 jest łakomym kąskiem na rynku wtórnym, zwłaszcza że koszty utrzymania są utrzymywane w rozsądnych granicach.
Ocena niezawodności | Punkty karne |
Radio/system nawigacyjny/płyny itp. | 0 |
Małe części (lampy itp.) | 0 |
Karoseria (konserwacja, lakier, dywany, boazerie) | 0 |
Silnik (moc, szczelność, osady, ślady pracy) | 0 |
Skrzynia biegów (szczelność, ścieranie, stan, sprzęgło) | 0 |
Układ wydechowy (stan, katalizator, zawieszenie, tarcze osłonowe) | 0 |
Podwozie (osie, zawieszenie, układ kierowniczy, mocowanie) | 1 |
Instalacja elektryczna (, wtyczki, jednostki sterujące, bezpieczniki) | 0 |
Niesklasyfikowane wpisy w dzienniku testowym | 1 |
Suma punktów karnych | 2 |
OCENA KOŃCOWA SAMOCHODU | 5 |