- Przejechaliśmy już 20 tys. km w teście długodystansowym hybrydowego Porsche Cayenne. Tradycyjnie po 100 tys. km rozkręcimy go na części pierwsze, by sprawdzić, w jakiej kondycji są jego podzespoły
- Hybrydowy napęd działa dobrze nawet przy rozładowanym akumulatorze, a łączna moc układu wynosi 519 KM. Zapewnia świetną dynamikę
- Zużycie paliwa wynosi między 9,5 a 10 litrów na 100 km
- Najciekawiej wypadły "testy podwozia". W tej zakładce nasz dziennik testowy ma najwięcej wpisów
Jak na razie nasze testowe Porsche Cayenne S E-Hybrid, czyli hybryda typu plug-in, nie zawiódł nas ani razu w ciągu ostatnich kilku miesięcy. Przyjrzyjmy się jednak bliżej dziennikowi pokładowemu. Co zauważyli, pochwalili lub skrytykowali nasi koledzy?
System nawigacji z obsługą głosową zasługuje na wielką pochwałę. W końcu często musimy wsiąść do samochodu i szybko wpisać adres miasta, toru wyścigowego, dworca czy lotniska, ale nie mamy na to czasu. Wprowadzany głosowo adres docelowy jest zawsze prawidłowo rozpoznawany, pomimo oryginalnych akcentów frankońskich lub turyńskich osób testujących. I prawie we wszystkich przypadkach nawigacja satelitarna prowadziła nas przez różne korki w bardzo efektywny czasowo sposób. Pod tym względem niektórzy producenci mogliby wziąć przykład z Porsche.
Jaki bagażnik ma hybrydowy SUV Porsche?
Bagażnik o pojemności 627 litrów jest przyzwoitej wielkości jak na auto tej wielkości. Oparcie kanapy jest przesuwne i oczywiście składane — po złożeniu przestrzeń bagażowa rośnie do 1563 litrów. Nie jest jednak doskonale — Cayenne ma wysoki próg załadunku. Często daje się to we znaki, szczególnie że nasze Porsche służy nam również jako auto transportowe. Przy załadunku kompletu kół lub nieporęcznego sprzętu wysoki próg daje się we znaki.
Z drugiej strony, fotele są niezwykle wygodne i oferują dobre podparcie boczne. Niektórzy koledzy uważają nawet, że siedzenia nadają się do spania. Pasażerowie z tyłu mają dużo miejsca na nogi. Asystenci? Jeśli irytuje cię system ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu i inni pomocnicy, możesz je dezaktywować kilkoma ruchami palca po ekranie.
Nazwa | Porsche Cayenne S E-Hybrid | |
Silnik spalinowy | V6 | |
Pojemność skokowa | 2995 cm³ | |
Moc systemowa | 382 kW (519 KM) przy 5000-6500 obr./min | |
Maks. moment obrotowy | 750 Nm przy 1000-4750 obr./min | |
Wymiary (dł./szer./wys.) | 4930/2194/1678 mm | |
Masa własna | 2410 kg | |
Pojemność bagażnika | 627–1563 l | |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 4,7 s | |
Przyspieszenie 0-200 km/h | 16,8 s | |
Prędkość maksymalna | 263 km/h | |
Cena | od 124 600 Euro |
Czy katowanie zimnego silnika spalinowego w hybrydzie plug-in odbije się na jego trwałości?
Napęd? Powoli przyzwyczajamy się do hybrydy bazującej na benzynowym V6 biturbo. Wciąż nie potrafimy powiedzieć, czy na dłuższą metę będzie dobrze, jeśli najpierw przejedziesz 15 km na prądzie do autostrady (z akumulatorem naładowanym do połowy), a następnie przyspieszysz, a nierozgrzany sześciocylindrowy silnik będzie musiał od razu dać z siebie wszystko. Jak to wpłynie na trwałość podzespołów silnika spalinowego? Tego jesteśmy najbardziej ciekawi, ale przekonamy się o tym za 80 tys. km, gdy rozkręcimy i silnik, i całe Porsche na części pierwsze.
Od rozpoczęcia testu długodystansowego nie odwiedzaliśmy stacji ładowania zbyt często. Przy niewielkiej ładowarce pokładowej o mocy 11 kW, teoretycznie trzeba być na stacji ładowania przez dwie godziny, aby osiągnąć zasięg od 70 do 80 km. W biurze często nie mamy na to czasu. Ale spokojnie - wszystko dokładnie sprawdzimy. W pierwszej części testu skupiliśmy się na sprawdzeniu, jak działa hybrydowy Cayenne, gdy jego akumulator trakcyjny będzie rozładowany. I jak działa?
Jak jeździ hybryda Porsche z rozładowaną baterią?
Bateria hybrydowego Cayenne nigdy nie rozładowyuje się do końca - auto zawsze jest gotowe, by kilka kilometrów pokonać w trybie zeroemisyjnym. Tyle teorii. A w praktyce? Czułe dotykanie pedału gazu w mieście i w korkach faktycznie pozwala jeździć głównie na prądzie nawet przy "rozładowanym" akumulatorze, ale podczas zwykłej jazdy silnik spalinowy włącza się często nie tylko ze względu na niedużą pojemność baterii, ale też niewystarczającą moc silnika elektrycznego.
To nie przeszkadza, bo silnik spalinowy wciąż zachwyca. V6 brzmi naprawdę rasowo. Z opcjonalnym sportowym układem wydechowym to prawdziwa przyjemność słuchania. A w trybach sportowych moc 519 KM zapewnia odpowiednią dynamikę bez względu na prędkość. Cayenne jedzie z prędkością 200 km/h bez żadnego wysiłku, a jeśli chcesz osiągnąć 250 km/h, możesz to zrobić z łatwością (na wielu fragmentach niemieckich autostrad nie obowiązują limity prędkości, a auto było i jest testowane w Niemczech).
Warto zwrócić uwagę na jeden z wpisów w dzienniku testowym: Trudno jest przyzwyczaić się do nowej dźwigni zmiany biegów po prawej stronie za kierownicą.
Ile pali hybrydowe Porsche Cayenne?
Pierwsze zapiski dotyczące zużycia paliwa wskazują, że auto zużywa średnio 9,5 do 10 litrów benzyny na 100 km, w zależności od okoliczności i kierowcy. A jak jeździ hybrydowy Cayenne?
"Podwozie" to wciąż marzenie. Dwukomorowe zawieszenie pneumatyczne z amortyzatorami dwuzaworowymi inspiruje zakresem od bardzo miękkiego do szalenie sztywnego. Przednia oś nie jest zbyt nerwowa, a doskonały układ kierowniczy zapewnia wspaniałe wyczucie.
A co z niezbyt czułymi hamulcami? Programiści Porsche zalecili nam wypróbowanie różnic w trybach jazdy. I tak, Sport i Sport Plus dają znacznie lepsze, bardziej autentyczne informacje zwrotne. Ale w codziennej jeździe częściej korzystamy z trybu Hybrid. A hamowanie nadal jest trudne do wyczucia.
Wciąż mamy kilka miesięcy na zapoznanie się z Cayenne, ale już teraz możemy powiedzieć, że żaden obecny SUV nie radzi sobie z balansowaniem między dynamiką a komfortem jazdy tak dobrze, jak Cayenne.