Logo
WiadomościAktualnościSiedem aut z Top 20 z największymi spadkami rejestracji w Polsce. To same gwiazdy. Jedna ma "alibi"

Siedem aut z Top 20 z największymi spadkami rejestracji w Polsce. To same gwiazdy. Jedna ma "alibi"

Z pewnością nie takich modeli spodziewałbyś się w rankingu samochodów z największymi spadkami pierwszych rejestracji wśród 20 najpopularniejszych aut osobowych w I poł. 2025 r. w Polsce. Lider rynku ma aż cztery pojazdy w "czołowej" piątce, ale jeden z nich jest w pełni usprawiedliwiony. Dlaczego?

Posłuchaj artykułu

00:00 / 00:00
Audio generowane przez AI (ElevenLabs) i może zawierać błędy
Toyota Corolla (12. generacja)
Toyota
Toyota Corolla (12. generacja)
  • Choć liczba pierwszych rejestracji aut osobowych wśród osób prywatnych wzrosła o solidne 8,1 proc., to w Top 20 najpopularniejszych modeli mamy cztery ze spadkami przekraczającymi 30 proc.
  • Aż trzy z nich noszą to samo logo — tak kochane przez Polaków
  • Znam szczegóły wyjątkowo dotkliwego spadku pierwszych rejestracji Toyoty RAV4
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

W pierwszej połowie 2025 r. liczba rejestracji nowych aut osobowych wśród osób prywatnych zwiększyła się w Polsce o niezłe 8,1 proc., ale pośród firm ten wzrost wyniósł symboliczne 0,7 proc. (wszystkie dane w artykule: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar). W Top 20 najczęściej rejestrowanych modeli aż siedem odnotowało spadki — przy czym w rankingu osób prywatnych cztery zaliczyły solidny dół, przekraczający 30 proc.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Jakie modele samochodów mają największe spadki rejestracji?
Ile wyniósł wzrost rejestracji nowych aut osobowych w Polsce w I poł. 2025 r.?
Co wpłynęło na spadek rejestracji Toyoty RAV4?
Która marka samochodów zajmuje pierwszą pozycję w rankingu rejestracji?

Przeczytaj także: 10 marek aut z największymi spadkami w Polsce. Na czele japońskie firmy

Ranking nowych aut z największymi spadkami rejestracji: I poł. 2025 r.

Niesamowite, ale lider rynku też jest na minusie. Choć liczba pierwszych rejestracji aut osobowych Toyoty w pierwszym półroczu 2025 r. w Polsce spadła aż o 13 proc., to japońska marka zachowała pierwszą pozycję. Nie byłoby to możliwie, gdyby nie jedno.

Przeczytaj także: Ten typ samochodu Polacy pokochali bez reszty. Niezwykła sytuacja w Top 10

Toyota zdobyła potężną przewagę nad drugą w rankingu Skodą. Tak potężną, że nawet po 13-procentowym spadku wynosi ona aż 15150 aut (Toyota: 45346 pierwszych osobowych rejestracji; Skoda — 30196). 15150 to więcej niż w tym samym okresie łączna liczba pierwszych rejestracji wszystkich osobowych modeli Hyundaia razem wziętych. Mało tego, firma mająca 15150 rejestracji zajęłaby aż 5. miejsce w rankingu marek! Toyota miała więc z czego spadać.

Tak wygląda siedem modeli aut osobowych z Top 20 z największymi spadkami pierwszych rejestracji wśród osób prywatnych w okresie styczeń-czerwiec 2025 r. w Polsce (w nawiasach miejsce, które finalnie zajął dany samochód):

  1. 1
    Toyota Corolla: -40,4 proc. (17. miejsce)
  2. 2
    Toyota RAV4: -35,7 proc (14. miejsce)
  3. 3
    Skoda Octavia: -32,6 proc. (19. miejsce)
  4. 4
    Toyota Yaris Cross: -32,2 proc. (3. miejsce)
  5. 5
    Toyota Yaris: -27,8 proc. (13. miejsce)
  6. 6
    Skoda Kamiq: -17.9 proc. (6. miejsce)
  7. 7
    Hyundai Tucson: -15,2 proc. (8. miejsce)

Pora na drugi ranking spadków, ale tym razem nie wśród osób prywatnych, lecz firm:

  1. 1
    Toyota RAV4: -41,7 proc. (10. miejsce)
  2. 2
    Hyundai Tucson: -18,2 proc. (7. miejsce)
  3. 3
    Toyota Yaris: -14,8 proc. (5. miejsce)
  4. 4
    Toyota Corolla: -14,2 proc. (1. miejsce)
  5. 5
    Toyota Yaris Cross: -12,5 proc. (8. miejsce)
  6. 6
    Skoda Octavia: -11,7 proc. (2. miejsce)
  7. 7
    Nissan Qashqai: -8,9 proc. (12. miejsce)

Jak widać, w obu pierwszych piątkach znalazły się aż po cztery modele Toyoty. Szczególnie źle wygląda wynik SUV-a RAV4. Paradoksalnie, to wcale nie jest efekt gwałtownego spadku popytu. Znam szczegóły.

Skąd taki spadek Toyoty RAV4?

Z moich informacji wynika, że za 41,7-procentowy spadek pierwszych rejestracji Toyoty RAV4 wśród firm i 35,7-procentowy pośród osób prywatnych wynika przede wszystkim z braku dostępności tych SUV-ów. Najzwyczajniej w świecie polski importer japońskiej marki nie otrzymał na czas zamówionych z fabryki aut, dostawa się opóźniła, więc siłą rzeczy przez pewien czas podaż była bardzo ograniczona. Ale to już przeszłość.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium