- Jeszcze 20 lat temu SUV-y stanowiły zaledwie 3 proc. rejestracji nowych aut osobowych w Polsce
- Obecnie ten odsetek wynosi już 60 proc.
- W Top 3 mamy dwa modele tego samego producenta
Najnowszy raport Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar za pierwsze półrocze 2025 r. obejmuje m.in. zestawienie najczęściej rejestrowanych nowych aut osobowych przez osoby prywatne. Na pozór w Top 10 nie ma większych zaskoczeń, ale kiedy się na to spojrzy z szerszej perspektywy, to trafiamy na sensację.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoPrzeczytaj także: Polacy stracili dla niej głowę. Sprawdziłem, czy SUV Omoda 9 to najlepsze chińskie auto w Polsce
Najpopularniejsze nowe auta w Polsce
Top 10 najczęściej rejestrowanych nowych aut osobowych w Polsce przez osoby prywatne w pierwszej połowie 2025 r. wygląda następująco:
- Toyota C-HR: 3956 sztuk
- Kia Sportage: 3888 sztuk
- Toyota Yaris Cross: 3119 sztuk
- VW T-Roc: 2954 sztuki
- Dacia Duster: 2536 sztuk
- Skoda Kamiq: 2043 sztuk
- Renault Captur: 2026 sztuk
- Hyundai Tucson: 1982 sztuk
- MG HS: 1979 sztuk
- Dacia Sandero: 1877 sztuk
Jak widać, pierwszych dziewięć miejsc należy do SUV-ów! Pierwszy samochód z innym rodzajem nadwozia pojawia się dopiero na 10. pozycji — to Dacia Sandero, czyli hatchback. W drugiej dziesiątce tego zestawienia jest sześć kolejnych SUV-ów. Innymi słowy: aż 15 Sport Utility Vehicles w Top 20 w Polsce!
Przeczytaj także: Nowy SUV Kii wielkości Sportage'a. Jego cenę prawdopodobnie da się obniżyć nawet o 40 tys. zł
Ubiegłoroczny ranking nie był tak zdominowany przez SUV-y. W Top 10 za cały 2024 r. znalazło się "jedynie" osiem tego typu pojazdów, przy czym Toyota Yaris (hatchback) zajęła wysokie 5. miejsce, a na 9. lokacie uplasowała się Toyota Corolla (hatchack, sedan bądź kombi).
W całym Top 20 znalazło się wtedy 14 SUV-ów (dane na temat 2024 r.: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego). Inna sprawa, że ich udział w polskim rynku rośnie nieprawdopodobnie szybko.
Tak SUV-y podbiły serca Polaków
W 2025 r. SUV-y osiągnęły w Polsce rekordowy udział w rejestracjach nowych samochodów osobowych: obecnie wynosi on aż 60 proc. Tymczasem jeszcze 20 lat temu tego typu modele były niszą. A tak udział SUV-ów zmieniał się w kolejnych pięciolatkach (dane: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego):
- 2005 r.: 3 proc.
- 2010 r.: 17 proc.
- 2015: 24 proc.
- 2020 r.: 41 proc.
- 2024 r.: 57 proc.
- 2025 r. (pierwsza połowa): 60 proc.