- Droga ekspresowa S10 docelowo będzie miała około 460 km i połączy Szczecin z Obwodnicą Aglomeracji Warszawskiej
- Trasa przebiega przez województwa zachodniopomorskie, wielkopolskie, kujawsko-pomorskie i mazowieckie, łącząc miasta jak Szczecin, Bydgoszcz, Toruń i Płock
- Budowa odcinka S10 Szczecin Kijewo — Szczecin Zdunowo jest kluczowym etapem, a zakończenie inwestycji planowane jest na koniec 2028 r.
- Projekt obejmuje 4,4 km drogi, dwa węzły, przejścia dla zwierząt oraz most na rzece Płonia, poprawiając bezpieczeństwo i komfort podróży
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Gdzie będzie droga ekspresowa S10?
Droga ekspresowa S10 to jedna z tych, które naprawdę można nazywać nowymi. Docelowo ma mieć około 460 km, ale na razie kierowcy mogą jeździć tylko po pojedynczych odcinkach. Oddano mniej niż 100 km, a wiele osób w ogóle nie wie, gdzie S10 się znajduje. To się zmieni, bo będzie to bardzo ważna droga. Połączy Szczecin z zaplanowana Obwodnicą Aglomeracji Warszawskiej. Będzie przebiegać przez województwa zachodniopomorskie, wielkopolskie, kujawsko-pomorskie i mazowieckie. Największe miasta przy trasie? Szczecin, Bydgoszcz, Toruń i Płock.
Poznaj kontekst z AI
"Kluczowy w realizacji inwestycji". Co się dzieje na budowie odcinka S10 Szczecin Kijewo — Szczecin Zdunowo?
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała o złożeniu wniosku o wydanie decyzji ZRID dla odcinka drogi ekspresowej S10 Szczecin Kijewo — Szczecin Zdunowo. To ostatni fragment trasy S10 między Szczecinem a Wałczem, dla którego zakończono opracowanie projektu budowlanego. Inwestycja ma na celu poprawę komunikacji oraz wyprowadzenie ruchu tranzytowego z zabudowanych obszarów Szczecina.
Przeczytaj także: Niemcy chwalą polski megaprojekt. Rewolucja w podróży nad Bałtyk
Czy droga S10 połączy się z autostradą A6? Wybrano węzeł
Pod koniec stycznia br. podpisano umowę na budowę odcinka S10 łączącego węzeł Szczecin Kijewo na autostradzie A6 z istniejącą trasą Szczecin — Stargard. Kontrakt o wartości 204 mln zł realizuje firma Budimex, która w ciągu 10 miesięcy przygotowała projekt budowlany umożliwiający złożenie wniosku o decyzję ZRID. Po jej uzyskaniu rozpoczną się roboty budowlane oraz procedury dotyczące odszkodowań za nieruchomości przejęte pod drogę. Pierwsze prace w terenie zaplanowano na III kwartał przyszłego roku, a zakończenie inwestycji przewidziano na koniec 2028 r., uwzględniając przerwy zimowe od 16 grudnia do 15 marca.
GDDKiA podkreśla, że realizacja tego odcinka pozwoli na znaczną poprawę bezpieczeństwa oraz komfortu podróżowania, wyprowadzając ruch tranzytowy z obszarów miejskich Szczecina. Tak nowa ekspresówka wygląda na mapie zachodniej Polski:
Nowa trasa S10, czyli węzły, przejścia dla zwierząt, most. Gdzie powstaną nowe węzły drogowe?
Projekt przewiduje budowę 4,4-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej, który ominie od północy szczecińskie osiedle Płonia. Dzięki temu tranzyt zostanie wyprowadzony z obszaru miasta, gdzie obecnie znajduje się wiele przejść dla pieszych oraz skrzyżowań. W szczególności skrzyżowanie z ulicą Tomasza Żuka, prowadzącą do Zdunowa, od lat jest miejscem licznych wypadków, stąd kilka lat temu ustawiono tam fotoradar.
Na trasie zaplanowano dwa węzły drogowe — Szczecin Zdunowo i Szczecin Płonia — oraz dwa górne przejścia dla zwierząt. Dodatkowo powstanie most na rzece Płonia, który będzie pełnić także funkcję przejścia dla zwierząt.
Ile kilometrów będzie miała droga S10 na Pomorzu Zachodnim?
Odcinek Szczecin Kijewo — Szczecin Zdunowo to część większego projektu budowy drogi ekspresowej S10 od Szczecina do Wałcza, która docelowo będzie liczyć około 100 km. Pozostałe fragmenty trasy są już w trakcie uzyskiwania decyzji ZRID, a pierwsze pozwolenia na budowę mają zostać wydane jeszcze w tym roku. Równolegle realizowany jest odcinek S10 Wałcz — Piła w województwie wielkopolskim.