Logo
WiadomościAktualnościGDDKiA planuje gigantyczne inwestycje. Będą kosztować 12 mld zł

GDDKiA planuje gigantyczne inwestycje. Będą kosztować 12 mld zł

Opracowanie: 
  • Paweł Krzyżanowski

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) poinformowała, że w przyszłym roku planuje ogłosić przetargi na budowę blisko 300 km dróg o łącznej wartości około 12 mld zł. W tym roku ogłosiła już postępowania o wartości ponad 13 mld zł.

Posłuchaj artykułu

00:00 / 00:00
Audio generowane przez AI (ElevenLabs) i może zawierać błędy
Tak ma wyglądać przyszłość branży transportowej w Polsce według GDDKiA
GDDKiA
Tak ma wyglądać przyszłość branży transportowej w Polsce według GDDKiA
  • Forum inwestycyjne GDDKiA ma usprawnić procesy inwestycyjne i rozwiązywać problemy branży
  • GDDKiA planuje ogłosić przetargi na budowę blisko 300 km dróg
  • Do końca 2025 r. kierowcy zyskają dostęp do ponad 250 km nowych tras
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zainaugurowała prace Forum inwestycyjnego, które ma być kluczową platformą współpracy w branży drogowej. Podczas spotkania, które odbyło się 27 października, przedstawiono także plany przetargowe na najbliższe lata oraz omówiono aktualne problemy rynku budowlanego.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Jakie drogi zostaną wybudowane w Polsce w 2025 roku?
Ile kilometrów dróg planuje GDDKiA wybudować w najbliższych latach?
Jakie inwestycje planuje GDDKiA na 2025 rok?
Ile nowych tras będzie dostępnych dla kierowców do końca 2025 roku?

Ile dróg powstanie w Polsce w najbliższym czasie?

Forum inwestycyjne GDDKiA, którego powołanie zapowiedziano już w czerwcu br., ma służyć jako przestrzeń do dialogu między inwestorem, projektantami i wykonawcami. Celem jest usprawnienie procesów inwestycyjnych, identyfikacja barier oraz poszukiwanie skutecznych rozwiązań. Prace Forum będą realizowane w grupach roboczych, które zajmą się m.in. projektowaniem, jakością, technologiami, utrzymaniem infrastruktury oraz zamówieniami publicznymi. W skład Prezydium Forum weszli Barbara Dzieciuchowicz, Katarzyna Kościesza i Tomasz Kwieciński, reprezentujący odpowiednio branżę, Ministerstwo Infrastruktury oraz GDDKiA.

Podczas spotkania podsumowano dotychczasowe działania związane z postulatami zgłaszanymi przez branżę budowlaną. Wśród najważniejszych decyzji znalazło się wdrożenie wyroku TSUE z 22 października 2024 r., który ogranicza dostęp do zamówień publicznych firmom spoza Unii Europejskiej. GDDKiA ogłosiła już 10 przetargów w oparciu o te wytyczne, obejmujących m.in. rozbudowę autostrady A2, budowę obwodnic oraz węzła Dobrzyniewo Północ. Łączna długość inwestycji wynosi ponad 140 km, a ich wartość szacowana jest na 3,4 mld zł.

Droga ekspresowa
Droga ekspresowaPhotoRK / Shutterstock

Ważnym punktem rozmów były także zmiany w systemie waloryzacji kontraktów, koszty związane z przedłużeniem czasu realizacji inwestycji, zaliczki oraz kryteria społeczne w przetargach. GDDKiA pracuje nad aktualizacją kluczowych dokumentów dotyczących nawierzchni asfaltowych i podbudowy dróg. Podkreślono również znaczenie szerszego wykorzystania destruktu asfaltowego, co ma przynieść korzyści ekonomiczne i środowiskowe. Projekt rozporządzenia Ministra Rozwoju i Technologii, który może znacząco przyspieszyć proces przetwarzania odpadów, został pozytywnie zaopiniowany przez GDDKiA.

Jakie drogi wybuduje w Polsce GDDKiA?

Rok 2025 przyniesie rekordowy poziom przetargów — łącznie postępowania obejmą 387,5 km dróg o wartości przekraczającej 13 mld zł. GDDKiA planuje do końca tego roku udostępnić kierowcom jeszcze ponad 250 km dróg m.in. autostrada A2 Siedlce – Biała Podlaska, droga ekspresowa S6 od obwodnicy Koszalina i Sianowa do Słupska, S7 Żukowo – Gdańsk Południe, S19 Haćki – Boćki oraz obwodnice Suchowoli i Sztabina (obie na DK8), Koźmina Wielkopolskiego (DK15) i Wąchocka (DK42). Łącznie z już oddanymi w tym roku odcinkami będzie to ponad 400 km dróg.

Plany przetargowe na najbliższe lata są nie mniej imponujące. Jeszcze w 2025 r. planowane jest ogłoszenie przetargów na budowę dróg o łącznej długości 387,5 km, w tym odcinków S17 w woj. lubelskim, S10 w woj. kujawsko-pomorskim oraz S19 w woj. mazowieckim. W kolejnych latach liczba przetargów ma wzrosnąć — w 2027 r. przewiduje się ich ogłoszenie na inwestycje o długości od 390 do 480 km, w tym na S5 Sobótka – Bolków (57 km), S12 Piotrków Trybunalski – Sulejów (35 km), S12 Radom Południe – Puławy (67 km) oraz obwodnice Wielunia w ciągu DK45 (11 km), Zamościa w ciągu DK74 (19 km) i Nowej Dęby w ciągu DK9 (17 km).

Wśród planowanych przetargów na przyszły rok znalazły się postępowania m.in. odcinki drogi ekspresowej S11 Kórnik – Ostrów Wielkopolski (103,5 km), S11 granica powiatów tarnogórskiego i lublinieckiego – Piekary Śląskie (35 km), S19 Białystok Zachód – Deniski (53 km) oraz obwodnice Człuchowa w ciągu DK22/25 (22 km), Starachowic w ciągu DK42 (15 km) i Krotoszyna, Zdun i Cieszkowa w ciągu DK15 (17 km).

Rok 2025 zapowiada się intensywnie także pod względem oddawania nowych odcinków dróg do użytku. Do końca roku kierowcy będą mogli korzystać z ponad 250 km nowych tras, w tym autostrady A2 między Siedlcami a Białą Podlaską oraz odcinków ekspresowych S6, S7 i S19. Łącznie z już udostępnionymi drogami, całkowita długość nowych tras w 2025 r. wyniesie ponad 400 km.

Opracowanie: 
  • Paweł Krzyżanowski
Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium