- Zachodnia Obwodnica Szczecina, będąca częścią drogi ekspresowej S6, ma poprawić komunikację w regionie, odciążając obecne trasy i skracając czas przejazdu
- Budowa tunelu pod Odrą, kluczowego elementu obwodnicy, obejmie dwururową konstrukcję o długości 5 km
- Inwestycja została ujęta w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r., z perspektywą do 2033 r.
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Przetarg na Zachodnią Obwodnicę Szczecina wystartował w grudniu ubiegłego roku. W maju 2025 r. poznaliśmy oferty na odcinki Kołbaskowo — Dołuje oraz Dołuje — Police, a miesiąc później na fragment Police — Goleniów. Wszystkie propozycje zostały szczegółowo przeanalizowane, a część z nich odrzucono z powodu braków formalnych lub nieprawidłowości. Również najtańsze propozycje na pozostałe odcinki zostały wykluczone — jedna z firm nie udzieliła wymaganych wyjaśnień, a inna wpłaciła wadium w niewłaściwy sposób. Tak skrupulatna weryfikacja ma na celu uniknięcie problemów na dalszych etapach inwestycji — deklaruje GDDKiA.
Poznaj kontekst z AI
- Przeczytaj także: Nareszcie. Nowy odcinek S7 na północ od Warszawy otwarty! Wiemy, co z dwoma kolejnymi. Są daty
Zachodnia Obwodnica Szczecina — kiedy powstanie? Są daty
Wykonawcy, z którymi zostaną podpisane umowy, będą odpowiedzialni zarówno za przygotowanie projektów wykonawczych, jak i realizację prac budowlanych. Dla odcinków Kołbaskowo — Dołuje oraz Dołuje — Police przewidziano standardowe terminy realizacji, z zakończeniem inwestycji w 2029 r. Natomiast fragment Police — Goleniów, ze względu na budowę tunelu pod Odrą, będzie gotowy później — kierowcy mają skorzystać z tej części trasy w 2033 r. Warto dodać, że już trwa budowa II etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic, w ramach której powstanie nowy węzeł Kołbaskowo, łączący Zachodnią Obwodnicę Szczecina z DK13 i autostradą A6.
Jednym z najważniejszych i najbardziej wymagających technicznie fragmentów Zachodniej Obwodnicy Szczecina będzie tunel pod Odrą. Nowa trasa przetnie rzekę na północ od Polic, gdzie prowadzi tor wodny do portu w Szczecinie. Ze względu na warunki terenowe i środowiskowe, zdecydowano się na budowę dwururowego tunelu o długości 5 km, który zostanie wydrążony maszyną TBM. Zewnętrzna średnica tunelu wyniesie niemal 15 m, a grubość obudowy sięgnie 60 cm. W tunelu przewidziano 19 przejść poprzecznych między nawami, które mają służyć przede wszystkim ewakuacji w sytuacjach zagrożenia. Najgłębszy punkt konstrukcji znajdzie się 51 m poniżej poziomu terenu, a jezdnia będzie przebiegać na głębokości do 45 m. Odcinki wjazdowe do tunelu będą miały długość około 600 m.
Zachodnia Obwodnica Szczecina będzie częścią drogi ekspresowej S6
Zachodnia Obwodnica Szczecina, będąca częścią drogi ekspresowej S6, ma kluczowe znaczenie dla poprawy komunikacji w regionie. Nowa trasa odciąży obecne drogi A6, S3 i S6, które omijają Szczecin od południa i wschodu. W okresie letnim, gdy ruch jest szczególnie wzmożony, na tych trasach często tworzą się korki i spowolnienia. Dzięki nowej S6 powstanie pełny ring wokół miasta, co usprawni połączenia w całej aglomeracji szczecińskiej z siecią dróg szybkiego ruchu. Szczególne korzyści odczują mieszkańcy Polic — obecnie, aby dostać się z Polic do węzła Goleniów Północ, trzeba pokonać 58 km. Po zakończeniu inwestycji dystans ten skróci się do 23 km, a czas przejazdu znacznie się zmniejszy. Z centrum Szczecina zostanie wyprowadzona znaczna część ruchu, w tym pojazdy jadące do zakładów chemicznych w Policach.
Budowa Zachodniej Obwodnicy Szczecina została ujęta w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r., z perspektywą do 2033 r.
Jak będzie przebiegać Zachodnia Obwodnica Szczecina?
Budowa Zachodniej Obwodnicy Szczecina została podzielona na trzy odcinki. Pierwszy z nich, Kołbaskowo — Dołuje, o długości 13,6 km, rozpocznie się na połączeniu z II etapem obwodnicy Przecławia i Warzymic w ciągu DK13. W tym miejscu nowa trasa zostanie włączona do autostrady A6. Następnie droga przetnie wiaduktem linię kolejową Berlin — Szczecin i skieruje się na północ, omijając od wschodu miejscowość Będargowo, gdzie powstanie węzeł drogowy.
Dalej S6 przetnie linię kolejową Szczecin — Stobno Szczecińskie, gdzie zaplanowano estakadę o długości 284 m — będzie to najdłuższy most na całej trasie. Między Dołujami a Skarbimierzycami droga przejdzie wiaduktem nad DK10, a węzeł Dołuje powstanie 900 m na północ od tej drogi, łącząc S6 z obwodnicą Mierzyna. Wzdłuż trasy powstanie także łącznik do obecnej DK10. Odcinek zakończy się na zachód od Wołczkowa. W ramach tej części inwestycji przewidziano dwa węzły drogowe i 18 obiektów mostowych, w tym osiem przejść dla zwierząt. Przy węźle Siadło Górne powstanie obwód utrzymania drogi.
Drugi odcinek, Dołuje — Police, liczy 11,9 km i rozpoczyna się na zachód od Wołczkowa. Trasa przetnie drogę powiatową Wołczkowo — Dobra, gdzie powstanie nowy węzeł Dobra, łączący S6 z obwodnicą Wołczkowa oraz ul. Dereszową. Dalej droga przebiegać będzie między Sławoszewem a Bartoszewem, a na południe od Sławoszewa powstanie Miejsce Obsługi Podróżnych. Następnie S6 skieruje się na wschód, wchodząc w tereny leśne, gdzie zaplanowano cztery górne przejścia dla zwierząt. Na południe od Tanowa trasa przetnie DW115, a na wschód od tej miejscowości DW114, gdzie powstanie węzeł Tanowo. Odcinek zakończy się na północ od Trzeszczyna. W ramach tej części inwestycji powstaną dwa węzły drogowe i 14 obiektów mostowych, w tym cztery górne i pięć dolnych przejść dla zwierząt.
Ostatni fragment, Police — Goleniów, ma długość 23,4 km. Rozpoczyna się około 1,5 km na zachód od przyszłego węzła Police, który połączy trasę z ulicami Kuźnicką oraz Piotra i Pawła, a także z łącznikiem do DW114 i obwodnicą budowaną przez gminę Police. Przy węźle powstanie obwód drogowy z Centrum Zarządzania Tunelem. Tuż za węzłem zacznie się wlot do tunelu pod Odrą, który przejdzie pod instalacjami Zakładów Chemicznych, liniami kolejowymi, DW114, terenami portu Police i nurtem rzeki. Wylot tunelu znajdzie się około 500 m od wschodniego brzegu Odry.
Po wyjściu na powierzchnię S6 poprowadzi w kierunku miejscowości Święta, omijając ją od północy, a następnie skieruje się na wschód, przechodząc na północ od Modrzewia, gdzie powstanie węzeł z DW111. Około 2,5 km dalej zaplanowano MOP Bolesławice, z rezerwą terenu pod stację paliw i restaurację. Trasa połączy się z istniejącymi drogami ekspresowymi S3 i S6 na węźle Goleniów Północ, który zostanie rozbudowany o nowe relacje. W ramach tego odcinka powstaną dwa nowe węzły drogowe i rozbudowany zostanie jeden istniejący, a także 22 obiekty mostowe, w tym osiem nad ciekami wodnymi. Przyczółki mostów zostaną rozstawione szerzej, by umożliwić przejście dla zwierząt. Powstaną również dwa duże górne przejścia dla zwierząt.