- CANARD uruchomiło nowy odcinkowy pomiar prędkości na Autostradowej Obwodnicy Wrocławia (A8)
- Urządzenia UnicamVELOCITY 4 rejestrują średnią prędkość pojazdów na poszczególnych pasach ruchu, również w nocy
- Cały projekt obejmuje montaż 43 nowych OPP, które będą nadzorować ponad 670 km polskich autostrad i dróg ekspresowych
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Nowy system został zainstalowany na Autostradowej Obwodnicy Wrocławia (A8), na odcinku od węzła Wrocław Lotnisko do węzła Wrocław Północ. To fragment o długości 8,3 km, na którym obowiązuje ograniczenie prędkości do 120 km na godz. dla samochodów osobowych oraz do 80 km na godz. dla pojazdów ciężarowych.
To już drugi z 43 nowych odcinkowych pomiarów prędkości, które zostaną zamontowane w ramach rozbudowy systemu CANARD na drogach szybkiego ruchu. Docelowo 114 urządzeń obejmie nadzorem ponad 670 km polskich autostrad i dróg ekspresowych.
Jak działają nowe kamery OPP?
Główny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD), w którego skład wchodzi CANARD, poinformował, że nowo instalowane urządzenia to nowoczesne systemy UnicamVELOCITY 4. Ich zadaniem jest automatyczne rejestrowanie czasu wjazdu i wyjazdu pojazdu z kontrolowanego odcinka drogi. Na tej podstawie system oblicza średnią prędkość.
Poznaj kontekst z AI
Kamery rejestrują nie tylko przekroczenie prędkości, ale również szereg dodatkowych danych, takich jak: miejsce, data i czas pomiaru, długość odcinka oraz maksymalną dozwoloną prędkość. Co więcej, urządzenia są w stanie zidentyfikować pas ruchu, którym poruszał się pojazd, a także zapewniają wysoką jakość zdjęć w nocy. Wszystkie dane są przesyłane online do centralnego systemu CANARD.
Więcej kontroli prędkości na polskich autostradach i drogach ekspresowych
Jak zaznaczają służby, nadmierna prędkość wciąż pozostaje jedną z głównych przyczyn wypadków drogowych. Szczególnie na autostradach i drogach ekspresowych, gdzie infrastruktura sprzyja rozwijaniu wysokich prędkości, konieczne jest skuteczne narzędzie nadzoru. OPP działają na długich odcinkach, co pozwala na realny wpływ na zachowania kierowców.
Lokalizacje nowych systemów zostały wytypowane we współpracy z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) oraz policją. Koszt całego projektu, obejmującego montaż 43 urządzeń, wynosi blisko 85 mln zł.
Gdzie pojawią się nowe odcinkowe pomiary prędkości?
Lista lokalizacji 43 nowych OPP jest następująca:
- A2: węzeł Mińsk Mazowiecki — węzeł Janów (woj. mazowieckie);
- S8: Ostrów Mazowiecka — Ostrów Mazowiecka (mazowieckie);
- A4: węzeł Kurdwanów — węzeł Wielicka (małopolskie);
- A1: węzeł Kamieńsk — węzeł Radomsko (łódzkie);
- A1: węzeł Częstochowa Południe — węzeł Woźniki (śląskie);
- A1: węzeł Piotrków Trybunalski Południe — węzeł Kamieńsk (łódzkie);
- A1: wysokość m. Brodowe — węzeł Mykanów (śląskie);
- S7: węzeł Tarczyn Południe — węzeł Mszczonowska (mazowieckie);
- S17: Garwolin Zachód — Garwolin Południe (mazowieckie);
- S2: węzeł Warszawa Wilanów — węzeł Lubelska (mazowieckie);
- S6: węzeł Gdańsk Owczarnia — węzeł Gdańsk Lotnisko (pomorskie);
- A6: węzeł Dąbie — węzeł Rzęśnica (zachodniopomorskie);
- S7: Rychnowo — Olsztynek (warmińsko-mazurskie);
- A4: węzeł Opole Zachód — MOP Prószków (opolskie);
- A2: węzeł Koło — węzeł Dąbie (wielkopolskie);
- S7: Kajetanów — węzeł Kielce Północ (świętokrzyskie);
- S7: węzeł Radom Północ — węzeł Wolanów (mazowieckie);
- S8: węzeł Zielonka — węzeł Wołomin (mazowieckie);
- DK28: Rabka (małopolskie);
- S3: Parłówko — Brzozowo (zachodniopomorskie);
- S6: Kołobrzeg — Kołobrzeg (zachodniopomorskie);
- S6: w. Karczemki Gdańsk — ul. Jabłoniowa (pomorskie);
- S7: Węzeł Dworek — węzeł Nowy Dwór Gdański (pomorskie);
- S7: węzeł Pasłęk Północ — węzeł Marzewo (warmińsko-mazurskie);
- S7: węzeł Rączki — węzeł Nidzica Południe (warmińsko-mazurskie);
- S51: węzeł Olsztyn Południe — Stawiguda (warmińsko-mazurskie);
- S8: Kołaki — węzeł Mężenin (podlaskie);
- S17: węzeł Kurów Zachód — węzeł Nałęczów (lubelskie);
- S19: Lublin Węglin — Lublin Sławinek (lubelskie);
- S6: węzeł Borkowice — Stare Bielice (zachodniopomorskie);
- S8: Nadarzyn — Nadarzyn (mazowieckie);
- S8: węzeł Opacz — węzeł Puchały (mazowieckie);
- A1: węzeł Kutno — węzeł Piątek (łódzkie);
- A1: węzeł Zabrze Północ — węzeł Zabrze Zachód (śląskie);
- S5: węzeł Pruszcz — węzeł Trzeciewiec (kujawsko-pomorskie);
- S5: węzeł Poznań Zachód — węzeł Stęszew (wielkopolskie);
- A4: wezęł Krapkowice — MOP Góra św. Anny (opolskie);
- S3: Gorzów Zachód — Gorzów Południe (lubuskie);
- A4: węzeł Kąty Wrocławskie — węzeł Wrocław Południe (dolnośląskie);
- A8: węzeł Wrocław Północ — węzeł Wrocław Stadion (dolnośląskie);
- A4: węzeł Krzyżowa — węzeł Krzywa (dolnośląskie);
- KD 81: Ochaby — Skoczów (śląskie).
- A4: węzeł Tarnów Centrum — MOP Jawornik (małopolskie).
Źródło: GITD