Logo

Dlaczego prędkościomierze pokazują ponad 200 km na godz.? Nawet w słabych autach

Tomasz Gdaniec
Tomasz Gdaniec
  • Prędkościomierze w samochodach często mają skalę wyższą niż maksymalna prędkość pojazdu, co wynika z kilku powodów
  • Jednym z powodów jest komfort odczytu prędkości, gdzie najczęściej używane wartości są umieszczone w centralnej części tarczy
  • Estetyka i marketing również odgrywają rolę, gdyż wyższa skala prędkościomierza może być bardziej atrakcyjna dla klientów
  • Unifikacja komponentów pozwala producentom na obniżenie kosztów produkcji, co wpływa na cenę końcową pojazdu
  • Na niektórych rynkach, jak w Japonii, stosuje się ograniczenia prędkości i odpowiednio dostosowane prędkościomierze
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Przykład. Jedną z najbardziej popularnych wersji Skody Fabii II — z trzycylindrowym silnikiem o pojemności 1,2 l — trudno nazwać demonem szybkości. Do tego przyznaje się nawet sam producent, który deklaruje, że auto "setkę" osiąga w 16,5 s, a jego maksymalna prędkość to ok. 160 km na godz. I nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie jeden detal. Skala na prędkościomierzu kończy się na 240 km na godz., czyli przy prędkości o ok. jedną trzecią wyższej niż samochód jest w stanie uzyskać. Po co więc tak szeroka skala?

Skoda Fabia II ma "licznikową prędkość" 240 km na godz., ale przy pojemności 1.2 trudno o taki wynik
Skoda Fabia II ma "licznikową prędkość" 240 km na godz., ale przy pojemności 1.2 trudno o taki wynikTomasz Gdaniec / Auto Świat

Dlaczego prędkościomierz pokazuje ponad 200 km na godz.?

Analogowe prędkościomierze wyposażone są zazwyczaj w tarczę o kształcie koła, jego wycinka czy półkola. I to właśnie ten kształt jest jednym z czynników, który determinuje taką, a nie inną skalę. Średnia prędkość samochodu poza miastem, w zależności od rodzaju drogi, mieści się zazwyczaj w przedziale 80-130 km na godz. To właśnie te wartości umieszczone są u szczytu tarczy, tak można na nie było wygodnie spoglądać, by kontrolować prędkość. Takie "ułatwienie" odczytu ma za zadanie poprawić bezpieczeństwo i łatwość kierowania pojazdem.

Prędkościomierz
PrędkościomierzAuto Świat

Czy producenci oszczędzają na prędkościomierzach?

Drugim, nie mniej istotnym powodem, tyle że już z punktu widzenia nie kierowcy, a producenta, jest unifikacja, a co za tym idzie — oszczędności. Jeśli każda z wersji silnikowej czy napędowej tego samego modelu, wyposażone byłyby w prędkościomierze dostosowane (wyskalowane) do ich rzeczywistych osiągów, musiałoby powstawać przynajmniej kilka ich odmian, co negatywnie odbijałoby się na kosztach, a co za tym idzie na cenie. Przy produkcji samochodów na masową skalę nawet kilkadziesiąt eurocentów na egzemplarzu wygenerowałoby znaczne koszty.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Dlaczego prędkościomierze są wyskalowane do ponad 200 km/h?
Jakie są korzyści z szerokiej skali na prędkościomierzu?
Czy unifikacja prędkościomierzy wpływa na koszty produkcji samochodów?
Dlaczego japońskie samochody mają prędkościomierze wyskalowane do 180 km/h?

Przeczytaj także: Zasada 10 plus 4. Nie zawsze się sprawdza, a konsekwencją są mandaty

Niektórzy producenci w poszukiwaniu oszczędności nie tylko ujednolicają wskaźniki przeznaczone dla bliskich sobie wersji, ale idą o krok dalej i do wszystkich modeli montują dokładnie takie same tarcze obrotomierzy — np. Dacia, w której autach znajdziemy takie same zegary, niezależnie od tego, czy jest to auto benzynowe, czy z dieslem. Nie mają one nawet czerwonego pola.

Dacia Duster
Dacia DusterDacia

Na co zwracają uwagę kierowcy?

Jest jeszcze jeden powód, z którym trudno się nie zgodzić, choć zapewne nikt oficjalnie się do tego nie przyzna (zdarzają się producenci, którzy nie idą tą drogą). Chodzi o marketing. Prędkościomierz, którego skala kończy się na 240 km na godz., wygląda w oczach potencjalnego kupującego o wiele lepiej niż taki, który kończy się na 160 lub 180 km na godz.

Czy we wszystkich krajach są takie same prędkościomierze? Niekoniecznie

Mimo że jest atrakcyjny, zabieg ten nie jest stosowany powszechnie — głównie przez europejskich producentów, ale także nie wszystkich. Nie wszędzie znajdziemy auta z tak wysokimi prędkościami na zegarach. Np. na japońskim rynku znaleźć niemal wyłącznie auta z prędkościomierzami wyskalowanymi do 180 km/h.

Spowodowane jest to przez kilka czynników. Pierwszym z nich jest fakt, że japońscy producenci w ramach "dżentelmeńskiej" umowy (w trosce o bezpieczeństwo na drogach) wprowadzili ograniczenie maksymalnej prędkości do 180 km/h. W takich samochodach stosowane są specjalne blokady, które powodują, że nie da się jechać szybciej. I do takiej właśnie wartości wyskalowane są prędkościomierze w autach sprzedawanych na tamtejszym rynku. W samochodach tarcze są jednak nieco inne niż w autach europejskich, dzięki czemu nie ma "efektu pustki", który wystąpiłby, gdyby po prostu "uciąć" skalę.

Prędkościomierz japońskiego samochodu
Prędkościomierz japońskiego samochoduKankawee Chotima / Shutterstock

Blokady prędkości maksymalnej nie są zresztą domeną jedynie rynku japońskiego. Wśród europejskich producentów obowiązuje nieformalna umowa ograniczająca prędkość maksymalną do 250 km na godz., mimo że prędkościomierze takich aut mogą być wyskalowane powyżej tej wartości. Takie ograniczenie wprowadziło także Volvo. Marka określiła prędkość maksymalną swoich samochodów na 180 km na godz. Tutaj maksymalna prędkość, jaka pojawia się na cyfrowych wskaźnikach, to 200 km/h — niewiele więcej, niż jest w stanie osiągnąć auto. Niewykluczone, że wartość "200" została wybrana dlatego, że jest "okrągła" i zwyczajnie dobrze wygląda na zegarach.

Prędkościomierz Volvo V60 B3 wyskalowany do 200 km/h
Prędkościomierz Volvo V60 B3 wyskalowany do 200 km/hTomasz Kamiński / Auto Świat

Udostępnij:
Autor Tomasz Gdaniec
Tomasz Gdaniec
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium