- GDDKiA złożyła wnioski o decyzje środowiskowe dla nowego odcinka drogi S5, łączącego Ostródę z Grudziądzem
- Koszt budowy 90-kilometrowej trasy oszacowano na 6,8 mld zł, a zakończenie inwestycji planowane jest na 2033 r.
- Droga S5 połączy autostradę A1 z drogą S7, tworząc strategiczny korytarz transportowy wschód-zachód
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
6,8 mld zł — na tyle oszacowano koszt budowy fragmentu drogi ekspresowej S5, który połączy Ostródę z Grudziądzem. Jeśli procedury administracyjne i przetargi zostaną sprawnie przeprowadzone, pierwsze pojazdy pojadą nową drogą w 2033 r. To inwestycja, która nie tylko usprawni komunikację w regionie, ale także przyczyni się do rozwoju gospodarczego i poprawy bezpieczeństwa na drogach.
Poznaj kontekst z AI
Dlaczego droga ekspresowa S5 jest ważna dla kierowców?
Droga ekspresowa S5 z Ostródy do Grudziądza to jeden z kluczowych projektów ujętych w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). Trasa o długości blisko 90 km połączy drogę ekspresową S7 (Ostróda) z autostradą A1 (Grudziądz), tworząc strategiczny korytarz transportowy wschód-zachód.
Nowa trasa będzie przebiegała przez województwa warmińsko-mazurskie i kujawsko-pomorskie, dlatego wnioski zostały skierowane do odpowiednich Regionalnych Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Olsztynie i Bydgoszczy. W dokumentach wskazano najkorzystniejsze warianty przebiegu drogi, które uwzględniają kryteria środowiskowe, społeczne, techniczne i ekonomiczne. W ramach procedur administracyjnych przewidziano również konsultacje społeczne, które pozwolą mieszkańcom wyrazić swoje opinie na temat planowanej inwestycji.
- Przeczytaj także: Na wschodzie rośnie nowa droga ekspresowa. Wcześniej połączyła Warszawę z Lublinem
Którędy poprowadzi droga S5 w woj. kujawsko-pomorskim?
W województwie kujawsko-pomorskim zaproponowano wariant W1A, który zakłada budowę 39 km drogi ekspresowej w układzie 2x2 (dwie jezdnie po dwa pasy ruchu). Na trasie znajdą się trzy węzły drogowe: Sarnowo (łączący S5 z autostradą A1), Radzyń Chełmiński i Świecie nad Osą.
Projekt przewiduje budowę 42 obiektów inżynieryjnych, w tym 26 wiaduktów i mostów drogowych oraz 16 obiektów pełniących funkcję ekologiczną, które zapewnią bezpieczeństwo i ciągłość korytarzy ekologicznych. Dodatkowo powstaną przejścia dla zwierząt małych oraz para Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP) w okolicach miejscowości Dębieniec. W pobliżu węzła Radzyń Chełmiński zaplanowano także utworzenie Obwodu Utrzymania Drogi.
W jakim wariancie zaplanowano drogę S5 w woj. warmińsko-mazurskim?
Na terenie województwa warmińsko-mazurskiego zaprojektowano wariant W4, który obejmuje 48,5 km drogi ekspresowej w układzie 2x2. Na trasie znajdą się cztery węzły: Mierzyn, Biskupiec, Iława Południe i Franciszkowo.
Odcinek ten będzie bogaty w infrastrukturę inżynieryjną – przewidziano aż 118 obiektów, w tym 39 wiaduktów (jeden z funkcją przejścia dla zwierząt), trzy mosty z funkcją ekologiczną, 15 samodzielnych przejść dla zwierząt średnich i dużych oraz 76 przepustów, z których 46 będzie pełniło funkcję przejść dla zwierząt. Wszystkie te rozwiązania mają na celu zachowanie ciągłości korytarzy ekologicznych i minimalizację wpływu inwestycji na środowisko.
Co dalej z budową nowego fragmentu trasy S5?
Po uzyskaniu decyzji środowiskowych GDDKiA przystąpi do opracowania koncepcji programowej, która pozwoli na szczegółowe zaprojektowanie technicznych rozwiązań dla wybranego wariantu. Równocześnie zaplanowane zostanie dokładne rozpoznanie warunków gruntowo-wodnych. Te działania są niezbędne do ogłoszenia przetargu na realizację inwestycji.