- Droga ekspresowa S17 to jedna z najważniejszych tras w Polsce, łącząca centrum kraju z granicą ukraińską. Obecnie kierowcy mogą korzystać z ponad 190 km tej trasy, która w przyszłości ma stać się jeszcze bardziej strategicznym korytarzem transportowym
- Ogłoszono przetarg na budowę odcinka Łopiennik – Krasnystaw o długości ponad 9 km, obejmującego most, wiadukty i przejścia dla zwierząt.
- Budowa S17 podzielona jest na dziewięć odcinków, z których sześć ma już podpisane umowy z wykonawcami.
- Planowane jest ukończenie odcinka Zamość Sitaniec – Zamość Wschód, co połączy Warszawę z przejściem granicznym w Hrebennem.
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Co się dzieje na budowie S17?
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na budowę nowego odcinka drogi ekspresowej S17, który połączy Łopiennik z Krasnymstawem. Nowa trasa o długości ponad 9 km będzie przebiegać przez gminy Łopiennik Górny i Krasnystaw, omijając centrum Łopiennika od strony południowo-zachodniej. Inwestycja obejmuje budowę dwujezdniowej drogi z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach, a także mostu nad rzeką Łopa, czterech wiaduktów i trzech przejść dla zwierząt.
Przeczytaj także: Będzie kolejny odcinek drogi S17. Prace ruszą dopiero po wydaniu kluczowej decyzji
Ogłoszenie o przetargu zostało przekazane 7 listopada do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej, a wkrótce pojawi się także na platformie zakupowej. Wyłonienie wykonawcy oraz podpisanie umowy zaplanowano na przyszły rok, pod warunkiem braku odwołań. Realizacja inwestycji odbędzie się w systemie "Projektuj i buduj", co oznacza, że wykonawca będzie odpowiedzialny za przygotowanie projektu budowlanego, uzyskanie niezbędnych pozwoleń, budowę trasy oraz uzyskanie pozwolenia na użytkowanie.
Stan zaawansowania prac na odcinkach S17
Budowa drogi ekspresowej S17, łączącej węzeł Piaski Wschód z granicą w Hrebennem, podzielona jest na dziewięć odcinków o łącznej długości 115 km. Jak dotąd, podpisano umowy z wykonawcami na sześć z nich, a prace budowlane są na różnych etapach realizacji, w zależności od daty rozpoczęcia i uzyskania decyzji ZRID. Pierwsze roboty budowlane trwają już na fragmentach Zamość Wschód – Zamość Południe oraz Tomaszów Lubelski Południe – Hrebenne o łącznej długości prawie 30 km.
W tym roku planowane jest ogłoszenie przetargu na brakujący odcinek S17 między Zamościem Sitaniec a Zamościem Wschód, liczący 11,3 km. Po jego ukończeniu trasa S17 połączy Warszawę z Zamościem, a także z przejściem granicznym z Ukrainą w Hrebennem, co ułatwi dojazd do Lwowa. Obecnie kierowcy mogą korzystać z ponad 180 km drogi S17, biegnącej od węzła Warszawa Wschód na obwodnicy stolicy, przez Lublin, aż do węzła Piaski Wschód, a także z obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego o długości niespełna 10 km.
Przetargi zgodne z wyrokiem TSUE
Decyzja o ogłoszeniu przetargu na odcinek Łopiennik – Krasnystaw jest jednym z działań podjętych zgodnie z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 22 października 2024 r. GDDKiA podjęła działania mające na celu ochronę polskiego i unijnego rynku zamówień publicznych oraz wzmocnienie pozycji polskich firm budowlanych, ograniczając dostęp do zamówień publicznych firmom z tzw. państw trzecich. W sumie ogłoszono już 11 przetargów na inwestycje drogowe o łącznej długości niemal 150 km i szacunkowej wartości ponad 3,8 mld zł.
W ramach projektu S17 planowana jest również budowa ostatniego odcinka o długości około 2 km w rejonie Hrebennego, prowadzącego do planowanego terminala na granicy z Ukrainą. Obecnie trwają prace nad dokumentacją projektową tego fragmentu. Dodatkowo, przewidziano budowę Miejsc Obsługi Podróżnych na funkcjonującej już obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo